Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418128_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Skattestyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0002.png
3. Driftsstyring
Status på mål- og resultatplan for 2020
Ud af i alt 12 mål er 6 mål blevet opfyldt i mål- og resultatplanen for 2020*. Nedenfor er en oversigt over de ikke-opfyldte mål:
Mål
1.1
Omdømme
(koncernfælles)
Resultat
Resultatmålet af den årlige omdømmemåling, som foretages i 4. kvartal 2020 er på 3,0 point. Der måles
på en skala fra 1-5.
Bemærkning
Med resultatet er der sket en lille fremgang ift. 2019, hvor resultatet var på 2,8 point.
Den positive udvikling skyldes især, at markant færre har en meget dårlig opfattelse af
SKTST, hvilket indikerer, at der er en effekt af omdømmearbejdet. Fremgangen har
dog ikke været tilstrækkelig til at nå målet i 2020.
For både e-mail og sagsbehandling skyldes den manglende resultatopnåelse primært
lav tilfredshed med ventetiden. For
e-mail
kan den oplevede lange ventetid især
tilskrives en stigning i antallet af henvendelser på knap 40 pct. ift. 2019. I det hele taget
har Skattestyrelsen modtaget knap 31 pct. flere skriftlige henvendelser i 2020 end i
2019. Fsva.
sagsbehandling
så har SKTST i 2020 afsluttet et stort antal sager i
bunken med overskredet frist. Borgere med disse sager vil ofte have oplevet lang
ventetid.
Den manglende målopfyldelse af delmål 1 skyldes nogle enkelte ekstraordinære
tilfælde, der har genereret en stor mængde adviseringer. Dette er især håndteringen af
indefrosne feriemidler samt en større virksomheds skifte af lønsystem. Uden disse
enkeltstående tilfælde, havde målet været opfyldt.
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Opnået resultat: 2,9
Resultatmålet for kundetilfredshed er 4,2 for telefoni, 4,0 for e-mail og 3,6 for sagsbehandling
1.2
Kundetilfredshed
(koncernfælles)
Opnået resultat:
4,3 for telefoni, 3,8 for e-mail og 3, 4 for sagsbehandling.
2.3
Strategisk mål 2:
Bedre kvalitet af
tredjeparts-data
Resultatmålet er opdelt i to. Delmål 1: Antallet af periodeadviseringer til tredjepartsindberettere skal falde
5 pct. i forhold til 2019. Delmål 2: Antallet af periodeadviseringer, der følges op på, skal stige med 5 pct. i
forhold til 2019.
Opnået resultat:
Fsva. delmål 1 er antallet af periodeadviseringer steget med 6,2 pct. Angående delmål
2 er antallet af opfølgninger steget med 27 pct. og dermed opfyldt.
3.1
Prognosepræcision
(koncernfælles)
Resultatmålet er, at afvigelsen mellem faktisk forbrug og prognose for budget for den samlede
driftsbevilling ikke overstiger 5 pct. i samtlige fire kvartaler i finansåret.
Opnået resultat:
Afvigelsen af oversteget 5 pct. to kvartaler (1. og 3. kvartal). I 2. og 4. kvartal var
afvigelsen henholdsvis 4,3 og 4,5 pct.
Resultatmålet er minimum 95 pct. korrekt behandlede sager i stikprøve.
Opnået resultat:
94,5 pct.
Den manglende målopfyldelse kan primært tilskrives fejlkontering i udgifter til
civilretlige tiltag, sen udmøntning af kontroletape 1, øget egenbetaling af ferie og
over/merarbejde samt periodeforskydninger ifm. huslejeopkrævning.
4.2
Korrekthed
Korrektheden er omtrent på niveau med sidste års måling. Der kan ikke identificeres en
enkeltstående årsag til den manglende målopfyldelse, da korrektheden i
sagsbehandling afhænger af en lang række forskellige faktorer.
Forsinkelsen skyldes hjemsendelsen som følge af COVID-19.. Forsinkelsen har ikke
haft betydning for slutleverancen. Implementeringen af forretningsprincipperne er
opstillet som et selvstændigt målkrav i MRP21.
2
6.1
Etablering af
grundlag og opstart
af legacy-arbejdet
Resultatmålet var, at der er inden udgangen af 2. kvartal 2020 skulle være udarbejdet et sæt færdige
forretningsprincipper, som bidrager til at sætte retning for transformationsarbejdet.
Opnået resultat:
De endelige forretningsprincipper var først udarbejdet den 10. september.
*Da departementet har ophævet afrapporteringen på resultatmål 5.1, tælles dette således ikke med i denne opgørelse
.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0003.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Endeligt
resultat
Resultatkrav er opnået
Resultatkrav er delvist opnået
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Målet er ikke opnået.
