Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418130_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Toldstyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0002.png
3. Driftsstyring
Status på mål- og resultatplan for 2020
Status på målopfyldelse
Ud af i alt 19 mål er fire mål ikke blevet opfyldt i mål- og resultatplanen for 2020.
Oversigt over ikke-opfyldte mål i 2020
Mål
1.1 Omdømme
Resultat
Kravet til målet var, at resultatet af den årlige omdømmemåling som
minimum skulle være 3,6. Toldstyrelsen opnåede et resultat på 3,4
Bemærkning
Målingen blev flyttet, hvorfor flere planlagte aktiviteter ikke
nåede at blive gennemført inden. Der har også været et dyk i
Toldstyrelsens pressescore i Q2 og Q3 sammenholdt med Q1
og Q4 pga. COVID-19, som har taget mediernes fokus.
Årsagen til den lavere træfprocent i den fysiske kontrol er bl.a.,
at der er foretaget mange kontroller på værnemidler, hvilket
har en lavere træfprocent.
Årsagen til den manglende målopfyldelse vurderes at være, at
virksomhederne har været pressede af situationen vedr.
COVID-19 og derfor ikke har prioriteret at følge op på
Toldstyrelsens tilsyn.
Der arbejdes med at implementere en ny opgørelsesmetode.
2.1 Kontrol af legal vareførsel
Toldstyrelsen opnåede en træfprocent for fysiske kontroller på 13,5 pct.
mod et mål på 15 pct.
Målet er bl.a., at 100 pct. af konstaterede overtrædelser skal være bragt i
orden senest to måneder efter endelig afgørelse. Toldstyrelsen opnåede
et resultat på 92 pct.
2.5 Tilsyn med bevillingshavere
2.8 Monitorering af
sikkerhedsstillelsesordningen
for eksisterende toldskyld
Intern revisionsrapport fra SKR pegede i juni 2020 på, at der er behov for
at justere opgørelsesmetoden ift. beregning af grundlaget for at give en
mere hensigtsmæssig opgørelse.
Evt. yderligere bemærkninger til mål- og resultatplanen for 2020
Toldstyrelsen lykkedes i 2020 bl.a. med følgende
Foretog 17.284 kontroller mod et budget på 13.500.
Gennemførte alle budgetterede tilsyn på trods af nedlukning.
Fik 498 presseomtaler, hvoraf 485 var positive.
Leverede 100 pct. af de efterspurgte ressourcer til udviklingsarbejdet i EUTK-programmet.
Udarbejdede en model, der udgør rammen for systemernes transitionsplaner, samt transitionsplaner for H7 og KRIA.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0003.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Ændret siden sidst
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 1:
Toldstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig
og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Målingen blev flyttet,
hvorfor flere planlagte
aktiviteter ikke nåede at
blive gennemført inden.
Der har også været et
dyk i Toldstyrelsens
pressescore i Q2 og Q3
sammenholdt med Q1
og Q4 pga. COVID-19,
som har taget mediernes
fokus.
Handling
Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 4. kvartal
2020, skal som
minimum være 3,6
point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Toldstyrelsen
opnåede en
samlet score
på 3,4. Målet
var 3.6.
Målet er ikke
opfyldt.
1.1
De planlagte
aktiviteter er
afviklet i 4. kvartal
2020.
1.2
Kundetilfreds-
hed (koncern-
fælles)
Resultatet af den
løbende måling af
tilfredsheden med
Toldstyrelsens
vejledningsindsats skal
i gennemsnit minimum
være 4,5 point for
telefonbetjening og 4,1
for mailbesvarelser.
For
sagsbehandlingsområd
et gennemføres der i
2020 en
nulpunktsmåling. Der
måles på en skala fra
1-5.
Der er opnået
en vurdering på
4,6 for både
telefon-
betjening og
mailbesvarelse.
Nulpunkts-
måling ikke
foretaget.
Der er opnået
en vurdering
på 4,6 for både
telefonbetje-
ning og mail-
besvarelse.
Nulpunkts-
måling ikke
foretaget.
Der er opnået
en vurdering
på 4,5 for
telefonbetje-
ning og 4,2 for
mail-
besvarelse.
Nulpunkts-
måling er
forsinket og
forventes først
klar ultimo
januar 2021.
Der er opnået
en vurdering på
4,6 for
telefonbetjenin
g og 4,5 for
mailbesvarelse.
Koncernens
kundetilfredshe
dsmålinger er
udskudt til
2021. Delmålet
vedrørende
kundetilfreds-
hed af
sagsbehandling
er udgået.
-
Nulpunktsmålingen
gennemføres i
marts 2021.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0004.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 2 (1/4):
Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af told ved
handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejledning.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Det samlede antal
risikobaserede og
stikprøvevise kontroller
er mindst 13.500 i
2020, hvoraf mindst 15
pct. er statistisk
tilfældigt udvalgt.
