Notat
24. januar 2021
J.nr. 2020-708
Kontor:
Økonomistyring [ØST]
Skatteministeriets overordnede tilsyn i 2021
Indledning
Initialer:
GM
Skatteministeriets departement er ansvarlig for at gennemføre et overordnet tilsyn med alle
institutioner i koncernen: Skatteforvaltningens syv styrelser (Skattestyrelsen, Gældsstyrel-
sen, Vurderingsstyrelsen, Toldstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen og Administrations- og Servicestyrelsen), Skatteankestyrelsen, Spillemyndigheden,
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samt Kompetencesekretariatet og It-tilsynet.
Departementets overordnede tilsyn med koncernens styrelser udgør den tredje forsvarslinje
på ministerområdet, hvor første og anden forsvarslinje udøves i den enkelte styrelse. Første
forsvarslinje har således ansvar for at gennemføre konkrete kontrolforanstaltninger i driften
og er forankret i styrelsens fagenheder/-områder. Den anden forsvarslinje består af funk-
tioner med ansvar for at sikre overblik, måling, analyse, undervisning og rådgivning etc. og
er forankret i centrale/tværgående enheder i styrelsen. De tre forsvarslinjer udgør en funk-
tionel beskrivelse af niveauerne, og placeringen af disse kan variere afhængig af emnet.
I det følgende beskrives rammerne for departementets overordnede tilsyn med koncernens
styrelser i 2021.
Skatteministeriets overordnede tilsyn
Skatteministeriets tilsyn indebærer et overordnet tilsyn ’i rimeligt omfang’
1
, der som ud-
gangspunkt handler om at tilse, at bevillinger overholdes, og at der administreres effektivt
og i overensstemmelse med lovgivningen. Departementet skal således tilse, at styrelserne
gennemfører en betryggende økonomisk og indholdsmæssig styring inden for de politisk
udstukne rammer, og at der handles på identificerede risici.
Tilsynets formål er for det første at give departementets ledelse et retvisende billede af
tilstanden i koncernens styrelser, sådan at departementet kan reagere, i det omfang der vur-
deres at være grundlag herfor, og departementet har beføjelser hertil. For det andet skal
tilsynet understøtte effektive og velfungerende styrelser. Endeligt skal tilsynet søge at sikre,
at der ikke uventet indtræffer større uønskede hændelser, fx større økonomiske tab for
staten.
1
Ministre har en lovmæssig forpligtelse til ’i rimeligt omfang’ at føre tilsyn med deres ministerområde, jf. ministeransvarlig-
hedslovens § 3, nr. 3 (Lov nr. 117, 15. april 1964). Tilsynsforpligtelsen indebærer bl.a., at ministeriernes departementer
tilser, at bevillinger overholdes, og at der administreres i overensstemmelse med lovgivningen. På enkelte områder, herun-
der budget- og udgiftsopfølgning og informationssikkerhed, stiller andre love og regler krav om konkrete tilsynsaktiviteter,
men departementerne afgør i vidt omfang selv, hvordan tilsynet konkret tilrettelægges.