Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2375689_0001.png
14. april 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Nikolai Pindstrup
Sagsnr.: 2021-0035-0211
Dok.:
1876047
Dato:
Kontor:
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmålene Q, R og S
fra Folketingets Skatteudvalg den 14. april 2021.
Samrådsspørgsmål Q
Mener ministrene at myndighedernes indsats og samarbejde har været til-
fredsstillende i forhold til, at den svindel, som er blevet afsløret i den så-
kaldte ”Operation Greed”, tilsyneladende er fortsat i nye konstellationer,
selvom hovedmændene bag ”Operation Greed” er tiltalt i den omfattende
sag om økonomisk svindel? Der henvises bl.a. til artiklen ”Efter enorm
svindelsag kørte svindelmaskinen videre.
Nu mangler statskassen 300 mio.”
bragt i Information den 2. marts 2021 og artiklen ”Politiet lod virksomhe-
der gå fri af retssag: Nu trækker de nye spor af skattegæld efter sig” bragt
på finans.dk den 1. marts 2021.
Samrådsspørgsmål R
Vil ministrene redegøre for, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage
for at bekæmpe omfattende svindel, som det er set i den såkaldte Operation
Greed, herunder de tilsyneladende nye svindelkonstellationer, som Infor-
mation og erhvervsmediet Finans har samarbejdet om at kortlægge? Der
henvises bl.a. til artiklen ”Efter enorm svindelsag kørte svindelmaskinen
videre. Nu mangler statskassen 300 mio.” bragt i Information den 2. marts
2021 og artiklen ”Politiet lod virksomheder gå fri af retssag: Nu trækker
de
nye spor af skattegæld efter sig” bragt på finans.dk den 1. marts 2021.
Samrådsspørgsmål S
Vil ministrene redegøre for, hvilke eventuelle forbedringer af myndigheds-
samarbejdet, der er sket i tidsrummet mellem ”Operation Greed” og sagen,
der omtales som
”Svindelmaskinen”?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL) og Kathrine Oll-
dag (RV).
Side 1/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
[Indledning]
1.
Tak for ordet og tak for samrådsspørgsmålene, som jeg
vil besvare samlet.
Lad mig starte med at understrege, at regeringen ser med
meget stor alvor på den alvorlige økonomiske kriminali-
tet, som Operation Greed er et eksempel på.
Det er samfundsundergravende, og det skal have mærk-
bare konsekvenser, når de kriminelle på den måde sætter
sig selv over fællesskabet for egen vindings skyld.
Derfor er jeg selvfølgelig også tilfreds med, at vi med den
nye flerårsaftale for politiets og anklagemyndighedens
økonomi er blevet enige om en markant styrkelse af ind-
satsen mod den mest komplekse økonomiske og organi-
serede kriminalitet. Det vil jeg vende tilbage til om lidt.
Men først vil jeg i forlængelse af skatteministerens tale
komme med nogle supplerende bemærkninger om myn-
dighedernes samarbejde på området.
Side 2/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
[Samarbejdet mellem myndighederne]
2.
Som I ved, er Operation Greed fortsat under behand-
ling ved domstolene.
Som justitsminister er jeg selvsagt tilbageholdende med
at udtale mig om verserende sager. Det sætter derfor også
nogle klare begrænsninger for, hvad jeg kan udtale mig
om i forhold til de konkrete sager i dag. Det håber jeg, at
udvalget har forståelse for.
Det, jeg kan, er at sige noget om det generelle samarbejde
mellem politi, anklagemyndighed og skatteforvaltning i
sager om alvorlig økonomisk kriminalitet.
Her har jeg først og fremmest noteret mig, at anklage-
myndigheden og politiet generelt anser samarbejdet med
Skattestyrelsen for at være godt og velfungerende.
Det gælder også i forbindelse med efterforskningen af
Operation Greed, hvor Københavns Politi har oplyst, at
samarbejdet med Skattestyrelsen generelt har været til-
fredsstillende.
Side 3/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
3.
Jeg ved også, at der hos myndighederne er opmærk-
somhed på mulighederne for løbende at optimere og
styrke samarbejdet.
Eksempelvis afholder SØIK og Skattestyrelsen typisk vi-
siteringsmøder i komplicerede straffesager, inden der
indgives en eventuel anmeldelse.
Erfaringen herfra er, at disse møder bidrager til en effek-
tiv og smidig sagsbehandling hos både Skattestyrelsen og
SØIK, idet relevante forhold kan afklares på et tidligt sta-
die i sagen.
Derudover samarbejder SØIK med Skattestyrelsen ved
behandlingen af større og komplekse straffesager. Det
kan eksempelvis være på baggrund af ny eller kompleks
lovgivning, hvor der er behov for at samle sagerne for at
sikre en ensartet praksis. Det har senest været tilfældet i
forbindelse med behandlingen af sager relateret til svin-
del med COVID-19-hjælpepakker, hvor andre særmyn-
digheder ligeledes har indgået i samarbejdet.
Anklagemyndigheden indgår også i forskellige tværfag-
lige arbejdsgrupper forankret i Skattestyrelsen, hvor der
Side 4/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
både arbejdes med konkrete sagsområder og med gene-
relle og strukturelle udfordringer i relation til skattesvigs-
bekæmpelse.
4.
