Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418127_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Skatteankestyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0002.png
3. Driftsstyring
Overordnet status på mål- og resultatplan for 2020
Status på målopfyldelse
6 ud af 11 mål er blevet opfyldt i mål- og resultatplanen for 2020, og to mål er ophævet.
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Mål
2.3 Opfyldelse af
sagsbehandlingsmål for
borgernære sager
indkommet efter 1. januar
2019.
Resultat
Målet er opfyldt, når alle borgernære sager modtaget efter 1. januar 2019 er afsluttet inden for
12 måneder fra sagens modtagelse.
Bemærkning
Fra 1. januar til og med 31. december 2019 indkom 1.637 sager med
sagsbehandlingsmål. Heraf blev de 1.407 sager afsluttet med en
sagsbehandlingstid på under 12 måneder
svarende til 86 pct.
Ved opgørelsen af målopfyldelse tages højde for, at sagsbehandlingstiden kan være længere,
fx hvis:
- Sagen er stillet i bero
- Der er anmodet om syn og skøn
- Der er tale om en principiel sag
- Der er anmodet om retsmøde
De resterende 14 pct. af sagerne, hvor sagen ikke blev afsluttet indenfor 12
måneder, er der følgende hovedårsager til forsinkelser:
4 pct. af sagerne er omfattet af eksterne processkridt.
3 pct. skyldes klagers manglende medvirken.
2 pct. er et resultat af nævnsmødernes forsinkelse pga. COVID-19 .
5 pct. af sagerne skyldes forsinkelse i Skatteankestyrelsen.
2.5 Implementering af en
ny ankenævnsstruktur
Målet er opfyldt, når nye skatte- og vurderingsankenævn er klar til ikrafttrædelse i henhold til en
klar tidsplan for hvert kvartal, jf. slide 11.
Lov nr. 2227 af 29. december 2020 om ændring af ejendomsvurderingsloven
indebærer, at vurderingsankenævnsmedlemmer skal udpeges fra 1. januar 2022.
Skatteankestyrelsen er herefter afskåret fra at opfylde delmålet om, at nævns-
medlemmer til de nye vurderingsankenævn er udpeget. Målet kan ikke opfyldes.
De nye skatteankenævn har været i drift fra den 1. juli 2020 og øvrige delmål er
opfyldt.
Dermed er 7 ud af 8 oprindelige delmål opfyldt.
3.3 Prognosepræcision
(koncernfælles)
Afvigelsen mellem faktisk forbrug og prognose for budget for den samlede driftsbevilling må ikke
overstige 5 pct. i samtlige fire kvartaler i finansåret.
Målet er ikke opfyldt for året, idet afvigelsen var -11,0 procent i 2. kvartal 2020 og -
10,5 pct. i 4. kvartal 2020. Afvigelsen skyldes primært aktivitetsændringer som følge
af COVID-19 og et periodiseringsproblem.
Grundet prognoseafvigelsen i 2. og 4. kvartal kan målet for 2020 ikke nås fuldt ud.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0003.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
1.1
Omdømme
(koncernfælles)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 3. kvartal
2020, skal som minimum
være 3,2 point. Der måles
på en skala fra 1-5.*
DEP foretager
omdømmemåli
ngen 2020 i 4.
kvartal.
Opfølgning på
resultatkrav
sker herefter.
Afventer
gennemførsel
af
koncernfælles
omdømmemåli
ng.
Afventer
gennemførsel
af
koncernfælles
omdømmemåli
ng.
Koncernfælles
omdømmemålin
g gennemført
med resultatet
3,2.
-
-
1.2
Kundetilfredshed
(koncernfælles)
Der foretages en
nulpunktsmåling i 2021 af
tilfredsheden med
Skatteankestyrelsens
sagsbehandlingsindsats.
Resultatkrav indføres fra
2022.
Forberedelser
pågår.
Skatteankestyre
lsen deltager i
det
koncernfælles
arbejde om at
blive klar til
implementering
af målingen.
Der er etableret
en styregruppe,
og der
udarbejdes et
pilotprojekt i 2.
halvår 2020
med henblik på
at undersøge,
hvordan
målresultaterne
kan anvendes.
Målet udgår.
Målet udgået.
