Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418126_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Motorstyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0002.png
3. Driftsstyring
Status på mål- og resultatplan for 2020
Status på målopfyldelse
Ud af i alt 9 mål er 3 mål blevet opfyldt i mål- og resultatplanen for 2020. Et enkelt mål er udgået på grund af udfordringer med data.
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Mål
2.1: Korrekthed i
sagsbehandlingen
3.1: Antal
kontrolaktiviteter
Resultat
Min. 95 pct. af stikprøver af afgørelser er udført uden fejl.
85 pct. af de udtagne stikprøver er udført uden fejl.
Der gennemføres pristjek af 15 pct. af alle køretøjer til eksport i 1. halvår 2020.
Der er gennemført 23,1 pct.
Der gennemføres pristjek af 10 pct. af alle importerede brugte køretøjer. Kontroltrykket øges fra 2 til
10 pct. i løbet af 2020. Der er gennemført 6,5 pct.
Der gennemføres pristjek af 1.300 genberegninger på leasingområdet og 10 efterkontroller med
leasingvirksomheder. Der er gennemført 174 leasing genberegninger og 19 efterkontroller.
Bemærkning
Der er primært konstateret processuelle fejl, der ikke påvirker borgere og
virksomheder. De konstaterede fejl vedrører primært værdifastsættelse og pristjek.
De systemmæssige udfordringer med at gennemføre pristjek af leasing
genberegninger har medført at målet ikke er opfyldt.
Det har, bl.a. som følge af covid-19, ikke været muligt at gennemføre 90 pct. af de
planlagte kontrolaktiviteter på øvrige områder.
Målet om minimum 90 pct. af de planlagte kontrolaktiviteter på øvrige områder gennemføres.
3.2: Øget
regelefterlevelse
gennem vejledning
3.3:
Fristoverholdelse
4.3: Prognose-
præcision
Minimum 90 pct. af de planlagte vejledningsaktiviteter gennemføres.
Minimum. 90 pct. intern fristoverholdelse​. Resultat:
84,1 pct.
100 pct. lovbestemt fristoverholdelse. Resultat: 99,5 pct.
Afvigelsen mellem faktisk forbrug og prognose for gebyrfinansierede aktiviteter skal ikke overstige 5
pct. i samtlige fire kvartaler i finansåret. Resultat: 3.363 pct. afvigelse.
Afvigelsen mellem faktisk forbrug og prognose for almindelig virksomhed skal ikke overstige 5 pct. i
samtlige fire kvartaler i finansåret - Resultat: 10,9 pct. afvigelse.
Det har som følge af covid-19 ikke været muligt at opfylde målet om at gennemføre
90 pct. af de planlagte kontrolaktiviteter.
Overskridelsen af de interne frister skyldes bl.a., at der har været fokus på at
overholde de lovbestemte frister for udbetaling af eksportgodtgørelse.
Der er for 4. kvartal en afvigelse på 0,6 mio. kr. Afvigelsen på indtægter udgør 20,4
pct. Afvigelsen på udgifter udgør 25,0 pct.
Der er en afvigelse på 7,5 mio. kr., der ikke vedrører eksportgodtgørelse. Afvigelsen
vedrører primært øget hensættelse til feriepengeforpligtelse.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0003.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
Opfølgning (år-til-dato)
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
1.1
Omdømme
(koncernfælles)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 4. kvartal
2020, skal som mini-
mum være 3,6 point. Der
måles på en skala fra 1-
5.
-
-
-
3,6
-
Omdømmemålingen viser, at
Motorstyrelsens omdømme
er positivt. Gennemsnittet for
styrelsens overordnede
omdømme er 3,6, hvorfor
resultatkravet opnås.
-
1.2
Kundetilfredshed
(koncernfælles)
Resultatet af den løbende
måling af tilfredsheden
med Motorstyrelsens
vejledningsindsats skal i
gennemsnit minimum
være 3,8 point for
telefonbetjening og 3,9
for mailbesvarelser. For
sagsbehandlingsområdet
gennemføres der i 2020
en nulpunktsmåling. Der
måles på en skala fra 1-5.
