Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2385475_0001.png
3. maj 2021
J.nr. 2021 - 3402
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 444 af 15. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om, hvordan de nye skærpede regler vedrørende modtagelse af produkter skal forstås, til skatteministeren
2385475_0002.png
Spørgsmål
Flere influencers er i tvivl om, hvordan de nye skærpede regler vedrørende modtagelse
af produkter skal forstås. Det fremgår af Skattestyrelsens hjemmeside, at man skal op-
give produkter, som man har modtaget mod en ydelse (f.eks. reklame), til markedsværdi,
men det fremgår ikke, hvad man skal gøre, hvis produktets markedsværdi ikke er fast-
lagt. Et eksempel er bogbloggere, der lever af at anmelde bøger. De modtager såkaldte
anmeldereksemplarer, så de har mulighed for at læse og anmelde bøger, før de kommer
på markedet. Anmeldereksemplarerne eksisterer uden om det almindelige bogmarked.
Bøgerne er markeret som anmeldereksemplarer, forfatteren tjener ikke på dem, og de
tæller ikke med i salgstal. Vil ministeren redegøre for, hvordan man generelt og i det
konkrete eksempel skal forholde sig, hvis et produkts markedsværdi endnu ikke er fast-
lagt, herunder om værdien er 0 kr., og om det i så fald skal indberettes til Skattestyrel-
sen?
Svar
Jeg har bedt Skattestyrelsen om at oplyse, hvordan skatteyderne skal forholde sig til vær-
difastsættelsen af produkter, der fremsendes til omtale eller anmeldelse. Skattestyrelsen
har oplyst følgende:
”Da Skattestyrelsen den 8. januar 2021 ændrede vejledningen til influencere,
foredrags-
holdere og andre, var det ikke udtryk for, at der indførtes nye skærpede regler, der ind-
førte skattepligt, da det ikke er nyt, at personer er skattepligtige af produkter, fx bøger,
som de modtager til anmeldelse på de sociale medier.
Én af årsagerne til, at Skattestyrelsen den 8. januar 2021 ændrede vejledningen på
skat.dk til influencere, foredragsholdere og andre, var, at den tidligere vejledning kunne
give det forkerte indtryk, at produkter, der efter aftale modtages med henblik på at blive
omtalt eller anmeldt, og som modtageren har ret til at beholde, skattemæssigt kan be-
handles som gaver og derfor kan værdiansættes til den subjektive værdi for modtageren.
Vejledningen er nu ændret, således at det fremgår, at produkter, der efter aftale modta-
ges med henblik på at blive anmeldt eller omtalt, skal anses for betaling og værdiansæt-
tes til markedsværdien, dvs. til hvad det ville at koste den skattepligtige at erhverve go-
derne i almindelig fri handel. I visse tilfælde findes der ikke en entydig markedsværdi på
et produkt, som er let at finde frem til. Her må der foretages et skøn over markedsvær-
dien af det modtagne produkt. Fx er der ikke fastsat en markedsværdi for bøger stem-
plet som anmeldereksemplarer, selv om det dog er almindeligt forekommende, at så-
danne bøger udbydes til salg i antikvariater. Markedsværdien må derfor fastsættes på
grundlag af et skøn over, hvad en bog, der er påstemplet ”anmeldereksemplar”, kan kø-
bes for antikvarisk. Der skal i denne forbindelse tages hensyn til, at det reducerer bo-
gens værdi, at den er stemplet som anmeldereksemplar.
I spørgsmålet nævnes den mulighed, at den skattepligtige ansætter værdien af et tilsendt
produkt, fx en bog, til 0 kr. Dette kan kun komme på tale i de sjældne tilfælde, hvor der
er tale om en bog, der må anses for helt usælgelig. Hvis værdien ansættes til 0 kr., skal
der ikke indtægtsføres noget beløb ved årsopgørelsen.
Skattestyrelsen vil snarest foretage en præcisering af vejledningen på skat.dk, således at
det bl.a. fremgår, at markedsværdien af bøger stemplet som anmeldereksemplarer ved
årsopgørelsen efter et skøn kan ansættes til en lavere værdi end butiksprisen.”
Side 2 af 2