-
-
-
*Det bemærkes, at det i MRP2020 fremgår, at omdømmemålingen foretages i 4. kvartal. Omdømmemålingen foretages allerede i 3. kvartal. Afrapportering i relation til resultatkrav sker i 4. kvartal.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0004.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
2.1
Sagsafgang
Målet er opfyldt, når
antallet af afsluttede sager
for 2020 er 9.000-10.000.
1.983 sager
Til og med 2.
kvartal er 4.278
sager afsluttet
Til og med 3.
kvartal er 6.516
sager afsluttet.
Til og med 4.
kvartal er 9.045
sager afsluttet.
-
-
2.2
Samlet
gennemsnitlig
sagsbehandlings
tid
Målet er opfyldt, når den
gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i 2020
er 24-27 måneder.
27,2 mdr.
Til og med 2.
kvartal er den
gennemsnitlige
sagsbehandling
stid 26,6 mdr.
Til og med 3.
kvartal er den
gennemsnitlige
sagsbehandling
stid 26,6 mdr.
Til og med 4.
kvartal er den
gennemsnitlige
sagsbehandling
stid 25,7 mdr.
-
.-
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0005.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Der er 94,5 pct.
målopfyldelse
af de
borgernære
sager pr. 1.
kvartal 2020.
Der kom 399
sager ind i 1.
kvartal 2019,
hvoraf 377
overholdt målet
og 22 ikke
overholdt målet.
Af de 22 sager
er status ved
udgangen af
Q1-2020, at 13
er blevet
afsluttet med
sagsmål ikke
opfyldt og 9 er
fortsat uafsluttet
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Målet er opfyldt, når alle
borgernære sager
modtaget efter 1. januar
2019 er afsluttet inden for
12 måneder fra sagens
modtagelse.
Opfyldelse af
sagsbehandlings
mål for
borgernære
sager indkommet
efter 1. januar
2019.
Ved opgørelsen af
målopfyldelse tages højde
for, at
sagsbehandlingstiden kan
være længere, fx hvis:
- Sagen er stillet i bero
- Der er anmodet om syn
og skøn
- Der er tale om en
principiel sag
- Der er anmodet om
retsmøde
2.3
I 1. og 2.
kvartal 2019
indkom 755
sager med
sagsbehandling
smål. Heraf
blev de 676
afsluttet med
en
sagsbehandling
stid på under
12 måneder -
svarende til
89,5 pct.
Fra 1. til og
med 3. kvartal
2019 indkom
1.154 sager
med
sagsbehandling
smål. Heraf
blev de 1.040
sager afsluttet
med en
sagsbehandling
stid på under
12 måneder
svarende til
90,1 pct.
Fra 1. til og
med 4. kvartal
2019 indkom
1.637 sager
med
sagsbehandling
smål. Heraf
blev de 1.407
sager afsluttet
med en
sagsbehandling
stid på under 12
måneder
svarende til
86,0 pct.
Af de 230 sager, der ikke
har opfyldt
sagsbehandlingsmålet på
12 måneder, har 68 sager
været omfattet af eksterne
processkridt. I 31 sager
skyldes overskridelsen
udskudte nævnsmøder pga.
COVID-19, og i tre sager
udskudte nævnsmøder af
andre årsager. I 42 sager er
årsagen klagers manglende
medvirken. I 86 sager
skyldes forsinkelsen forhold
i Skatteankestyrelsen. Heraf
er de 73 sager ved en fejl
ikke blevet oprettet korrekt i
visitationsfasen.
Der sættes fokus
på visitations-
fasen, så fejlen
med de
manglende
oprettelser ikke
sker igen.
Målet er opfyldt, når
følgende er indfriet:
2.4
Nye områder
med
sagsbehandlings
mål i 2021
- Der er udpeget nye
sagsområder, der er
omfattet af
sagsbehandlingsmål, og
der er etableret en
governancemodel
Arbejdet med at
lokalisere nye
områder
opstartes i
andet kvartal.
Skatteankestyr
elsen har
startet en
analyse af,
hvilke nye
sagsområder,
der eventuelt
kan blive
omfattet af nye
sagsmål.