Telefon: 3,9
Mail: 4,0
Telefon: 3,8
Mail: 4,1
Telefon:
Mail:
Telefon: 3,8
Mail: 4,0
Nulpunktsmålingen af
tilfredsheden på
sagsbehandlingsområdet er
udskudt til 2021.
-
* Der var i forbindelse med afrapporteringen for 3. kvartal udfordringer med at opgøre data for kundetilfredshed. Der indgår derfor ikke afrapportering for 3. kvartal ift. telefoni og e-mail.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0004.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning (år-til-dato)
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Motorstyrelsen
har fra oktober øget
antallet af
stikprøver, der
udtages, for at
afdække årsagerne
til de konstaterede
fejl yderligere. Det
øgede antal
stikprøver giver
bedre mulighed for
løbende opfølgning
og mitigering af fejl.
2.1
Korrekthed i
sagsbehandlingen*
95 pct. udføres uden
fejl.
83 pct.
84 pct.
86 pct.
85 pct.**
Der er primært
konstateret processuelle
fejl, der ikke påvirker
borgere og virksomheder.
De konstaterede fejl
vedrører primært
værdifastsættelse og
pristjek.
2.2
Træfprocenter ved
kontrolindsatser
Risikobaserede
pristjek udføres med
en træfprocent på 50
pct.
52 pct.
53 pct.
52 pct.
51 pct.
-
-
* Der er konstateret en fejl i den systemmæssige opgørelse af korrekthed i sagsbehandlingen. Hvis der ved en intern kontrol er konstateret både processuelle og regnskabsfejl, indgik antallet af kontroller dobbelt i datagrundlaget.
Dermed er korrektheden blevet beregnet forkert. Korrekthed i sagsbehandlingen er derfor tilpasset for 1.
3. kvartal 2020.
** Målet er opgjort for perioden 20. december 2019 til 19. december 2020.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0005.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning (år-til-dato)
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Der er gennemført pristjek af 15
pct. af alle køretøjer til eksport i 1.
halvår 2020.
Der er gennemført pristjek af 10
pct. af alle importerede brugte
køretøjer. Kontroltrykket øges fra 2
til 10 pct. i løbet af 2020.
Der gennemføres pristjek af 1.300
genberegninger på leasingområdet
og 10 efterkontroller med
leasingvirksomheder.
Minimum 90 pct. af de planlagte
kontrolaktiviteter på øvrige
områder gennemføres.
Eksport
14 pct.
Eksport
13 pct.
Eksport
19,8 pct.
Eksport
23,1 pct.
Målene vedr. eksport,
import og efterkontroller er
opfyldt.
De systemmæssige
udfordringer med at
gennemføre pristjek af
leasing genberegninger
har medført at målet ikke
er opfyldt.
Det har, bl.a. som følge af
covid-19, ikke været muligt
at gennemføre 90 pct. af
de planlagte kontrol-
aktiviteter på øvrige
områder.
3.1
Antal
kontrolaktiviteter
Import
4 pct.
Leasing
genberegning
0
Efterkontroller
3
Import
5 pct.
Leasing
genberegning
1
Efterkontroller
3
Import
6,1 pct.
Leasing
genberegning
92
Efterkontroller
6
Import*
6,5 pct.
Leasing
genberegning
174
Efterkontroller
19
De system-
mæssige
udfordringer med
at foretage pristjek
af leasing
genberegninger er
løst
Virksomheder er
blevet tilbudt
mulighed for at
møder i
forbindelse med
Motor-styrelsens
kontroller kunne
blive afholdt
virtuelt.
Vejlednings-
aktiviteter er søgt
gennemført når
det har været
muligt.
Mulighederne for
at afholde virtuelle
vejledningsaktivite
ter undersøges.
3.2
Øget
regelefterlevelse
gennem vejledning
Minimum 90 pct. af de planlagte
vejledningsaktiviteter
gennemføres.
-
-
-
-
Det har som følge af covid-
19 ikke været muligt at
opfylde målet om at
gennemføre 90 pct. af de
planlagte kontrolaktiviteter.
