Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2381963_0001.png
27. april 2021
J.nr. 2021 - 3519
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 429 af 7. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at opgøre virkningen på den disponible indkomst for Finansministeriets familietyper, som følge af ændringer i de kommunale indkomstskatter siden henholdsvis seneste kommunalvalg og 2019, når der tages hensyn til den samlede indkomstskattebetaling, det skrå skatteloft m.v., til skatteministeren
2381963_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre virkningen på den disponible indkomst for Finansministeriets fa-
milietyper, som følge af ændringer i de kommunale indkomstskatter siden henholdsvis se-
neste kommunalvalg og 2019, når der tages hensyn til den samlede indkomstskattebeta-
ling, det skrå skatteloft m.v.? Virkningen bedes opgjort for hvert enkel kommune.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der for forskellige familietyper ønskes en opgørelse af æn-
dringen i de disponible indkomster fra 2019 til 2021 hhv. fra 2017 til 2019, jf. at det sene-
ste kommunalvalg fandt sted d. 21. november 2017.
For kommunerne under ét er den gennemsnitlige kommunale skattesats forhøjet med
0,058 pct.-point fra 2017 til 2021 og med 0,045 pct.-point fra 2019 til 2021. Der er i
samme periode foretaget en række nedsættelser af bundskattesatsen for at kompensere
borgerne for kommunale skattestigninger. Således er bundskattesatsen reduceret med
0,10 pct.-point fra 2017 til 2021 og med 0,05 pct.-point fra 2019 til 2021,
jf. tabel 1.
Der er
ikke i forbindelse med nedsættelserne af bundskattesatsen ændret i skatteloftet for per-
sonlig indkomst.
Tabel 1. Ændringer i gnst. kommuneskattesats og bundskattesats 2017-2021
Ændring
2017
2018
2019
pct.
Gns. kommuneskattesats
24,913
24,913
24,926
pct.-point
Ændring i bundskattesats
1
-0,02
-0,03
-0,03
-0,02
-0,10
-0,05
24,954
24,971
2020
2021
2017-21 2019-21
pct.-point
0,058
0,045
Anm.: 1) Ekskl. ændringer i bundskattesatsen som følge af aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften.
Familietyperne i Finansministeriets familietypemodel er konstruerede beregningseksem-
pler baseret på standardiserede antagelser, der i en række tilfælde er baseret på landsgen-
nemsnitlige størrelser. Fx er udgiften til ejerbolig bl.a. baseret på den gennemsnitlige pris
for et enfamilieshus mv., hvilket betyder, at udgiften vil være overvurderet i forhold til
prisniveauet i visse kommuner, og undervurderet i forhold til prisniveauet i andre kom-
muner.
Alle familietyperne bor i en gennemsnitskommune med den gennemsnitlige kommune-
skattesats, og der er således som udgangspunkt ikke kommunal variation i familietypemo-
dellen. Hvis kommuneskattesatsen varieres, således at der beregnes en virkning for hver
enkelt kommune, vil der i så fald ikke være sammenhæng mellem antagelsen om bopæls-
kommune og modellens øvrige standardiserede antagelser. Eksempelvis vil der ikke være
overensstemmelse mellem at forudsætte, at en familie bor i en lavskattekommune med
høje ejendomspriser og modellens generelle forudsætninger om, at familien afholder bo-
ligudgifter svarende til landsgennemsnittet.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at opgøre virkningen på den disponible indkomst for Finansministeriets familietyper, som følge af ændringer i de kommunale indkomstskatter siden henholdsvis seneste kommunalvalg og 2019, når der tages hensyn til den samlede indkomstskattebetaling, det skrå skatteloft m.v., til skatteministeren
2381963_0003.png
På den baggrund er der alene foretaget beregninger af ændringen i den disponible ind-
komst for familietyperne i en gennemsnitskommune. For beregninger med kommunal va-
riation henvises til svaret på SAU alm. del
spm. 428, der indeholder repræsentative be-
regninger på lovmodellen.
For arbejderfamilien med to børn i børnehave og SFO, og som bor i ejerbolig, har æn-
dringerne i de kommunale skattesatser fra 2017 til 2021 isoleret set medført en reduktion
af den disponible indkomst på ca. 240 kr., svarende til 0,04 pct.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Ændringer i disponibel indkomst som følge af ændringer i kommuneskattesatser for forskel-
lige familietyper
ekskl. kompenserende bundskattenedsættelser
Familietype
2017-2021
kr.
