Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418129_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Spillemyndigheden
2. halvår 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0002.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
:
SPM skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent
administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
Opfølgning
Mål
Omdømme
(koncernfælles)
Der gennemføres
en årlig måling af
Spillemyndighedens
omdømme blandt et
repræsentativt
udsnit af den
danske befolkning
Kundetilfredshed
(koncernfælles)
Der foretages
løbende målinger af
kundetilfredsheden
med vejledning og
sagsbehandling.
Der foretages i 2020 en
nulpunktsmåling.
SPM indgik ikke i den
koncernfælles måling.
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
1.1
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 4. kvartal
2020, skal som
minimum være 3,7
point. Der måles på en
skala fra 1-5.
-
-
-
SPM
scorede 3,7 i
omdømme-
målingen.
-
SPM's score var den højeste i
SKM. SPM vil forsøge at
bibeholde det tilfredsstillende
omdømme.
Opfyldt.
1.2
-
-
-
-
-
-
Mål ophævet.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0003.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2 (1/2):
SPM skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet vejledning og risikobaseret tilsyn med
spilmarkedet.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Der udarbejdes en
metode i 1. kvartal og
foretages en
baselineundersøgelse i 2.
kvartal. Undersøgelsen
gentages i 4. kvartal, hvor
resultatet skal være lig
eller bedre end resultatet i
2. kvartal.
Der gennemføres i 1.
kvartal tilsyn med alle
online spiludbyderes
markedsføring af
bonusser. Eventuelle
overtrædelser
sagsbehandles. Tilsynet
gentages i 4. kvartal, hvor
antallet af
lovovertrædelser skal
være faldet med 25 pct.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Kvalitet i tilsyn
2.1
Styrket kvalitet i
tilsynet på området
for landbaseret
kasinospil.
Metoden er
udarbejdet.
Baseline-
undersøgelse
er gennemført.
-
Undersøgelsen
blev ikke
gentaget.
Fysiske tilsynsbesøg var ikke
mulige i 2.halvår pga. COVID-
19-restriktionerne.
Undersøgelsen gentages, når
det er muligt.
Ikke opfyldt.
Effekt af tilsynet
med online
spiludbydere
2.2
Forbedret effekt af
tilsyn med online
spiludbyderes
markedsføring af
bonusser.
Der har ikke
været udført
tilsyn i 1.
kvartal.
Tilsynet
er gennemført.
26 over-
trædelser blev
identificeret.
Tilsynet er
gennemført.
-
8 overtrædelser
identificeret
svarende til et
fald på 69 pct.
I forlængelse af en
henvendelse fra DEP var der
dialog mellem SPM og DOGA
om ikrafttrædelse af ny
bekendtgørelse. Tilsynet var
indtil en afklaring sat på pause
i 1. kvartal, men startede op i
2. kvartal.
Opfyldt.
Vejledning til
onlineudbydere
2.3
Forbedret
vejledning til
ansøgere om
online spiludbud.
Minimum 85 pct. af
certificeringsrapporter fra
online spiludbydere er
modtaget inden fristen.
78 pct. af
certificerings-
rapporterne
blev modtaget
inden for fristen.
77 pct. af
certificerings-
rapporterne
blev modtaget
inden for
fristen.
81 pct. af
certificerings-
rapporterne
blev modtaget
inden for
fristen.
80 pct. af
certificerings-
rapporterne
blev modtaget
inden for fristen.
I alt blev 78 pct. af
certificeringsrapporterne
modtaget inden for fristen.
COVID-19 kan have
påvirket arbejdsgange hos
spiludbyderne.
I datagrundlaget for målet var
75 pct. afleveret til tiden, så
der har været fremgang.
Ikke opfyldt.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0004.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2 (2/2):
SPM skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet vejledning og risikobaseret tilsyn med
spilmarkedet.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Ultimo 2020 skal mindst
100 bingo/banko-haller
være kontrolleret ift.
regelefterlevelse, hvoraf
minimum 25 pct. af sager
skal være
færdigbehandlet og om
nødvendigt politianmeldt.
Ultimo 2020 skal der være
gennemført kontrol for
ulovligt lotterispil på
mindst 800 værtshuse
som led i det almindelige
tilsyn.
Der foretages i 1. kvartal
en registrering af alle
sager vedr. tilladelse til
opstilling af
spilleautomater mhp. at
måle omfanget af
tilbageløb i
sagsbehandlingen.
