Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2389777_0001.png
10. maj 2021
J.nr. 2021-3800
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 462 af 23. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om at oversende en skriftlig redegørelse for, hvordan de seneste tal for konkurser påvirker størrelsen af tilgodehavender fra udskudte skatter og momsforpligtelser, som staten har på virksomhederne i Danmark, til skatteministeren
2389777_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en skriftlig redegørelse for, hvordan de seneste tal for konkurser
påvirker størrelsen af tilgodehavender fra udskudte skatter og momsforpligtelser, som
staten har på virksomhederne i Danmark?
Svar
Regeringen har sammen med et bredt flertal af Folketingets partier gennemført flere lov-
tiltag med henblik på at hjælpe virksomheder under krisen med covid-19. Der er gennem-
ført udskydelser af en lang række betalingsfrister vedrørende moms, lønsumsafgift, A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, ligesom der er gennemført låneordninger, der har gjort det mu-
ligt for virksomheder at optage rentefrie lån svarende til angivet moms eller indberettet
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for visse afregningsperioder.
For at kunne opnå et A-skattelån eller et momslån er det bl.a. en betingelse, at virksomhe-
den ikke er taget under konkursbehandling. Det betyder således, at virksomheder, der al-
lerede er under konkursbehandling, er afskåret fra at kunne modtage et sådant lån. En
virksomhed, der har fået udskudt betalingsfristerne eller har fået et lån efter disse låneord-
ninger, vil dog efterfølgende kunne være taget under konkursbehandling. En konkursbe-
handling vil alt andet lige påvirke Skatteforvaltningens mulighed for at få sit tilgodeha-
vende dækket.
Af lovforslagene, der implementerer udskydelserne og låneordningerne, fremgår de for-
ventede provenumæssige konsekvenser. Der forventes et mindreprovenu fra ordningerne,
fordi der forventes at være virksomheder, som ikke vil være i stand til at tilbagebetale de-
res lån eller foretage den udskudte skattebetaling. Statens tab som følge af ordningerne
skal imidlertid ses i forhold til, hvad tabene på skattegæld ville have været, hvis ikke ord-
ningerne var blevet vedtaget. I så fald må det forventes, at der ville have været flere kon-
kurser.
Det er naturligt, at der løbende vil være virksomheder, der går konkurs, og at staten kan
opleve tab på lån til eller udskudte skattebetalinger fra disse virksomheder. De forventede
tab på statens låneordninger skønnes ikke at være ændrede som følge af de seneste tal for
konkurser.
Side 2 af 2