Handling
Der er med udgangspunkt i
SKTST’s
kommunikationsstrategi
fastsat særlige produktions-
og effektmål for
kommunikationsenhederne
i forhold til at formidle
resultater mv. på styrelsens
område. Disse tiltag skal
bidrage til at styrke
SKTST’s omdømme.
Ift. sagsbehandling er der
fortsat fokus på at
behandle sager, hvor
fristen allerede er
overskredet, hvilket kan
påvirke borgere og
virksomheders oplevede
ventetid.
Der arbejdes løbende med
ventetiden.
Derudover vil der blive
arbejdet med
fristoverholdelsen, hvilket
vil kunne have en positiv
effekt på tilfredsheden.
1.1
Omdømme
(koncernfælles)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 4. kvartal
2020, skal som
minimum være 3,0
point. Der måles på en
skala fra 1-5.
-
-
-
2,9 point
Resultatet i 2019 var 2,8 point. Den positive
udvikling skyldes især, at markant færre har
en meget dårlig opfattelse af SKTST, hvilket
indikerer, at der er en effekt af
omdømmearbejdet. Fremgangen har dog
ikke været tilstrækkelig til at nå målet.
Målet for telefoni er opnået. Målet for e-mail og
sagsbehandling er ikke opnået
For
e-mail
kan den manglende resultatopnåels
primært tilskrives en lav tilfredshed med
ventetiden, som går på tværs af alle fagområder.
Ventetiden vurderes primært at kunne tilskrives,
at antallet af skriftlige henvendelser er steget
markant i 2020.
For
sagsbehandling
kan den manglende
resultatopnåelse primært tilskrives en lav
tilfredshed med ventetiden. Det skyldes bl.a. at
der i 2020 har været en øget mængde sager i
sagsbunken med overskredet frist. Borgerne
svarer først på spørgeskemaet, når
sagsbehandlingen er afsluttet. Hvis der afsluttes
flere sager med overskredet frist, vil en større del
af respondentpuljen bestå i utilfredse borgere,
hvis sag har haft lang sagsbehandlingstid.
Pga. tekniske udfordringer, er afrapporteringen
for 4. kvartal baseret på et lavt antal besvarelser.
Det betyder, at resultatet for 4. kvartal skal tolkes
med forsigtighed og at der ikke kan konstateres
om resultaterne for 4. kvartal er udtryk for en
egentlig tendens eller mere tilfældige udsving
.
I gennemsnit minimum
(skala 1-5):
4,2 for telefoni
1.2
Kundetilfredshed
(koncernfælles)
4,3 point
4,2 point
4,2 point
4,3 point
4,3 point
4,0 for e-mail
3,9 point
3,7 point
3,4 point
3,9 point
3,8 point
3,6 for sagsbehandling
3,4 point
3,5 point
3,4 point
3,2 point
3,4 point
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0004.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Endeligt
resultat
Resultatkrav er opnået
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Årsag og
konsekvens
Koncernfælles pejlemærke 2
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Oplevet
regelefter-
levelse og
opdagelses-
risiko
-
Minimum 3,8
(skala 1-5) for
både borgere og
virksomheder
Handling
2. kvartal
-
3. kvartal
-
4. kvartal
Antal FF’ere er pr.
27 nov. 2020 faldet
med ca. 12 pct. ift.
baseline tallet for
27. nov. 2019*
Borgere: 3,8
Virksomheder:
3,8
Målet er opnået
-
2.1
2.2
Strategisk
mål 1:
indsats mod
foreløbige
fastsættelser
1. Beholdningen
af foreløbige
fastsættelser
(FF’ere) med
beløb, der ikke
er forældede,
skal falde med
minimum 5 pct. i
forhold til
antallet i 2019.
2. Hertil skal der
i 2020 være
3.000 flere
afgørelser om
tvangsafmeldels
e på
virksomheder
med fire FF’ere i
forhold til
antallet i 2019.
Antal FF’ere er
steget med ca. 4,24
pct. fra 27. nov. 2019
til 27. maj 2020*
Antal FF’ere ligger
ca. på baseline
tallet for 27. nov.
2019*
-
12 pct.
Der er foretaget
1.240 afgørelser
om
tvangsafmeldelse i
1. kvartal (ud af
7.104 sager
svarende til 18 pct.
af det samlede
mål).
Der er foretaget
2.318 afgørelser om
tvangsafmeldelse i
1.og 2. kvartal (ud af
7.104 sager
svarende til 33 pct. af
det samlede mål).
Der er foretaget
4.447 afgørelser
om
tvangsafmelding i
1.-3. kvartal (ud af
7.104 sager
svarende til 63 pct.
af det samlede
mål).
