Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418123_0001.png
Halvårsmøde mellem
Skatteministeriet og
Administrations- og
Servicestyrelsen
4. kvartal 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0002.png
3. Driftsstyring
Status på mål- og resultatplan for 2020
Status på målopfyldelse
Ud af i alt 14 mål er 9 mål blevet opfyldt i mål- og resultatplanen for 2020. Nedenfor fremgår en oversigt over de ikke opfyldte mål.
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Mål
1.2
Administrations-
og Service-
styrelsen leverer
shared service
ydelser af høj
kvalitet på
regnskabsområ-
det
Resultat
To ud af tre delmål er ikke opfyldt:
Delmål om korrekt udarbejdede
regnskabserklæringer
Målet er ikke opfyldt. Resultatkrav 95 pct.,
opnået 94,1 pct.
Delmål om betalingsfrister for fakturaer
Målet er ikke opfyldt. Resultatkrav 92,5 pct.,
opnået 78,2 pct.
Bemærkning
Årsagen til den manglende målopfyldelse skyldes mangelfuld dokumentation på personalerelaterede forhold i
regnskabserklæringerne, samt forsinket levering af data. Der er foretaget en flytning af opgaven til et andet kontor,
således afstemning og upload af data er placeret samme sted. Dette vil medvirke til at der sikres korrekt
dokumentation og indenfor tidsfristen. Der er ligeledes indgået aftale med Statens Administration om rettidig
fremsendelse af dokumentation vedrørende e-Indkomst.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2021.
Den manglende målopfyldelse kan primært henføres til:
Generel lang behandlingstid i styrelserne i forbindelse med varemodtagelse og godkendelse af fakturaer, inden
de kan bogføres og betales i Administrations- og Servicestyrelsen. Dette skyldes blandt andet manglende
stedfortræder ved fravær og i ferieperioder.
Forsinket udsendelse af fakturaer i efteråret 2020 til varemodtagelse og godkendelse.
Implementeringen af nyt fakturaworkflow-system ultimo 2019, som betød en ændret praksis i styrelserne i
forhold til at varemodtage og godkende i SAP, hvilket i løbet af 2020 har resulteret i tilpasninger i forhold til
tidligere praksis i styrelserne.
Overgangen til Statslig Facility Management har resulteret i udfordringer med rettidig betaling, da afstemningen
af fakturaer til kontrakter mv. ikke er på plads endnu på grund af igangværende afklaringer med
Bygningsstyrelsen.
Administrations- og Servicestyrelsen har iværksat korrigerende handlinger. Alle fakturaer sendes til varemodtagelse
senest fem dage efter modtagelse. Der er udarbejdet en daglig rapportering til styrelserne og institutionerne til brug
for en tættere opfølgning på kontorniveau ved manglende varemodtagelse og godkendelse af fakturaer. Der er i
2021 udsendt en survey til alle varemodtagere og godkendere i Skatteministeriets koncern, for at kunne optimere
workflowet og processen for fakturahåndtering. Der er etableret et samarbejde med Bygnings-styrelsen og ISS til
håndtering af fakturaproblemstillinger relateret til Facility Management.
Målet er justeret i mål- og resultatplan 2021, så der alene måles på Administrations- og Servicestyrelsens
fristoverholdelser.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0003.png
Status på målopfyldelse
Fortsat
Oversigt over ikke-opfyldte mål
Mål
2.1 Gennem-
førelse af
flytteplan
Resultat
Målet er ikke opfyldt. Målet var: Målbillede 2021 for lokalisering
ved udgangen af 2020 er opfyldt i de 26 byer, som
skatteforvaltningen skal være lokaliseret i.
Målbillede 2021 er pr. 31.12.2020 opfyldt i 23 ud af 26 byer.
Bemærkning
Målbillede 2021 er opfyldt for 23 byer, og nåede derved ikke resultatkravet på 26 byer.
Målbilledet for byerne Silkeborg, Svendborg og Rønne er ikke opfyldt.
Silkeborg: Udskydelse af ejendomsvurderingssystemet betyder at rekrutteringen til
Skatteankestyrelsen fortsat udestår. Skatteankestyrelsen er i gang med at udarbejde en
flytteplan.
