Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418131_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0002.png
3. Driftsstyring
Status på mål- og resultatplan for 2020
Status på målopfyldelse
Ud af i alt 12 mål er otte mål blevet opfyldt i mål- og resultatplanen for 2020.
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Mål
Mål 4.1 Styrket
estimering
Resultat
Det er et krav, at der 1) er etableret en fast estimeringsmetode og procedure for
estimering af systemtilretninger, 2) udarbejdet en første version af en
estimeringsmodel for it-udviklingsprojekter samt tilhørende metodehåndbog og
3) er udarbejdet et priskatalog for hyppige ændringer for centrale it-systemer i
skatteforvaltningen.
UFST har i 2020 udarbejdet en første version af estimeringsmodel for it-
udviklingsprojekter og dertilhørende metodehåndbog.
Bemærkning
Pga. omprioritering af ressourcer er der ikke etableret en fast
estimeringsmetode og procedure for estimering af systemtilretninger
eller udformet et priskatalog for hyppige ændringer for centrale it-
systemer i skatteforvaltningen.
Mål 4.2
Prognosepræcision
Det er et krav, at afvigelsen mellem det faktiske forbrug og prognose for budget
for den samlede driftsbevilling ikke overstiger 5 pct. i samtlige fire kvartaler i
finansåret.
UFST har overholdt afvigelseskravet i 3. og 4. kvartal 2020.
Den manglende overholdelse af afvigelseskravet i 1. og 2. kvartal kan
primært henføres til en række periodiseringsafvigelser på tværs af
UFST’s
underkonti.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0003.png
3. Driftsstyring
Status på mål- og resultatplan for 2020
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Mål
Mål 5.1
Planmæssig
gennemførelse af
transformations-
programmet ICE
Resultat
Det er et krav, at transformationsprogrammet ICE rapporterer i grøn eller gul i samtlige
statusrapporteringer i den månedlige fremdriftsrapportering for Skatteministeriets koncern. Dette
indebærer bl.a., at release 3,4 og 5 sættes i drift, så de nye ejendomsvurderinger kan påbegyndes
udsendt i 2. halvår 2020.
Programmet har opnået en gul status i fire ud af ni månedlige fremdriftsrapporteringer. I de resterende
fem rapporteringer har programmet fået en rød status. Release 3.0 er idriftsat den 4. november 2020.
Bemærkning
Programmet har ikke fuldt ud overholdt de
fastsatte frister og scope i 2020. Som følge
heraf er release 4 og 5 ikke idriftsat i 2020,
hvorfor udsendelsen af de nye
ejendomsvurderinger ikke er påbegyndt.
Mål 5.2
Planmæssig
gennemførelse af
Program for
implementering af
Boligforliget
Det er et krav, at Program for implementering af Boligforliget rapporterer i grøn eller gul i samtlige
statusrapporteringer i den månedlige fremdriftsrapportering for Skatteministeriets koncern. Hertil skal der
være udarbejdet og godkendt en plan for implementering i 2. kvartal 2020.
Programmet har opnået en gul status i to ud af ni månedlige fremdriftsrapporteringer. I de resterende syv
rapporteringer har programmet fået en rød status.
Programmet har ikke fuldt ud overholdt de
fastsatte frister og scope i 2020.
Pga. behov for nærmere afklaring af
programmets scope er der ikke udarbejdet og
godkendt en plan for implementering inden
for den fastsatte frist.
Evt. yderligere bemærkninger til mål- og resultatplanen for 2020
Der er ikke fundet anledning til yderligere bemærkninger
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0004.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
1.1.1
Tilgængelighed, it-
kritiske systemer
Samtlige af Skatteministeriets
forretningskritiske it-systemer
skal have 99,0 pct.
tilgængelighed.
99,86 %
99,86 %
99,89%
99,96%
Den samlede gennemsnitlige
tilgængelighed for samtlige af
Skatteministeriets
forretningskritiske it-systemer
er opfyldt med 99,96 pct.
Målet rapporterer derfor i
grønt i 4. kvartal.
Der er ikke
behov for
yderligere
handlinger.
1.1.2
Incidents løst inden
for fristen
Minimum 75 pct. incidents
skal løses inden for frist.
79,95 %
80,12%
86%
85%
85 pct. af alle incidents er løst
indenfor fristen.
Målet rapporterer derfor i
grønt i 4. kvartal.