Træfprocenten for
importangivelser i den
risikobaserede kontrol
er mindst 20 pct. i
dokumentkontrollen og
mindst 15 pct. i den
fysiske kontrol.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
I alt 3.456
kontroller
gennemført
(delmål: 3.356),
heraf er 28 pct.
statistisk
udvalgt.
Træfprocent:
- Risikobaseret
kontrol; 26
pct.
- fysiske
kontrol; 15
pct.
I alt 7.706
kontroller
gennemført
(delmål: 6.665),
heraf er 23,3
pct. statistisk
udvalgt.
Træfprocent:
- Risikobaseret
kontrol; 22,3
pct.
- fysiske
kontrol; 10,2
pct.
I alt 12.552
kontroller
gennemført
(delmål:
10.095), heraf
er 21 pct.
statistisk
udvalgt.
Træfprocent:
- Risikobaseret
kontrol; 23,2
pct.
- fysiske
kontrol; 12,6
pct.
I alt 17.284 kontroller
(mål: 13.500), heraf
er 19,6 pct. statistisk
udvalgt.
Træfprocent:
- Risikobaseret
kontrol: 24,9 pct.
- fysiske kontrol: 13,5
pct.
Målet er ikke opfyldt.
2.1
Kontrol af legal
indførsel
Toldstyrelsen
foretager både
risikobaserede
og stikprøvevise
kontroller af den
legale
erhvervsmæssig
e indførsel af
varer.
Årsagen til den lavere
træfprocent i den fysiske
kontrol er bl.a. en lavere
træfprocent i
værnemiddelskontroller.
-
2.2
Risikobaseret
fysisk kontrol af
legal indførsel
Toldstyrelsen
risikoscreener
importemner
udpeget af
risikofilteret og
vurderer, om de
skal udtages til
kontrol.
Der er foretaget manuel
risikoscreening af 100
pct. af importemner
udpeget af risikofiltret,
og der er i samtlige
kvartaler foretaget
kontrol af mindst 95 pct.
af de udpegede
importemner.
Der er foretaget
manuel
risikoscreening
af 100 pct. af
importemner
udpeget af
risikofiltret, og
der er foretaget
kontrol af
mindst 94,9 pct.
af de udpegede
importemner.
Der er foretaget
manuel
risikoscreening
af 100 pct. af
importemner
udpeget af
risikofiltret, og
der er foretaget
kontrol af 94,9
pct. af de
udpegede
importemner.
Der er foretaget
manuel
risikoscreening
af 100 pct. af
importemner
udpeget af
risikofiltret, og
der er foretaget
kontrol af 94,8
pct. af de
udpegede
importemner.
Der er foretaget
manuel
risikoscreening af
100 pct. af
importemner udpeget
af risikofiltret, og der
er foretaget kontrol af
95,8 pct. af de
udpegede
importemner.
Målet er opfyldt.
-
-
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0005.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejledning.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Kontrolaktioner
målrettet
privat indførsel af
post- og pakke-
forsendelser fra
tredjelande
Toldstyrelsen har
fokus på, om der er
afregnet korrekt
moms, told og
afgifter på privat
indførte post- og
pakke-forsendelser
fra tredjelande.
Risikoprofiler på
baggrund af
risikomeddelelser
Toldstyrelsen
opdaterer eller
opretter risikoprofiler
på baggrund af
modtagne risiko-
meddelelser fra EU
(AM/RIF)* og
ledelsesgodkendte
fravalg
dokumenteres.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 2 (2/4):
Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af told ved
Status
sidst
Status
4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
2.3
Der er gennemført
seks kontrolaktioner
målrettet privat
indførsel af post- og
pakkeforsendelser fra
tredjelande, og der er
afrapporteret
kvartalsvist til
departementet på
resultaterne af de
enkelte
kontrolaktioner.
Der er planlagt i alt
en kontrolaktion til
afholdelse i 1.
kvartal 2020.
Der er afholdt i alt to
kontrolaktioner i 2.
kvartal, 2020.
Kontrolaktionerne er
afrapporteret til
departementet.
Der er ikke afholdt
kontrolaktioner i 3.
kvartal 2020,
hvorfor der heller
ikke er afrapporteret
til departementet i
kvartalet.
Der er i 4. kvartal 2020
gennemført og
afrapporteret syv
kontrolaktioner.
Målet er opfyldt.
-
-
2.4
100 pct. af modtagne
risikomeddelelser er
korrekt opdateret eller
oprettet inden for to
uger efter
modtagelsen.
Der er dokumenteret
fravalg for 100 pct. af
tilfælde, hvor der ikke
er opdateret eller
oprettet risikoprofiler.
100 pct. af
modtagne
risikomeddelelser
er
korrekt opdateret og
oprettet inden for to
uger efter
modtagelsen. Der er
dokumenteret
fravalg for 100 pct.
af tilfælde, hvor der
ikke er opdateret
eller oprettet
risikoprofiler.