*) Af den politiske aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet er der fastsat mål for 2020 om, at kontroltrykket for importerede brugte køretøjer skal øges fra 2 til 10 pct. i løbet af 2020. Det forstås således, at gennemsnittet for 2020 ikke
behøver at være 10 pct., men at der i gennemsnit over hele året skal være foretaget et antal pristjek svarende til den forventede indfasning af det øgede kontroltryk. Motorstyrelsen forventede med den planlagte indfasning, at der skulle foretages
ca. 3.600 pristjek i 2020 for at opfylde målet. Der er foretaget ca. 4.000 pristjek i 2020. Det er vurderingen, at målet er opnået.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0006.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning (år-til-dato)
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Min. 90 pct. (interne)​
3.3
Fristoverholdelse
*
100 pct. (lovbestemte)
Intern
fristoverholdelse
85 pct.
Lovbestemte
fristoverholdelse
100 pct.
Intern
fristoverholdelse
87 pct.
Lovbestemte
fristoverholdelse
100 pct.
Intern
fristoverholdelse
84 pct.
Lovbestemte
fristoverholdelse
100 pct.
Intern
fristoverholdelse
84,1 pct.
Lovbestemte
fristoverholdelse
99,5 pct.
Overskridelsen af de interne
frister skyldes bl.a., at der
har været fokus på at
overholde de lovbestemte
frister for udbetaling af
eksportgodtgørelse.
I forbindelse
med de
løbende
møder i
ledergruppen i
Motorstyrelsen
er der fore-
taget en
vurdering af
eventuel
omprioritering
af ressourcer​
*) Der er ikke på nuværende tidspunkt fastsat frister for klagesagsbehandling. Disse indgår derfor ikke i fristoverholdelsen. Fristoverholdelse på lovbestemte frister opgøres for sager, der er oprettet i 2020, hvor sagsbehandlingsfristen
er øget til 9 uger.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0007.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning (år-til-dato)
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
84 pct.*
Deltagelse moduler:
2. kvartal
90 pct.*
Deltagelse moduler:
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
Vellykket
onboarding af nye
4.1
medarbejdere og
ledere
(koncernfælles)
Alle nye ledere og
medarbejdere ansat i
styrelsen har gennemført
koncernfælles obligatoriske
onboarding moduler, senest
seks mdr. efter start.
Sagsbehandling og
Myndighedsrollen:
100 pct.
GDPR: 93 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 86 pct.
Introdag: 98 pct.**
Sagsbehandling og
Myndighedsrollen:
100 pct.
GDPR: 90 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 90 pct.
Introdag: 100 pct.**
-
-
Målet er udgået
grundet udfordringer
med data.
-
*) Den samlede gennemførselsprocent angiver, hvor stor en andel af nyansatte medarbejdere og ledere, der har gennemført samtlige fire obligatoriske moduler inden for de første 6 måneder af deres
ansættelse. Medarbejdere og ledere ansat i perioden 1. oktober til 31. december 2019 indgår i opgørelsen.
**) Motorstyrelsen er ikke omfattet af den koncernfælles introdag
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0008.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning (år-til-dato)
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
1. halvår:
Styrelsen har præsenteret et
overblik over styrelsens
kerneopgaver og kompetencer,
samt de faktorer styrelsen
forventer vil påvirke løsningen af
kerneopgaver i et tre til femårigt
perspektiv.
2. halvår:
Styrelsen har identificeret de
væsentligste fokusområder, der
skal bidrage til at sikre fortsat høj
faglighed i et langsigtet
perspektiv. Endeligt har styrelsen
beskrevet den forventede effekt
heraf.
Der udarbejdes en
kompetence-
gabsanalyse med
det formål at få
igangsat den
nødvendige
kompetence-
udvikling. Analysen
foretages på
individuel niveau og
danner
fundamentet for
den fremadrettede
strategiske kompe-
tenceudvikling.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
Handling
Høj faglighed i et
4.2
langsigtet
perspektiv
(koncernfælles)
Motorstyrelsen har
præsenteret et
overblik over
kerneopgaver og
kompetencer og
faktorer der
forventes at
påvirke løsningen
af kerneopgaver i
et tre- til femårigt
perspektiv.