Der er ikke
behov for
yderligere
handlinger.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0005.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
UFST skal i
henhold til
kapacitetsudvik
lingsplanen
opmande
drifts-
organisationen
med 47 interne
og 10 eksterne
ressourcer ved
udgangen af 4.
kvartal.
Målet
rapporterer i
grøn såfremt
målet er opfyldt
med minimum
80 pct.
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
1.2
Styrket kontrol med
Skatteforvaltningens
legacy-portefølje
UFST skal udbygge
bemandingen af
driftsorganisationen for legacy
i henhold til en
kapacitetsopbygningsplan,
som skal være indsendt til
behandling i departementet i
første halvdel af januar 2020.
N/A
N/A
UFST skal i
henhold til
kapacitets-
udviklingsplane
n opmande
drifts-
organisationen
med 38 interne
og 10 eksterne
ressourcer i 3.
kvartal.
Driftsorganisationen har ultimo
4. kvartal tilknyttet 48 interne
medarbejdere og 7,5 eksterne
konsulenter svarende til en
samlet opmanding på 55,5
ressourcer.
Målet er dermed opfyldt med 97
pct., hvorfor målet rapporterer i
grøn.
Ikke behov
for
yderligere
handlinger.
1.3
Sikring af
kontraktuelt
grundlag for legacy-
systemer
Målet er nået, når det er
eksekveret i
overensstemmelse med den
fastlagte proces.
N/A
N/A
N/A
N/A
Begge aftaler har fulgt de
fastlagte processer i 4. kvartal.
Forhandlingerne med DXC er
afsluttet i 2020 og
godkendelsesprocessen er
iværksat. Det forventes, at
forhandlingerne med KMD
afsluttes i 2. kvartal 2021.
Målet rapporterer derfor i grøn.
Ikke behov
for
yderligere
handlinger.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0006.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. Kvartal
UFST skal i henhold
til leveranceplanen
have testet
datastyrings-
værktøjer på
udvalgte systemer,
udarbejdet oplæg til
kontrolproces og
evalueret
eksisterende
organisering for
dataejerskab og
datavedligeholdelse
i 3. kvartal.
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
2.1
Behandling af
Skatteforvaltningens
data
Målet er nået, når
der er eksekveret i
overensstemmelse
med den aftalte
leveranceplan.
N/A
N/A
UFST skal i
henhold til
leveranceplane
n udarbejde en
samlet
materialepakke
i 4. kvartal til
departementet.
Der er i 4. kvartal udarbejdet og
oversendt en samlet
materialepakke til departementet.
Materialepakken indeholder blandt
andet afprøvede standarder for
datadokumentation, beskrivelse af
værktøjer og metodikker samt en
ramme for den fremtidige
datavedligeholdelses- og
ejerskabsorganisering.
Leverancen for 4. kvartal er
dermed opfyldt, hvorfor målet
rapporterer i grønt.
Ikke behov
for
yderligere
handlinger.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0007.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning
Status
3. kvartal
4. kvartal
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Status
4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Mål
Resultatkrav
1. Kvartal
Gennemførsel af alle
onboarding moduler: 63%
2. kvartal
Gennemførsel af alle
onboarding moduler:
80%
Deltagelse moduler
enkeltvis:
Sagsbehandling og
Myndighedsrollen: 90%
GDRP: 92%
Sagsbehandling,
retssikkerhed og regler:
81%
Introdag: 97%
sidst
3.1
Vellykket
onboarding
af nye
medarbejdere
og ledere
(koncern-
fælles)
Alle nye ledere og
medarbejdere ansat i
styrelsen har gennemført
koncernfælles
obligatoriske onboarding
moduler senest 6 mdr.
efter start.
Deltagelse moduler
enkeltvis:
Sagsbehandling og
Myndighedsrollen: 80%
GDPR: 82%
Sagsbehandling,
retssikkerhed og regler:
65%
Introdag: 100%
N/A
N/A
Målet er udgået på grund af
udfordringer med data.
N/A
1. halvår:
Styrelsen har præsenteret
et overblik over styrelsens
kerneopgaver og
kompetencer, samt de
faktorer styrelsen
forventer vil påvirke
løsningen af
kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv.
2. halvår:
Styrelsen har identificeret
de væsentligste
fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat
høj faglighed i et
langsigtet perspektiv.
Endeligt har styrelsen
beskrevet den forventede
effekt heraf.