100 pct. af
modtagne
risikomeddelelser
er
korrekt opdateret og
oprettet inden for to
uger efter
modtagelsen. Der er
dokumenteret
fravalg for 100 pct.
af tilfælde, hvor der
ikke er opdateret
eller oprettet
risikoprofiler.
100 pct. af
modtagne
risikomeddelelser
er
korrekt opdateret og
oprettet inden for to
uger efter
modtagelsen. Der er
dokumenteret
fravalg for 100 pct.
af tilfælde, hvor der
ikke er opdateret
eller oprettet
risikoprofiler.
100 pct. af modtagne
AM/RIF-
risikomeddelelser er
korrekt opdateret og
oprettet inden for to
uger efter modtagelsen.
Der er dokumenteret
fravalg for 100 pct. af
tilfælde, hvor der ikke
er opdateret eller
oprettet AM/RIF-
risikoprofiler.
Målet er opfyldt.
-
-
5
*RIF
Risk Information Form
er en formular, som EU-medlemslandene kan bruge til at informere hinanden om risici. AM
Assistance Mutual
er en orientering fra EU-Kommissionens kontor for svigbekæmpelse
(OLAF) om konstatering af uregelmæssigheder/svig i forbindelse med import af tredjelandsvarer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0006.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejledning.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 2 (3/4):
Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af told ved
Status
sidst
4. kvartal
Status
4.
kvartal
Årsag og
konsekve
ns
Handling
2.5
Tilsyn med
bevillingshavere
Toldstyrelsen fører
tilsyn med alle nye
bevillingshavere inden
for det første år, og der
føres et risikobaseret
tilsyn med
eksisterende
bevillingshavere.
Der er ført tilsyn med 100
pct. af nye
bevillingshavere inden for
det første år, og der er
ført et risikobaseret tilsyn
med eksisterende
bevillingshavere.
Forslag til afgørelser om
konstaterede
regelovertrædelser er
fremsendt til
virksomheden senest 30
dage efter tilsynet, og 100
pct. af konstaterede
overtrædelser er bragt i
orden senest to måneder
efter endelig afgørelse.
Der er ført tilsyn med:
-39 pct. af nyetablerede
virksomheder.
- 45 pct. af nye
bevillingshavere.
- 28 pct. af øvrige
risikobaserede.
- 0 pct. af
virksomhederne har haft
forslag til afgørelse i
høring inden for 30
dage.
Gentilsyn 2 mdr. efter
afgørelse og 100 pct.
korrekt brug/ingen brug
v. gentilsyn er ikke
relevant endnu, da
fristen herfor er 120
dage.
Der er ført tilsyn med:
- 100 pct. af
nyetablerede
virksomheder.
- 100 pct. af nye
bevillingshavere.
- 100 pct. af øvrige
risikobaserede.
- 100 pct. (2 af 2) af
virksomhederne har
haft forslag til afgørelse
i høring inden for 30
dage.
Gentilsyn 2 mdr. efter
afgørelse og 100 pct.
korrekt brug/ingen brug
v. gentilsyn er ikke
relevant endnu, da der
endnu ikke er gået 2
mdr. fra afgørelse.
Der er ført tilsyn
med:
- 50 pct. af
nyetablerede
virksomheder.
- 53 pct. af nye
bevillingshavere.
- 83 pct. af øvrige
risikobaserede.
- 100 pct. af
virksomhederne
har haft forslag til
afgørelse i høring
inden for 30 dage.
- Gentilsyn 2 mdr.
efter afgørelse:
100 pct.
- Konstaterede
regelovertrædelse
r: 83 pct.
Der er ført tilsyn med:
- 100 pct. af
nyetablerede
virksomheder.
- 100 pct. af nye
bevillingshavere.
- 100 pct. af øvrige
risikobaserede.
- 100 pct. af
virksomhederne har haft
forslag til afgørelse i
høring inden for 30
dage.
- Gentilsyn 2 mdr. efter
afgørelse: 100 pct.
- Konstaterede
regelovertrædelser: 92
pct.
Målet er ikke opfyldt.
Virksomhed
erne har
været
pressede af
COVID-19-
situationen,
hvilket kan
have
betydet, at
de ikke har
prioriteret
området.
-
2.6
Sammenhæng
mellem kontrol og
vejledning
Toldstyrelsen
indarbejder
kontrolresultater i
vejledningsind-satser til
borgere og
virksomheder.
Der er foretaget
kvartalsvis prioritering af
vejledningsindsatser på
baggrund af resultaterne
fra den løbende kontrol
og de gennemførte
kontrolaktioner.
Projekt for 1. kvartal
udvalgt (Brug af korrekt
toldsted ift. bevillingen
Godkendt
frembydelsessted).
