Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418124_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Gældsstyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0002.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 1
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
Samlet for 2020
Status
sidst
Resultat
2020
Årsag og konsekvens
Målopfyldelse
1.1
Omdømme
(koncernfælles)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling som
foretages i 3. kvartal 2020
skal som minimum være
3,1 point. Der måles på en
skala fra1-5
-
-
-
Der er opnået
et resultat på
3,1 point
-
DEP foretager
omdømmemålingen i 2020 i
3. kvartal. Opfølgning på
resultatkrav sker herefter.
Målet er opfyldt
Målet videreføres
i MRP2021
1.2
Kundetilfredshed
(koncernfælles)
Resultatet af den løbende
måling af tilfredsheden
med Gældsstyrelsens
vejledningsindsats skal i
gennemsnit være 4,0 point
for telefonbetjening og 3,6
for mailbesvarelser. For
sagsbehandlingsområdet
gennemføres i 2020 en
nulpunktsmåling.
Telefon-
betjening: 4,1
Telefon-
betjening: 4,1
Ingen data
Telefon-
betjening: 4,1
I forbindelse med
leverandørskiftet er der ikke
foretaget målinger på digitale
henvendelser i perioden 1.
juli til15. september.
Mailbesvarelse:
3,3
Mailbesvarelse:
3,3
Mailbesvarelse:
3,3
Målet er delvist
opfyldt
På telefonløsningen er skiftet
sket uden afbrydelse af
målingen.
Delmålet vedrørende
kundetilfredshed af
sagsbehandling er udgået,
hvorfor der ikke foreligger tal
på dette område.
Målet videreføres
i MRP2021
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0003.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. Kvartal
2. Kvartal
3. kvartal
Samlet 2020
Status
sidst
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Resultat
2020
Årsag og
konsekvens
Provenuet stammer især
fra den særlige
virksomhedsindsats,
modregning, rykkere og
frivillige indbetalinger
PSRM står for et
provenu på 1,9 mia. kr.
Målopfyldelse
2.1
Samlet
inddrivelses-
provenu
Inddrivelsesprovenuet
i 2020 udgør minimum
7 pct. af gælden ved
årets begyndelse og
minimum 9,5 mia. kr. i
2020.
2020: 2,8 mia. kr.
2020: 5,3 mia. kr.
Heraf 2,5 mia. kr. i
2. kvartal.
2019: 4,7 mia. kr.
2020: 7,7 mia. kr.
Heraf 2,4 mia. kr. i
3. kvartal
2019: 6,6 mia. kr.
Der er opnået et
samlet provenu på
10,4 mia. kr. i 2020.
2019: 8,7 mia. kr.
Målet er opfyldt
2019: 1,4 mia. kr.
Målet videreføres
i 2021
DMI
Andel af
bødefordringer, der
ikke er afvigelsesramt,
og har modtaget
inddrivelsesskridt: 39
pct.
(ca.
156.000 ud af
ca. 397.000).
DMI
Andel af
bødefordringer, der
ikke er
afvigelsesramt, og
har modtaget
inddrivelsesskridt: 46
pct.
(ca.
168.000 ud
af ca. 366.000).
PSRM
DMI
Andel af bøde-
fordringer, der ikke
er afvigelsesramt, og
har modtaget
inddrivelsesskridt:
92,6 pct. (ca.
319.796 ud af
345.247).
DMI
Andel af bøde-
fordringer, der ikke er
afvigelsesramt, og
har modtaget
inddrivelsesskridt::
99,9 pct. (344.094 ud
af 344.398)
2.2
Særlig indsats
over for politibøder
Alle politibøder
modtaget inden 1.
oktober 2020 er
omfattet af et
inddrivelsesskridt
(dvs. at skyldnerne
som minimum skal
modtage en rykker i
2020).
Der måles på
inddrivelsesparate
fordringer.