3.2
Høj faglighed
i et langsigtet
perspektiv
(koncern-
fælles)
N/A
N/A
N/A
Styrelsen
har
rapporteret
jf. bilag 1
Målet vurderes opfyldt, idet
UFST i 2020 har etableret et
overblik over, hvilke opgaver
styrelsen skal håndtere
fremadrettet. Hertil er der
foretaget en delvis
afdækning af
UFST’s
kompetencer og
fokusområder, hvilket
bidrager til at sikre en fortsat
høj faglighed i styrelsen.
Styrelsens kompetencegab
på it-området er afdækket
ved at belyse eksterne
konsulenters roller i
styrelsens it-projekter. Hertil
er arbejdet med
konverteringen af eksterne
konsulenter til interne
medarbejdere påbegyndt.
Arbejdet med
konverteringen af
eksterne konsulenter
til interne
medarbejdere
fortsættes i 2021.
Hertil vil UFST
forholde sig til
etableringen af en
sourcingstrategi i
2021.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0008.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status sidst
Status 4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Inden oktober 2020 udarbejdes
der en første version af en
estimeringsmodel for it-
udviklingsprojekter samt
tilhørende metodebog
Styrket
estimering
Første version af estimeringsmodellen for it-
udviklingsprojekter og dertilhørende
metodebog er udarbejdet.
4.1
Med frist i april 2020 etableres
en fast estimeringsmetode og
procedure for estimering af
systemtilretninger. Desuden
udarbejdes inden december
2020 et priskatalog for hyppige
ændringer for centrale it-
systemer i skatteforvaltningen.
17,5 %
17,5 %
25%
50%
Styrelsen har ikke etableret en fast
estimeringsmetode og procedure for
estimering af systemtilretninger eller et
priskatalog for hyppige ændringer for
centrale it-systemer i skatteforvaltningen.
Det skyldes en ledelsesmæssig
omprioritering af styrelsens ressourcer på
estimeringsområdet. Omprioriteringen er
afstemt med departementet.
Målet rapporterer dermed i gul for 4. kvartal,
idet to ud af fire leverancer er opfyldt.
Der vil i 2021
være et fortsat
stort fokus på at
sikre bedre
estimering i
styrelsen.
Målet er opfyldt i 4. kvartal, da afvigelsen
mellem det faktiske forbrug og prognosen
for budgettet for den samlede driftsbevilling
er 4 pct.
4.2
Prognose-
præcision
(koncern-
fælles)
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for budget
for den samlede driftsbevilling
må ikke overstige 5 pct. i
finansåret.
6%
8%
0%
4%
Målet for året er ikke opfyldt, idet afvigelsen
mellem det faktiske forbrug og prognose for
budget for den samlede driftsbevilling har
været større end 5 pct. i to ud af fire
kvartaler i 2020.
Ikke behov for
yderligere
handlinger.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0009.png
3. Driftsstyring
Koncernfælles pejlemærke 5
Mål
Resultatkrav
1. Kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Årsag og konsekvens
Handling
5.1
Planmæssig
gennemførelse
af
transformations-
programmet ICE
Transformationsprogrammet ICE skal
som samlet program under ét
rapportere i grøn eller gul i samtlige
statusrapporteringer i den månedlige
fremdriftsrapportering for
Skatteministeriets koncern.
Rapporteringen sker i henhold til de
gældende rapporteringskriterier for
projekter og programmer. Det
indebærer bl.a., at release 3,4 og 5
sættes i drift, så de nye
ejendomsvurderinger kan påbegyndes
udsendt fra 2. halvår 2020 som planlagt.
ICE har i de månedlige
fremdriftsrapporteringer i oktober
og november rapporteret i rød,
hvorfor programmet opnår en rød
statusmarkering i
afrapporteringen for 4. kvartal.
N/A
2/2
0/2
0/2*
Fsva. idriftsættelsen af release
3,4 og 5 er release 3 idriftsat den
7. december 2020. I forhold til
release 4.0 og 5.0 estimeres det,
at disse idriftsættes i august
2021. Det har dermed ikke været
muligt at realisere milepælen om
udsendelsen af
ejendomsvurderingen fra 2.
halvår 2020.
Der pågår fortsat et arbejde med
reestimeringen af programmets sidste
leverancer til brug for vurderingen af
ejerboliger. Reestimeringen udgør
grundlaget for udarbejdelsen af en realistisk
tidsplan og økonomisk ramme.
Hertil pågår der et arbejde med tilpasning
af scope,
hvilket indebærer ‘minimal
viable
product-løsninger’
(MVP-løsninger)
samt en
overdragelse af opgaver til VURDST.