Opstartsmøde afholdt
og aktiviteter iværksat.
Projekt for 1. kvartal
afsluttet. Projekt for 2.
kvartal udvalgt
(Destruktion
af varer for
private).
Projekt for 3.
kvartal udvalgt
(Indberetningsfejl
i
felt 44.9 (REX)).
Projekt for 3. kvartal
udvalgt (Brexit).
Målet er opfyldt.
-
-
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0007.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejledning.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
De gennemsnitlige
sagsbehandlingstider for
toldgodtgørelser og
bevillinger er reduceret
til 65 dage i
bruttosagsbehandlingsti
d i 2020, og 97% pct. af
afgørelserne for
godtgørelser, bevillinger
og bindende
tariferingsoplysninger
(BTO) gives inden for
EUTK-fristerne.
2. kvartal
3. kvartal
4. Kvartal
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 2 (4/4):
Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af told ved
Status
sidst
Status
4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
Den gennemsnitlige
bruttosagsbehandlin
gstid er 60,7 dage.
Overholdelse af EU-
fristen er 100 pct.
Den gennemsnitlige
bruttosagsbehandlin
gstid er 54,3 dage.
Overholdelse af EU-
frister er 97,9 pct.
Den gennemsnitlige
bruttosagsbehandlin
gstid er 49 dage.
Overholdelse af EU-
frister er 97 pct.
Den gennemsnitlige
bruttosagsbehandlin
gstid er 59,3 dage.
Overholdelse af EU-
frister er 97 pct.
Målet er opfyldt.
2.7
Effektiv
sagsbehandling
Toldstyrelsen sikrer
effektiv
sagsbehandling som
nedbringer
sagsbehandlingstider.
-
-
2.8
Monitorering af
sikkerhedsstillelsesor
dningen for
eksisterende
toldskyld
Toldstyrelsen
gennemfører løbende
monitorering af
sikkerhedsstillelses-
ordningen, herunder de
ansøgende og
deltagende virksom-
heder. Monitoreringen
understøtter, at
ordningens
bidragssatser holdes
på et minimum.
Den nuværende
bidragssats (3,5
promille) medfører ikke
underskud på ordningen.
Der er senest ved
udgangen af 3. kvartal
2020 indsendt et
grundlag for en evt.
justering af
bidragssatsen for 2021.
8 ud af 100
undersøgte
virksomheder er
frataget tilmeldinger
til ordningen.
Godkendelse af SLA
og
arbejdsbeskrivelse
for monitorering af
ordningerne
afventer afslutning
af bestilling vedr.
status for
sikkerhedsstillelseso
rdningerne.
Der er nedsat en
arbejdsgruppe, som
opdaterer
arbejdsbeskrivelse
og SLA.
Arbejdsgruppen
arbejder fortsat med at
opdatere
arbejdsbeskrivelse og
SLA, ligesom der
følges op på
anbefalingerne fra
SKR’s rapport fra juni,
herunder implementere
ny opgørelsesmetode
for beregning af
bidragssatser for
ordningen.
Arbejdsgruppen
arbejder fortsat med
at implementere
anbefalingerne fra
SKR-rapporten.
Målet er ikke opfyldt
Toldstyrelsen
koordinerer den
Intern
nedsatte
revisionsrapport tværgående
fra SKR pegede arbejdsgruppe,
i juni 2020 på, at hvor der
der er behov for udarbejdes
at justere
handleplaner som
opgørelsesmeto reaktion på SKR-
den ift.
rapporten.
beregning af
Eksekvering af
grundlaget for at handleplanerne
give en mere
skal bl.a. resultere i
hensigtsmæssig en ny
opgørelse.
opgørelsesmetode
7
primo 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0008.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
gennem effektiv kontrol, målrettet vejledning og tæt samarbejde med andre myndigheder.
Opfølgning
Mål
Kontrolaktioner på
det illegale område
Toldstyrelsen
gennemfører
kontrolaktioner for at
hindre indførsel af
illegale varer.
Aktionerne
tilrettelægges ud fra
styrelsens egen
risikovurdering og i
samarbejde med
andre myndigheder.
Forebyggende
kampagner
Toldstyrelsen
gennemfører
vejledningskampagn
er målrettet borgere
og virksomheder
med henblik på
forebyggelse af ind-
og udførsel af illegale
varer og varer, der
kræver særlige
tilladelser.
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 3:
Toldstyrelsen skal beskytte samfundet mod indførslen af farlige og illegale varer
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og
konsekve
ns
Handling
3.1
Der er gennemført
18 kontrolaktioner
fordelt på konkrete
nationale
prioriteringer, og der
er afrapporteret
kvartalsvist til
departementet på
resultaterne af de
enkelte
kontrolaktioner.
Der er planlagt i alt 4
kontrolaktioner,
hvoraf 2 er afholdt og
0 er afrapporteret til
departementet.