PSRM
Politibøder: ca.47.700
Rigspolitiets fordringer:
ca. 80.900
Andel af Rigspolitiets
fordringer, der er
omfattet af en indsats:
ca. 12,5 pct. (10.100
ud af 80.900).
Afrapportering pr. 10.
maj
PSRM
PSRM
Andel af aktive
politibødefordringer,
der har været eller er
i indsats i 2020 udgør
86,8 pct. (63.864 ud
af 73.585)
DMI og PSRM:
Inddrivelsesskridt på
ca. 97,6 pct. af
politibøderne.
Andel af aktive
politibødefordringer,
der har været eller er
i indsats i 2020
udgør 32,5 pct. (ca.
18.150 ud af ca.
55.870).
PSRM er udfordret på
målopfyldelsen. Det
skyldes, at en række
skyldnere har været
blokeret i 2020.
Gældsstyrelsen ophæver
løbende blokeringerne,
hvorefter skyldneren
sættes i indsats.
Målet er delvist
opfyldt
Andel af aktive
politibødefordringer,
der har været eller er
i indsats i 2020
udgør 40,1 pct.
( 22.733 ud af
56.689)
Målet videreføres
ikke
Afrapportering pr. 15.
september.
Afrapportering pr. 1.
oktober.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0004.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. Kvartal
2. Kvartal
3. kvartal
Samlet 2020
Status
sidst
Resultat
2020
Årsag og
konsekvens
Ud af godt 142.000
gældsposter er der
67 fordringer, hvor
der ikke er rykket.
Årsagen er, at de
enten er under den
fastsatte, nedre
grænse på 140 kr.,
eller at fordringerne
stammer fra
skyldnere med
større, låste
indbetalinger.
Det vurderes som
dårlig
forvaltningsskik at
rykke dem, når de
har indbetalinger,
som endnu ikke er
placeret.
Målopfyldelse
2.3
Særlig indsats
over for
børnebidrag, der
ikke er
forskudsvist
udlagt
Alle inddrivelsesparate
underholdsbidrag
modtaget inden 1.
oktober 2020 er omfattet
af et inddrivelsesskridt
(dvs. at skyldnerne som
minimum skal modtage
en rykker i 2020).
Samtidig skal antallet af
restanter, der skylder
privatretlige ikke
forskudsvist udlagte
børnebidrag fastholdes
eller nedbringes (Ultimo
2019: 8.601)
Andel af
inddrivelsesparate
skyldnere der har
modtaget
inddrivelsesskridt: 43
pct.
Antal restanter
Ultimo marts
2020:8.685
Udvikling i 2020: +84
Andel af
inddrivelsesparate
fordringer der har
modtaget et
inddrivelsesskridt:
59 pct.
Antal restanter:
Ultimo juni 2020:
8.815
Udvikling i 2020:
+214
Andel af
inddrivelsesparate
fordringer der har
modtaget et
inddrivelsesskridt:
78,9 pct.
Antal restanter:
Ultimo september
2020: 8.824
Udvikling i 2020:
+223
Andel af
inddrivelsesparate
fordringer, der har
modtaget et
inddrivelsesskridt: 100
pct. (141.501 ud af
141.568)
Antal restanter: 8.839
Udvikling i 2020: +238
Målet er delvist
opfyldt
Målet
videreføres i
MRP2021
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0005.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
Samlet 2020
Status
sidst
Resultat
2020
Årsag og
konsekvens
Gældsstyrelsen skiftede
tidligere
opgørelsesmetode på
oprydningsopgaven, og
opgør nu ikke
udelukkende på
fordringer modtaget til
inddrivelse inden d.
19.11.2015, men på
manuelt gennemgåede
fordringer generelt.
Afslutningen af projektet
er mere kompleks end
først antaget, da det har
vist sig vanskeligt at
finde løsninger på en del
af afvigelserne. Samtidig
kræver en del af
sagerne, at
fordringshaverne
verificerer data, hvilket
under COVID-19-
nedlukningen har været
mere tidskrævende end
forventet.