Svendborg: Skattestyrelsens flytning af kundecenteret fra Odense til Svendborg er
udskudt til 3. kvartal 2021, og herefter forventes målbilledet at være opfyldt.
Rønne: Mod forventning har Skattestyrelsen ikke opfyldt målbilledet for Rønne. Der
mangler at blive rekrutteret 4 medarbejdere.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2021.
Mål ophævet.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2021.
3.1 Vellykket
onboarding af
nye
medarbejdere og
ledere
(koncernfælles)
4.2
Prognosepræci-
sion (koncernfæl-
les)
Målet ophævet på grund af udfordringer med data.
Målet er ikke opfyldt. Afvigelsen mellem faktisk forbrug og
prognose for budget for den samlede driftsbevilling må ikke
overstiger 5 pct. i samtlige fire kvartaler i finansåret.
I et ud af fire kvartaler er afvigelsen 0,4 pct., og dermed inden for
resultatkravet på maksimalt 5 pct. pr. kvartal.
Målet er ikke opfyldt i tre kvartaler. Resultatet for året er en samlet afvigelse på 0,2 pct.
Den manglende målopfyldelse i årets tre første kvartaler skyldes primært
Forsinket dokumentation fra Bygningsstyrelsen og ISS på Facility Management-
abonnement ydelserne, der medførte betaling i andre perioder end budgetteret.
Manglende opkrævninger fra Bygningsstyrelsen vedrørende huslejer.
Derudover er der periodiseringsafvigelser på løsøre i forbindelse med indkøb af møbler
mv., samt på fakturering fra Statens Administration. Der er også et mindre forbrug på bl.a.
bilers drift og vedligeholdelse, tjenesterejser, porto og brevpost samt kantiner som følge af
COVID-19.
Målet fortsættes i mål- og resultatplan 2021.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0004.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 1
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
95 pct. af sager, der er
indmeldt korrekt til Indkøb
& Udbud, overholder den
fastsatte tidsfrist
96,5 pct.
96,6 pct.
Indkøb: 99,7
pct.
Rejser: 99,2*
pct.
Indkøb: 99,8
pct.
Rejser: 99,7
pct.
Bemærk, at der er sket en
opdeling i opgavesplittet, så
opgaven fra og med 3. kvartal
løses i to kontorer.
Total for året er 98,8 pct.
-
1.1
Administrations-
og
Servicestyrelsen
leverer standard
Shared service
ydelser af høj
kvalitet
99 pct. af postleveringen
er korrekt
99,8 pct.
99,6 pct.
99,7 pct.
99,6 pct.
Total for året er 99,7 pct. af
postleveringen korrekt.
-
97 pct. af
ansættelseskontrakter
(medarbejdere og chefer)
ved nyrekrutteringer er
korrekte
96,4 pct.
100 pct.
98,1 pct.
100 pct.
Af kontrakterne udtaget til
stikprøvekontrol (5 pct.,
svarende til 43 sager) var alle
rettidigt udsendt ift. lovgivning,
og korrekt
overenskomstmæssigt
indplaceret.
For året er 147 ud af 149
kontrakter korrekte, svarende
til 98,7 pct.
-
4
* Pga. en manuel fejl er der i beregningen af Q3 for Rejser medtaget emner fra Serviceboksen der ikke henfører til målet. Resultatet fra Q3 er derfor ændret fra 95,8 pct. til 99,2 pct.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0005.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Opfølgning
Status
sidst
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 1
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
95 pct. af regnskabserklæringerne for
Skatteministeriets koncern er
udarbejdet inden for tidsfristen.
95 pct. af regnskabserklæringerne for
Skatteministeriets koncern er
udarbejdet korrekt, og opfylder de
fastsatte krav til kontroller og
afstemninger, som fremgår af
regnskabsbekendtgørelsen,
ministerieinstruksen og i
SLA’er
mellem kunder og Administrations- og
Servicestyrelsen.
