Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2398613_0001.png
20. maj 2021
J.nr. 2021 - 3630
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 463 af 22. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om at oplyse effekterne af afgiftsreform på transportområdet, til skatteministeren
2398613_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekterne af følgende afgiftsreform på transportområdet:
Energiafgifterne på henholdsvis biobenzin og biodiesel sænkes til det lavest tilladte
niveau, jf. det europæiske energibeskatningsdirektiv.
Energiafgifterne på konventionel benzin og diesel hæves, så provenuet ved den samlede
reform forbliver uændret efter tilbageløb og adfærd.
Ministeren bedes oplyse både relevante afgiftsniveauer og forventet effekt på CO
2
-udled-
ning frem mod 2030, herunder i hvor høj grad effekten forventes at komme fra øget brug
af biobrændstoffer eller ændret grænsehandel med brændstof.
Svar
De minimale afgiftssatssatser på motorbrændstoffer til vejtransport i Energibeskatnings-
direktivet er 0,359 Euro pr. liter benzin og 0,33 Euro pr. liter diesel. Satserne er således
fastsat pr. liter, og de afhænger som udgangspunkt ikke af andelen af biobrændstoffer
iblandet i benzin og diesel.
Direktivet giver mulighed for at anvende fritagelser eller reducerede afgiftssatser for pro-
dukter, der er afgiftspligtige, når produkterne består af eller indeholder biomasse. Den fo-
reslåede differentiering af energiafgiften på hhv. fossile brændstoffer og biobrændstoffer
skal dog vurderes nærmere ift.
EU’s statsstøtteregler.
I dag er den mest almindelige type benzin til vejtransport i Danmark E10-benzin. E10-
benzin indeholder knap 10 volumenpct. Biobenzin (bioethanol), og biobrændstofferne
udgør ca. 6,7 pct. af det samlede energiindhold. Den mest almindelige type diesel til vej-
transport er B7-diesel, der indeholder knap 7 volumenpct. biobrændstoffer, og biobrænd-
stofferne udgør ca. 6,6 pct. af energiindholdet. Afgifterne per liter fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Afgifter på benzin og diesel ekskl. moms i 2021 samt minimumssats
Øre pr. liter
Energiafgift
CO
2
-afgift
NO
X
-afgift
I alt
Minimumssats
Forskel (afgift i 2021
minimumssats)
Benzin (E10)
426,3
38,6
0,8
465,7
267,0
198,7
Diesel (B7)
279,3
44,1
0,9
324,3
245,4
78,9
Anm.: Minimumssatsen er beregnet ud fra en vekselkurs på 7,43649 kr. per Euro. Der er mindre CO
2
-indhold pr. liter i
E10-benzin i forhold til B7-diesel, hvilket forklarer, hvorfor CO2-afgiften opgjort pr. liter er mindre for E10-benzin. CO
2
-
afgiften udgør 178,5 kr. per ton CO2.
Det fremgår af tabel 1, at de danske afgifter er knap 2 kr. pr. liter højere for benzin end
minimumsafgiften, mens afgifterne på diesel er knap 80 øre pr. liter højere. Det bemær-
kes, at de danske afgifter på benzin og diesel indekseres med prisudviklingen, mens mini-
mumsafgifterne ikke indekseres. Ved gældende regler vil forskellen mellem de danske af-
gifter og minimumsafgifterne således blive lidt større hvert år.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om at oplyse effekterne af afgiftsreform på transportområdet, til skatteministeren
2398613_0003.png
Af tekniske årsager er det ikke (i dag) muligt at forøge andelen af biobenzin yderligere i
forhold til indholdet i E10-benzin. Yderligere iblanding af biobrændstoffer i benzin vil
bryde med europæiske motorstandarder, eller vil påkræve et retrofit af hver enkelt bil, så
motoren kan klare en højere andel biobenzin. En reduktion af afgiften på biobenzin til
minimumsafgiften vurderes således ikke umiddelbart at forøge andelen af biobenzin.
Andelen af biobrændstoffer i diesel kan forøges til op mod 100 pct. Af tekniske årsager er
det ikke muligt at forøge andelen af almindelige biodiesel (FAME-biodiesel) i diesel ud
over indholdet i B7-diesel, der allerede anvendes i dag. Det er dog muligt at iblande en
dyrere form for biodiesel (HVO-biodiesel). Konventionelle dieselmotorer kan klare, at
der iblandes op til 100 pct. HVO-biodiesel i fossil diesel.
HVO-biodiesel er over 5 kr. pr. liter dyrere end fossil diesel, og det forventes også at være
tilfældet i de kommende år. Denne merpris skal sammenholdes med afgiftssystemets til-
skyndelse til at anvende biobrændstoffer til diesel til vejtransport.
Hvis afgiften på biodiesel nedsættes til minimumsafgiften (og afgiften på fossil diesel for-
højes, så omlægningen er provenuneutral), vil afgifterne på biodiesel være ca. 86 øre/l la-
vere end afgifterne på fossil diesel i 2022 (ca. 127 øre/l i 2030),
jf. tabel 3.
1
Afgiftsomlæg-
ningen vurderes således ikke at medføre, at det kan betale sig for brændstofleverandø-
rerne at forøge iblandingen af HVO-biodiesel i diesel. Det skyldes, at merprisen på HVO-
biodiesel (5 kr./l) er betydeligt højere end afgiftsbesparelsen (op til 1,27 øre/l) forbundet
med at anvende biodiesel frem for fossil diesel.