Genoptagelsesopgaven
afsluttes i løbet af første
halvår 2021
5
Målopfyldelse
2.4
Oprydningsopgav-
en følger den
fastlagte plan
Gældsstyrelsen skal
minimum
retskraftvurdere 400.000
fordringer manuelt i
2020.
Målet er opfyldt
Realiseret:
109.684 fordringer
Realiseret:
115.986 fordringer
Realiseret:
96.479
fordringer
I alt for 2020
671.756
fordringer
Målet videreføres i
MRP2021
2.5
Planmæssig
afvikling af
genoptagelses-
sager
Gældsstyrelsen skal
færdigbehandle alle
genoptagelsessager
inden udgangen af 2020.
Der er lukket
1.501 sager i 1.
kvartal 2020.
Samlet er 10.628
ud af ca. 22.000
sager lukket ved
udgangen af 1.
kvartal 2020.
Der er lukket
2.289 sager i 2.
kvartal 2020.
Samlet er 12.917
ud af 20.233
sager lukket ved
udgangen af 2.
kvartal 2020.
Ultimo 2019 var der
lukket 9.127 sager.
Samlet er
14.728 ud
af 20.233
sager lukket
ved
udgangen
af 3. kvartal
2020.
Samlet er
15.949 ud af
20.233 sager
lukket ved
udgangen af
2020.
Målet er ikke opfyldt
Målet videreføres i
MRP2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0006.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
Samlet
2020
Status
sidst
Resultat
2020
Årsag og
konsekvens
Målopfyldelse
3.1
Korrekt
sagsbehandling
Der må maksimalt
være regnskabsfejl i
3 pct. af de sager,
som bliver
retskraftvurderet
manuelt og udtages
til stikprøve.
Antal udvalgte fordringer
1.kvartal 2020: 6580
Antal regnskabsfejl: 75
Svarende til 1,1 pct.
Antal udvalgte fordringer
2.kvartal 2020: 7105
Antal regnskabsfejl: 79
Svarende til 1,1 pct.
Stadfæstede afgørelser i
2. kvartal 2020: 167
Afgørelse hvor klager har
fået medhold/delvist
medhold: 4
Antal afviste sager: 4
Andel af sager, hvor
klager har fået medhold:
2,3 pct.
Antal udvalgte fordringer
3.kvartal 2020: 5329
Antal regnskabsfejl: 72
Svarende til 1,4 pct.
Der er fejl i
1,2 pct. af de
foretagne
stikprøver.
Målet er opfyldt
-
Målet videreføres
ikke
Stadfæstede afgørelser i
1. kvartal 2020: 87
Der må maksimalt
være 10 pct., der får
medhold i klager
over afgørelser.
Afgørelse hvor klager
har fået medhold/delvist
medhold: 7
Antal afviste sager: 6
Andel af sager, hvor
klager har fået medhold:
7,0 pct.
Stadfæstede afgørelser i
3. kvartal 2020: 80
Afgørelse hvor klager har
fået medhold/delvist
medhold: 1
Antal afviste sager: 4
Andel af sager, hvor
klager har fået medhold:
1,2 pct.
Der er 3,1
pct. der har
fået medhold
i klager over
afgørelser.
Målet er opfyldt
3.2
Ensartethed i
sagsbehandlingen
-
Målet videreføres
i MRP2021
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0007.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Koncernfælles pejlemærke 4
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Vellykket onboarding
4.1
Ændret siden sidst
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
2. kvartal
3. kvartal
Samlet 2020
Status
sidst
Resultat
2020
Årsag og
konsekvens
Målopfyldels
e
af nye medarbejdere
og ledere
(koncernfælles)
Alle nye ledere og medarbejdere ansat i
styrelsen har gennemført koncernfælles
obligatoriske onboarding moduler,
senest 6. mdr. efter start.
1. halvår:
Styrelsen har præsenteret et overblik
over styrelsens kerneopgaver og
kompetencer, samt de faktorer
styrelsen forventer vil påvirke løsningen
af kerneopgaver i et tre til femårigt
perspektiv.