5.2
Planmæssig
gennemførelse
af Program for
implementering
af Boligforliget
Program for implementering af
Boligforliget skal som samlet program
under ét rapportere i grøn eller gul i
samtlige statusrapporteringer i den
månedlige fremdriftsrapportering for
Skatteministeriets koncern.
Rapporteringen sker i henhold til de
gældende rapporteringskriterier for
projekter og programmer. Dertil skal der
være udarbejdet og godkendt en plan
for implementering i 2. kvartal.
0/3
1/2
1/2
0/2*
Boligprogrammet har i de
månedlige
fremdriftsrapporteringer i oktober
og november rapporteret i rød,
hvorfor programmet opnår en rød
statusmarkering i
afrapporteringen for 4. kvartal.
SKTST, UFST og DEP har besluttet, at der
skal igangsættes et analysearbejde med
henblik på at afdække forenklinger, der kan
nedbringe projektets kompleksitet og
udviklingsomkostninger. Resultatet af
analysearbejdet og de afledte effekter det
har på projektets tid, økonomi og scope
forventes præsenteret for Styregruppen for
det Skærpede tilsyn på Ejendomsområdet
primo 2021
Hertil forventes det, at en plan for
implementering af ‘minimal
viable product-
løsninger’ (MVP-løsninger)
er udarbejdet
omkring sommer 2021.
*Der udarbejdes ikke fremdriftsrapporteringer for programmer og projekter i december, hvorfor det alene er fremdriftsrapporteringerne for oktober og november, der ligger til grund for vurderingen af målopfyldelsen for mål 5.1-5.5 i 4. kvartal
2020.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0010.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 5
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Projekter vedr. tilkobling af
fordringshaversystemer til det nye
inddrivelsessystem (PSRM) skal samlet under
ét rapportere i grøn eller gul i samtlige
statusrapporteringer i den månedlige
fremdriftsrapportering for Skatteministeriets
koncern. Rapporteringen sker i henhold til de
gældende rapporteringskriterier for projekter
og programmer. De planlagte aktiviteter for it-
understøttelsen af gældsinddrivelsen følges
som planlagt, hvor alle grundfunktionaliteter er
færdigudviklet i PSRM, og performance- samt
stabilitetsinitiativer er implementeret i 2020.
Dertil er KOBRA fuldt tilsluttet i 1. halvår 2020.
Der tages forbehold for ændringer, der
skyldes eksterne aktørers ændrede planer.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
5.3
Planmæssig
implementering af
det nye
gældsinddrivelses
-system
N/A
2/2
2/2
2/2*
ICI har i de månedlige
fremdriftsrapporteringer i
oktober og november
rapporteret i gult, hvorfor
målet opnår en grøn
statusmarkør i
afrapporteringen for 4.
kvartal.
Ikke behov for
yderligere
handlinger.
5.4
Planmæssig
gennemførelse på
toldområdet
EUTK-programmet skal som samlet program
under ét rapportere i grøn eller gul i samtlige
statusrapporteringer i den månedlige
fremdriftsrapportering for Skatteministeriets
koncern. Rapporteringen sker i henhold til de
gældende rapporteringskriterier for projekter
og programmer.
N/A
2/2
2/2
2/2*
EUTK-programmet har i de
månedlige
fremdriftsrapporteringer i
oktober og november
rapporteret i gul, hvorfor
målet opnår en grøn
statusmarkør i
afrapporteringen for 4.
kvartal.
Ikke behov for
yderligere
handlinger.
*Der udarbejdes ikke fremdriftsrapporteringer for programmer og projekter i december, hvorfor det alene er fremdriftsrapporteringerne for oktober og november, der ligger til grund for vurderingen af målopfyldelsen for mål 5.1-5.5 i 4. kvartal 2020.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0011.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 5
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
5.5
Gennemførelse af
øvrige it-
udviklingsprojekter
Projekter skal i minimum 75 pct. af
statusrapporteringerne rapportere i
grøn eller gul i den månedlige
fremdriftsrapportering for
Skatteministeriets koncern.
Rapporteringen sker i henhold til de
gældende rapporteringskriterier for
projekter og programmer.
70%
77,8%
83,3%
77,3%*
17 ud af 22
statusrapporteringer for
igangværende projekter har i
oktober og november
rapporteret i grøn eller gul i
de månedlige
fremdriftsrapporteringer.
Dermed har 77,3% af
fremdriftsrapporteringerne for
igangværende projekter
rapporteret i grøn eller gul,
hvorfor målet opnår en grøn
statusmarkør i
afrapporteringen for 4.
kvartal.