Administrations-
og
Servicestyrelsen
leverer shared
Service ydelser
af høj kvalitet på
regnskabsområd
et
91 pct. af betalingsfrister for fakturaer
er overholdt i 1. kvartal, 92 pct. i 2.
kvartal, 93 pct. i 3. kvartal samt 94 pct.
i 4. kvartal 2020. Det samlede
resultatkrav for året er 92,5 pct.
100 pct.
2. kvartal
100 pct.
3. kvartal
100 pct.
4. kvartal
100 pct.
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
-
-
-
Resultat for årets 3 første
kvartaler er 94,1 pct.
92,6 pct.
96,2 pct.
93,5 pct.
Målet
afrapportere
s ikke i 4.
kvartal
Den manglende målopfyldelse
skyldes mangelfuld
dokumentation på
personalerelaterede forhold i
regnskabserklæringerne, samt
forsinket levering af data.
Total for året er 78,2 pct.
Årsagen til manglende
målopfyldelse skyldes blandt
andet:
Alle åbentstående fakturaer med
forfald i 2020 er medtaget.
Forsinket varemodtagelse pga.
manglende svar fra rekvirenter i
styrelserne eller manglende
dokumentation fra leverandører.
Facility Management løsningen
med ISS/Bygningsstyrelsen giver
meget lange behandlingstider, fx
grundet udestående afklaringer
omkring flerbrugerejendomme og
udfordringer med adgang til
tilstrækkelig dokumentation i
Bygningsstyrelsens ATRIUM
system.
Forkerte varemodtagere/
godkendere opsat i SAP, eller
manglende stedfortrædere ved
ferie.
Der er foretaget en flytning af
opgaven til et andet kontor,
således afstemning og upload
af data er placeret samme sted.
Der er ligeledes indgået aftale
med SAM om rettidig
fremsendelse af dokumentation
vedrørende e-Indkomst.
1.2
88,7 pct.
81,9 pct.
75,8 pct.
71,7 pct.
Styrelserne har fået en oversigt,
som dagligt angiver antallet af
fakturaer, der ligger til
behandling hos både
varemodtager og godkender,
samt hvilken specifik
medarbejder/enhed en faktura
behandles af. Dette gør
styrelserne i stand til, bedre at
navigere i, hvor der skal sætte
fokus og sikre korrekt
behandling af fakturaerne.
Herved kan styrelserne også
opdage i tide, hvis fakturaer
skulle ligge til behandling hos
de forkerte medarbejdere.
Der er iværksat et samarbejde
med BYGST og ISS omkring
rettidig håndtering af fakturaer,
således korrekt varemodtagelse
5
og godkendelse kan ske på et
dokumenteret grundlag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0006.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 1
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
Overordnet set er
gevinsterne ved
optimering af
sagsgangene
gennem 2020:
Definerede
roller og ansvar
Kortlægning af
afhæn-
gigheder og
snitflader
Ensartet
sagsbehandling
og fælles
serviceniveau
Fundament for
oplæring og
vidensfastholde
lse i
organisationen
Mitigering af
sårbarheder
1.3
Optimering af
sagsgange
Administrations- og
Servicestyrelsen optimerer
minimum én sammenhængende
sagsgang hvert kvartal.
Sagsgangen skal være udvalgt på
et sagligt grundlag, være
beskrevet, og der skal foreligge en
plan for implementering.
I 1. kvartal er
processen for
risikostyring
udvalgt
I 2. kvartal er
processen for
BPM-V i
ADST udvalgt
I 3. kvartal er
processen for
bygninger
udvalgt
I 4. kvartal er
processen for
fravær udvalgt
Processerne for de
administrative rutiner ifm.
fravær er udvalgt, idet det er et
område med mange nye
medarbejdere som følge af
flytning ifm. geografisk
målbillede.
Der er taget stilling til
roller og ansvar
sammenhænge og
snitflader
dokumentation i form af
tjeklister, vejledninger mv.
Processerne for de
administrative rutiner ifm.
fravær er fuldt implementeret.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0007.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
Målbillede 2021 for
lokalisering er ved
udgangen af 2020 opfyldt i
de 26 byer, som
skatteforvaltningen skal
være lokaliseret i.