Såfremt målingen giver
anledning til det,
evalueres resultatet, og
nødvendige tiltag
iværksættes i 3. kvartal.
Målingen kan herefter
gentages i 1. kvartal 2021.
I alt 47 sager
vedr.
bingo/banko-
haller er
oprettet, hvoraf
25 er
færdigbehandlet
, svarende til 53
pct.
2. kvartal
I alt 51 sager
vedr.
bingo/banko-
haller er
oprettet, hvoraf
27 er
færdigbehandle
t, svarende til
53 pct.
3. kvartal
I alt 63 sager
vedr.
bingo/banko-
haller er
oprettet, hvoraf
27 er
færdigbehandle
t, svarende til
43 pct.
4. kvartal
I alt 103 sager
vedr.
bingo/banko-
haller er
oprettet, hvoraf
36 er færdig-
behandlet,
svarende til 35
pct.
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Kontrol med
ulovligt lotteri
Af de 36 færdigbehandlede
sager er 20 politianmeldt.
Første afgørelse udstår.
2.4
Kontrol af
regelefterlevelse i
landets
bingo/banko-haller
og på værtshuse.
Ikke opfyldt.
I alt 421 kontroller er
gennemført. Pga. COVID-19
har det ikke været muligt at
gennemføre tilsyn på
værtshuse i en anseelig
periode i 2020.
29 kontroller er
gennemført.
138 kontroller
er gennemført.
254 kontroller
er gennemført.
0 kontroller er
gennemført.
Effektiv
sagsbehandling
2.5
Måling af
effektivitet i
sagsbehandlingen
vedr. opstilling af
spilleautomater.
Der har været
tilbageløb på 8
ud af 543
indkomne
ansøgninger.
-
-
Målingen udgik.
Med et tilbageløb i 8 ud af 543
indkomne ansøgninger gav
det ikke anledning til at
iværksætte yderligere tiltag.
Vejledningen ser ud til at være
udførlig.
Opfyldt.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0005.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 3 (1/2):
SPM skal være på forkant med udviklingen af spilmarkedet og skal medvirke til et ansvarligt
og lovligt spilmarked, herunder sikre, at den størst mulige andel af spiludbydere er regulerede.
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Der foretages en måling
af kendskabet til
Stopspillet på baggrund
af en survey. Målingen
sammenholdes med en
måling fra 3. kvartal
2019, før
Spillemyndigheden
lancerede en
kendskabskampagne.
Kendskabet skal være
steget med minimum 10
pct.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Kendskab til
StopSpillet
3.1
Kendskabet til
Spillemyndighedens
hjælpelinje,
StopSpillet, øges.
Kendskabs-
kampagnen er
gennemført.
Rapport er
udarbejdet.
-
-
-
Rapporten viser, at
kendskabsniveauet er
uændret siden 3. kvartal 2019.
En del af forklaringen kan
være, at outdoor-kampagnens
effekt har været begrænset
pga. COVID-19. COVID-19
har ligeledes optaget en stor
del af folks opmærksomhed
på de sociale medier, da
kampagnen løb.
Ikke opfyldt.
Ulovlige
hjemmesider
3.2
Udviklingen i
ulovlige
hjemmesider
overvåges, og
ulovlige sider
blokeres.
Antal årlige udsøgninger
af hjemmesider øges fra
3 til 5, og
Spillemyndigheden
gennemgår 100 pct. af de
udsøgte sider.
1 udsøgning
foretaget.
2 udsøgninger
foretaget.
1 udsøgning
foretaget.
1 udsøgning
foretaget.
100 pct. af de
udsøgte sider er
gennemgået.
Der er fundet 168 ulovlige
hjemmesider, hvilket er en
forøgelse med 509 pct. i
forhold til 2019 med 3
udsøgninger. For så vidt
angår hjemmesiderne med
ulovligt udbud af spil, vil disse
indgå i blokerings
sagskomplekset.
Opfyldt.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0006.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 3 (2/2):
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Der gennemføres
risikovurdering af online
spiludbyderes evne til at
overholde hvidvask-
forpligtelserne. En metode til
risikovurdering udarbejdes i 1.
kvartal. På baggrund af
risikovurderinger foretages en
undersøgelse af 5 online
spiludbyderes overholdelse af
hvidvaskforpligtelserne. Der er
afholdt møder om awareness
ift. hvidvaskforpligtelserne med
alle relevante spiludbydere via
kontaktudvalgsmøder mv.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
5 online
spiludbydere
er udvalgt og
tilsynet er
igangsat.
