Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418125_0001.png
Halvårsmøde med
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0002.png
3. Driftsstyring
Status på mål- og resultatplan for 2020
Status på målopfyldelse
I 2020 er der 13 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 10 mål nået og et mål er ophævet.
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Mål
Prognose-
præcision
(koncernfælles)
Resultat
Målet er opfyldt, når afvigelsen mellem faktisk forbrug og
prognose for budget for den samlede driftsbevilling ikke
overstiger 5 pct. i samtlige fire kvartaler i finansåret. Målet er
opfyldt med 50 pct., såfremt afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for budget for den samlede
driftsbevilling ikke overstiger 5 pct. i tre ud af fire kvartaler i
finansåret.
1. kvartal: 14,5 pct.
2. kvartal: -30,4 pct.
3. kvartal: -27,8 pct.
4. kvartal: -26,5 pct.
Bemærkning
2020 har været et etableringsår for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, og
budgetteringen har været vanskeliggjort af, at en stor andel af den samlede bevilling bestod
af tillægsbevillinger. Forbruget har særligt afveget fra det budgetterede for
tillægsbevillingerne knyttet til Ledelses- og Kompetenceaftalen og HK-
tillidsrepræsentantuddannelser. Endvidere har situationen omkring COVID-19 medført at
TB-finansierede aktiviteter ikke har kunnet igangsættes, herunder konferencer,
kompetenceudvikling mv.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens omfattende aktiviteter knyttet til udbud af
lederkurser og udbud af kurser til de statslige samarbejdsudvalg er blevet re-planlagt og re-
budgetteret løbende som konsekvens af COVID-19 situationen.
Målet om prognosepræcision er, som konsekvens af ovenstående, ikke blevet opfyldt i 2020.
Alle
tværoffentlige
initiativer i
aftalen om
ledelse og
kompetencer er
igangsat
6 ud af 7 tværoffentlige initiativer er igangsat. Igangsættelse
af det sidste initiativ, som er et ”tværoffentligt
kompetenceråd”, afventer endelig stillingtagen. Det skal i
den sammenhæng nævnes, at håndtering af COVID-19 har
forsinket processen, og at det forventes, at kompetence-
rådets videre færd afklares i 2021
.
Kompetencerådets videre færd afklares i 2021.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0003.png
Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Gennemsnittet
for styrelsens
kvalitetstal er
4,07, hvilket er
højere end det
anvendte
benchmark for
den særdeles
gode præ-
station
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
1.1
Interessenthånd-
tering (Koncern-
fælles)
Der foretages en
nulpunktsmåling i 2020
med henblik på at kunne
fastsætte resultatkrav for
2021.
Arbejdet er
igangsat.
Megafon
forventer at
gennemføre
interviews fra
juni-august.
Input er leveret
til Megafon.
Megafon
forventer
fortsat at
færdiggøre
interviews i
august.
Analysen er
gennemført og
resultaterne
præsenteres
for MEDST’s
direktion og
ledelse den
18/11.
-
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0004.png
Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
Data-
indsamlingen
er gennem-
ført.
Resultatet af
undersøgel-
sen blev 3,7.
4. kvartal
Status
sidst
Status
4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Kompetent og
2.1
relevant
rådgivning
Målet er opfyldt ved en
score på mindst 3,5 på
en skala fra 1-5 i
brugertilfredshedsunder
søgelsen (BTU).
Design af BTU
og proces for
BTU’s
gennemførels
e er under
udarbejdelse
BTU er
designet og
planlagt.
Dataindsamlin
g påbegyndes
i 3. kvartal.
De uddybende
resultater er
blevet forelagt
MEDST
direktion.
-
2.2
Kort
sagsbehandling
stid
Målet er opfyldt, når 90
pct. af anmodningerne
om pensionsretlige
udtalelser er
færdigbehandlet inden
for 10 arbejdsdage efter
modtagelse af
anmodningen.