2. kvartal
Pr. 1. juli 2020
er målbillede
2021 opfyldt i
19 ud af 26
byer. Mål for Q2
er 21 byer.
3. kvartal
Pr. 1. okt. 2020
er målbillede
2021 opfyldt i
22 ud af 26
byer. Mål for Q3
er 23 byer.
4. kvartal
Pr. 1. jan. 2021
er målbillede
2021 opfyldt i 23
ud af 26 byer.
Mål for Q4 er 26
byer.
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Udskydelse af
ejendomsvurderingssystemet gør at
opmanding i Silkeborg fortsat udestår.
Flytning af kundecenter fra Odense til
Svendborg er udskudt til Q3 2021.
Rønne har mod forventning ikke
opfyldt forventet rekruttering (66 ift.
målet 70).
Handling
2.1
Gennemførelse af
flytteplan
Opfyldt
-
-
2.2
Gennemførelse af
planlagte
ombygninger og
indflytninger
De planlagte flytninger i
henhold til målbillede 2021
er igangsat inden for
tidsplanen.
En procesplan for
etablering af nyt lejemål og
evt. tilpasning/udvidelse af
eksisterende lejemål til brug
for 250 nye medarbejdere
er forelagt departementet
inden udgangen af 1.
kvartal 2020.
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Målet opgøres
iflg. MRP ikke i
4. kvartal
-
-
2.3
Plan for
lokalisering af
250 nye
kontrolmedarbejd
ere
Opfyldt
Målet er opfyldt,
og opgøres
derfor ikke
yderligere
-
-
-
-
-
2.4
Høj
kundetilfredshed
med løsning af
lokaliseringsudfo
rdringer
Den gennemsnitlige
tilfredshed med løsning af
lokaliseringsudfordringer er
minimum 4 på en skala fra
1-5.
4,5
4,5
4,3
4,2
I 4. kvartal 2020 er der svar
vedrørende
SKTST: Horsens 1. etape, Engelholm
Allé, Frederikssund, Fredericia.
UFST: Nybrovej 116, Nybrovej 110,
Lauritzens Plads.
TOLDST: Slet Parkvej.
SPM: Vestre Havnepromenade.
Grønlands Selvstyre: Vestre
Havnepromenade.
Resultatet for året er 4,3 (gns. af
individuel score).
-
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0008.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 2
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og
konsekvens
Den gennemsnitlige
tilfredshed er 4,5
baseret på
besvarelser fra 149
rekrutterende ledere.
Total for året er 4,5
baseret på
besvarelser fra 525
respondenter.
Målet er delvist
opfyldt.
Den gennemsnitlige
tilfredshed for 4.
kvartal er 4,2
baseret på 1935
besvarelser.
Total for året er 4,2
baseret på 5235
besvarelser.
Hold 2 har
gennemført
modul 2, 3 og
4.
Hold 3 er
startet op
med fuld
deltagelse og
har
gennemført
Kick-off samt
modul 1.
Målet er opfyldt.
Der er sket
forsinkelser på
målopfyldelsen for 1.
og 2. kvartal på
grund af COVID-19.
Det er lykkedes at
gennemføre det
koncernfælles
ledelsesudviklingspr
ogram med fuld
deltagelse og høj
tilfredshed, samt
starte to nyt hold op.
Handling
2.5
Høj kundetilfredshed
med
rekrutteringsunderstø
ttelsen
Den gennemsnitlige tilfredshed, som
ledere oplever ved HR-understøttelsen i
forbindelse med rekruttering af nye
ledere og medarbejdere, er minimum 4
på en skala fra 1-5.
4,6
4,3
4,4
4,5
-
2.6
Høj kundetilfredshed
med koncernfælles
obligatoriske
onboardingmoduler
Den gennemsnitlige tilfredshed med de
koncernfælles obligatoriske
onboardingmoduler er minimum 3,8 på
en skala fra 1-5.
Det er ikke
muligt at
levere valide
data for
perioden pga.
fejl i systemet
Campus.