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Hvidvask
Spillemyndigheden
vejleder og
vurderer
spiludbyderne ift.
hvidvaskforpligtel-
sen.
3.3
Metoden
blev
indsendt til
DEP.
-
-
SPM deltog
med en
hvidvaskssessio
n på det
seneste online
kontaktudvalgs
møde, som er
det eneste, der
er blevet afholdt
i 2020 pga.
COVID-19.
Metoden er udarbejdet i 1.
kvartal. Metoden foreskriver
en scoring af alle udbydere,
og ud fra denne blev de 5
udbydere udvalgt. SPM har
modtaget materiale fra de 5.
Opfyldt.
Indvirkning på det
regulerede
marked
3.4
Spillemyndigheden
fastholder en
effektiv indvirkning
på det regulerede
online-marked målt
ud fra, i hvor høj
grad danske
spillere benytter
spiludbydere med
licens.
Spillemyndighedens
indvirkning på det regulerede
online-marked opgøres ved at
måle, i hvor høj grad danske
spillere benytter spiludbydere
med licens
(”kanaliseringsgrad”). Danmark
skal her være placeret i top 5.
-
-
-
Danmark er
placeret som nr.
3.
Ud fra det første estimat fra
H2GC er kanaliseringsgraden
for Danmark på 95 pct., hvilket
placerer Danmark på en 3.
plads ift. EU, Storbritannien,
Schweiz og Norge. Al data fra
Danmark leveres først til
H2GC ultimo marts , og
lignende forhold kan gøre sig
gældende i lang række lande.
Data er derfor ikke endeligt
stadfæstet.
Opfyldt.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0007.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4 (1/2):
SPM skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn, hvor
medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
Opfølgning
Mål
Vellykket onboarding af
nye medarbejdere og
ledere (koncernfælles)
Styrelsen skal sikre, at alle
nye ledere og medarbejdere
har gennemført
koncernfælles obligatoriske
onboarding moduler, således
de har tilegnet sig den viden
og den adfærd, som
forventes af medarbejdere i
Skatteministeriets koncern.
Høj faglighed i et
langsigtet perspektiv
(koncernfælles)
Det er målet at sikre, at
Spillemyndigheden har de
rette kompetencer og
fastholder den nødvendige
faglighed til at løse
nuværende opgaver på et
fortsat højt fagligt niveau og
er rustet til at håndtere
fremtidige opgaver, så
styrelsen når
forretningsmæssige
målsætninger i et langsigtet
perspektiv.
Alle nye ledere og medarbejdere
ansat i styrelsen har gennemført
koncernfælles obligatoriske
onboarding moduler senest 6 mdr.
efter start.
Målet ophævet på
grund af udfordring
med data.
Alle nye fastansatte i
2020 har gennemført
onboarding.
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
4.1
.
-
-
-
-
-
Mål ophævet.
1. halvår: Spillemyndigheden n har
præsenteret et overblik over
styrelsens kerneopgaver og
kompetencer, samt de faktorer
styrelsen forventer vil påvirke
løsningen af kerneopgaver i et tre-
til femårigt perspektiv.
2. halvår: Spillemyndigheden har
identificeret de væsentligste
fokusområder, der skal bidrage til
at sikre fortsat høj faglighed i et
langsigtet perspektiv. Endeligt har
styrelsen beskrevet den forventede
effekt heraf.
4.2
Spillemyndig
heden har
præsenteret
overblikket,
samt de
forventelige
faktorer. Jf.
bilag 1.
-
-
Spillemyndig
heden
identificeret
de
væsentligste
fokusområder
, og
beskrevethar
den
forventede
effekt heraf.
Jf. bilag 1.
Ingen yderligere
bemærkninger.
Opfyldt.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0008.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4 (2/2):
SPM skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn, hvor
medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
Opfølgning
Mål
Prognosepræcision
(koncernfælles)
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
4.3
Prognosepræcision
måler den procentvise
afvigelse mellem de
faktiske indtægter i
perioden og prognosen
for budgettet i samme
periode for
gebyrindtægterne.
Målet er opfyldt, når afvigelserne
mellem faktiske indtægter og
prognosen for gebyrindtægterne ikke
overstiger 5 pct. for hele året.