95 pct. af
anmodninger-
ne er færdig-
behandlede
inden for 10
arbejdsdage
efter
modtagelsen
96 pct. af
anmodninger-
ne er færdig-
behandlede
inden for 10
arbejdsdage
efter
modtagelsen
86 pct. af
anmodninger-
ne er færdig-
behandlede
inden for 10
arbejdsdage
efter
modtagelsen
84 pct. af
anmodninger-
ne er færdig-
behandlede
inden for 10
arbejdsdage
efter
modtagelsen
Samlet set for 2021 er 90
pct. af anmodningerne
blevet færdigbehandlet
inden for 10 arbejdsdage
efter modtagelsen.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0005.png
Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Prognose-
2.3
præcision
(koncernfælles)
Målet er opfyldt, når
afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling ikke
overstiger 5 pct. i samtlige
fire kvartaler i finansåret.
Målet er opfyldt med 50
pct., såfremt afvigelsen
mellem faktisk forbrug og
prognose for budget for
den samlede
driftsbevilling ikke
overstiger 5 pct. i tre ud af
fire kvartaler i finansåret.
Da forbruget
var på 15,8
mio. kr. og
budgettet for
UO1 var på
13,8 mio. kr. er
afvigelsen
større end 5
pct.
Da forbruget
var 13,5 mio.
kr. og budgettet
for OU2 var på
19,4 mio.kr. er
afvigelsen
større end 5
pct.
Da forbruget
var 17,1 mio.
kr. og budgettet
for OU3 var på
23,7 mio.kr. er
afvigelsen
større end 5
pct.
Da forbruget i
4. kvartal var
24,8 mio. kr. og
budgettet for 4.
kvartal fastsat
ved UO3 var på
30,2 mio.kr., er
afvigelsen
større end 5
pct.
For 2020 i sin helhed var
forbruget på 71,2 mio. kr. og
budgettet for 2020 var på 83,5
mio. kr. Afvigelsen for 2020 er
derfor større end 5 pct.
.
Relevant og
2.4
brugerorienteret
værktøj
Personaleadministrativ
Vejledning (PAV) opleves
som et værktøj, der giver
fyldestgørende og aktuel
rådgivning. Målet er
opfyldt ved en score på
mindst 3,5 på en skala fra
1-5 i brugertilfredsheds-
undersøgelsen (BTU).
Design af BTU
og proces for
BTU’s
gennemførelse
er under
udarbejdelse
BTU er
designet og
planlagt.
Dataindsamling
for PAV
påbegyndes i
september/
oktober.
Data-
indsamlingen
er påbegyndt
22. oktober og
afsluttes ultimo
november/
primo
december.
Undersøgel-
sen blev
afsluttet 1.
december
2020. Resultat
af undersøgel-
sen blev 3,96.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0006.png
Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning
Mål
Vellykket
onboarding af
3.1
nye
medarbejdere og
ledere
(koncernfælles)
Resultatkrav
1. kvartal
Målet er nået, når alle nye
ledere og medarbejdere
har gennemført
koncernfælles obligatorisk
onboarding, senest 6 mdr.
efter start.
Målet er nået, når
1. halvår:
Styrelsen har præsenteret
et overblik over styrelsens
kerneopgaver og
kompetencer, samt de
faktorer styrelsen
forventer vil påvirke
løsningen af
kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv.
2. halvår:
Styrelsen har identificeret
de væsentligste
fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat
høj faglighed i et
langsigtet perspektiv.
Endeligt har styrelsen
beskrevet den forventede
effekt heraf.
Der er startet nye
medarbejdere i
MEDST fra den 1.
februar 2020.
MEDST fik adgang til
Campus den 28.
januar 2020
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
-
-
-
Målet er udgået på grund af
udfordringer med data.
-
Høj faglighed i et
3.2
langsigtet
perspektiv
(koncernfælles)
I bilag 1 er
kerneopgaver og
kernekompetencer
beskrevet. Der er
også angivet de
væsentligste
fokusområder.
Da MEDST er
nyetableret vil der
være fokus på at få
etableret et endnu
bedre overblik, som
primært vil være et
resultat af de
kommende PULS-
samtaler.
-
-
I bilag 1
beskrives tre
indsatser vedr.
kompetence-
udvikling i
MEDST
-
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0007.png
Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 4
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status 4.
kvartal
Årsag og
konsekvens
6 ud af 7
tværoffentlige initia-
tiver er igangsat.