Der er foretaget
7.304 afgørelser
om
tvangsafmelding i
2020, svarende til
103 pct. af det
samlede mål
3.202 flere
afgørelser end i
2019
Målet er opnået
*Grundet de kvartals- og halvårlige frister på moms og til dels lønsumsafgift, kan sammenlignelige tal kun opgøres to gange årligt i november og maj. Trækkes tal fra januar måned vil de
således ikke stemme overens med tidligere indrapporterede tal.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0005.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Resultatkrav er opnået
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4.
kvartal
Endeligt
resultat
Årsag og
konsekvens
Handling
1. Antal periodeadviseringer til
tredjepartsindberettere skal falde
5 pct. i forhold til 2019.
Strategisk mål
2: Bedre
kvalitet af
tredjeparts-
data
Det svarer maksimum til 49.398
periode advis i 4. kvartal.
2. Antal* periodeadviseringer, der
følges op på, skal stige med 5 pct.
i forhold til 2019.
Det svarer minimum til 28.931
periodeadvis i 4. kvartal.
Delmål 1 er ikke
opnået. Delmål 2 er
opnået.
Delmål 1:
9.942 periodeadvis
Delmål 1:
17.415 periodeadvis
Delmål 1:
38.078
periodeadvis
Delmål 1:
55.158
periodead
vis
+ 6,1 pct.
Delmål 1 er ikke
faldet med 5 pct.,
men i stedet steget
med 6,2 pct.
Det skyldes særligt
håndtering af
indefrosne
feriemidler samt én
større virksomheds
skifte af lønsystem.
Uden disse
enkeltstående
tilfælde, havde målet
været opfyldt.
2.3
Resultatopnåelsen for
delmål 1 har været påvirket
af håndtering af indefrosne
feriemidler samt én større
virksomheds skifte af
lønsystem. Det vurderes at
være enkeltstående
begivenheder, hvorved
korrigerende handlinger
ikke kan foretages.
Det høje antal advis der er
fulgt op på kan primært
tilskrives, at der er blevet
allokeret ressourcer til
området grundet
forskydninger af
kompetence-
udviklingsaktiviteter
grundet covid-19.
Delmål 2:
13.191 periodeadvis
Delmål 2:
20.369 periodeadvis
Delmål 2:
26.368
periodeadvis**
Delmål 2:
35.128
periodead
vis
+ 27,5 pct.
2.4
Styrkelse af
Skattestyrelse
ns indsats for
øget
regelefter-
levelse
Senest 1. maj forelægges
departementet en plan for
rekruttering og onboarding af
medarbejdere til styrkelse af
Skattestyrelsens kontrolindsats for
øget regelefterlevelse mhp., at
250 medarbejdere kan ansættes
inden udgangen af 2020.
Første kvartal er
blevet brugt til at
forberede en plan for
rekruttering og
onboarding af
Program Styrket
Skattekontrol.
Plan for rekruttering
og onboarding er
udarbejdet og
forelagt
departementet d. 1.
maj 2020.
-
Målet er opnået
-
5
*Efter aftale med departementet, er målformuleringen ændret fra at måle på ”andel” til at måle på ”antal”. Dette skete med henblik
på at give mere retvisende billede af udviklingen i hhv. udsendte og behandlede periodeadvis.
** Der er konstateret en fejl i udsøgt data omhandlende antal advis for 3. kvartal, som nu er korrigeret, og oplysningerne i kolonnen 3. kvartal er blevet justeret.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0006.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Endeligt
resultat
Resultatkrav er opnået
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Årsag og konsekvens
Handling
Skattestyrelsen
arbejder løbende
med at forbedre
prognosepræci-
sionen, herunder
gennem styrket fokus
på lønprognoser,
hensættelser til
feriepenge samt
dialog med
Administrations og
Servicestyrelsen om
periodiseringen af
husleje og køb af
tjenesteydelser.
Koncernfælles pejlemærke 3
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Målet er ikke opnået.
Afvigelsen mellem faktisk forbrug og
prognose for budget for den
samlede driftsbevilling ikke
overstiger 5 pct. i samtlige fire
kvartaler i finansåret
Den manglende målopfyldelse kan
primært tilskrives fejlkontering i
udgifter til civilretlige tiltag, sen
udmøntning af kontroletape 1, øget
egenbetaling af ferie og
over/merarbejde samt
periodeforskydninger ifm.
huslejeopkrævning.
3.1
Prognosepræ
cision
(koncern-
fælles)
8,3 pct.
4,3 pct.
8,8 pct.
4,5 pct.