-
-
-
Årets
afvigelse blev
-8,5 pct.
COVID-19 har
medført færre
indtægter end
forventet ved
udarbejdelsen af
Grundbudget 2020.
Ikke opfyldt.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0009.png
5. Risikostyring
Aktuelt risikobillede i heatmap pr. 28.10-2020
1. Manglende overholdelse af
hvidvaskloven
7
1-5
3. Ulovligt/ureguleret marked stiger
4. Salg af landbaseret spil til mindreårige
5. Reguleringen gennem generelle vilkår
viser sig uhensigtsmæssig
6. Tilladelsesindehavere forlader markedet
7. Datarapporteringsfejl til Spilkontrol-
Systemet
Status på implementering
Sandsynlighed
2. Misbrug af reglerne for almennyttigt
lotteri
6
Konsekvens
Skatteministeriets rammeværk er indarbejdet i Spillemyndighedens Risikopolitik og Procesvejledning, og ovenstående risici er vurderet ud fra
rammeværkets 6-trinsskala. Øvrige risici er omscoret og er dermed i overensstemmelse med rammeværket.
Dialog med ADST igangsat mhp. at implementere risikostyringssystem.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0010.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Risici
Beskrivelse
Årsag
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Konsekvens
Status
Mitigerende handling
Ansvarligt kontor
1. Manglende
overholdelse af
hvidvaskloven
Der er risiko for, at hvidvask sker
i et betydeligt større omfang end
hidtil forventet. Der forsøges
beviseligt hvidvask gennem spil.
Spilområdet er udpeget som
særligt fokusområde i Den
Nationale Risikovurdering 2018
(SØIK)
Udbydere af spil tager
ikke deres ansvar på sig
og bliver misbrugt til
hvidvaskning.
Belært af tidligere
bankskandaler risikerer
Spillemyndigheden og derved
Skatteministeriet betydelig kritik
fra medier og Folketinget.
Konsekvensen vurderes som
Alvorlig for Spillemyndighedens
Legitimitet.
Risikoen søges mitigeret ved full-scope tilsyn og awareness
aktiviteter fra Spillemyndighedens forskellige platforme
fx
kontaktudvalg, branchedage, HvidvaskForum+, hjemmeside
m.v.
Ansvarligt Spil og Almennyttige Lotterier
2. Misbrug af
reglerne for
almennyttigt
lotteri
Der er risiko for, at misbrug af
reglerne for almennyttigt lotteri
sker i et betydeligt større omfang
end hidtil forventet. Der forsøges
beviseligt ulovligt spil under
dække af Almennyttigt Lotteri.
Derudover er der konstateret
tilfælde af manglende oplysninger
om foreninger. Der udestår en
afdækning af problemets omfang,
hvortil ressourcebehovet kan vise
sig større end afsat på
finanslovsbevillingen.
Der er en risiko for, at størrelsen
af henholdsvis det ulovlige og det
uregulerede marked stiger.
Opsætning af ulovligt spil via
sociale medier og hjemmesider er
let tilgængelige og udnyttes i en
forventelig stigende grad.
Med et stagnerende antal
udbydere med licens til
væddemål, vil limiterede spillere
søge mod det uregulerede
marked i takt med, at de bliver
udelukket af udbydere med
licens.
Området er ikke
tidssvarende reguleret,
hvortil kommer at
Spillemyndigheden
vurderer, at tilsynet ikke
er tilstrækkelig
finansieret på
finanslovbevillingen.
Spillemyndigheden og derved
Skatteministeriet kan få
betydelig kritik fra medier og af
befolkningen, hvis området ikke
ses at være effektivt reguleret.
Konsekvensen vurderes som
Alvorlig for Spillemyndighedens
Legitimitet.
Omfanget af ulovligt spil og manglende oplysninger søges
afdækket med de ressourcer, der er til rådighed.
Ligeledes vil fokus på området være at oplyse borgerne om
reglerne for afholdelse af almennyttigt lotteri med henblik på
større regelefterlevelse.
Ansvarligt Spil og Almennyttige Lotterier
3. Ulovligt/
ureguleret
marked stiger
Afgiftsstigning og flere
byrdefulde krav til
tilladelsesindehavere
presser spilmarkedet.
Dårligere beskyttelse af spillere,
lavere afgiftsprovenu samt
potentielt færre gebyrer.