Skatteankestyr
elsen er fortsat
i gang med en
analyse af,
hvilke nye
sagsområder,
der eventuelt
kan blive
omfattet af nye
sagsmål.
Der er udpeget
forslag til nye
sagsområder,
der er omfattet
af sagsbehand-
lingsmål, og der
er udarbejdet et
forslag til en
governance-
model.
-
-
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0006.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Målet er opfyldt, når nye skatte- og
vurderingsankenævn er klar til ikrafttrædelse i
henhold til nedenstående tidsplan:
1. kvartal:
- Skatteankestyrelsen har modtaget
kommunernes indstilling og påbegyndt
screening af kandidater til skatteankenævnene,
vurderingsankenævnene og
fællesankenævnene.
- Design af overordnede rammer for
indslusningsforløb for skatteankenævn.
2. kvartal:
- Nævnsmedlemmer til skatteankenævn og
fællesankenævn er udpeget.
- Design af overordnede rammer for
indslusningsforløb for kommunalt udpegede
medlemmer til vurderingsankenævn.
- Digital understøttelse af skatteankenævnene
er afprøvet og klar til implementering.
3. kvartal:
- Design af overordnede rammer for
indslusningsforløb for Finans Danmark og
Dansk Ejendomsmæglerforening.
4. kvartal:
- Nævnsmedlemmer til vurderingsankenævn er
udpeget.
- Digital understøttelse af
vurderingsankenævnene, herunder af skriftlig
votering, er afprøvet og klar til implementering.
2. kvartal
Nævnsmedlemm
er og suppleanter
til nye
skatteankenævn
og
fællesankenævn
er udnævnt.
Design af de
overordnede
rammer for
indslusnings-
forløb for
kommunalt
indstillede
medlemmer af
nye
vurderingsanken
ævn er
gennemført efter
dialog med
Vurderingsanken
ævnsforeningen
(VAF).
Digital
understøttelse af
skatteankenævn
ene er afprøvet
og klar til
implementering.
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og
konsekvens
Lov
nr. 2227 af 29.
december 2020
om ændring af
ejendoms-
vurderingsloven
indebærer, at
vurderingsanke-
nævnsmedlemme
r skal udpeges fra
1. januar 2022.
Skatteankestyrels
en er herefter
afskåret fra at
opfylde delmålet
om, at nævns-
medlemmer til de
nye vurderings-
ankenævn er
udpeget. Målet
kan ikke opfyldes.
Handling
2.5
Implementering
af en ny
ankenævnsstrukt
ur
Skatteanke-
styrelsen har
påbegyndt
screeningspro
cessen og de
overordnede
rammer for
indslusningsfor
løb er lavet
efter dialog
med
Foreningen
Danske
Skatteanke-
nævn (FDS)
og departe-
mentet.
Design af
overordnede
rammer for
indslusnings-
forløb for
Finans
Danmark og
Dansk
Ejendomsmæ
glerforening
forelægger.
Digital
understøttelse
af
vurderingsank
enævnene,
herunder af
skriftlig
votering, er
afprøvet og
klar til
implementer-
ing.
Nævnsmedle
mmer til
vurderingsank
enævn er
indstillet, men
endnu ikke
udpeget.
-
De nye
skatteankenævn
er i drift fra den 1.
juli 2020 og
øvrige delmål er
opfyldt.
Dermed er 7 ud
af 8 oprindelige
delmål opfyldt.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0007.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
Målet har først
været
gældende for
Skatteankestyr
elsen fra 1.
januar 2020,
og afrappor-
teres dermed
først fra 3.
kvartal.
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
3.1
Vellykket
onboarding af
nye
medarbejdere og
ledere
(koncernfælles)
Alle nye ledere og
medarbejdere ansat i
styrelsen har gennemført
koncernfælles obligatoriske
onboarding moduler senest 6
mdr. efter start.
Opfyldelsen af
målet kan først
opgøres efter 6
måneder.
Målet udgår
for resten af
2020.
-
-
-
-
3.2
Høj faglighed i et
langsigtet
perspektiv
(koncernfælles)
1. halvår 2020:
- Styrelsen har præsenteret
et overblik over styrelsens
kerneopgaver og
kompetencer samt de
faktorer styrelsen forventer vil
påvirke løsningen af
kerneopgaver i et tre- til
femårigt perspektiv.