Motorstyrelsen har
identificeret de
væsentligste
fokusområder, der
skal bidrage til at
sikre fortsat høj
faglighed i et
langsigtet
perspektiv og er
ved at udarbejde
en kompetence-
strategi for
styrelsen.
Motorstyrelsen har
identificeret de
væsentligste
fokusområder der
skal bidrage til at
sikre fortsat høj
faglighed i et lang-
sigtet perspektiv,
og beskrevet den
forventede effekt
heraf, jf. bilag 1 og
2.
-
-
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0009.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning (kvartalsvist)
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 4
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
1) Afvigelsen mellem
faktisk forbrug og
prognose for
gebyrfinansierede
aktiviteter ikke overstiger
5 pct. i samtlige fire
kvartaler i finansåret.
2) Afvigelsen mellem
faktisk forbrug og
prognose for almindelig
virksomhed ikke
overstiger 5 pct. i samtlige
fire kvartaler i finansåret.
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
3. kvartal
Årsag og konsekvens
Samlet afvigelse for
§
09.31.05. Motorstyrelsen
i 4.
kvartal er 10,1 pct. (6,9 mio.
kr.)
1) Der er for 4. kvartal en
afvigelse på 0,6 mio. kr.
Afvigelsen på indtægter udgør
20,4 pct. Afvigelsen på
udgifter udgør 25,0 pct.
2) Der er en afvigelse på 7,5
mio. kr., der ikke vedrører
eksportgodtgørelse.
Afvigelsen vedrører primært
øget hensættelse til
feriepengeforpligtelse.
Handling
4.3
Prognose-
præcision
(koncernfælles)
1) -58,9 pct.
2) -6,0 pct.
1) -10,1 pct.
2) 6,8 pct.
1) -637,6 pct.
2) 19,1 pct.
1) 3.363 pct.*
2) 10,9 pct.
-
*) Der var for 4. kvartal estimeret en nettoomkostning på 17.000 kr. Der er i 4. kvartal realiseret en nettoindtægt på 560.000 kr. Det svarer til en afvigelse på 577.000 kr., eller 3.363 pct.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0010.png
Risikooverblik for Motorstyrelsen
Koncernfælles konsekvensdimension -
Aktuelt risikobillede
Der er risiko for:
1.
At importørerne sætter indkøbspriser og
mindstebeskatningspriser for lavt.
1
2
3
(DMR)
3.
Fristoverskridelse ift. anvendelse af køretøjer
uden registreringsafgift.
4.
At der ikke er overensstemmelse mellem den
angivne afgift på slutseddel/faktura og
månedsangivelsen.
5.
Misbrug af Motorregistret (DMR) til udbetaling af
automatisk beløb uden funktionsadskillelse.
6.
At handelspris og nypris er ikke sat korrekt af
selvanmeldere
7.
Manglende opkrævning af registreringsafgift ved
Sandsynlighed
2.
Mangelfuld systemunderstøttelse i Motorregistret
4
6
7
5
Konsekvens
Status på implementering
Rammeværket er implementeret.
genberegning.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0011.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Årsag
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Risici
Beskrivelse
Konsekvens
Status
Mitigerende handling
Ansvarlig
afdeling /
Kontor
Den afgiftspligtige værdi for et importeret
køretøj er indkøbsprisen fra den udenlandske
producent inkl. tillæg af lovpligtige udgifter.
I de tilfælde hvor importørerne ejes af
udenlandske producenter, er kontrollen af
indkøbsprisen kompliceret. Der kan fx være
gemt udgifter i transferpricing-regnskabet,
som burde indgå i indkøbsprisen og dermed
hæve den afgiftspligtige værdi. Hvis
indkøbsprisen ikke er korrekt, vil den
afgiftspligtige værdi ikke være korrekt.