Det er selvsagt ikke nok med et godt samarbejde om-
kring efterforskningen og straffesagsbehandlingen. Det
er også vigtigt at have et velfungerende samarbejde om-
kring forebyggelsen af økonomisk kriminalitet.
SØIK har i den forbindelse oplyst, at underretninger om
mistænkelige transaktioner fra banker og andre underret-
ningspligtige er meget værdifulde i forhold til både fore-
byggelse af økonomisk kriminalitet og såkaldt fremad-
rettet efterforskning, hvor de kriminelle overvåges, mens
de fortsat udfører kriminaliteten.
På baggrund af underretningerne sender Hvidvasksekre-
tariatet i SØIK et omfattende antal advarsler i form af ef-
terretninger til bl.a. Skattestyrelsen, som kan agere med
kontrolforanstaltninger.
Skattestyrelsen har i styrelsens kvartalsvise feedback til
Hvidvasksekretariatet oplyst, at styrelsen i 2020 har
modtaget ca. 2.000 efterretninger fra Hvidvasksekretari-
atet. En stor del af efterretningerne er blevet nyttiggjort i
Side 5/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
styrelsens arbejde, herunder til bl.a. skattemæssige kon-
troller.
Skattestyrelsen har i forbindelse med anvendelse af un-
derretningerne i 2020 opnået et nettoprovenu på over 500
mio. kr. [553,8 mio. kr.].
5.
Der bliver altså samarbejdet på tværs af de forskellige
myndigheder på det her område, og der er meget, som
fungerer.
Men det er jo ikke ensbetydende med, at det er godt nok.
For det er det ikke
og der er meget, vi kan gøre for at
få bedre fat om den økonomiske kriminalitet. Og som
skatteministeren allerede har nævnt, er vi i gang med at
se på, hvordan vi på tværs af myndighedsområder kan
styrke bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet yderli-
gere.
[Initiativerne i flerårsaftalen]
6.
Der skal i det hele taget gøres meget mere for at
komme den alvorlige økonomiske kriminalitet til livs.
Side 6/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi med den nye fler-
årsaftale for politiets og anklagemyndighedens økonomi
har sikret en markant styrkelse af indsatsen mod den mest
komplekse økonomiske og organiserede kriminalitet.
Som led i udmøntningen er vi bl.a. i gang med at etablere
en ny slagkraftig national efterforskningsenhed, hvor vi
samler de mest specialiserede politi- og anklagerfaglige
kompetencer.
Formålet med enheden er netop at styrke efterforsknin-
gen og opklaringen ved at anvende særlige kompetencer,
metoder og værktøjer bedre på tværs af komplekse kri-
minalitetsområder som f.eks. hvidvask og organiseret
skatteunddragelse.
7.
Som en integreret del af den nye nationale efterforsk-
ningsenhed etableres der også et formaliseret operativt
samarbejde mellem politiet, andre relevante myndighe-
der og udvalgte private aktører om at bekæmpe og fore-
bygge hvidvask og terrorfinansiering.
Derudover har vi besluttet, at Hvidvasksekretariatet i
SØIK skal have bedre og mere effektive it-værktøjer og
Side 7/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
flere analytikere til at identificere relevante hvidvaskun-
derretninger og videreformidle dem til politiet og andre
myndigheder, herunder f.eks. Skattestyrelsen.
Det vil betyde, at flere tilfælde af f.eks. skatteunddra-
gelse fremover bliver opdaget. Samtidig styrkes sekreta-
riatets mulighed for at foretage analyser af kriminelle
netværk og forbedre muligheden for at identificere bag-
mændene i f.eks. store hvidvasksager.
8.
I forlængelse af det vil jeg gerne understrege, at det
ligger regeringen stærkt på sinde at sikre, at de kriminelle
ikke har mulighed for at gemme de værdier, de har snydt
sig til ved deres kriminalitet.
Med flerårsaftalen er vi derfor også blevet enige om at
etablere en fast track-ordning, hvor hvidvaskunderretnin-
ger fra banker mv., der vedrører særligt mistænkelige
transaktioner, skal underkastes en særlig behandling i
Hvidvasksekretariatet.
Dette kombineres med en pligt for banken til at fastfryse
transaktionen, indtil der senest ved udgangen af den ef-
terfølgende bankdag er modtaget en tilbagemelding fra
sekretariatet om, hvorvidt der skal ske beslaglæggelse.
Side 8/9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. april 2021 om økonomisk svindel i Operation Greed, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
Endelig udvides indsatsen hos politiet og i anklagemyn-
digheden med at opspore og beslaglægge udbytte fra kri-
minalitet og inddrivelse af gæld til staten ved at udvide
sporingsgruppen i SØIK med 10 årsværk. I den forbin-
delse sætter vi også gang i en undersøgelse af, om vi i
dag har de rette juridiske rammer for sporingsarbejdet.
[Afslutning]
9.
Som jeg indledte med at sige, er der tale om samfunds-
undergravende forbrydelser, som vi skal tage meget al-
vorligt. Og det mener jeg, vi gør, med de mange nye ini-
tiativer i flerårsaftalen.
Derfor vil jeg gerne kvittere for, at et bredt politisk fler-
tal, som spørgernes partier jo er en del af, bakker op om
en styrket indsats på området i flerårsaftalen.
Tak for ordet.
Side 9/9