Igangsættelse af det
sidste initiativ, som
er et ”tværoffentligt
kompetenceråd”,
afventer endelig
stillingtagen. Det
skal i den sammen-
hæng nævnes, at
håndtering af
COVID-19 har
forsinket processen,
Handling
Alle
tværoffentlige
4.1
initiativer i aftalen
om ledelse og
Målet er opfyldt, når alle tværoffentlige
initiativer har etableret en projekt-
/arbejdsgruppe og fået godkendt en
tidsplan, som aftalens styregruppe følger op
på kvartalsvis.
I første
kvartal er 3
ud af 7
tværoffentlige
initiativer
igangsat
I andet
kvartal er 6
ud af 7 tvær-
offentlige
initiativer
igangsat.
kompetencer er
igangsat
Det er et
initiativ
mindre end
forventet.
Det er et
initiativ
mindre end
forventet.
Der er fortsat
kun 6 ud af 7
tvær-
offentlige
initiativer
igangsat.
6 ud af 7
tværoffentlige
initiativer er
igangsat.
Det forventes,
at kompeten-
cerådets videre
færd afklares i
2021.
At alle 5 forløb i
PLUS-
programmet
4.2
(Program for
Lederudvikling i
Staten) evalueres
positivt af
deltagerne
Minimum 85 % af deltagerne svarer ”Meget
enig” eller ”Enig” på følgende spørgsmål:
”Hvor enig er du i, at dit læringsudbytte af
det samlede kursusforløb har været
tilfredsstillende?”
I 1. kvartal
har 95% af
deltagerne
svaret meget
enig eller
enig i
spørgsmålet:
”Hvor enig er
du i, at dit
læringsud-
bytte af det
samlede
kursusforløb
har været
tilfredsstil-
lende?”
Ingen forløb
blev afsluttet
i 2.kvartal.
I 3. kvartal
har 100% af
deltagerne
svaret meget
enig eller
enig i
spørgsmålet:
”Hvor enig er
du i, at dit
læringsud-
bytte af det
samlede
kursusforløb
har været
tilfredsstil-
lende?”
I 4. kvartal
har 100% af
deltagerne
svaret meget
enig eller enig
i spørgsmålet:
”Hvor enig er
du i, at dit
læringsud-
bytte af det
samlede
kursusforløb
har været
tilfredsstil-
lende?”
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0008.png
Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 4
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Udvikling af et
værktøj til
ledelses-
evaluering i regi
af Ledelses- og
Kompetenceaftal
en.
Kortlægning af
perspektiverne i
at udvikle og
tilbyde fælles
statslige
rekrutteringstest
2. kvartal
Bevilling til
etablering af
fællesstatslig
rekrutteringstesten
hed og
fællesstatslig
ansættelsesretlig
rådgivning og
sagsførelse er
godkendt og
arbejdet med
etablering er
igangsat
3. kvartal
Kvalitetssikring
og
videreudvikling
af det
fællesstatslige
udbud af
kompetenceudv
iklingsmulighed
er for ledere og
medarbejdere i
CAMPUS er
påbegyndt i
samarbejde
med OES
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
At styrke
understøttelsen
af de statslige
4.3
arbejdspladser
med fælles
statslige tilbud
og løsninger
Der er iværksat en
kortlægning af
mulighederne for
levering af relevante
fælles statslige tilbud
og løsninger, og
udarbejdelsen af
relevante initiativer er
igangsat
Første version
af den
fællesstatslige
rekrutterings-
testløsning er
etableret og går
i drift pr 1. jan
2021
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0009.png
Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 5
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Der har været
afholdt opstarts-
møder med samtlige
delegations-
områder, møder
med leder- og
bestyrelsesfor-
eninger på
undervisnings-
området samt
møder med HR-
netværket
2. kvartal
Der har været
begrænset
dialog med
statslige
interessenter
pga. covid-19.
Hovedparten af
dialog, møder
og øvrig
inddragelse er
skubbet til 3.
kvartal
Dialogmøder
med de faglige
organisationer
fra direktør til
medarbejder-
niveau.
Dog begrænset
dialog mv. pga.
COVID-19.
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Inddragelse af
5.1
statslige
interessenter
Målet er nået, når der
er faciliteret
processer med
relevante statslige
interessenter mhp. at
få input til at etablere
rammebetingelser for
velfungerende
statslige
arbejdspladser.