Det fremgår af lovgivningen, at der i den
afgiftspligtige værdi af nye køretøjer altid skal
indregnes mindst 9 pct. i samlet avance for
importør og forhandler. Den afgiftspligtige
værdi må ikke indeholde negativ
importøravance.
Importørerne
indberetter selv
indkøbspriser i
Motorregistret.
Manglende
systematisk kontrol af
importørernes og
producenternes
ageren.
Relevant konsekvensdimension:
Statens indtægter - Score: 2
Legitimitet
Score: 6
Ved en forkert indberettet
indkøbspris vil afgifts-
berigtigelsen ikke være
korrekt, hvilket resulterer i
færre statsindtægter. Det er på
nuværende tidspunkt ikke
muligt at opgøre den
økonomiske volumen.
Tab vurderes at være over
100 mio. kr. årligt.
1.
Der er risiko for at
importørerne sætter
indkøbspriser og
mindstebeskatnings-
priser for lavt.
Motorstyrelsen har igangsat I-Plan-Projektet. I
projektets opstart udtages et betydeligt antal
køretøjer til kontrol for korrekt indberettet
indkøbspris. Ved at gennemføre denne kontrol, får
Motorstyrelsen indsigt i den rigtige værdi til
fastsættelse af værnreglen om de 9 pct. avance.
Herefter kontrolleres de andre led i køretøjernes
cyklus til fx leasinggiver eller forhandler og eventuelt
slutbruger for at kontrollere om den, der har afregnet
registreringsafgiften, har gjort dette korrekt.
Motorafdelingen -
Alle led skal gennemgås for at sikre, at ingen har
Vejledning og kontrol I
overflyttet avance fra den afgiftspligtige værdi.
- Virksomheder
Der er tale om en omfattende kontrol, da
bevisbyrden skal løftes helt ned på køretøjsniveau,
og projektet strækker sig derfor over en længere
årrække. Projektet forventes at have det outcome, at
der på baggrund af resultaterne skal ses på mulige
lovgivningstiltag. Projektet forventes afsluttet med
udgangen af 2021, men det er muligt, at det
fortsætter ind i 2022 pga. Covid-19.
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0012.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Årsag
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Risici
Beskrivelse
Risikoen handler om, at DMR ikke
systemunderstøtter alle Motorstyrelsens
behov i forbindelse med lov- og
praksisændringer.
Det opleves, at det ikke er muligt at
implementere ændringer rettidigt ,eller at
ændringer implementeres med fejl. Disse
fejl skal ofte rettes manuelt hvilket er
meget ressourcekrævende.
Konsekvens
Relevant konsekvensdimension: Legitimitet - Score: 5
Statens indtægter
Score: 3
Korrekt afgiftsberigtiget.
Lovgivningen kan ikke føres ud i praksis uden
manuelle korrektioner på køretøjsniveau. Hvilket er
en ressourcekrævende opgave.
Ændringer implementeres mangelfuldt eller med
følgefejl.
Status
Mitigerende handling
Ansvarlig
afdeling /
Kontor
2.
Der er risiko for
mangelfuld system-
understøttelse i Motor-
registret (DMR)
Det opleves tillige, at de systemmæssige
fejl ikke kan udbedres indenfor rimelig
frist, hvilket medfører forkert (eller
ukorrekt) afgiftsberigtigelse.
Det vurderes sandsynligt, at fremtidige
lov- og praksisændringer ikke er
systemunderstøttet af DMR. Derfor vil de
ikke være mulige at implementere
rettidigt og korrekt.
Lav kapacitet ift.
systemudvikling og
kvalitetssikring hos
systemejer (UFST),
leverandør (Net-
Company) og procesejer
(MOTORST).
Manglende
samarbejdsmodeller.
Virksomheder kan have et tilgodehavende hos
Motorstyrelsen som følge af for meget
opkrævet afgift.
Motorstyrelsen kan have et tilgodehavende hos
borger/virksomheder som følge af for lidt opkrævet
afgift
Kvalitetssikring af
beregningsmodel
Der er udviklet en testsuite til test af
brændstofs- og afgiftsberegninger.
