Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2374914_0001.png
16. april 2021
J.nr. 2021-3023
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 408 af 29. marts 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvorvidt indførelsen af et spilkort til væddemål og andre lignende ændringer af reguleringen af spilmarkedet er forligsbelagt, til skatteministeren
2374914_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, hvorvidt indførelsen af et såkaldt spilkort til væddemål og andre
lignende ændringer af reguleringen af spilmarkedet er forligsbelagt? Der henvises til
Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spilaftale af juni 2018 og svar på
FIU alm. del
spørgsmål 466 (folketingsåret 2017-18).
Svar
Det er vurderingen, at indførelsen af et spilkort ikke er forligsbelagt.
Af Finansministeriets oversigt, jf. FIU alm. del
spørgsmål 466 (folketingsåret 2017-18),
fremgår bl.a.
Aftale om delvis liberalisering af spillemarkedet
fra 2010 med tilhørende note, hvor
der er ikke fastsat et udløbsår. Med spilaftalen i 2010 blev forligspartierne grundlæggende
enige om bl.a., at dele af Danske Spils monopol på spilområdet skulle liberaliseres (væd-
demål og onlinekasino), og hvilket afgiftsniveau der skulle være for de liberaliserede spil.
Forliget omfatter i henhold til Skatteministeriets forståelse den grundlæggende model for
spilmarkedet med et monopol og et delvist liberaliseret spilmarked og ændringer hertil,
samt ændringer af de grundlæggende forudsætninger for liberaliseringen, som fx afgiftsni-
veauet, eller hvis der ønskes indført et totalt markedsføringsforbud. Her bemærkes, at
forliget er opsagt, for så vidt angår afgiftsniveauet (af alle forligspartier) og statens ejer-
skab af Danske Spil (af Venstre, Konservativt Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Fol-
keparti). Endvidere vil ikke-grundlæggende specifikke elementer på spilområdet være for-
ligsbelagt, hvis det i en aftale er anført at være tilfældet.
Ændringer, der ikke rykker på de grundlæggende forudsætninger for at udbyde spil på det
danske spilmarked, fx ændringer af regler på bekendtgørelsesniveau som indførelse af et
spilkort og visse markedsføringsbegrænsninger, vil således ikke vil være omfattet af forli-
get. Der er ikke tale om en væsentlig ændring af den danske model med et delvist liberali-
seret spilmarked, og dertil kommer, at der med spilkortet alene fastsættes regler og krav,
som allerede gælder for online væddemål.
Når det er sagt, håber jeg da meget, at et bredt flertal i Folketinget - herunder Venstre -
vil bakke op om indførelsen af et spilkort, som både øger beskyttelsen af unge og udsatte
spillere samt bidrager til at bekæmpe hvidvask og matchfixing.
Af denne årsag var alle Folketingets partier den 26. marts 2021 inviteret til en orientering
om regeringens udspil, ligesom jeg vil invitere til en politisk drøftelse om en forståelses-
tekst.
Side 2 af 2