Prognosep
ræcisionen
er
overholdt 2
ud af 4
kvartaler
3.2
Stikprøve-
undersøgelse
af regelefter-
levelse
Minimum 98 pct. af de planlagte
kontrolsager vedrørende
undersøgelsen af
borgernes
regelefterlevelse for indkomståret
2018 er gennemført pr. 24. april
2020.
Undersøgelsen af
virksomhedernes
regelefterlevelse for indkomståret
2017 er afsluttet og
ledelsesgodkendt i Skattestyrelsen
inden udgangen af 3. kvartal 2020
99,6 pct.
99,8 pct.
100 pct.
Undersøgelsen af
virksomhedernes
regelefterlevelse er
afsluttet og
ledelsesgodkendt af
styrelsesdirektøren d.
29. september 2020.
100 pct.
Målet er opnået
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0007.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Resultatkrav er opnået
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Endeligt
resultat
Årsag og konsekvens
Handling
4.1
Fristoverholdelse
Min. 70 pct. af alle sager vedr.
borgere og virksomheder skal
være afsluttet inden for den
fastsatte frist.
68,1 pct.
72,0 pct.
71,7 pct.
72,2 pct.
70,4 pct.
Målet er opnået
Målet er ikke opnået.
4.2
Korrekthed
Min 95 pct. korrekt behandlede
sager i stikprøve.
96,3 pct.
93,8 pct.
95,2 pct.
93,1 pct.
94,5 pct.
Korrekthed er omtrent på
niveau med sidste års måling.
Der kan ikke identificeres en
enkeltstående årsag til den
manglende målopfyldelse, da
korrektheden i sagsbehandling
afhænger af en lang række
forskellige faktorer.
SKTST har i
2020 haft et
fokus på at
udvikle en mere
handlings-
orienteret
ledelses-
information med
henblik på at
forebygge fejl.
Der arbejdes
målrettet med at
undgå fejlene
fremadrettet.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0008.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Resultatkrav er opnået
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 5
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Endeligt
resultat
Årsag og
konsekvens
Handling
Vellykket
onboarding
af nye
medarbejde
re og ledere
(koncern-
fælles)
Alle nye ledere og medarbejdere ansat i
styrelsen har gennemført koncernfælles
obligatoriske onboarding moduler senest 6
mdr. efter start.
81 pct.*
Deltagelse
moduler:
Sagsbehandling og
myndigheds-rollen:
90 pct.
GDPR: 87 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 85 pct.
Introdag: 97 pct.
Målet er
udgået på
5.1
56 pct.*
Deltagelse moduler:
Sagsbehandling og
myndighedsrollen:
94 pct.
GDPR: 94 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 88 pct.
Introdag: 64 pct.
-
-
grund af
udfordringer
med data
-
-
5.2
Høj
faglighed i
et langsigtet
perspektiv
(koncern-
fælles)
1. halvår:
Styrelsen har præsenteret et overblik over
styrelsens kerneopgaver og kompetencer,
samt de faktorer styrelsen forventer vil
påvirke løsningen af kerneopgaver i et tre
til femårigt perspektiv.
2. halvår:
Styrelsen har identificeret de væsentligste
fokusområder, der skal bidrage til at sikre
fortsat høj faglighed i et langsigtet
perspektiv. Endeligt har styrelsen
beskrevet den forventede effekt heraf.
Der afrapporteres
kun på målet ifm.
halvårsmøderne.
Der afrapporteres
kun på målet ifm.
halvårsmøderne.
Der
henvises til
bilag 1
Målet er opnået
*Den samlede gennemførselsprocent angiver, hvor stor en andel af nyansatte medarbejdere og ledere, der har gennemført samtlige fire obligatoriske moduler inden for de første 6 måneder af deres ansættelse.
Medarbejdere og ledere ansat i perioden 1. juli til 30. september 2019 indgår i opgørelsen.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0009.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav er opnået
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Koncernfælles pejlemærke 6
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. Kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Endeligt
resultat
Årsag og
konsekvens
Handling
6.1
Etablering af
grundlag og
opstart af legacy-
arbejdet
Der er inden udgangen af
2. kvartal 2020 udarbejdet
et sæt færdige
forretningsprincipper, som
bidrager til at sætte
retning for
transformationsarbejdet.
Forretningsprincip
perne er godkendt
den 1. juli 2020,
men det samlede
projekt er forsinket
som følge af
hjemsendelse.
De endelige
forretningsprincipp
er og
forretningsbilledet
blev godkendt den
10. september
2020, hvorefter
projektet blev
afsluttet.
Målet om etablering af
grundlag og opstart af
legacyarbejdet er ikke
opnået, da fristen er
overskredet.