Testsuiten skal fremover
vedligeholdes parallelt med
systemudvikling, således at de
løbende ændringer til
afgiftsberegning bliver omfattet og
testmiljøet er ajour.
Motorstyrelsen havde 223 åbenstående
punkter vedrørende fejlrettelser,
lovændringer og ændringsønsker pr. 14
oktober 2020. Der er ikke planer om at
erstatte DMR.
Manglende viden/erfaring
hos MOTORST, UFST og
Et eksempel på risikoens omfang kan være, at der i
NetCompany.
forbindelse med implementeringen af brændstofnormen
Ej tidssvarende platform. WLTP i foråret 2019 opstod en række følgefejl i fx
oprettelses- og synsflow, som "forurenede" en større
mængde køretøjers brændstofsdata. Dette påvirkede
Kompleks lovgivning.
både beregningen af registreringsafgift og periodiske
afgifter. Et år efter implementeringen er der stadig ikke
sket en endelig genopretning af køretøjernes data og
deres afgiftsforhold.
Manuelt værktøj til fejlrettelse
Der udvikles et værktøj i DMR til
brug for fejlrettelsesmedarbejdere.
Således at hyppigt forekommende
datafejl og manuelle ændringer i
afgifter kan håndteres uden
indblanding fra UFST og Net-
Company
Samarbejdsaftaler
Der vil i samarbejdsaftaler i højere
grad være fokus på at sikre optimal
ressourceudnyttelse og prioritering
af opgaver.
STAB
Forretning &
Data
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0013.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Årsag
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Risici
Beskrivelse
Konsekvens
Status
Mitigerende handling
Månedlige dataudtræk til overblik over omfang og
oprydning.
Via månedlige udtræk identificeres køretøjer, hvis
nummerplader ikke er afleveret ved afgiftsperiodens udløb.
Udtrækket viser længden på fristoverskridelserne for de
enkelte køretøjer og hvilke leasingselskaber, der ejer de
pågældende køretøjer. Oplysningerne deles med vejledning
og kontrol.
Ansvarlig
afdeling /
Kontor
3.
Der er risiko for
fristoverskridelse ift.
anvendelse af
køretøjer uden
registreringsafgift
Efter en leasingaftales udløb
opkræves der ikke længere
forholdsmæssig registreringsafgift.
Hvis fristerne ikke overholdes,
betyder det, at køretøjerne kan
benyttes, selvom der kun er betalt
den forholdsmæssige
registreringsafgift, som indgik i
leasingaftalen.
Relevant konsekvensdimension:
Legitimitet - Score: 6
Lovgivningsmæssige
begrænsninger ift.
muligheder for
pladeinddragelse.
Statens indtægter
Score: 1
Manglende indtægt pga.
manglende opkrævning af
registreringsafgift.
Manglende sanktionering
ved fristoverskridelse.
Køretøjer kan forsætte med at
køre på danske nummerplader
ud at have betalt fuld
registreringsafgift.
Breve, der generes automatisk i DMR efter 9 dages
overskridelse.
Hvis et leasingkøretøjs nummerplader ikke er afleveret 9
Motorafdelingen -
dage efter afgiftsperiodens udløb vil politiet blive anmodet om Leasing
at inddrage køretøjets nummerplader, og leasingselskabet får
samtidig underretning herom.
Ændring af lovgivning og praksis
Der er igangsat en intern dialog mellem Motorstyrelsens
leasingenhed og juridiske afdeling om lov- og/eller
praksisændring. Det ønskes, at der indføres
formodningsregler, der lægger til grund for, at manglende
aflevering af nummerplader er ensbetydende med, at
betingelserne for at opkræve fuld registreringsafgift er opfyldt.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0014.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Risici
Beskrivelse
Punktet handler om risiko for
manglende afgiftsbetaling som
følge af avanceforflytning.
Hvis en forhandler flytter
avancen fra en ny bils
afgiftspligtige værdi over til
prisen for eftermonteret
ekstraudstyr, eller hvis der
reguleres i den aftalte byttepris,
afregnes registreringsafgiften
ikke korrekt.