Ikke behov for
yderligere
handlinger.
*Der udarbejdes ikke fremdriftsrapporteringer for programmer og projekter i december, hvorfor det alene er fremdriftsrapporteringerne for oktober og november, der ligger til grund for vurderingen af målopfyldelsen for mål 5.1-5.5 i 4. kvartal 2020.
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0012.png
5. Risikooverblik for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
A. Aktuelt risikobillede i heatmap
1.
2.
3.
Forsinkelse på Bolig-programmet og ICE
Legacy og teknisk gæld besværliggør
implementering af lovændringer og sikker drift
1
Sandsynlighed
Forsinkelse og manglende funktionalitet i
EUTK-programmet
Sikkerhedsbrud på platforme og systemer
Forsinkelse af OSM2
OSS
Manglende datagrundlag til at udføre
lovmedholdelig inddrivelse
Ustabile dataleverancer til eksterne
2
5
3
6
7
4.
5.
6.
7.
4
6
Konsekvens
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418131_0013.png
Status
N
r
Risici
Beskrivelse
Boligprogrammet har en høj risiko
for ikke at kunne levere den
nødvendige tekniske og
forretningsmæssige understøttelse
for en realisering af boligforliget i
2024.
Årsag
Manglende afklaring af boligbeskat-
ningsmodel. Utilstrækkelig kapacitet
hos leverandører pga. andre
presserende opgaver fra SKTFV.
Manglende kompetencer i SKTFV til
specifikation af krav. Sent skift til
gennemførelsesfase og dermed
igangsætning af it-udvikling.
Konsekvens
Mitigerende handling
Analyse af forenklinger af implementerings-
grundlaget. Markant styrket topledelsesfokus og
entydig organisering, herunder med PMO.
Nedbrydning af implementeringen i mindre
delprojekter. Re-estimering af ICE-leverancer og
Inddragelse af IT-tilsynet
Der er udarbejdet en it-handlingsplan, som
kortlægger og håndterer teknisk og sikker-
hedsmæssigt efterslæb på tværs af system-
porteføljen i regi af statens it-strategi. Der er fore-
taget levetidsforlængende initiativer for eksisterende
løsninger og forberedelse af transformations-
programmer til udskiftning af visse af disse
løsninger.
Øget konsulentforbrug pga. COVID og de deraf
følgende konsekvenser som fx produktivitetstab.
EUTK-programmet følger Skatteministerens
forventede henvendelse til EU-Kommissionen vedr.
mulige løsninger på en evt. forsinkelse. Tæt opfølg-
ning med leverandører for at sikre
aftaleoverholdelse vedr. bl.a. tidsplan.
Der gennemføres levetidsforlængende aktiviteter,
der skal fjerne fejl, svagheder og konsolidere
systemer og platforme. Manglende modenhed af
logning er identificeret som en strukturel risiko og en
nærmere analyse er iværksat. Awareness-tiltag ift.
phishing og digital adfærd. Roadmap for
implementering af teknisk it-sikkerhed etableret.
Der er fokus på at øge produktiviteten i projektet.
Derudover foretages der en yderligere kortlægning
af, på hvilket tidspunkt en given funktionalitet skal
tages i anvendelse mhp. at udvikle det rigtige først.
Der er stort ledelsesmæssigt fokus på fremdriften
og prioriteringen af scope.
Der er etableret en proces (Afvigelseshåndtering),
som sikrer lovlig inddrivelse ved at isolere mistæn-
kelige fordringer, så inddrivelse på resten kan ske
på et gyldigt grundlag. Samt en oprydningsorgani-
sation, som understøtter fortsat lovlig inddrivelse og
afklaring af de mistænkelige fordringer.
Der er igangsat et arbejde med kortlægning af
behov for dataleverancer, herunder niveau for
overvågning og support og beredskab til kritiske
funktioner. Analysen skal levere forslag til modeller
for sikring af et afbalanceret niveau under hensyn til
de eksterne behov og finansiering af de
Ansvarlig
afdeling /
Kontor
1
Boligprogrammet
forsinkes
Forsinkelse af programmet vil medføre, at boligforliget ikke
kan realiseres i 2024. Dette vil medføre kritisk påvirkning af
omdømme og legitimitet samt øgede omkostninger til bl.a.
systemudvikling og tilpasninger.