2
I tabel 2 og 3 fremgår afgiftssatserne i en omlægning, hvor afgifterne på biobrændstoffer i
hhv. benzin og diesel nedsættes til minimumsafgifterne, og afgifterne på fossil benzin og
diesel forhøjes, så omlægningen er provenuneutral efter tilbageløb og adfærd. Jævnfør
ovenfor vurderes andelen af biobrændstoffer i benzin og diesel ikke at ændre sig nævne-
værdigt som følge af omlægningen, idet der ikke vurderes at være tilstrækkeligt afgiftsinci-
tament til øget anvendelse af biobrændstoffer i diesel (og der er tekniske begrænsninger
med øget anvendelse af biobrændstoffer i benzin).
Afgiftsomlægningen er provenuneutral, og anvendelsen af biobrændstoffer forventes som
nævnt ikke at blive påvirket nævneværdigt. Det medfører, at priserne på benzin og diesel
vil være uændrede efter afgiftsomlægningen (for benzin og diesel med et gennemsnitligt
indhold af biobrændstoffer)
når satsen for biobrændstoffer nedsættes til minimumsaf-
gifterne, og afgifterne på de fossile brændstoffer sættes op, så omlægningen er provenu-
neutral. Omlægningen vurderes derfor ikke som udgangspunkt at påvirke grænsehandelen
med benzin og diesel nævneværdigt. Da anvendelsen af biobrændstoffer og grænsehande-
len med benzin og diesel ikke forventes at blive påvirket væsentligt af afgiftsomlægningen,
vurderes omlægningen ikke at have en nævneværdig CO
2
-effekt.
1
Energiindholdet pr. liter biodiesel er ca. 6,8 pct. lavere end for fossil diesel. Når der korrigeres for dette forhold (og afgif-
terne pr. energienhed sammenlignes), reduceres forskellen på afgifterne på hhv. fossil diesel og biodiesel.
2
I dag er der lovgivning, der regulerer iblandingen af biobrændstoffer i benzin og diesel. Fra 2022 indføres et såkaldt CO2-
fortrængningskrav, der gradvist forhøjes frem til 2030.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om at oplyse effekterne af afgiftsreform på transportområdet, til skatteministeren
2398613_0004.png
Tabel 2. Afgifter på benzin ekskl. moms efter omlægning (2021-priser)
Øre/l
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Afgifter bio-
benzin
265,9
260,9
256,1
251,3
246,6
242,0
237,5
233,1
228,7
Afgifter fossil
benzin
487,9
488,5
489,0
489,5
490,0
490,6
491,1
491,5
492,0
Energiafgift
biobenzin
265,1
260,1
255,3
250,5
245,8
241,2
236,7
232,3
227,9
Energiafgift
fossil benzin
444,3
444,9
445,4
445,9
446,4
447,0
447,5
447,9
448,4
Andel bio-
brænd-stoffer,
pct.
1)
6,7
6,7
6,7
6,7
6,7
6,7
6,7
6,7
6,7
Anm.: Benzinen forudsættes at være E10-benzin, Forskellen mellem de samlede afgifter på biobenzin og energiafgiften på
biobenzin er NOx-afgiften på 0,9 øre/l. Forskellen mellem de samlede afgifter på fossil benzin og energiafgiften på fossil
benzin er CO2-afgiften og NOx-afgiften. Biobrændstoffer er fritaget for CO2-afgift.
Afgifterne på benzin og diesel indekseres med nettoprisudviklingen. I 2021 forhøjes afgifterne med 0,4 pct. og derefter for-
udsættes priserne at stige med 1,9 pct. om året (ligesom i Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger). Da mini-
mumsafgifterne ikke indekseres, udhules værdien af minimumsafgifterne gradvist af inflationen. Det er årsagen til, at afgif-
terne på biobrændstoffer reduceres med tiden (målt i 2021-priser).
1) Andelen af biobrændstoffer er opgjort ud fra energiindholdet (ikke volumen). Skønnet for andelen af biobrændstoffer
frem til 2030 er fra Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2021 (KF21).
Tabel 3. Afgifter på diesel ekskl. moms efter omlægning (2021-priser)
Øre/l
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Afgifter biodi-
esel
244,4
239,9
235,4
231,0
226,7
222,5
218,3
214,3
210,3
Afgifter fossil
diesel
330,3
330,7
331,0
332,6
333,1
333,5
334,7
335,2
337,0
Energiafgift
biodiesel
243,5
239,0
234,5
230,1
225,8
221,6
217,4
213,4
209,4
Energiafgift
fossil diesel
282,0
282,4
282,7
284,3
284,8
285,2
286,4
286,9
288,7
Andel biobrænd-
stoffer, pct.
1)
6,6
6,6
6,6
9,0
9,0
9,0
10,3
10,3
12,0
Anm.: Forskellen mellem de samlede afgifter på biodiesel og energiafgiften på biodiesel er NOx-afgiften på 0,9 øre/l. For-
skellen mellem de samlede afgifter på fossil benzin og energiafgiften på fossil benzin er CO
2
-afgiften og NOx-afgiften. Bio-
brændstoffer er fritaget for CO
2
-afgift.
Afgifterne på benzin og diesel indekseres med nettoprisudviklingen. I 2021 forhøjes afgifterne med 0,4 pct. og derefter for-
udsættes priserne at stige med 1,9 pct. om året (ligesom i Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger). Da mini-
mumsafgifterne ikke indekseres, udhules værdien af minimumsafgifterne gradvist af inflationen. Det er årsagen til, at afgif-
terne på biobrændstoffer reduceres med tiden (målt i 2021-priser).
1) Andelen af biobrændstoffer er opgjort ud fra energiindholdet (ikke volumen). Skønnet for andelen af biobrændstoffer
frem til 2030 er fra Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2021 (KF21). Andelen af biobrændstoffer i diesel forven-
tes at stige gradvist frem mod 2030, fordi det såkaldte CO
2
-fortrængningskrav forhøjes gradvist frem mod 2030.
Side 4 af 4