Det samlede projekt
blev forsinket som
følge af
coronahjemsendelsen,
hvorfor projektstatus
er rød. Forsinkelsen
har dog ikke haft
betydning for
slutleverancen.
Det godkendte
forretningsmålbillede,
herunder
forretningsprincipperne, er
overgået til implementering.
Implementering af
forretningsmålbilledet er
opstillet som et
selvstændigt målkrav i
MRP2021.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0010.png
4. Risikostyring
A. Aktuelt risikobillede
1
1. Risici forbundet med refusion af udbytteskat
2. Usikkerhed ved ejendomsbeskatning
3. Risici for SKTST i corona-perioden
4. Risiko for, at der ikke kan rekrutteres, så
4
6
2
Sandsynlighed
3
5
fagligheden opretholdes
5. Modernisering af it-portefølje (legacy)
6. SAP38 kan ikke sikre en effektiv og
lovmedholdelig opkrævning
7. Besvigelser på §9 og §38
7
Konsekvens
Status på implementering
Implementering er igangsat i hele Skattestyrelsens organisation. Der udestår endelig ibrugtagning af risikoregistret, der forventes at være i
drift medio 2021. Det bemærkes, at risiko 1 ikke er indsat i heat-map’et.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0011.png
4. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser top 7
Risici
1.
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Fase i
forretnin
gsmodel
Skatteart
Status
Beskrivelse
Konsekvens
Handling
Risici forbundet med
refusion af udbytteskat
tab af civilretlige
søgsmål ifm.
svindelsagen samt
fremadrettede
fejludbetalinger.
2.
Usikkerhed ved
ejendomsbeskatning
Risikoen består af to delrisici.
Den ene vedrører
tilbagesøgningen af de ca.
12,7 mia. kr., der er udbetalt i
uberettiget udbytterefusion,
mens den anden omhandler
risikoen for evt. fremadrettede
fejludbetalinger.
Efterprøvelse
Selskabsskat
Konsekvenserne ved manglende handling forventes
at være katastrofale for statens indtægter og
Skatteforvaltningens legitimitet.
Tilbagesøgningen af de uberettigede udbetalinger
sker via civilretlige søgsmål i flere lande. For at
undgå fremadrettede fejludbetalinger er der bl.a.
indført en ny kontrolstrategi, ligesom
udbytterefusionsområdet er blevet kraftigt
opnormeret.
Der er usikkerhed om den
fremtidige opkrævning af
grundskyld, dækningsafgift og
ejendomsværdiskat, idet
Boligforliget (BF17) endnu ikke
er endeligt udformet og
vedtaget.
Risikoen består af en række
delrisici, som blandt andet
omhandler øget risiko for svig
med hjælpepakker, risiko for at
oplysninger om udbetaling af
hjælpepakker ikke tilgår de
korrekte systemer, risiko for
øget pres på
SKTST’s
processer og kontroller, risiko
for lavere opkrævningsprovenu
som følge af hjælpepakker,
risiko ifm. overvågning af
udbetalinger og
skatteindtægter, risiko for
ændret adfærd hos
virksomheder og borgere mv.
Angivelse og
Betaling
Personskatter
Konsekvenser ved manglende implementering
forventes at være markante for statens indtægter og
kritiske for Skatteforvaltningens legitimitet.
Styrket og prioriteret ledelsesmæssig deltagelse i
programudviklingen af BF17 i mellemperioden, der
leder hen til BF17, i ejendomsdataprogrammet, der
danner grundlag for BF17, og i ICE, der skal levere
de nye vurderinger, som også danner grundlag for
BF17. Deltagelse er på direktør-, underdirektør- og
KC- niveau med en øget allokering af ressourcer
og organisatorisk styrkelse.
3.
Risici for SKTST i
corona-perioden
-
-
Konsekvenserne ved manglende mitigering af
delrisici forventes samlet set at være alvorlige for
statens indtægter og Skatteforvaltningens legitimitet.
Der er iværksat flere initiativer, blandt andet et
samarbejde med ERST og SØIK fsva. forebyggelse
af svig ift. hjælpepakkerne. Dertil er der et øget
fokus på korrekt beskatning af kompensation fra
hjælpepakkerne. Udbetalinger og skatteindtægter
som følge af hjælpepakkerne overvåges løbende.
Der er etableret et styrket kommunikationssetup,
som sikrer, at der løbende kommunikeres om
hjælpepakkerne og de afledte effekter på skat.dk,
SoMe, mv.
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0012.png
4. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser top 7
Risici
Beskrivelse
Der er risiko for, at
Skattestyrelsen ikke kan
rekruttere tilstrækkeligt ift. at løfte
kerneopgaver og bibeholde et
højt specialiseret
kompetenceniveau. Risikoen
udspringer af, at Skattestyrelsen
oplever en stor opgavetilgang, og
samtidigt forventer en større
afgang af de erfarne ansatte.
