Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2381965_0001.png
27. april 2021
J.nr. 2021 - 3226
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 416 af 6. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om at redegøre for status for initiativ nr. 4 Digital indberetning af visse deleøkonomiske indtægter til skattevæsenet, jf. Aftale om bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomien af 17. maj 2018, til skatteministeren
2381965_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for status for initiativ nr. 4 Digital indberetning af deleøkonomi-
ske indtægter til skattevæsenet, jf.
Aftale om bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele-
og platformsøkonomien af 17. maj 2018?
Ministeren bedes endvidere redegøre for mulighe-
derne for at udvide løsningen til også at gælde arbejdsplatforme.
Svar
Som det følger af initiativ nr. 4 om Digital indberetning af deleøkonomiske indtægter til
skattevæsenet i
Aftale om bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkono-
mien
fra 2018, udvikler Skatteforvaltningen en digital indberetningsløsning (API), som ka-
pitalplatforme, der formidler udlejning af bil, båd og bolig, skal anvende til at indberette
indtægtsoplysninger til Skattestyrelsen. Den tekniske løsning er færdigudviklet inden for
den aftalte tid og økonomi. Der arbejdes videre med den samlede implementering af
API'et, herunder tilslutning af platforme til API’et.
Derudover følger det af initiativ nr. 4, at Skatteforvaltningen skal gennemføre et kontrol-
projekt for indkomstårene 2018-2020 med henblik på at sikre, at der ikke sker misbrug i
perioden, hvor de omfattede platforme ikke er forpligtiget af krav om indberetning af ud-
lejernes indkomst. Skattestyrelsen er på nuværende tidspunkt i gang med at gennemføre
kontrollerne, og kontrolprojektet forventes endeligt afsluttet i 2021.
Endvidere følger det af initiativet i aftalen, at brugen af frivillige aftaler om tredjepartsind-
beretninger mellem deleøkonomiske platforme og skattemyndighederne skal evalueres i
2022. I overensstemmelse med aftalen forventes evalueringen gennemført i 2022, hvor
indberetningsdata for 2021 vil være til rådighed for efterprøvelse.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har desuden oplyst, at den tekniske løsning til indbe-
retning af bil, båd og bolig er udviklet til efterfølgende at kunne udvides til nye typer af
platforme, herunder arbejdsplatforme, hvis der vurderes at være behov herfor. Det vil
dog kræve en nærmere teknisk analyse heraf at belyse omkostninger og kapacitetstræk
hertil. Det bemærkes, at det er en forudsætning for
udvidelse af API’et,
at der er tilgænge-
lig udviklingskapacitet hertil i Skatteforvaltningen. Skatteforvaltningens kapacitet til nye
it-udviklingsprojekter er meget begrænset i de kommende år, da der er igangsat en række
større it-udviklingsprogrammer.
Det kan hertil bemærkes, at
Direktivet for administrativt skattesamarbejde
(DAC7) er vedtaget i
marts 2021. Direktivet skal indarbejdes i dansk lov senest d. 1. januar 2023. Det vil ind-
føre regler, der forpligtiger digitale platforme til at indberette oplysninger om sælgere,
som via digitale platforme opnår indtægter i forbindelse med bl.a. levering af arbejdsydel-
ser. Direktivet vil således pålægge arbejdsplatforme pligt til bl.a. at indberette indkomst-
oplysninger. Ifm. implementering af direktivet vil Skatteforvaltningen i løbet af 2021 gen-
nemføre en foranalyse, som bl.a. skal afdække omfanget af nyudvikling og videreudvikling
af de eksisterende it-systemer.
Side 2 af 2