Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2399742_0001.png
21. maj 2021
J.nr. 2021-4121
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 468 af 26. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL) og Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det eneste, man i den foreslåede udbyttemodel skal gøre for at undgå på forhånd at blive registreret er, at man f.eks. skal placere en enkelt lånt aktie i depotet med alle de aktier, man ejer, til skatteministeren
2399742_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det eneste, man i den foreslåede udbyttemodel skal gøre for
at undgå på forhånd at blive registreret er, at man f.eks. skal placere en enkelt lånt aktie i
depotet med alle de aktier, man ejer? Og kan ministeren bekræfte:
- at man så ikke kan lade sig registrere på forhånd i regeringens foreslåede nye udbytte-
model, men at man alligevel fortsat vil kunne søge om refusion af udbytteskat, præcis
som hidtil?
- at det således vil være ganske let at få lov til at søge om refusion, præcis sådan som man
kunne dengang, der blev svindlet for over 12,7 mia. kr.?
- at Skatteforvaltningen i den situation fortsat ikke vil have nogen form for register over,
hvem alle aktionærerne er, som Skatteforvaltningen kan bruge til at kontrollere, om dem,
der anmoder om refusion, overhovedet ejer de aktier, de påstår?
Svar
Udgangspunktet for den præsenterede udbyttemodel er, at udenlandske aktionærer skal
være registreret hos den danske skatteforvaltning med en række relevante oplysninger, så
der på den baggrund kan opkræves den korrekte skattesats ved udbetalingen af udbyttet.
I praksis vil nogle udenlandske aktionærer dog ikke kunne benytte muligheden for netto-
indeholdelse, fx fordi de ikke kan nå at blive registreret inden udbetalingen af udbytte, da
de danske aktier kan være erhvervet for tæt på generalforsamlingsdatoen. Modellen inde-
holder derfor fortsat en mulighed for refusion,
jf. også svaret på SAU alm. del
spm. 465.
For at kunne ansøge om refusion kræves som udgangspunkt, at aktionæren først skal væ-
ret registreret
på samme måde som ved nettoindeholdelse
og at refusionsanmodnin-
gen skal afleveres via en bank. Udgangspunktet er således, at der ikke vil kunne indsendes
refusionsanmodninger på samme måde som hidtil.
Der er dog to undtagelser fra kravet om forudgående registrering. Dels vil der være situa-
tioner, hvor aktionæren ikke kan registreres for nettoindeholdelse, fordi vedkommende
ikke kan erklære sig som retmæssig ejer af alle de udbytter, der udbetales vedrørende de-
potet, fx fordi der kan være lånte aktier på depotet, jf. også spørgsmålet. I disse situatio-
ner vil aktionæren ikke kunne blive registreret hos Skatteforvaltningen forud for anmod-
ning om refusion, men en eventuel refusionsanmodning vil skulle indgives via en bank,
og alle relevante oplysninger om aktionæren vil skulle oplyses i forbindelse med refusi-
onsanmodningen.
Dels skal der være mulighed for refusion uden forudgående registrering i forhold til aktio-
nærer fra de 11 lande, hvor konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomster giver krav herpå.
I disse situationer vil der ikke kunne kræves, at aktionæren bliver registreret forudgående
for at kunne søge om refusion, og det vil ikke kunne kræves, at en eventuel refusionsan-
modning afleveres via en bank.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det eneste, man i den foreslåede udbyttemodel skal gøre for at undgå på forhånd at blive registreret er, at man f.eks. skal placere en enkelt lånt aktie i depotet med alle de aktier, man ejer, til skatteministeren
2399742_0003.png
Som det også fremgår af svaret på SAU alm. del
spm. 465, betyder de to undtagelser
ikke, at man kan søge om refusion anonymt. Undtagelserne betyder heller ikke, at Skatte-
forvaltningen vil være afskåret fra at kontrollere refusionsanmodningen. Selvom man
måtte være omfattet af en af de to undtagelser, vil Skatteforvaltningen fortsat skulle have
relevante oplysninger om de udenlandske aktionærer i forbindelse med anmodning om
refusion. Skatteforvaltningen vil desuden kunne kræve at få dokumentation for ejerskab,
modtagelse af udbytte og betalt udbytteskat mv. På baggrund heraf vil Skatteforvaltnin-
gen kunne foretage en kontrol af refusionsanmodningen.
Hensigten med den præsenterede model er, at den vil skulle reducere antallet af refusions-
anmodninger. En reduktion af antallet af refusionssager vil indebære, at der kan være
større kontrolmæssig fokus på de resterende sager.
Hvis man oplyser, at man har lånte aktier på sit depot, så vil man skulle dokumentere,
hvilke aktier på depotet der ikke er lånt. I den situation må man tillige forvente at blive
udsat for en ganske omfattende kontrol. Den proces vil i sagens natur været ressource-
krævende
ikke alene for Skatteforvaltningen, men også for den enkelte skatteyder og/el-
ler skatteyderens bank. Bevidst at låne aktier og lægge dem på sit depot med det formål
ikke at kunne benytte nettoindeholdelsesmodellen forekommer således hverken hensigts-
mæssigt eller velbegrundet.
Det indgår ikke som en del af den præsenterede model, at der skal føres et register over
alle aktionærer i danske selskaber. Årsagen hertil er, at man skal oplyse, hvem man er i
forbindelse med registrering for nettoindeholdelse eller i forbindelse med indgivelse af en
refusionsanmodning. Skatteministeriet drøfter dog i øjeblikket mulighederne for at ind-
hente oplysninger om de skattemæssige ejere af udbytteudloddende aktier på generalfor-
samlingstidspunktet med VP Securities. Det bemærkes i den forbindelse, at fx aktielån
udgør en udfordring, da aktielån i VP Securities registreres som et salg og derfor skal
håndteres via en særlig kontrolindsats.
Der kan i øvrigt henvises til
svaret på SAU alm. del
spm. 467.
Side 3 af 3