Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2407108_0001.png
1. juni 2021
J.nr. 2021 - 3261
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 403 af 25. marts 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Heidi Bank (V).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om, hvad det samlede årlige provenu fra tinglysning udgør for perioden 2007 til 2020, til skatteministeren
2407108_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad det samlede årlige provenu fra tinglysning udgør for perio-
den 2007 til 2020, herunder fordelingen på det faste element og det variable element.
Ministeren bedes samtidig redegøre for de samlede årlige omkostninger i forbindelse
med statens behandling af tinglysning i samme periode. Omkostningerne bedes opgjort
i såvel kroner og ører, herunder opdelt på lønomkostninger og andre driftsomkostninger,
som i antal årsværk.
Svar
Indtægterne fra tinglysningsafgift mv. på finanslovens §38.16.01 består af tinglysningsaf-
gift og skadeforsikringsafgift (tidligere stempelafgift). Der foreligger ikke data for forde-
lingen af tinglysningsafgift og stempelafgift før 2013. For perioden 2007-2012 er der der-
for alene tal for tinglysningsafgift inkl. stempelafgift (samlet)
jf. tabel 1,
mens der for 2013-
2020 foreligger en fordeling
jf. tabel 2.
Tabel 1. Indtægter fra tinglysningsafgift mv. på §38.16.01 i 2007-2012 (mio. kr.)
2007
Tinglysning mv.
8.574
2008
8.049
2009
5.180
2010
5.695
2011
5.069
2012
4.882
Anm.: Afrundet til nærmeste mio. kr., løbende priser.
Kilde: Skatteministeriet
Tabel 2. Indtægter fra tinglysningsafgift mv. på §38.16.01 i 2013-2020 (mio. kr.)
2013
Tinglysning mv.
Heraf tinglysning
4.663
4.242
2014
5.227
4.725
2015
6.069
5.563
2016
5.984
5.450
2017
6.385
5.850
2018
7.298
6.657
2019
7.190
6.615
2020
7.365
6.736
Anm.: Afrundet til nærmeste mio. kr., løbende priser. Det bemærkes, at regnskabsmetoden er ændret i 2018.
Kilde: Skatteministeriet
Indtægterne fra tinglysningsafgiften afhænger primært af aktivitet for ejendomshandel og
udlån med pant. Siden 2007 er der dog sket en række ændringer af tinglysningsafgiftslo-
ven, herunder regler for opgørelser og satser, som har haft betydning for indtægterne.
Der foreligger ikke data for fordelingen af tinglysningsafgiften på det faste og variable ele-
ment. Der kan dog foretages et skøn over denne fordeling, blandt andet på baggrund af
oplysninger om antal tinglysningsekspeditioner og antal tinglysninger af pant i fast ejen-
dom. For 2020 skønnes, at indtægterne fra det faste element udgør 30 pct. af provenuet
svarende til ca. 2 mia. kr., mens indtægterne fra det variable element skønnes til 70 pct. af
provenuet svarende til ca. 4,7 mia. kr.
jf. tabel 3.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om, hvad det samlede årlige provenu fra tinglysning udgør for perioden 2007 til 2020, til skatteministeren
2407108_0003.png
Tabel 3. Skøn for indtægter fra tinglysningsafgift fordelt på fast og variabelt element (mia. kr.)
2020
6,7
2,0
4,7
Tinglysningsafgift
Heraf fast
Heraf variabel
Anm: Afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. Det skønnes for 2020, at det faste element udgør 30 pct. af provenuet, mens det
variable element udgør 70 pct.
Kilde: Skatteministeriet
I forhold til statens behandling af tinglysningssager, er der indhentet svar fra Justitsmini-
steriet, som med bidrag fra Domsstolsstyrelsen oplyser følgende:
”Udgifter til behandling af tinglysningssager registreres på finansloven
på hovedkonto
11.41.05. Tinglysningen. Kontoen blev oprettet på forslag til finanslov i 2006 og omfatter
domstolenes udgifter til tinglysningen, herunder udgifter til bil- og personbogen samt an-
delsboligbogen. Kontoen var tidligere en del af retternes samlede bevilling på hovedkonto
11.41.02. Retterne.
Udgifterne til behandling af tinglysningssager består, foruden lønomkostninger, af udgif-
ter til drift og vedligeholdelse af det digitale tinglysningssystem, sagsrelaterede udgifter
som fx udgifter til porto, e-Boks og andet kontorhold samt til husleje og andre faste om-
kostninger forbundet med Tinglysningsretten.
Med færdiggørelsen og implementeringen af det digitale tinglysningssystem i september
2009 blev tinglysningen centraliseret ved Tinglysningsretten i Hobro. Indtil da var tinglys-
ningsopgaven placeret ved de enkelte byretter og indgik som en del af byretternes sam-
lede opgavevaretagelse.
Byretternes varetagelse af tinglysningsopgaven frem til september 2009 betyder, at opgø-
relsen af udgifter til løn og øvrige driftsomkostninger medgået til behandling af tinglys-
ningssagerne blev opgjort manuelt ud fra en forholdsmæssig andel af byretternes samlede
udgifter. En sammenligning af udgifterne før og efter centraliseringen og digitaliseringen
skal ses på baggrund heraf.
De samlede omkostninger til løn og øvrige ordinære driftsomkostninger blev i 2007 esti-
meret til 166,2 mio. kr. De nuværende udgifter til behandling af tinglysningssager m.v. ud-
gjorde i 2020 61,6 mio. kr.
Det kan endvidere oplyses, at årsværksforbruget ved tinglysningen i 2007 blev estimeret
til 491 årsværk. I 2020 udgjorde årsværksforbruget 86.
Tabel 4 nedenfor indeholder en oversigt over de samlede omkostninger og antal årsværk i
hele perioden 2007-2020.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om, hvad det samlede årlige provenu fra tinglysning udgør for perioden 2007 til 2020, til skatteministeren
2407108_0004.png
Tabel 4. De samlede omkostninger og antal årsværk i perioden 2007-2020 (mio. kr.)
2007
Løn
Drift
I alt
Årsværk
113,8
52,4
166,2
491
2008
111,3
69,1
180,4
398
2009
90,9
65,7
156,6
307
2010
48,6
73,3
121,9
146
2011
50,7
51,8
102,5
143
2012
46,1
47,5
93,6
133
2013
44,7
46,6
91,3
126
2014
43,6
41,0
84,6
119
2015
42,5
32,8
75,3
113
2016
39,4
25,3
64,6
104
2017
38,4
22,0
60,4
99
2018
38,8
24,9
63,7
96
2019
38,7
26,1
64,8
94
2020
36,2
25,4
61,6
86
Anm.:
1. Tallene er angivet i løbende priser. 2. Lønomkostninger og dele af de øvrige driftsomkostninger er opgjort skønsmæssigt i
2007-2009, da tinglysningsopgaven frem til og med sep. 2010 var en integreret del af byretternes almindelige drift 3. Drift dækker over
udgifter til drift af Tinglysningsretten, drift af det digitale tinglysningssystem samt øvrige sagsrelaterede udgifter.
Kilde: Domstolsstyrelsen.
Side 4 af 4