2. halvår:
Styrelsen har identificeret de
væsentligste fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat høj faglighed i
et langsigtet perspektiv. Endeligt har
styrelsen beskrevet den forventede
effekt heraf.
-
-
Målet ophæves på
grund af udfordringer
med data.
Ikke relevant
Høj faglighed i et
4.2
langsigtet perspektiv
(koncernfælles)
Der henvises til
afrapporteringen
vedlagt som bilag
1.
Der afrapporteres
på mødet ifm.
halvårsmøderne
Afrapporteres
ikke
Der henvises til
afrapporteringen
vedlagt som
bilag 1.
På baggrund af
kompetencestrategien
iværksættes en
kompetenceafdækning
på styrelsens
kerneområder.
Målet er opfyldt
4.3
Prognosepræcision
(koncernfælles)
Afvigelsen mellem faktisk forbrug og
prognose for budget for den samlede
driftsbevilling overstiger ikke fem pct. i
finansåret.
-3,1%
-6,2%
-4,0%
Målet er opgjort
kvartalsvist:
1. kvartal: -3,1%
2. kvartal: -6,2%
3. kvartal: -4,0%
4. kvartal: -4,7%
Målet er ikke opfyldt i
2. kvartal. Der var i alt
et mindreforbrug på
14,2 mio.kr. fordelt
med 7,6 mio. kr. i løn
(primært lønrefusioner)
og 6,6 mio.kr. i øvrig
drift (primært
sikkerhedsstillelser)
Målet er delvist
opfyldt
Målet
videreføres i
MRP2021
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0008.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Koncernfælles pejlemærke 5
Opfølgning
2. Kvartal
77,4 pct. af
samtlige
skyldnere.
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Resultat
2020
Årsag og konsekvens
Målopnåelsen skal ses i
lyset af, at der i slut
november blev konverteret
et større antal fordringer, der
tæller med i forhold til
målopnåelsen
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
75 pct. af CPR-
skyldnerne i PSRM er
omfattet af en
inddrivelsesindsats.
Målet opgøres inkl.
personligt ejede
virksomheder.
Gældsstyrelsen skal
sørge for, at relevante
processer,
funktionaliteter og
værktøjer er overdraget
fra ICI, så der sikres en
stabil drift af PSRM.
Samtidig skal der
opbygges de
nødvendige
kompetencer og indsigt i
systemet, der sikre en
hensigtsmæssig
anvendelse heraf.
Brevskabeloner for
brevene vedr.
lønindeholdelse, påkrav
og modregning i PSRM
gennemgås, og der
foreligger et færdigt
udkast ultimo juni 2020.
Maksimalt 20 pct. af
henvendelserne i PSRM
i 4. kvartal 2020 skal
vedrøre forståelsen af
brevene om
lønindeholdelse.
64 pct. af
samtlige
skyldnere.
Opgørelsestids
-punkt: 4. maj.
3. kvartal
Samlet 2020
Status
sidst
Målopfyldelse
Målet er opfyldt
5.1
Anvendelsen af
det nye
inddrivelses-
system, PSRM
88,5 pct. af samtlige
skyldnere.
Opgørelsestids-
punkt: 1. oktober
Opgørelsestids-
punkt: 10. sep.
78,3 pct. af CPR-skyldnerne
i PSRM er omfattet af en
inddrivelsesindsats i 2020
Målet videreføres i
MRP2021
5.2
Transition af
opgaver
Målet forventes
afrapporteret
fra 2. kvartal
Der er igangsat
en
transitionsproces,
der skal afklare
de resterende
udeståender i
overdragelsen.
De enkelte spor i
transitionspro-
cessen er igangsat.
Der arbejdes frem
mod en
transitionsplan i 1
kvartal 2021.
Overdraget til GÆLDST:
- Produktionsplanlægning i
PSRM.
- Procesejerskabet for breve
i PSRM
- Administrationsgrundlag for
PSRM
- Regnskabsaflæggelse af
PSRM.