Da selv relativt små nedsættelser
i den afgiftspligtige værdi udløser
store besparelser for køber, er
incitamentet for afgifts-
unddragelse til stede.
Årsag
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Konsekvens
Status
Mitigerende handling
Ansvarlig
afdeling / Kontor
Ved køb af ny bil fokuserer
køber på den endelige
pris/bytteprisen samt det, der
fremgår af slutsedlen, og i
mindre grad på selve
faktureringen.
Forhandler har mulighed for at
flytte avancen således, at der
betales mindre
registreringsafgift og dermed få
større avance.
Risikoen, for at den lavere
angivne registreringsafgift bliver
opdaget, er lav. Det kræver, at
køber tjekker den angivne afgift
i DMR eller at køretøjet bliver
udtaget til pristjek.
Relevant konsekvensdimension: Statens
indtægter - Score: 2
Legitimitet
Score: 2
Tab af statens indtægter som følge af
manglende registreringsafgift vurderes at
være over 100 mio. kr. årligt.
Motorstyrelsen har igangsat et
projekt, som måler på parametre
omkring virksomheder ageren ift.
månedsangivelsen. Resultatet af
dette projekt vurderes at være mere
målrettede kontrolformer og
vejledningsindsatser.
4.
Der er risiko for
manglende overens-
stemmelse mellem
den angivne afgift på
slutseddel/faktura og
månedsangivelsen.
Motorafdelingen
Vejledning og kontrol -
Virksomheder
14
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0015.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Årsag
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Risici
5.
Der er risiko for
misbrug af
Motorregistret (DMR)
til udbetaling af
automatisk beløb
uden
funktionsadskillelse
Beskrivelse
Risikoen handler om, at det, på grund af
manglende systemmæssig
funktionsadskillelse, er muligt at foretage
ændringer på køretøjer i DMR og opnå
økonomisk gevinst.
Det kan være ændringer, som fremtvinger
en automatisk udbetaling til køretøjets ejere,
eller ændringer som betyder, at der ikke
sker opkrævning af afgifter.
Konsekvens
Status
Mitigerende handling
Ansvarlig
afdeling /
Kontor
Relevant konsekvensdimension:
Manglende
systemunderstøttelse Omdømme og tillid - Score: 5
af funktionsadskillelse.
Statens indtægter
Score: 1
Manglende processer
for godkendelse og
funktionsadskillelse.
Omdømme og tillid til staten vil
blive påvirket kritisk og det
forventes, at pressen vil have
stort fokus herpå.
Udbetaling af, eller manglende
opkrævning af afgifter resulterer
i manglende statsindtægter.
Systemunderstøttet funktionsadskillelse
STAB - Forretning
Der bør udvikles et værktøj til DMR, som sikrer at der sker
& Data
funktionsadskillelse og, at det ikke systemmæssigt er
muligt at gennemføre handlinger, som fører til
udbetalinger eller manglende indbetalinger uden
funktionsadskillelse.
Kompenserende bagudrettet medarbejderkontrol
Der implementeres en bagudrettet kontrol ift.
medarbejdernes regelefterlevelse. Kontrollen udføres
årligt og skal afdække om medarbejdere i Motorstyrelsen -
imod reglerne, via deres DMR-systemadgang
har
foretaget ændringer/registreringer eller
værdifastsættelser på køretøjer, som de selv er registreret
værende ejer eller bruger af.
15
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0016.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Risici
6.
Der er risiko for
at handelspris og
nypris ikke er sat
korrekt af
selvanmeldere ved
værdifastsættelse
af brugte køretøjer
Årsag
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Beskrivelse
Handelsprisen (den gennemsnitlige
pris, som en køber må forvente at
skulle betale for et køretøj af samme
mærke, model, årgang, stand og
kilometer) og nyprisen har direkte
indflydelse på den afgift, der skal
betales, når et brugt køretøj
værdifastsættes.
Der er derfor, både ved import og
leasing af brugte køretøjer, et stort
incitament for selvanmeldere til at
sætte en forkert/ikke retvisende
handelspris og nypris for derved opnå
en reduceret registreringsafgift
(import).