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, ejerbolig
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO,
ejerbolig i første år
Arbejderpar, ingen børn, ejerbolig
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, lejebolig
Par på kontanthjælp (op til 6 måneder) med 2 børn i
børnehave og SFO, lejebolig
Par på kontanthjælp (efter 6 måneder) med 2 børn i
børnehave og SFO, lejebolig
Enlig arbejder uden børn, lejebolig
Enlig arbejder, ingen børn, ejerbolig
Funktionærfamilie med 2 børn i børnehave og SFO,
ejerbolig
Funktionærfamilie med 2 børn i børnehave og SFO,
lejebolig
Direktørfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, ejerbolig
Pensionistpar med en ATP, lejebolig
Pensionistpar med en ATP, ejerbolig
Enlig pensionist, lejebolig
Enlig pensionist med ATP, lejebolig
Enlig pensionist med ATP, ejerbolig
Enlig førtidspensionist på ny ordning, lejebolig
Par på førtidspension, ny ordning, lejebolig
Enlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejebolig
Enlig dagpengemodtager uden børn, lejebolig
Enlig udeboende studerende, lejebolig
Enlig kontanthjælpsmodtager uden forsørgerpligt,
over 30 år, lejebolig
Anm.: 2021-niveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på Finansministeriets familietypemodel.
2019-2021
kr.
-190
-190
-190
-210
-130
-120
-100
-90
-320
-350
-540
-90
-90
-60
-70
-70
-80
-130
-70
-70
-70
-40
pct.
-0,03
-0,03
-0,03
-0,04
-0,04
-0,04
-0,04
-0,03
-0,04
-0,05
-0,05
-0,04
-0,03
-0,04
-0,04
-0,03
-0,05
-0,05
-0,04
-0,04
-0,04
-0,04
pct.
-0,04
-0,04
-0,04
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,04
-0,05
-0,06
-0,07
-0,05
-0,04
-0,05
-0,05
-0,04
-0,06
-0,06
-0,06
-0,05
-0,06
-0,05
-240
-250
-240
-270
-160
-160
-130
-110
-410
-450
-700
-120
-120
-80
-90
-90
-110
-170
-90
-90
-90
-50
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at opgøre virkningen på den disponible indkomst for Finansministeriets familietyper, som følge af ændringer i de kommunale indkomstskatter siden henholdsvis seneste kommunalvalg og 2019, når der tages hensyn til den samlede indkomstskattebetaling, det skrå skatteloft m.v., til skatteministeren
2381963_0004.png
Medregnes de samtidige kompensationer i form af nedsættelser af bundskattesatsen på
samlet 0,1 pct.-point, der er sket i perioden, har der for samme familietype været en gen-
nemsnitlig stigning i den disponible indkomst på ca. 350 kr., svarende til 0,06 pct.,
jf. tabel
3.
Tabel 3. Ændringer i disponibel indkomst som følge af ændringer i kommuneskattesatser for forskel-
lige familietyper
inkl. kompenserende bundskattenedsættelser
Familietype
2017-2021
kr.
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, ejerbolig
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO,
ejerbolig i første år
Arbejderpar, ingen børn, ejerbolig
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, lejebolig
Par på kontanthjælp (op til 6 måneder) med 2 børn i
børnehave og SFO, lejebolig
Par på kontanthjælp (efter 6 måneder) med 2 børn i
børnehave og SFO, lejebolig
Enlig arbejder uden børn, lejebolig
Enlig arbejder, ingen børn, ejerbolig
Funktionærfamilie med 2 børn i børnehave og SFO,
ejerbolig
Funktionærfamilie med 2 børn i børnehave og SFO,
lejebolig
Direktørfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, ejerbolig
Pensionistpar med en ATP, lejebolig
Pensionistpar med en ATP, ejerbolig
Enlig pensionist, lejebolig
Enlig pensionist med ATP, lejebolig
Enlig pensionist med ATP, ejerbolig
Enlig førtidspensionist på ny ordning, lejebolig
Par på førtidspension, ny ordning, lejebolig
Enlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejebolig
Enlig dagpengemodtager uden børn, lejebolig
Enlig udeboende studerende, lejebolig
Enlig kontanthjælpsmodtager uden forsørgerpligt,
over 30 år, lejebolig
Anm.: 2021-niveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på Finansministeriets familietypemodel.
2019-2021
kr.
110
100
110
90
10
10
40
60
130
100
130
10
10
10
10
10
10
20
10
20
20
0
pct.
0,02
0,02
0,02
0,02
0,00
0,00
0,02
0,02
0,02
0,01
0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,00
pct.
0,06
0,06
0,06
0,06
0,04
0,04
0,07
0,06
0,06
0,06
0,05
0,03
0,03
0,03
0,04
0,03
0,04
0,04
0,05
0,05
0,05
0,04
350
340
350
320
120
120
160
180
490
450
510
90
90
60
60
60
80
130
70
90
90
40
Side 4 af 4