Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2394851_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2021 - 4059
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 450 af 19. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at hæve PAL-skatten med 1 pct. for pensionsformuer over henholdsvis 1 mio. kr., 2 mio. kr., 3 mio. kr. og 4 mio. kr., til skatteministeren
2394851_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at hæve PAL-skatten med 1 pct. for pensi-
onsformuer over henholdsvis 1 mio. kr., 2 mio. kr., 3 mio. kr. og 4 mio. kr.? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-
niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere for samtlige modeller opgøre
virkningen på råderummet i 2021-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteæn-
dringen opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i procent af
disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også
opdelt på percentiler. Ministeren bedes også redegøre for, hvor mange der vil blive om-
fattet af en ekstra PAL-skat ved de forskellige modeller, og hvor mange af disse, der er
lønmodtagere. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koef-
ficienten.
Svar
Pensionsafkastskatten udgør 15,3 pct. og betales af det skattepligtige pensionsafkast.
En højere pensionsafkastskattesats for personer med en samlet pensionsformue over 1, 2,
3 eller 4 mio. kr. vil styrke de offentlige finanser gennem et højere umiddelbart provenu.
En højere løbende beskatning af afkast på pensionsopsparing vil på sigt medføre et om-
trent tilsvarende fald i indkomstskattepligtige pensionsudbetalinger. Herfra vil der være et
tilbageløb i form af lavere indkomstskat og moms og afgifter. Dertil kommer et fald i
modregningen af pensionstillæg til folkepension og boligydelse. Provenuvirkningerne vil
udvikle sig over en meget lang tidsperiode, da indbetalinger fra pensionsordninger typisk
vedrører perioden helt fra opsparer starter på arbejdsmarkedet, og indtil de afgår ved dø-
den.
Herudover vil der være adfærdsvirkninger som følge af ændrede porteføljesammensæt-
ninger og virkninger på arbejdsudbuddet bl.a. som følge af ændret tilbagetrækning (herun-
der selvpensionering). Højere beskatning af løbende afkast på pensionsopsparinger vil
gøre det mindre attraktivt at spare op gennem en pensionsopsparing og dermed medføre
en omlægning fra pensionsopsparing til anden opsparing. I det omfang øvrig opsparing er
beskattet højere end skat på pensionsafkast, vil omlægningen isoleret set forbedre de of-
fentlige finanser yderligere.
Som følge af at provenuvirkningerne af en højere pensionsafkastskat vil udvikle sig over
en meget lang tidsperiode og på sigt medføre et omtrent tilsvarende fald i indkomstskatte-
pligtige pensionsudbetalinger, vil standardfordelingsvirkninger som fx skatteændringen
opgjort som virkningen på disponibel indkomst opdelt på indkomstdeciler og virkninger
på Gini-koefficienten ikke give et dækkende indtryk af de fordelingsmæssige konsekven-
ser.
Hvert penge- og pensionsinstitut laver én samlet indberetning af årets pensionsafkastskat,
som dækker alle deres pensionskunder. Der foreligger derfor ikke oplysninger om den en-
kelte pensionsopspares pensionsafkast eller pensionsafkastsskat. Det er på den baggrund
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at hæve PAL-skatten med 1 pct. for pensionsformuer over henholdsvis 1 mio. kr., 2 mio. kr., 3 mio. kr. og 4 mio. kr., til skatteministeren
2394851_0003.png
ikke umiddelbart muligt at give et eksakt skøn over den umiddelbare provenuvirkning ved
forskellige PAL-skattesatser, der afhænger af den enkeltes samlede pensionsformue.
Pensionsafkastskattepligten blev i 2010 omlagt fra institut- til individniveau. Herefter på-
hviler skattepligten - som hovedregel - de enkelte indehavere af pensionsordningerne. For
pensionsordninger i en række pensionskasser, herunder Arbejdsmarkedets Tillægspension
(ATP), Lønmodtagernes dyrtidspension (LD) og Den Sociale Pensionsfond (DSP) er
skattepligten på institutniveau dog bevaret.
Selvom pensionsafkastskattepligten - som hovedregel - er omlagt fra institut- til individni-
veau, består pensionsafkastskatten af to elementer; en institutskat og en individskat. For-
enklet beskrevet betaler pensionsinstitutterne institutskat af den del af formueafkastet, der
ikke er tilskrevet den enkelte pensionsopsparer, og den enkelte pensionsopsparer betaler
pensionsafkastskat af den del af formueafkastet, der tilskrives deres depot.
Med den nuværende opbygning af pensionsafkastbeskatningsloven, hvor bl.a. skatteplig-
ten for en række pensionskasser fortsat påhviler institutterne, pensionsafkastskatten be-
står af en institut- og en individskat, og det ikke er Skattestyrelsen, men de enkelte penge-
og pensionsinstitutter, der varetager opgaven med at beregne og indberette de enkelte op-
spareres pensionsafkastskat, vurderes der umiddelbart at være betydelige administrative
omkostninger forbundet med at indføre en progressiv pensionsafkastskat.
Side 3 af 3