I 2020 er der på tværs af
UFST og GÆLDST igangsat
et arbejde med at udarbejde
planer for transition af de
opgaver, der ikke allerede er
overdraget til GÆLDST.
Transitionsplanerne
forventes færdige i 1. kvartal
2021
Målet er ikke opfyldt
Målet videreføres i
MRP2021
5.3
Afsendelse af
breve fra
Gældsstyrelsen
i PSRM
Målet forventes
afrapporteret
fra 2. kvartal
Alle breve
vedrørende
lønindeholdelse
og påkrav er
gennemgået og
godkendt
sprogligt og
inddrivelses-
fagligt. Juridisk
godkendelse
udestår.
Alle breve
vedrørende
almindelig
lønindeholdelse er
gennemgået og
godkendt.
Kodningen af
brevene er
påbegyndt.
Brevene er omskrevet med
fokus på større
brugervenlighed og
forståelse hos modtageren.
Afsluttet primo december
2020.
8,7 pct. af henvendelserne i
PSRM i 4. kvartal vedrører
forståelse af brevene om
lønindeholdelse.
I 2. halvår 2020 overgik
gennemgangen til et
decideret projekt. Herefter
har der været stor fokus på
gennemskrivningen af
brevene.
Målet er delvist
opfyldt
Målet videreføres
ikke
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0009.png
5. Risikostyring
A. Aktuelt risikobillede
1. Der er risiko for, at afvigelser/dataudfordringer
blokerer for inddrivelse
2. Videreudvikling af PSRM
Risici markeret med kursiv drøftes under pkt. 7 ved
deltagelse af UFST.
1
3. Der er risiko for utilfredshed hos fordringshavere
4. Der er risiko for fejlopgørelse af tilgodehavende
inddrivelsesfordringer
5. Der er risiko for forsinket onboarding til PSRM
Sandsynlighed
6
2
4
7
3
5
6. Der er risiko for forsinket konvertering af
gældsposter fra DMI til PSRM
7. Der er risiko for, at indbetalinger i DMI ikke kan
placeres.
Status på implementering
Konsekvens
Der er identificeret og scoret risici på tværs af hele Gældsstyrelsen, og disse er eskaleret op til direktionen og departementet via 7-3-
modellen. Der er udarbejdet mitigeringsplaner for styrelsens 7 risici på DEP- og DIR-niveau, som er godkendt i direktionen. Mitigeringsplaner
for de øvrige risici, der er eskaleret til UDIR-niveau (ca. 42 risici), er under udarbejdelse og forventes godkendt inden udgangen af første
9
kvartal 2021. Der arbejdes videre med den løbende drift af et årshjul for risikostyringen med henblik på, at risikoregistre genbesøges to gange
årligt og der løbende sker afrapportering til direktionen og departementet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418124_0010.png
5. Risikostyring
B. Risikobeskrivelser
Risici
1. Afvigelser/
dataudfordringer
blokerer for
inddrivelse
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Status
Konsekvens
Beskrivelse
Halvdelen af gældsposterne i DMI er
blokeret for inddrivelse pga. afvigelser
(flagmarkering). Der er risiko for at
afvigelser og dataudfordringer
blokerer for inddrivelse.
Der er risiko for, at udviklingsønsker til
yderligere automatisering i PSRM ikke
imødekommes. Dermed fastholdes en
manuel inddrivelse med en større
fejlrisiko og stor ressourceanvendelse.
Der er risiko for utilfredshed blandt
fordringshavere som følge af
forsinkelse i inddrivelsen.
Der er risiko for fejlopgørelse af
tilgodehavende inddrivelsesfordringer
i regnskabet som følge af udestående
forretningsmæssig opfølgning (UFO).
Handling
Styrelsen har et stort fokus på håndtering af afgivelser i samarbejde
med både UFST og fordringshaverne.