Der er risiko for, at systemer, der
understøtter kritiske
forretningsprocesser, i mindre og
mindre grad kan understøtte
kritiske forretningsgange, såfremt
de berørte systemer ikke
moderniseres, udskiftes eller
levetidsforlænges. Det er
samtidig vanskeligt og
omkostningstungt at
implementere ny lovgivning i de
berørte systemer.
Der er risiko for, at SAP38 ikke
sikrer en effektiv,
provenuorienteret og
lovmedholdelig opkrævning.
Risikoen baserer sig på, at
SAP38 er et regnskabssystem,
der anvendes som
opkrævningssystem.
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Fase i
forretnin
gsmodel
Skatteart
Status
Konsekvens
Handling
4.
Risiko for, at der ikke
kan rekrutteres, så
fagligheden
opretholdes
-
-
Konsekvenserne ved manglende rekruttering og
opretholdelse af faglighed forventes at være
markante for statens indtægter og alvorlige for
Skatteforvaltningens legitimitet.
Der arbejdes systematisk med rekruttering,
onboarding og kompetenceudvikling. Der er
igangsat en bred rekrutteringskampagne. Der
udrulles herudover en kompetencestrategi, der skal
fastholde og udvikle specialiserede kompetencer i
Skattestyrelsen.
5.
Modernisering af it-
portefølje (legacy)
-
-
Konsekvenserne ved manglende transformation
forventes at være katastrofale for statens indtægter
og Skatteforvaltningens legitimitet.
Der er truffet beslutning om at gå i gang med tre
levetidsforlængelser på systemerne ES, 3S og
SKAT Ligning. Der er desuden truffet beslutning
om at igangsætte en analyse af, hvordan
opkrævningsområdet skal moderniseres.
Udover det er der igangsat en række tiltag med
udgangspunkt i forretningsmålbilledet, herunder en
temadrøftelse om forretningsforberedelse samt
udvikling af et koncept for, hvordan lov- og
regelforenkling indgår i foranalyser og hvilke faste
aktiviteter, der skal gennemføres i forbindelse
hermed.
6.
SAP38 kan ikke sikre
en effektiv og
lovmedholdelig
opkrævning
Betalingsfasen
Person- og
erhvervsskatter,
herunder motor
Konsekvenserne ved manglende handling forventes
at være kritiske for statens indtægter og
Skatteforvaltningens legitimitet.
Der skal i 2021 for opkrævningsområdet
etableres et forretningsmålbillede, som også
omfatter beslutningsgrundlag om langsigtet
håndtering af krav i SAP38.
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0013.png
4. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser top 7
Risici
Beskrivelse
Der kan være risiko for
besvigelser vedrørende
regnskabet
§
9 SKTST og
§
38
Skatter og Afgifter, hvor en
medarbejder gennem tilsigtede
fejl fx vil kunne afholde
uretmæssige omkostninger under
SKTST’s
regnskab, uretmæssigt
modtage udbetalinger eller slette
gæld.
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Fase i
forretnin
gsmodel
Skatteart
Status
Konsekvens
Handling
Der er etableret et horisontalt risikobaseret tilsyn
med imødegåelse af risici for besvigelser på
§
9 og
§
38. Tilsynet er forankret i departementet med
faste deltagere fra SKTST, ADST, UFST og
GÆLDST.
Der gennemføres en dybdegående analyse af
besvigelsesrisici i de finansielle hovedprocesser
mhp., at der kan etableres et fuldt risikooverblik på
besvigelsesområdet.
7.
Besvigelser på
§9
og
§38
-
-
Konsekvenserne ved manglende handling forventes
at være moderate for statens indtægter og
katastrofale for Skatteforvaltningens legitimitet.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0014.png
4. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser eskalerede risici
Risici
8.
Skattekontoen som
opkrævningssystem
(rentefejl 1-3 og
taskforce)
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Fase i
forretnin
gsmodel
Skatteart
Status
Beskrivelse
Der er risiko for, at der ikke kan
ske en fuldstændig oprydning
efter rentefejl på Skattekontoen,
samt at Skattekontoen fortsat
foretager ulovlig opkrævning og
modregning af forældede krav.
Konsekvens
Handling
Der er nedsat en taskforce, der afdækker og analyserer
udfordringerne på Skattekontoen. Oprydningen er
igangsat, men er udfordret grundet implementering og
administration af hjælpepakker som følge af COVID-19,
herunder særligt låneordninger.