Der er planlagt i alt
18 kontrolaktioner for
året, hvoraf der i alt
er afholdt 8.
Der er afrapporteret
8 til departementet.
Der er planlagt i alt
19 kontrolaktioner for
året, hvoraf der i alt
er afholdt 9.
Der er afrapporteret
9 til departementet.
Der er gennemført og
afrapporteret 18
kontrolaktioner.
Målet er opfyldt.
-
-
Handleplan og
overblik udarbejdet.
Afventer dialog med
ressortmyndig-heder.
Handleplan og
overblik er godkendt
af direktionen.
Der er gennemført en
kampagne (våben).
Yderligere to
kampagner
(kopivarer og
Brexit)
er planlagt.
Der er gennemført tre
kampagner (om
kopivarer
i
samarbejde med
Patient- og
Varemærkestyrelsen,
våben
i samarbejde
med politiet og
Brexit
i samarbejde med
Skattestyrelsen) i
samarbejde med
relevante
myndigheder.
3.2
Der er gennemført
mindst tre
kampagner i
samarbejde med
relevante
myndigheder.
-
-
8
Målet er opfyldt.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0009.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 4 (1/2):
Toldstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn,
hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Vellykket onboarding
af nye medarbejdere og
ledere (koncernfælles)
Styrelsen skal sikre, at
alle nye ledere og
medarbejdere har
gennemført
koncernfælles
obligatoriske
onboardingmoduler,
således at de har tilegnet
sig den viden og den
adfærd, som forventes af
medarbejdere i
Skatteministeriets
koncern.
2. kvartal
3.
kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
Alle nye ledere og
medarbejdere ansat i
styrelsen har
gennemført
koncernfælles
obligatoriske
onboardingmoduler
senest 6 mdr. efter
start.*
59 pct.**
Deltagelse
moduler:
Sagsbehandling
og
Myndighedsrolle
n: 66 pct.
GDPR: 66 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 59 pct.
Introdag: 97 pct.
100 pct.**
Deltagelse moduler:
Sagsbehandling og
Myndighedsrollen:
100 pct.
GDPR: 100 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 100 pct.
Introdag: 100 pct.
Målet
udgår.
Målet er udgået
på grund af
udfordringer
med data.
4.1
-
-
*Der kan være enkelte tilfælde, hvor det ikke vil være muligt at gennemføre det obligatoriske onboardingforløb inden for den fastsatte tid fx grundet sygdom. Den endelige opgørelse vil bero på en konkret vurdering.
**Den samlede gennemførelsesprocent angiver, hvor stor en andel af nyansatte medarbejdere og ledere, der har gennemført samtlige fire obligatoriske moduler inden for de første 6 måneder af deres ansættelse. Medarbejdere og ledere ansat i perioden 1. juli til 30.
september 2019 indgår i opgørelsen.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0010.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 4 (2/2):
Toldstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn,
hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
1. halvår: Styrelsen har
præsenteret et overblik
over styrelsens
kerneopgaver og
kompetencer, samt de
faktorer styrelsen
forventer vil påvirke
løsningen af
kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv.
2. halvår: Styrelsen har
identificeret de
væsentligste
fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat
høj faglighed i et
langsigtet perspektiv.
Endeligt har styrelsen
beskrevet den forventede
effekt heraf.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
Tidsplan for
udarbejdelse af
overblik over
styrelsens
kerneopgaver
overholdes, og
det indledende
arbejde med at
identificere
væsentligste
fokusområder
igangsættes i Q2
(se bilag 1).
Der er udviklet et
ressourceværktø
j, der skal sikre
rettidig
rekruttering, især
set i lyset af
styrelsens store
udviklingsopgav
e i de
kommende år (jf.
bilag 1).
Målet er opfyldt.
4.2
Høj faglighed i et
langsigtet perspektiv
(koncernfælles)
Det er målet at sikre, at
Toldstyrelsen har de
rette kompetencer og
fastholder den
nødvendige faglighed til
at løse nuværende
opgaver på et fortsat højt
fagligt niveau og er rustet
til at håndtere fremtidige
opgaver, så styrelsen når
forretningsmæssige
målsætninger i et
langsigtet perspektiv.
-
-
-
-
4.3
Prognosepræcision
(koncernfælles)
Der foretages en måling
af den procentvise
afvigelse mellem faktisk
forbrug i perioden og
prognosen for budgettet i
samme periode for den
samlede driftsbevilling.
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling ikke
overstiger 5 pct. i samtlige
fire kvartaler i finansåret.
Afvigelse mellem
faktisk forbrug
og prognose for
budget er 4,99
pct.
Afvigelse
mellem faktisk
forbrug og
prognose for
budget er 3,2
pct.
Afvigelse
mellem faktisk
forbrug og
prognose for
budget er 1,5
pct.