2. halvår 2020:
- Styrelsen har identificeret
de væsentligste
fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat høj
faglighed i et langsigtet
perspektiv. Endelig har
styrelsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
Skatteankestyr
elsen har
præsenteret et
overblik over
styrelsens
kerneopgaver
og
kompetencer.
-
-
Styrelsen har
identificeret de
væsentligste
fokusområder,
der skal
bidrage til at
sikre fortsat høj
faglighed i et
langsigtet
perspektiv
(bilag 1 og 2
vedlagt).
-
-
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0008.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
3.3
Prognosepræcisi
on
(koncernfælles)
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling må ikke
overstige 5 pct. i samtlige
fire kvartaler i finansåret.
2,4 pct.
-11,0 pct.
-4,4 pct.
-10,5 pct.
Målet er ikke opfyldt for året,
idet afvigelsen var -11,0 pct.
i 2. kvartal 2020 og -10,5 pct.
i 4. kvartal. Afvigelsen
skyldes primært
aktivitetsændringer som
følge af COVID-19 og et
periodiseringsproblem.
-
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0009.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
4.1
Samarbejde med
de øvrige
styrelser
Der afholdes møder med
tre styrelser pr. kvartal.
Der er afholdt
møder med
SKTST, UFST,
VURDST og
ADST.
Der er afholdt
møder med
SKTST, UFST,
VURDST og
ADST.
Der er afholdt
møder med
SKTST, UFST,
VURDST og
ADST.
Der er afholdt
møder med
SKTST,
VURDST og
ADST.
-
-
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0010.png
5. Risikostyring
A. Aktuelt risikobillede
Risikobillede i heatmap (efter mitigerende handlinger)
1.
Manglende systemunderstøttelse i implementeringen af
ejendomsvurderinger hindrer effektiv sagsbehandling
2.
For få sager i 2022 i vurderingsankenævnene giver uro
og kritik (revideret)
bølge vanskeliggør dimensionering
4.
Prognoseafvigelser for økonomien (ICE) vanskeliggør
dimensionering
5.
Kapacitetsudfordringer i Landsskatteretten forsinker
afgørelser
6.
Udfordringer med rekruttering og fastholdelse øger
Sandsynlighed
3.
Forsinkede ejendomsvurderinger, der kommer i én stor
5
4
2
1
6
3
sagsbehandlingstiden (NY)
Konsekvens
Status på implementering
Skatteankestyrelsen godkendte d. 2. december 2020 koncept for implementering af Skatteministeriets rammeværk for risikostyring. Konceptet
er tilpasset til, at styrelsen har mange ensartede driftskontorer med ensartede risikobilleder. Risikobillede forventes at blive opdateret i løbet af
februar/marts 2021 med inddragelse af alle afdelinger.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418127_0011.png
5. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser
Risici
1. Manglende
systemunderstøt-
telse af de nye
ejendomsvurderin-
ger hindrer effektiv
sagsbehandling
2. For få sager i 2022
i de nyetablerede
vurderings-
ankenævn giver uro
og kritik
3. Forsinkede
ejendoms-
vurderinger kommer
i én stor bølge,
hvilket vanskeliggør
dimensionering
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Status
Konsekvens
Skatteankestyrelsens legitimitet kan lide skade:
Beskrivelse
Handling
Håndteres i DUKE-programmet, og omfatter blandt andet:
Opstilling af tydelige forretningskrav til UFST/ICE
Tæt dialog med ICE på projekt-, program- og ledelsesniveau
Udvikling af en robot til indhentninger af supplerende data på videreførte
vurderinger
Det medtænkes i onboarding af nævnsmedlemmerne samt den ledende
nævnsformand, at der er usikkerhed ift. sager og tidshorisont.
Tæt kontakt til VURDST ift. produktionsplanen og produktionsplanlægning.
Evt. anmode om yderligere udsættelse af de nye nævn
Tæt kontakt i ICE-sammenhæng samt på direktionsniveau omkring
betydningen af risikoen for Skatteankestyrelsen.
Erfaringsopsamling fra sagsomfordelingen kan anvendes aktivt til evt.
omfordeling af ressourcer.