Konsekvensen vurderes som
Alvorlig for Spillemyndighedens
Legitimitet.
Øge indsatsen på området for ulovligt spil. Bl.a. ved at øge
antallet af udsøgninger på ulovlige hjemmesider.
Væddemål, Onlinekasino og Markedsanalyse
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418129_0011.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Risici
Beskrivelse
Der er risiko for, at salg til
mindreårige sker i et betydeligt
større omfang end hidtil
forventet. Der er beviseligt, at der
findes unge under 18 år, der
forsøger at købe spil i det
landbaserede marked.
Der er risiko for, at det på
væsentlige områder er
uhensigtsmæssigt for
Spillemyndighedens tilsyn, at der
mangler udtrykkelig lovgivning.
F.eks. lov om spil §
32: ”Der kan
fastsættes vilkår for tilladelser
udstedt efter denne lov" uden
nærmere angivelse af grænserne
for disse vilkår.
Det er risiko for, at nogle
tilladelsesindehavere forlader det
danske marked som følge af
ændrede markedsvilkår,
herunder regler for
salgsfremmende tiltag og
afgiftsstigningen.
Årsag
Mangelfuld kontrol og
uddannelse af
salgsleddet og
selvbetjente
væddemålsterminaler gør
det nemmere for den
unge at skjule sig bedre.
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Konsekvens
Hvis unge under 18 år får lov til
at spille, kan konsekvensen
blive, at der udvikles
spilafhængighed, der kan
medføre en negativ adfærd i
forhold til uddannelse, familie
mm.
Konsekvensen vurderes som
Alvorlig for Spillemyndighedens
Legitimitet.
Den manglende lovmæssige
afklaring giver en usikker
retsstilling og retssikkerhed for
både spiludbyder og forbruger.
Konsekvensen vurderes som
Alvorlig for Spillemyndighedens
Legitimitet.
Færre gebyrindtægter til at føre
tilsyn med et forventet øget
ureguleret marked og sikre
beskyttelse af spillere. Påvirker
desuden grundlaget for
spilleafgift.
Konsekvensen vurderes som
Alvorlig for Spillemyndighedens
Legitimitet.
Der kan ikke føres optimalt
datatilsyn med de pågældende
spil, og dette bliver meget
ressourcekrævende i form af
håndholdte sager.
Konsekvensen vurderes som
Alvorlig for Spillemyndighedens
Legitimitet.
Status
Mitigerende handling
Ansvarligt kontor
4. Salg af
landbaseret spil
til mindreårige
Fokus på tilsynsbesøg ved store sportsarrangementer og på
salgsmedarbejderen i butikken, evt. interview om regler osv.
Monopol og Landbaseret Tilsyn
5. Reguleringen
gennem generelle
vilkår viser sig
uhensigtsmæssig
Der reguleres igennem
generelle vilkår i spil-
udbyderens tilladelse og
informationsskrivelser.
Vilkår fastsættes for at
opfylde lovens
beskyttelseshensyn.
Der er igangværende drøftelser om, hvordan udfordringerne
imødegås.
Konkrete forslag er delt med DEP.
Væddemål, Onlinekasino og Markedsanalyse
6.
Tilladelsesindeha
vere forlader
markedet
Afgiftsstigningen og nye
krav til
tilladelsesindehaverne
gør det danske marked
mindre rentabelt.
Gebyr-prognoser der tager højde for afgiftsforhøjelse og anden
regulering.
Væddemål, Onlinekasino og Markedsanalyse
7.
Datarapporterings
fejl til Spilkontrol-
Systemet
Der er risiko for, at
Spillemyndigheden i forbindelse
med implementering af nye
systemer/spil, ændring af
datastruktur og release vil
modtage ukorrekte eller
mangelfulde data.
Mangelfuld egenkontrol,
regelforståelse, kompleks
vejledningsmateriale
Skærpet IT-tilsyn og stikprøvekontrol indenfor forskellige
områder. Ved at reagere hurtigt på en fejl, uanset størrelsen,
kan Spillemyndigheden forhindre, at udbyderen laver samme
fejl flere uger i træk. Spillemyndigheden har netop konkretiseret
vejledning til rapportering af spil, der skal hjælpe spiludbyderen
med at forstå Spillemyndighedens rapporteringskrav.
Spilleautomater og Systemer
11