Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2401092_0001.png
25. maj 2021
J.nr. 2021 - 3653
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 451 af 19. april 2021 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om at oplyse, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften, til skatteministeren
2401092_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften? Pro-
venuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd.
Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt
2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råde-
rummet i 2021-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som
virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i procent af disponibel indkomst
opdelt for 10 indkomstdeciler. Endelig bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning
på Gini-koefficienten.
Svar
Sodavandsafgiften (mineralvandsafgiften) blev halveret i juni 2013 og afskaffet helt i ja-
nuar 2014 som en del af Vækstplan DK. I provenuberegningerne vedrørende en genind-
førelse af sodavandsafgiften forudsættes den gennemsnitlige afgiftssats at være 1,30 kr. pr.
liter i 2021. Det svarer til afgiftssatsen i første halvår 2013 inden halveringen og den se-
nere afskaffelse af afgiften.
Det umiddelbare provenu ved en genindførelse af sodavandsafgiften med en gennemsnit-
lig afgiftssats på 1,30 kr. pr. liter skønnes at udgøre ca. 780 mio. kr. i 2021 og ca. 730 mio.
kr. varigt (2021-niveau),
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes provenuet at udgøre
ca. 520 mio. kr. i 2021 og ca. 490 mio. kr. varigt.
Tabel 1. Provenuvirkning ved en genindførelse af sodavandsafgiften med en gennemsnitlig afgifts-
sats på 1,30 kr. pr. liter.
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2021
1)
780
770
520
2022
770
760
510
2023
750
740
500
2024
740
730
490
2025
730
720
490
Varigt
730
720
490
Anm.: Der er forudsat en afledt dynamisk provenuvirkning af ændret arbejdsudbud svarende til en selvfinansieringsgrad på
-1 pct. Beregningsteknisk forudsættes afgiftsprovenuet at vokse med nominelt BNP efter 2025, hvilket indebærer en indek-
sering af afgiften samt realvækst i afgiftsgrundlag.
1) For 2021 er der beregnet en helårseffekt. Det faktiske provenu afhænger af tidspunktet for ikrafttrædelsen, idet det be-
mærkes, at forslaget kræver lovgivning og ikke kan gives med tilbagevirkende kraft.
En genindførelse af sodavandsafgiften skønnes at medføre et fald i forbruget af soda-
vand. Faldet i forbruget er sammensat af et fald i det indenlandske salg af sodavand og en
stigning i grænsehandlen, hvilket giver et mindreprovenu fra sodavandsafgift og moms.
Det bemærkes, at der er sket justeringer af de beregningsmæssige forudsætninger for pro-
venuskønnet i forhold til svaret på SAU alm. del. 490 af 22 juni 2020, hvor der blev stillet
et tilsvarende spørgsmål. Der opkræves ikke længere emballageafgift på pantbelagte varer,
og i lyset heraf er ikke beregnet afledt effekt på provenuet fra emballageafgiften ved en
genindførelse af sodavandsafgiften. Hertil kommer, at genindførslen af sodavandsafgiften
skønnes at indebære en marginal forøgelse af arbejdsudbuddet. Justeringerne af de bereg-
ningsmæssige forudsætninger øger det beregnede provenu efter tilbageløb og adfærd.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om at oplyse, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften, til skatteministeren
2401092_0003.png
Der er betydelig usikkerhed forbundet med ovenstående beregningsforudsætninger, her-
under bl.a. skøn for grænsehandel, salg og prisniveau.
Afgifter påvirker ikke de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for forde-
lingsberegninger. Det skyldes, at de disponible indkomster opgøres som den indkomst,
der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har dog be-
tydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet
afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst. Genindførelsen af soda-
vandsafgiften skønnes umiddelbart at svare til en ækvivalent reduktion af de disponible
indkomster på 160 kr. i gennemsnit for hele befolkningen. Virkningen er nogenlunde ens
på tværs af indkomstskalaen,
jf. den første søjle i tabel 2.
Målt i pct. af de disponible indkom-
ster svarer afgiften til den største ækvivalente reduktion i den disponible indkomst for
personer i det første indkomstdecil, idet virkningen er aftagende med indkomsten,
jf. den
anden søjle i tabel 2.
En hypotetisk genindførelse af sodavandsafgiften skønnes på den baggrund at indebære
en ækvivalent forøgelse af indkomstforskellene med 0,01 pct.-point målt ved Gini-koeffi-
cienten,
jf. den sidste række i tabel 2.
Tabel 2. Ækvivalent ændring i disponibel indkomst ved genindførelse af mineralvandsafgift
Gns. ækvivalent indkomstændring som følge af afgiftsforhøjelse
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Kr.
-170
-150
-160
-150
-150
-150
-150
-160
-170
-200
-160
Pct. af disponibel indkomst
1
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,0
-0,1
0,01
Ækvivalent fordelingsvirkning målt ved Gini-koefficient
2
, pct.-
point
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2018. De procentvise ændringer i den
gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige
ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne.
1)
Forbrugsskatter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, da disse opgøres som den indkomst, der rådes over efter
indkomstskat mv.
2)
Forbrugsskatter påvirker ikke Gini-koefficienten, da denne beregnes på baggrund af de disponible indkomster.
Kilde: Beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse for perioden 2015-2018, samt en 33,3 pct.
stikprøve af befolkningen i år 2018 fremregnet til 2021-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
december
2020.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om at oplyse, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften, til skatteministeren
2401092_0004.png
Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeske-
mabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen samt stor
spredning på indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den be-
regningsmæssige usikkerhed særdeles stor for det første og tiende indkomstdecil.
Side 4 af 4