Der er risiko for at MVP løsning potentielt ikke omfatter
den fulde understøttelse i forhold til en eventuel
kommende klagesagsbehandling
Skatteankestyrelsen kan ikke effektivisere
klagesagsbehandlingen hensigtsmæssigt.
Der er en risiko for, at vurderingsankenævnene har for
få sager at håndtere. Dette som følge af forsinkelser i
ICE og/eller problemer med sagsbehandlingen fx som
følge af manglende systemunderstøttelse.
Lange sagsbehandlingstider og/eller stort ressourceforbrug.
Skatteankestyrelsens legitimitet kan lide skade:
Nævnsmedlemmerne kan problematisere manglende
opgaver.
Manglende opgaver medfører samtidig, at prisen pr. afgjort
sag bliver højere.
Skatteankestyrelsens legitimitet kan lide skade:
Der er risiko for, at ejendomsvurderingerne (og/eller
høringssvar ifm. klagesager) er forsinkede fra
VURDST/ICE, men til gengæld kommer i én stor
bølge.
Skatteankestyrelsen kan have ledige ressourcer i starten.
Siden kan rekrutteringen måske ikke følge med opgaven,
hvorfor sagsbehandlingstiderne stiger.
Endelig kan Skatteankestyrelsen i sidste ende stå med (for)
mange medarbejdere ift. opgaven på lang sigt.
Tæt kontakt til VURDST ift. produktionsplanen og høringssvarene. Evt.
genbesøg af muligheden for at igangsætte sagsbehandling hos
Skatteankestyrelsen uanset manglende høringssvar fra VURDST
Udvikling af produktionsstyringsmodel
Skatteankestyrelsen følger udviklingen og påpeger kontinuerligt
konsekvenserne af risikoen på relevant niveau.
4. Prognose-
afvigelser for
økonomien (ICE)
vanskeliggør
dimensionering
Der er en risiko for, at de forudsætninger, der er lagt til
grund for prognosen for økonomien vedrørende
ejendomsvurderingssager, afviger væsentligt fra
virkeligheden. (ICE).
Skatteankestyrelsens legitimitet kan lide skade:
Skatteankestyrelsen er ikke gearet og/eller matchet til at
kunne håndtere opgaven tilfredsstillende.
Det kan medføre, at Skatteankestyrelsen enten har for mange
medarbejdere eller får forlængede sagsbehandlingstider
5. Kapacitets-
udfordringer i
Landsskatteretten
forsinker afgørelser
6. Udfordringer med
rekruttering og
fastholdelse øger
sagsbehandlings-
tiden
Der er en risiko for, at den øgede mængde klager
særligt hvis de kommer i store klumper
stiller store
krav til kapaciteten i Landsskatteretten, som
Landsskatteretten potentielt ikke har.
Skatteankestyrelsens legitimitet kan lide skade:
Hvis Landsskatteretten ikke har den fornødne kapacitet, til at
kunne håndtere de mange nye ejendomsvurderinger, vil det
påvirke sagsbehandlingstiden.
Kapacitetsanalyse af Landsskatteretten med henblik på at nuancere, hvor
mange sager de vil modtage i forbindelse med de nye ejendomsvurderinger.
Initiativer der kan optimere et effektivt flow til Landsskatteretten.
Nye tiltag for employer branding og mere opsøgende rekrutteringsmetoder
og styrket rekrutteringssamarbejde med ADST.
Anvendelse af master- og akademiuddannelser til kompetenceløft og
11
fastholdelse.
Kommende initiativer i strategi 2021-24, herunder ift. forbedret
kompetenceoverblik, rekruttering, udvikling, og fastholdelse.
Der er en risiko for, at Skatteankestyrelsen har svært
ved at rekruttere kvalificerede medarbejder i takt med,
at antallet af klager stiger. Ligeledes kan det blive
vanskeligt for styrelsen at fastholde de medarbejdere,
der allerede er ansat til vurderingsområdet, idet de
nye vurderingssager er udskudt.
Skatteankestyrelsens legitimitet kan lide skade:
Med for få medarbejdere stiger sagsbehandlingstiden og
sagsbunkerne, fordi der ikke er nok sagsbehandlere til at
opretholde sagsproduktionen.