Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2393937_0001.png
14. maj 2021
J.nr 2021-3413.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 445 af 16 april (alm. del). Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Merete Scheelsbeck (KF).
Morten Bødskov
/ Trine Søberg
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke konsekvenser som produktivitetsnedgangen i ministeriets styrelser som følge af covid-19 vil få for færdiggørelsen af igangværende it-projekter, herunder på ejendomsområdet, til skatteministeren
2393937_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvilke konsekvenser som produktivitetsnedgangen i ministeriets
styrelser som følge af covid-19 vil få for færdiggørelsen af igangværende it-projekter,
herunder på ejendomsområdet?
Svar
Skatteministeriets styrelser arbejder målrettet på i videst muligt omfang at opretholde en
tilfredsstillende produktivitet og service til gavn for borgere og virksomheder. Alligevel er
der områder, som er påvirket af nedlukningen af samfundet som følge af COVID-19.
Hertil kommer, at der parallelt med opretholdelsen af skattevæsenets daglige drift, udar-
bejdes og implementeres hjælpeordninger for at afbøde konsekvenserne for virksomhe-
derne som følge af COVID-19.
Jeg har løbende orienteret Folketinget om konsekvenserne af nedlukningen for opgave-
løsningen på Skatteministeriets område, herunder også for fremdriften i it-projekterne og
de afbødende tiltag, der er gennemført. Som det fremgår af orienteringerne, har Skatte-
forvaltningens it-udviklingsprojekter haft et produktivitetstab på tværs af projektporteføl-
jen som følge af hjemmearbejdssituationen. Det skyldes, at der i forbindelse med udvik-
lingsprojekter er et særligt stort behov for samarbejde om løsning af komplekse proble-
mer på tværs af fagligheder, hvilket har vist sig betydeligt vanskeligere at gøre virtuelt end
ved fysisk fremmøde.
Produktivitetstabet er påvirket af projekternes størrelse, og hvor langt udviklingsprojek-
terne er i deres udviklingstrin. Små projekter har typisk lidt et begrænset produktivitetstab
i forhold til større projekter, og projekter i opstartsfasen, hvor mange nye medarbejdere
skal ombord, og hvor arbejdsplaner endnu ikke ligger fast, er mere påvirkede end modne
projekter med en mere veldefineret arbejdsplan.
For mindre projekter har det været muligt at mitigere produktivitetstabet ved at ompriori-
tere inden for projekternes rammer. For større projekt- og programaktiviteter er produk-
tivitetstabet forsøgt imødegået ved at kritiske medarbejdere møder fysisk frem. Som følge
af restriktioner på bl.a. mødeaktivitet har dette ikke kunnet sikre sædvanlige arbejdsvilkår.
Det samlede produktivitetstab kan ikke opgøres præcist. Dette gælder også for ejendoms-
området.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har oplyst, at det med genåbningen af Danmark er
prioriteret, at centrale medarbejdere på ejendomsområdet kan vende fysisk tilbage på ar-
bejde så hurtigt som muligt, når det er sundhedsmæssigt forsvarligt. Det forventes, at det
øgede antal fremmødte medarbejdere vil bidrage til en reduktion af produktivitetstabet.
Endelig kan jeg oplyse, at It-tilsynet for Skatteforvaltningen er i gang med en trykprøv-
ning af ejendomsområdet, der bl.a. skal skabe et overblik over de aktuelle udfordringer og
en konsolideret tidsplan for udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger. Trykprøvningen
forventes at være afsluttet inden sommerferien 2021. Når trykprøvningen er afsluttet, vil
jeg naturligvis orientere Skatteudvalget.
Side 2 af 2