Konsekvens
Status
Mitigerende handling
Ansvarlig
afdeling / Kontor
Relevant konsekvensdimension:
Stort incitament for
selvanmeldere til at sætte Statens indtægter
Score: 2
en forkert/ikke retvisende
Legitimitet
Score: 4
pris.
Konsekvensen ved at sætte en forkert
Manglende overblik over eller ikke retvisende handelspris/nypris
selvanmelderes ageren.
har frem til nu været begrænset, idet
der alene sker en regulering af de
Regulering sker kun ved køretøjer, der udtages til pristjek.
pristjek.
Motorstyrelsen gennemførte i 2019 en
analyse af 400 tilfældigt udvalgte
pristjek af brugte importerede
køretøjer. Analysen viste, at der var
sket efterregulering på 29% af de
udvalgte køretøjer. Den
gennemsnitlige efteropkrævning pr.
køretøj blev samtidig opgjort til
kr.14.237.
I 2019 blev der importeret cirka 63.000
brugte køretøjer, hvoraf cirka 59.000
blev værdifastsat af selvanmeldere.
Tab vurderes at være på over 100
mio. kr. årligt.
Motorstyrelsen har i 2020 igangsat projekter,
Motorafdelingen
som skal være med til at sikre en struktureret og Værdifastsættelse I
dataunderstøttet opfølgning på virksomhedernes
adfærd generelt set både på import og
leasingområdet. Denne viden skal
sammenholdes med den viden, der i øvrigt findes
i organisationen. Der skal således være en fælles
sag på virksomhedsniveau, hvor alle enheder
kan notere diverse relevante forhold om
virksomheden i forbindelse med den daglige
sagsbehandling. Her skal det noteres, hvis
virksomheden fx laver systematiske fejl i deres
dokumentationsgrundlag eller
værdifastsættelsen. Endelig skal datagrundlaget
sammenholdes med de anmeldelser, der
modtages fra eksterne myndigheder, borgere
eller virksomheder.
16
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418126_0017.png
Risikooverblik
Risikobeskrivelser
Årsag
Fejl i DMR.
Manglende
overblik hos
selvangiver.
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Risici
7.
Der er risiko for
manglende
opkrævning af
registreringsafgift
ved genberegning.
Beskrivelse
Ved nyoprettede leasingaftaler skal
køretøjets værdi genberegnes efter fire
måneder. Ved denne genberegning afløses
den første leasingaftale (systemmæssigt)
af en ny i DMR. Herved udbetales refusion
til selvangivere for det opkrævede beløb ift.
den første leasingaftale.
Herefter skal registreringsafgiften
systemmæssigt opkræves via den nye
leasingaftale, men det sker ikke altid.
Køretøjet vil derfor kunne køre afgiftsfrit
indtil leasingaftalens udløb, hvor erfaringer
viser, at leasingaftalen ikke kan afsluttes
før afgiftsbetalingen har fundet sted.
Konsekvens
Relevant konsekvensdimension:
Legitimitet
Score: 5
Statens indtægter
Score: 1
Status
Mitigerende handling
Manuelle rettelser i sagsbehandling (Quick fix af
systemfejl)
Ved opdagelse af manglende opkrævning af
registreringsafgift rettes fejlen manuelt af en
sagsbehandler.
Dataudtræk (Quick fix)
Det undersøges, om der kan laves et dataudtræk over
leasingaftaler, hvor der ikke opkræves afgift.
Systemunderstøttelse i DMR
Fejlen i DMR skal korrigeres, således det ikke er muligt,
at gennemføre en genberegning uden opkrævning af
afgift ved den nye leasingaftale i DMR.
Ansvarlig
afdeling /
Kontor
Motorafdelingen
Leasing
Stab
Forretning
& Data
Udskydelse af indtægter
eftersom afgiften først
indbetales ved leasingaftales
udløb.
Tab af indtægter når
leasingselskabet er gået
konkurs og ikke kan betale
afgiften.
Omdømme og tillid påvirkes
negativt når det er muligt at
køre afgiftsfrit i en periode.
17