Afvigelse mellem
faktisk forbrug
og prognose for
budget er 4,4
pct.
Målet er opfyldt.
-
-
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0011.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 5 (1/3):
Toldstyrelsen skal sikre drifts- og kundenær implementering af den nye EU-Toldkodeks og
den nødvendige proces- og toldfaglige viden i udviklingen af de nye toldsystemer og i overgangsfasen også af de eksisterende toldsystemer.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Toldstyrelsen har
afholdt et
specialdesignet
onboardingkursus
af to dages
varighed om
toldmyndighedern
es opgaver for
Udviklings- og
Forenklingsstyre-
lsens nye
medarbejdere tre
gange i løbet af
2020.
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
5.1
Onboarding af
Udviklings- og
Forenklingsstyrel
-sens
medarbejdere i
EUTK-
programmet
Medarbejdere i
Udviklings- og
Forenklingsstyrel-
sen onboardes via
målrettede kurser.
Der er afviklet et
kursus.
Der er i juni afholdt
et virtuelt kursus,
som erstatning for
det fysiske kursus
programsat i april.
Kurset blev
gennemført med
høj tilfredshed fra
respondenterne.
Der planlægges
afholdt endnu et
kursus i efteråret
2020.
Der er i oktober
afholdt et virtuelt
kursus.
Der er afholdt et
virtuelt kursus i
december.
Målet er opfyldt.
-
-
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0012.png
Ændret siden sidst
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 5 (2/3):
Toldstyrelsen skal sikre drifts- og kundenær implementering af den nye EU-Toldkodeks og
den nødvendige proces- og toldfaglige viden i udviklingen af de nye toldsystemer og i overgangsfasen også af de eksisterende toldsystemer.
Opfølgning
Mål
Toldstyrelsens
deltagelse i udviklingen
af toldsystemer i EUTK-
programmet
Med udgangspunkt i bl.a.
de foreliggende
businesscases udarbejder
Told-styrelsen sammen
med Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen en
plan for Toldstyrelsens
deltagelse i udviklingen,
der angiver behovet for
kompetencer med viden
om told og Toldstyrelsens
forretning fordelt på
kvartaler over
udviklingsperioden 2020-
2025 samt en procedure
for revision af planen.
Toldstyrelsen rekrutterer i
overensstemmelse med
planen og udpeger de
relevante medarbejdere,
der skal deltage i
udviklingen af de nye
systemer.
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
En plan for Toldstyrelsens
deltagelse i udviklingen og
en procedure for revision
af planen foreligger i 1.
kvartal 2020.
Der er for samtlige
kvartaler i 2020 sket fysisk
deltagelse af mindst 95
pct. af de i
programledelsen aftalte
toldressourcer til udvikling
mv. i EUTK-programmet.
Der som led i
Toldstyrelsens
kvartalsrapportering og
EUTK-programmets
månedsvise rapportering
er fulgt op på
Toldstyrelsens
ressourceanvendelse i
udviklingsdelen af EUTK-
programmet.
Plan for
deltagelse i
udvikling
udarbejdet.
Toldstyrelsen
leverede 100
procent af de
efterspurgte
ressourcer til
udviklingsarbejde
t til fysisk
fremmøde hos
Udviklings- og
Forenklingsstyrel
sen i januar og
februar.
Det fysiske
fremmøde er fra
medio marts
forhindret af
hjemsendelse.
Toldstyrelsen
leverede 100
procent af de
efterspurgte
ressourcer til
udviklingsarbejd
et i perioden.
Det fysiske
fremmøde er fra
medio marts
forhindret af
hjemsendelse.
De ønskede
ressourcer til
udvikling og
dialog med
projekterne og
leverandøren er
allokeret.
Toldstyrelsen
leverede 100
procent af de
efterspurgte
ressourcer til
udviklingsarbejd
et i perioden.
Det fysiske
fremmøde er i
nødvendigt
omfang
genoptaget.
Toldstyrelsen
leverede 100
procent af de
efterspurgte
ressourcer til
udviklingsarbejde
t i perioden.
Målet er opfyldt.
5.2
-
-
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0013.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 5 (3/3):
Toldstyrelsen skal sikre drifts- og kundenær implementering af den nye EU-Toldkodeks og
den nødvendige proces- og toldfaglige viden i udviklingen af de nye toldsystemer og i overgangsfasen også af de eksisterende toldsystemer.
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Statu
s
sidst
Statu
s 4.
kvart
al
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Årsag og
konsekvens
Handling
Plan for transition og
paralleldrift 2020-2025
Toldstyrelsens plan for
transition og paralleldrift
konsolideres bl.a. med
udgangspunkt i de
forventede bevillinger for
DMS Import og KRS.
Planen revideres iht.
proceduren for revision
af planen.