Betaling
Erhvervskatter
Konsekvenserne ved en manglende oprydning
af rentefejl på skattekontoen forventes at være
markante for statens indtægter og kritiske for
Skatteforvaltningens legitimitet.
Det er besluttet at sætte alle aktiviteter på hold bortset fra
de aktiviteter, der vedrører tilpasning af stamdata i de
fødesystemer, der leverer til Skattekontoen
(datakvalitetsprojektet).
Der er risiko for, at
Skattekontoens tilslutning til
inddrivelsessystemet PSRM ikke
kan gennemføres som følge af
væsentlig kompleksitet i
håndtering af både opkrævnings-
og inddrivelseslovgivningen.
Datakvalitetsprojektet sikrer grundlaget for, at stamdata
modtaget fra fødesystemer fremadrettet bliver forbedret.
Projektet er færdigimplementeret og er derfor under
nedlukning.
Der skal i 2021 etableres et forretningsmålbilllede for
opkrævningsområdet. Analysearbejdet i form af den røde
tråd er igangsat og kommissoriet herfor er under endelig
konsolidering med departementet.
Der skal i 2021 for opkrævningsområdet etableres et
forretningsmålbillede, som også omfatter mulige scenarier
for tilslutning af Skattekontoen til PSRM. Scenarierne vil
således blive præsenteret på baggrund af analysen.
Analysearbejdet ift. ‘Den røde tråd’ er påbegyndt.
Der er risiko for provenutab og
kritik fra offentligheden ved
følgende 3 underliggende risici
for ordinær moms:
1.Virksomheder krymper deres
momstilsvar
2.Virksomheder udeholder
bevidst omsætning og
salgsmoms
3.Virksomheder afmeldes for
moms uden at der visiteres,
sagsbehandles eller kontrolleres
9.
Skattekontoen tilsluttes
ikke PSRM.
Betaling
Erhvervsskatter
Konsekvenserne ved manglende tilslutning
forventes at være alvorlige for statens
indtægter og Skatteforvaltningens legitimitet.
10.
Utilstrækkelig proces
for ordinær moms
Angivelse og
efterprøvelse
Moms
Konsekvenserne ved manglende håndtering af
den utilstrækkelige momsproces forventes at
være kritiske for statens indtægter og
Skatteforvaltningens legitimitet.
I forlængelse af Rigsrevisionens beretning fra april 2020
er der igangsat handleplaner, herunder kontrolprojekter,
der arbejder med scoring og kontrol af positive
momsangivelser. Der er et igangværende
efterprøvelsesprojekt vedr. sort økonomi, og der er
14
igangsat en kortlægning af ophørsområdet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0015.png
4. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser eskalerede risici
Risici
Beskrivelse
Der er risiko for, at en eller flere
af de underliggende risici fra
risikobilledet på momsprocessen
vil indtræde med risiko for
provenutab og/eller med risiko
for kritik fra EU-kommissionen
for manglende fokus på
forebyggelse af momssvig på
tværs af landegrænser. Dette
gælder særligt ift. differencer
mellem momsangivelse og
indberetning i kontrolsystemet
DK-VIES, samt manglende
automatiseret rykkerproces
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Fase i
forretnin
gsmodel
Skatteart
Status
Konsekvens
Handling
11.
Utilstrækkelig proces
for området EU-handel
uden moms
Moms
Konsekvenserne ved manglede handling forventes
at være markante for statens indtægter og kritiske
for Skatteforvaltningens legitimitet.
Der er etableret en manuel rykkerproces for DK-
VIES/EU-salg uden moms. Den 17. februar blev en
ændring af TNA implementeret, der bevirker, at
SKTST nu kan udveksle data med de øvrige EU-
lande. Der udestår en verificering af, om data fra de
andre EU-lande modtages. Herefter udestår
implementering af mærkning og visitering af inaktive
virksomheder. Rigsrevisionen har igangsat en
beretningsundersøgelse af området, og
materialeindsamling er igangsat. Dertil er de seneste
complianceundersøgelser gennemgået på et møde
med Rigsrevisionen.
12.
Ikke rettidig
implementering af
lovændringer i
processer og systemer
(OSM2)
Der er risiko for, at
Skattestyrelsen ikke rettidigt og
korrekt implementerer
lovændringer på OneStopMoms-
området i processer og
systemer.
Moms
Konsekvenserne ved en ikke rettidig
implementering forventes at være markante for
statens indtægter, og kritiske for
Skatteforvaltningens legitimitet.
Projektets fremdrift er udfordret af hjemsendelsen.