Oprydningsopgaven er højt prioriteret , og der er altid minimum 350
sagsbehandlere på opgaven med retskraftvurdering og
afvigelseshåndtering af sager i DMI. Opgaverne koordineres og styres
via et nyoprettet oprydningskontor.
Gældsstyrelsen er i samarbejde med UFST i gang med et konsolideret
og prioriteret overblik over systemudviklingsbehov, så manuel
sagsbehandling kan elimineres mest muligt. Der udarbejdes
businesscase-betragtninger i forhold til udviklingen af PSRM.
Kommunikation til og dialog med fordringshavere skal styrkes, både
hvad angår serviceniveau og hyppighed. Der er igangsat
kommunikationstiltag målrettet specifikke fordringshavergrupper og
udvalgte centrale interesseorganisationer
Regnskabskontoret skal kunne gå dybere i datagrundlaget og udfordre
forretningen på, om alle fordringer er under opfølgning, herunder
kvalificere og dokumentere størrelsen på usikkerheden.
Indtægter: Forsinkelse på gældsinddrivelsen, herunder dårligt omdømme og
forsinkelser i provenuet
2. Videreudvikling
af PSRM
Indtægter: Mindre effektiv inddrivelse, herunder ressourcer til manuel
sagsbehandling.
Omdømme: Manuel sagsbehandling medfører større risiko for fejl.
Omdømme: Kritik fra fordringshavere, øget behov for dialog og kommunikation til
fordringshavere.
3. Utilfredshed hos
fordringshavere
4. Fejlopgørelse af
tilgodehavende
inddrivelsesfordrin
ger
Omdømme: Er regnskabet ikke afspejlet korrekt, vil det blive anført i Rigsrevisionens
finansielle beretning.
Indtægter: Korrektion af regnskabet, som følge af den udestående opfølgning.
5. Forsinket
onboarding til
PSRM
6. Forsinket
konvertering af
gældsposter fra
DMI til PSRM
7. Indbetalinger i
DMI, der ikke kan
placeres.
Der er risiko for at fordringshaveres
onboarding til PSRM bliver forsinket.
Omdømme: Utilfredshed blandt fordringshavere.
Indtægter: Forsinkelse i en effektiv inddrivelse af fordringshaveres tilgodehavende i
PSRM.
Omdømme: Utilfredshed blandt fordringshavere
Indtægter: Der er risiko for forsinkelse af en effektiv inddrivelse i PSRM, når GÆLDST
fortsat må anvende af DMI til inddrivelse.
Omdømme: Tillidstab blandt skyldnere og fordringshavere, der har en forventning
om, at en indbetaling straks reducerer skyldneres gældsposter.
Indtægter: Indbetalinger indgår ikke i Gældsstyrelsens provenuopgørelse før det
tidspunkt, hvor indbetalingerne kan placeres på de tiltænkte fordringer. Derudover
forhi drer disse ”Låste i dbetali ger” auto atisk odreg i g ed tilk yttet risiko
for provenutab.
Dialog med UFST om årsagerne til forsinkelse. GÆLDST er endvidere
inddraget i processen for forretningsonboarding i UFST - herunder
deltager i PI planlægning.
Gældsstyrelsen arbejder videre med den vedtagne oprydningsstrategi
og implementeringspapiret for oprydning i samarbejde med UFST.
Inddrivelsesskridtene afstemmes i forhold til
konverteringspotentialet, så der kan ske konvertering af flere
fordringshavere.
Det forventes, at Datalovpakke 2 vil blive vedtaget, hvilket vil medføre
øgede ha dle uligheder for hå dteri g af de ”låste i dbetali ger”.
10
Der er risiko for at konvertering af
gældsposter fra DMI til PSRM forsinkes
og evt. helt må opgives for visse
fordringstyper.
Der er risiko for, at visse indbetalinger
i DMI ikke kan placeres, da disse
indbetalinger er målrettet
afvigelsesramte fordringer i DMI.
Sådanne indbetalinger er defineret
so ”Låste i dbetali ger”.