Der er rapporteret
kvartalsvist (senest d. 10.
efter afslutningen af det
foregående kvartal) om
den opdaterede plan for
transition og paralleldrift
(2020-2025), der foreligger
i januar 2020, og planen i
nødvendigt omfang
revideret i
overensstemmelse med
den fastlagte procedure for
revision af planen.
En revideret plan for
transition og
paralleldrift samt
omkostningsskøn
forelå ved udgangen
af første kvartal 2020
ifm. proces for
FFL21. Planen
konsolideres
løbende, herunder
efter valg af
leverandører for DMS
Import samt KRIA og
ICS2 gateway i andet
halvår 2020.
Der er udarbejdet
generisk
transitionsmodel.
Modellen er
godkendt af
programledelsen.
Programledelsen har
godkendt
transitionsplan for
H7. Arbejdet med
transitionsplan på
KRIA startes op.
Der er etableret
ugentlige
forventnings-
afstemningsmøder,
der skal sikre
koordinering af
transitionsopgaven
mellem TOLDST og
UFST.
Der er udarbejdet
transitionsplan for
KRIA.
Målet er opfyldt.
5.3
Der er ikke
udarbejdet en
plan for transition
og paralleldrift
Der er i stedet
udarbejdet en
generisk model,
som udgør
rammen for de
forskellige
systemers
transitionsplaner
Denne tilgang
understøtter den
løbende styring
af idriftsættelsen
af systemerne
samt de
omkringliggende
forandringsaktivit
eter.
5.4
Inddragelse af
interessenter i EUTK-
programmet
Toldstyrelsens
interessenter oplever et
passende
oplysningsniveau, hvor
de inddrages i relevant
omfang.
Der i 1. kvartal 2020 er
indsendt en plan for
interessenthåndtering med
mål for oplysning og
inddragelse af
virksomhederne.
Der i 1. kvartal 2020 er
gennemført en
undersøgelse af
virksomhedernes oplevelse
af implementeringen.
Undersøgelsen gentages i
4. kvartal 2020, hvor
resultatet er lig eller bedre
Plan for
interessenthåndtering
er udarbejdet og
indsendt til DEP. En
undersøgelse af
virksomhedernes
oplevelse af
implementeringen er
gennemført via
orienteringsmøde om
DMS Import.
Undersøgelsen
gentages i fjerde
kvartal.
Undersøgelsen
gentages i 3. kvartal i
stedet for 4. kvartal,
da sidste DMS
Import-
orienteringsmøde i
nuværende form
bliver afholdt
01.09.2020.
Undersøgelsen er
gentaget. Resultatet
er lig med resultatet
fra første kvartal
2020.
Målet er opfyldt.
-
-
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0014.png
5. Risikostyring
A. Aktuelt risikobillede
1. EUTK-programmet: EUTK programmet er definerende for udviklingen og drift
af Toldstyrelsen. Ændringer i EUTK-programmets planer og økonomi kan
udgøre en risiko for ibrugtagning af de nye toldsystemer og dermed for
transition og drift. Det fordrer en tæt koordination og forventningsafstemning
både med erhvervslivet, internt i Skatteforvaltningen og i forhold til EU.
2. Myndighedsfejl: Generationsskifte og ensretning af processer for at styrke
dem kan i en overgangsperiode lede til fald i kompetencer og mindre robuste
processer.
3. Usikkerhed om Brexit (Risikoen
udgår og erstattes af nr. 6): Der
er en risiko
for, at der sker ændringer i grundlæggende forudsætninger. Det kan resultere i,
at de fornødne ressourcer og faciliteter ikke er tilstede på de rette lokationer.
4. Arbejdsulykker: Arbejdet med toldkontrol indebærer en risiko for
medarbejdernes sikkerhed. Det skyldes, at tolderne fx er i kontakt med
borgere, kemiske stoffer, rusmidler, våben (illegale varer) og skal kontrollere
lastbiler, biler, skibe og andre transportmidler. Der er derudover risiko for, at
manglende registrering af nærvedulykker øger risikoen for forekomst af alvorlige
arbejdsulykker.
5. Driftsforstyrrelser: Toldstyrelsen varetager forskellige opgaver, der kræver
fysisk tilstedeværelse og adgangen til kritiske lokationer og udstyr. Der er risiko
for, at fx en pandemi som COVID19 medfører, at Toldstyrelsen periodevis ikke
kan løse de opgaver, der kræver fysisk tilstedeværelse.
OBS. Ift. læsning af Heatmap: Placeringen af risici indenfor den samme kvadrant vil som udgangspunkt betyde at
de vurderes til at have den samme sandsynlighed og konsekvens. Derudover er risiciene vurderet ud fra
forskellige parametre og konsekvensskalaer, hvilket gør det vanskeligt at sammenligne risiciene, der er samlet i
risiko-matricen. Fx har arbejdsulykker direkte personskadelig påvirkning, hvilket ikke gælder EUTK-programmet,
der derimod har stor samfundsøkonomisk påvirkning. Derfor er placeringerne ikke direkte sammenlignelige.