Der følges løbende op på fremdriften i IT-udviklernes
arbejde, så der eventuelt kan træffes nødvendige
beslutninger om at skære projektets leverancer
yderligere ”ind til benet” og sikre den nødvendige
udvikling af udskudt scope efter release 2 den 1. juli
2021. Der arbejdes på at fremsende et nyt aktstykke
til FIU i april 2021. Prioritet 3 og 4 indgår ikke
længere i projektet. Det forventes at øge behovet for
manuelle ÅV markant. Gevinstrealiseringsplanen for
projektet er under opdatering.
Der er i Kontrolpakke 1 tilført flere ressourcer til en
styrkelse af efterkontrollen på værdipapirområdet.
Der er igangsat diverse tiltag vedr. borgeres
grundregistrering, unoterede aktier autoagter på
aktieavance, årsopgørelse og vejledning.
Handleplaner udarbejdet ifm.
RR’s
kritik af
aktieområdet er indarbejdet i
moderniseringsplanen for værdipapirområdet, som
15
udarbejder løsningskatalog for kendte udfordringer
på området.
13.
Utilstrækkelig og
manglende beskatning
og regelefterlevelse på
værdipapirområdet.
Der er på grund af manglende
systemunderstøttelse,
komplekse lovregler og fejl i
indberettede data fra tredjepart
risiko for utilstrækkelig og
manglende beskatning og
regelefterlevelse på
værdipapirområdet. Dette kan
medføre tab af provenu og
legitimitet.
Personskatter
Konsekvenserne ved manglende handling
forventes at være alvorlige for statens indtægter og
Skatteforvaltningens legitimitet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418128_0016.png
4. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser eskalerede risici
Risici
Beskrivelse
Der er risiko for, at
SKTST’s
processer ikke i tilstrækkelig
grad understøtter, at fuldt
skattepligtige borgere med
udlandsforhold og udlændinge
med aktiviteter i Danmark
angiver og betaler den korrekte
skat til tiden. Risikoen hænger
sammen med manglende
anvendelse af en stigende
mængde af udvekslede data fra
udlandet ift. personbeskatning
og med øget globalisering.
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Fase i
forretnin
gsmodel
Skatteart
Status
Konsekvens
Handling
14.
Sikring af korrekt
skatteansættelse på
tværs af landegrænser
Registrering og
angivelse
Personskatter
Konsekvenserne ved manglende håndtering
forventes at være kritiske for statens indtægter og
alvorlige for Skatteforvaltningens legitimitet.
Der arbejdes på at øge andelen af udenlandske
data, som udstilles i borgernes skatteoplysninger,
via både manuelle og automatiske løsninger. Der
følges løbende op på fremdriften i udviklingen af
it-løsningerne. Samtidig sættes der ind med øget
generel vejledning om udlandsmodulerne på
TastSelv og med målrettet vedledning og
information til skatteydere med større
udenlandske indkomster.
15.
Voksende sagsbunker
på udbytterefusions-
området som følge af
større sagstilgang end
afgang
Der er risiko for, at
sagsbunkerne på
udbytterefusionsområdet vokser
yderligere, da tilgangen af nye
sager er så stor, at det ikke er
muligt for sagsbehandlerne at
følge med i forhold til den
kontrolstrategi, der er lagt.
Selskabsskat
Konsekvenserne ved manglende mitigering forventes
at være markante for statens indtægter og
Skatteforvaltningens legitimitet.
16.
Udvidelse af
bygningskapacitet når
ikke at følge med
behovet
Der er risiko for, at
Skattestyrelsens
bygningskapacitet ikke udvides i
tilstrækkelig grad eller i
tilstrækkelig tid til at kunne
understøtte opgavetilgangen.
Konsekvenserne ved manglende håndtering
forventes at være moderate for statens indtægter og
markante for Skatteforvaltningens legitimitet.
Skattestyrelsen har i januar 2021 nedsat en
tværgående arbejdsgruppe, der har påbegyndt
udarbejdelsen af et beslutningsoplæg til justering af
kontrolindsatsen. Dette sker på grundlag af de
seneste regelefterlevelsesanalyser og de opnåede
erfaringer fra det hidtidige kontrolarbejde.
Beslutningsoplægget vedrører håndteringen af
sager fra 2016 og 2017 samt sager modtaget i
2018 og frem, og det forventes at foreligge i 1.
halvår 2021
Der udarbejdes et oplæg, der afdækker
Skattestyrelsens samlede kapacitetsudfordring på
bygningsområdet på mellemlangt sigt. Oplægget
indeholder samtidig indstilling til, hvordan
Skattestyrelsens samlede kapacitetsudfordring
håndteres, fx ved tilvejebringelse af nye lejemål.
Der arbejdes endvidere på et styrket
kapacitetsoverblik, som i højere grad tager højde
for bevillinger, der ikke er udmøntet, samt
16
forventede nye bevillinger.