Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2385498_0001.png
3. maj 2021
J.nr. 2021 - 3040
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 425 af 7. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (Venstre).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om, hvordan der kan være eksempler på, at Motorstyrelsen værdifastsætter køretøjer ud fra privatannoncer eller kommissionsbiler fremfor forhandlerannoncer, når retspraksis og Den juridiske vejledning tilsiger, at der skal være forhandleravance inkluderet i den afgiftspligtige værdi, til skatteministeren
2385498_0002.png
Spørgsmål 425
Vil ministeren redegøre for, hvordan der kan være eksempler på, at Motorstyrelsen værdi-
fastsætter køretøjer ud fra privatannoncer eller kommissionsbiler fremfor forhandleran-
noncer, når retspraksis og Den juridiske vejledning tilsiger, at der skal være forhandler-
avance inkluderet i den afgiftspligtige værdi?
Svar
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet nedenstående bidrag fra Motorstyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”Det
fremgår af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, at der i den afgiftspligtige værdi af
nye køretøjer altid skal indregnes mindst 9 pct. i samlet avance. En tilsvarende regel fin-
des ikke for brugte køretøjer.
For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris ind-
befattet merværdiafgift, men uden afgift efter registreringsafgiftsloven. Den almindelige
pris fastsættes efter salg i den stand, hvori det skal registreres, jf. § 10 i registreringsafgifts-
loven. Den afgiftspligtige værdi ansættes med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende
brugt køretøj eller for et køretøj af så vidt muligt tilsvarende mærke og model i almindelig
vedligeholdt stand, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, stk. 2. Ved ansættelse af
den afgiftspligtige værdi foretages en samlet vurdering af køretøjets stand. Udstyr, vedli-
geholdelsesstand, kilometerstand og forbedringer eller forringelser inddrages i vurderin-
gen, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 28, stk. 1.
Hovedreglen er, at der tages udgangspunkt i annoncer fra forhandlere. Der kan dog an-
vendes private annoncer eller kommissionssalgsannoncer, hvis dette vurderes at ville føre
til en mere retvisende værdifastsættelse i den konkrete sag. Dette kan særligt være tilfæl-
det, hvis udbuddet af forhandlerannoncer
er smalt.”
Side 2 af 2