Der er afviklet
en
arbejdsgiver-
undersøgelse
med
inddragelse af
en lang række
statslige
arbejdsgivere
og topledere.
Forud for
overenskomst-
forhandlingerne,
har der været
dialog med
relevante
arbejdsgivere,
herunder også
delegations-
områderne.
5.2
samarbejde med
organisationerne
Dialog med
øvrige
5.3
arbejdsgiver-
parter
Målet er nået, når der
har været en løbende
dialog om
forberedelserne til
OK21.
Topmøde og
direktørarbejdsgrupp
e med KL/DR.
Arbejdsgruppe- og
dialogmøder med
DR/KL på relevante
områder ifbm. OK21
Topmøde og
direktørarbejds
gruppe med
KL/DR.
Herudover dog
begrænset
dialog pga.
COVID-19.
Topmøde og
direktørarbejds
gruppe med
KL/DR.
Arbejdsgruppe-
og dialogmøder
med DR/KL på
relevante
områder ifbm.
OK21.
Herudover
dialog med DA.
Topmøder og
direktørarbejds-
gruppemøder
med KL/DR på
relevante
områder ifbm.
OK21.
Herudover
dialog med DA
på top-
embedsniveau.
9
Dialog og
Målet er nået, når der
igennem en løbende
dialog og samarbejde
med organisationerne
er tilvejebragt en
afdækning af
grundlaget for
forhandlingerne.
Dialogmøder med
de faglige
organisationer fra
direktør til
medarbejderniveau
Dialogmøder
med de faglige
organisationer
fra direktør til
medarbejder-
niveau.
Dialog
genoptaget i
videst muligt
omfang.
Løbende dialog
med de faglige
organisationer
på alle
niveauer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0010.png
5. Risikostyring
A. Aktuelt risikobillede
1. Fastholdelse af Ny Start
2. Udvikling af rekrutteringsområdet
3. Udvikling af rådgivningsområdet
Sandsynlighed
2
3
1
Konsekvens
Status på implementering
MEDST har endnu ikke arbejdet systematisk med rammeværket for risikostyring, idet der er prioriteret en række andre administrative
styringsforhold. MEDST har en relativ begrænset og overskuelig økonomi. De væsentligste risici er af legitimitetsmæssig karakter, hvor
MEDST har haft og har en stor fokus på virksomhedskritiske aktiviteter, herunder OK-arbejdet inden for en ramme af Ny start og en
succesfuld løsning af nye opgaver inden for hjemtagningsdagsordenen. MEDST forventer, at der foreligger et yderligere konsolideret
risikobillede i indeværende år.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418125_0011.png
5. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser
Risici
Beskrivelse
”Ny start”
- bl.a. gennem gensidig respektfuld dialog
og inden for rammerne af den danske model
vil
hele tiden kunne blive udfordret, når der opstår nye
sager, med potentiel konflikt mellem arbejdsgiver- og
arbejdstagersiden.
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Status
Konsekvens
Handling
MEDST arbejder på at fastholde et udbygget samarbejde
med arbejdsmarkedets parter, herunder bl.a. de offentlige
arbejdsgiverorganisationer og de faglige organisationer
med henblik på at minimere risikoen.
1. Fastholdelse af ny
start
Såfremt der opstår meget uro på området vil det kunne
få politiske konsekvenser samt udfordre begrundelsen
for etableringen af styrelsen.
2. Udvikling af
Der er tale om et nyt arbejdsområde med de
rekrutteringsområdet
udfordringer, det måtte indebære.
Der er tale om en udvidelse af et eksisterende
arbejdsområde, hvor den fulde effekt kan være
vanskelig at dokumentere. Det nye rådgivnings set-up
ikke er etableret endnu.
MEDST’s
troværdighed som ny styrelse og kapacitet til
at tage nye opgaver ind vil blive alvorligt udfordret, hvis
ikke opgaven løftes forsvarligt.
MEDST følger de beskrevne planer for udvikling af
kapaciteten.
3. Udvikling af
rådgivningsområdet
MEDST’s
troværdighed som ny styrelse og kapacitet til
at tage nye opgaver ind vil blive alvorligt udfordret, hvis
ikke opgaven løftes forsvarligt.
MEDST arbejder på at implementere udvidelsen.
11