Sandsynlighed
1
2
6
5
3
4
Konsekvens
Status på implementering
Implementeringen forløber som planlagt. Frem mod udgangen af Q2 2021
gennemføres første risikoafdækning på enhedsniveau ud fra retningslinjerne i
rammeværket. Sideløbende arbejdes der med at udarbejde en intern risikovejledning
og at implementere værktøjsunderstøttelse af risikoarbejdet. Toldstyrelsen forventer at
have et konsolideret risikobillede klar i Q3 2021.
6. Rekruttering og fastholdelse af relevante ressourcer: En af Toldstyrelsens
væsentligste risici er, at vi ikke kan finde og tiltrække de rette ressourcer og
kompetencer i de rette mængder.
14
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418130_0015.png
5. Risikostyring
Ændret/nyt siden sidste
halvårsmøde
C. Revision
Igangværende og kommende revisioner
Revision forløber planmæssigt
Opmærksomhed påkrævet
Der er udfordringer, handling påkrævet
Rigsrevisionen har igangsat en undersøgelse af Skatteministeriets behandling af potentielle straffesager (ansvarssager). Skattestyrelsen
koordinerer revisionen og Toldstyrelsen bidrager ved anmodning. I 2020 blev fase to af analyse af besvigelsesrisici igangsat. Analysen
gennemføres i samarbejde med SKR. Analysen har vist sig at være mere omfattende end forventet og fristen er derfor udsat til den 15. maj 2021.
Revisor
Titel
Rigsrevisionens undersøgelse
om Skatteministeriets
behandling af potentielle
straffesager
Bemærkning til igangværende revision
Status
sidst
Status
Rigsrevisionen
Revisionen koordineres af Skattestyrelsen og det er primært Skattestyrelsens område, der undersøges. Toldstyrelsen har
bidraget med en enkelt stikprøve og deltager i møder med Rigsrevisionen vedr. arbejdsbeskrivelser og retningslinjer. Der
er modtaget foreløbige konklusioner fra Rigsrevisionen og afgivet bemærkninger til disse.
-
Rigsrevisionen
Afsluttende finansiel revision for
2020 §9
Rigsrevisionen gennemfører afsluttende revision at Toldstyrelsens §9-regnskab for 2020. Der er afholdt åbningsmøde og
et arbejdsmøde. Rigsrevisionen orienterede i forbindelse med arbejdsmødet om, at de ikke forventer at holde
afslutningsmøde med Toldstyrelsen. Kritikniveauet forventes derfor at være lavt.
På baggrund af PwC’s analyse af besvigelsesrisici på Skatteministeriets område er det konstateret, at toldprocesserne
indeholder høj iboende risiko for besvigelse. Der er derfor igangsat en uddybende analyse af besvigelsesrisici i
toldprocesserne, som gennemføres i samarbejde med SKR. Det er besluttet, at analysen skal gennemføres på samtlige
toldprocesser, hvilket har betydet, at analysen er mere omfattende end først forventet. Fristen for afrapportering er derfor
udsat til den 15. maj 2021.
EU-Kommissionen kommer på kontrolbesøg den 7.-11. juni 2021. Såfremt det fortsat ikke er muligt at gennemføre
besøget fysisk, afholdes det virtuelt. Toldstyrelsen har modtaget anmeldelsesbrev, spørgeskema og tjekliste, der skal
udfyldes forud for besøget. Skattestyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Koncernrevision og
Toldstyrelsen har leveret bidrag til spørgeskemaet og tjeklisten, der blev afleveret til EU-Kommissionen den 29. marts
2021. Toldstyrelsen afventer pt., at EU-Kommissionen anmoder om stikprøver, der skal undersøges i forbindelse med
revisionen.
EU Revisionsretten var på besøg den 22-24. januar 2020 som en del af en besøgsrunde hos fem medlemslande (Polen,
Tyskland, Holland, Belgien og Danmark) for at undersøge landenes implementering af gennemførelsesafgørelsen.
Toldstyrelsen har modtaget og besvaret et afklaringsbrev. Den afsluttende rapport udestår fortsat. Rapporten vil
gennemgå resultaterne af revisionen i alle fem medlemsstater. Det vides pt. ikke, om Toldstyrelsen vil blive nævnt
specifikt. Hvorvidt der skal laves handleplaner, afhænger af rapportens konklusioner. Revisionen er ikke afsluttet, da
rapporten endnu ikke er udgivet.
-
SKR
Analyse af besvigelsesrisici på
toldprocesser
-
EU-
Kommissionen
Kontrol af traditionelle egne
indtægter
A- og B-regnskab
-
EU
Revisionsretten
EU Revisionsretten:
Forvaltningsrevision vedrørende
finansielle risici på toldområdet
15