Bolig-
programmet
+
ICE
2
Legacy og teknisk
gæld muliggør ikke
implementering af
lovændringer og
sikker drift
Forsinkelse og
manglende
funktionalitet i
EUTK-programmet
Risiko for at system-porteføljen ikke
kan udvikles til at understøtte de
vedtagne love af Folketinget. Det er
svært at implementere ny lovgivning
rettidigt og samtidig opretholde
sikker drift uden nedbrud.
Forældet løsningsteknologi og
komplekse, delvist udokumenterede,
systemsammenhænge, som afdækket
i bl.a. Legacy-rapport.
Risikoen kan medføre, at Skatteforvaltningens forretnings-
processer ikke understøtter gældende lovgivning, hvilket kan
medføre fejl i sagsbehandlingen. Dette kan medføre kritik fra
Rigsrevision og derved påvirke omdømmet negativt i kritisk
omfang. Økonomiske tab, datatab, brud på lovgivning ift.
databeskyttelse, manglende evne til at imødekomme lovkrav
og forretningskrav.
Vanskeligere for dansk erhvervsliv og borgere at handle med
udlandet. Samfundsøkonomisk tab som følge af forringede
muligheder for at drive virksomhed og bo i Danmark. EU-
Kommissionen kan anlægge en sag. Påvirkning af legitimitet
og omdømme som følge heraf.
Drift og
Videre-
udvikling
3
Risiko for at Danmark ikke
overholder EU-deadlines, hvilket
også kan udfordre
lovmedholdeligheden i EUTK-
programmet.
Risiko for at ældre systemer ikke kan
integrere tidssvarende sikkerheds-
løsninger, hvilket udgør en
sårbarhed, hvorvidt sikker drift kan
opretholdes. Risiko for
phishing/ransomware
Programmet er ikke igangsat rettidigt,
og aktiviteter tager længere tid end
estimeret i takt med at kompleksitet
og indhold bliver analyseret dybere.
EUTK-
programmet
4
Sikkerhedsbrud på
platforme og
systemer
Modenheden i den tekniske it-
sikkerhedsimplementering er relativt
lav. Manglende rettidig omhu for
systemudvikling SKM-koncernen.
Manglende systemdokumentation.
Projektet har været udfordret på
produktiviteten, hvilket betyder, at
fremdriften ikke er tilstrækkelig til at
nå i mål med den nødvendige
funktionalitet til release 2.
Sikkerhedsbrud, som udfordrer det strategiske mål om ”sikker
drift”,
og udgør en potentiel risiko for opretholdelse af
systemernes integritet, fortrolighed og tilgængelighed.
Uønsket adfærd identificeres ikke med det nuværende
modenhedsniveau for logning i systemerne.
Drift og
Videre-
udvikling
5
Forsinkelser i
OSM2
– OSS.​
Risiko for, at tidsplanen ikke er
korrekt estimeret, og dermed risiko
for forsinkelser.
Projektet bliver ikke klar med en minimumsløsning til
Angivelse og Betaling til 1. juli 2021.​ Endvidere kan en
konsekvens være, at projektet ikke bliver færdig med MVP-
løsningen til slutdatoen.
OSM2
OSS​
6
Manglende data-
grundlag til at
udføre
lovmedholdelig
inddrivelse
Risiko for at datagrundlaget for at
kunne foretage lovmedholdelig
inddrivelse er ikke til stede.
Kvaliteten af data ved fordringerne er
ikke blevet opretholdt eller
vedligeholdt under fordringernes
sagsforløb.
Potentielt kan risikoen bevirke, at fordringer for op imod 40
mia. kr. ikke kan inddrives pga. tvivl om
lovmedholdelighed. Dette vil have katastrofale konsekvenser
for såvel statens indtægter som legitimitet og omdømme.
Inddrivelses
området/
GÆLDST
7
Ustabile
dataleverancer til
eksterne
Risiko for, at Skatteforvaltningen
ikke kan levere data i den
forventede stabilitet (24/7) til de
mange eksterne interessenter, som
er afhængige af data fx til den
finansielle sektor,
Der er begrænset kapacitet til sikring
af stabilitet i leverancer som matcher
den stigende anvendelse og
afhængighed i samfundet.
Konsekvensen af svigt i dataforsyning kan være, at der opstår
udfordringer med administrationen hos en række myndigheder
samt i den finansielle sektor, herunder ejendomsformidling og
administration. Manglende datatilgang hos UFST kan have
alvorlige konsekvenser for danske myndigheder, virksomheder
og borgere, og det kan underminere tilliden til
13
Data og
Analyse