4,3
Der kan ikke
leveres data
for perioden
pga. fejl i en
manuel
tilknytning af
nyt survey
4,2
-
2.7
Vellykket
idriftsættelse og høj
tilfredshed med
koncernfælles
ledelsesudviklingspro
gram for nyudnævnte
og nyansatte ledere
Der er idriftsat et koncernfælles
ledelsesudviklingsprogram af høj kvalitet
med bred tilslutning fra styrelserne, der
fører til en gennemsnitlig tilfredshed hos
deltagerne på minimum 3,8 på en skala
fra 1-5.
Endeligt
program
godkendt.
Modul 1 er
gennemført.
Modul 2 ej
gennemført,
men flyttet til
2. kvartal
2020.
Der er
gennemført
tre
webinarer,
samt modul 3
i 2. kvartal.
Modul 2 og 4
er ej
gennemført
men flyttet til
3. kvartal
2020
Hold 1 er
afsluttet.
Gennemsnitli
g tilfredshed
med forløbet
er 4,7 på en
skala fra 1-5,
besvarelses-
procenten er
100 pct.
Hold 2 er
startet op.
-
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0009.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Koncernfælles pejlemærke 3
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
57 pct.*
Deltagelse
moduler:
Sagsbehandling og
Myndighedsrollen:
93 pct.
GDPR: 86 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 93 pct.
Introdag: 71 pct.
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
3.1
Vellykket
onboarding af
nye
medarbejdere
og ledere
(koncernfælles)
36 pct.
Alle nye ledere og
medarbejdere ansat i
styrelsen har gennemført
koncernfælles obligatoriske
onboarding moduler,
senest 6 mdr. efter start.
Deltagelse
moduler:
Sagsbehandling og
Myndighedsrollen:
91 pct.
GDPR: 82 pct.
Sagsbehandling,
retssikkerhed og
regler: 73 pct.
Introdag: 45 pct.
Det er blevet
besluttet, at
målet udgår for
resten af året
-
-
Målet ophævet på grund af
udfordringer med data.
-
Opfyldt
1. halvår:
Styrelsen har præsenteret
et overblik over styrelsens
kerneopgaver og
kompetencer, samt de
faktorer styrelsen forventer
vil påvirke løsningen af
kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv.
2. halvår:
Styrelsen har identificeret
de væsentligste
fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat
høj faglighed i et langsigtet
perspektiv. Endeligt har
styrelsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
Styrelsen har
identificeret
de
væsentligste
fokusområder
, der skal
bidrage til at
sikre fortsat
høj faglighed i
et langsigtet
perspektiv.
Endeligt har
styrelsen
beskrevet
den
forventede
effekt heraf,
jf. bilag 1 og 2
3.2
Høj faglighed i
et langsigtet
perspektiv
(koncernfælles)
Opfyldt
-
-
-
-
9
*Den samlede gennemførselsprocent angiver, hvor stor en andel af nyansatte medarbejdere og ledere, der har gennemført samtlige fire obligatoriske moduler inden for de første 6 måneder af deres
ansættelse. Medarbejdere og ledere ansat i perioden 1. januar til 31. marts 2020 indgår i opgørelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0010.png
3. Driftsstyring
A. Opfølgning på mål- og resultatplan 2020
Resultatkrav kan opnås
Resultatkrav er tæt på ikke at kunne opnås
Resultatkrav er ikke opnået
Ændret siden sidst
Pejlemærke 4
Opfølgning
Mål
Resultatkrav
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Status
sidst
Status
4. kvartal
Årsag og konsekvens
Handling
4.1
Høj kundetilfredshed
med services
Den gennemsnitlige
tilfredshed med
services, der leveres
gennem serviceboksen
og telefonisk via 5*7,
er minimum 4 på en
skala fra 1-5.
4,2
4,2
4,1
4,3
Resultatet er opgjort på
baggrund af besvarelser fra
129 respondenter.
For året er den samlede
tilfredshed 4,2 på baggrund af
484 besvarelser
-
4.2
Prognosepræcision
(koncernfælles)
Afvigelsen mellem
faktisk forbrug og
prognose for budget
for den samlede
driftsbevilling ikke
overstiger 5 pct. i
samtlige fire kvartaler i
finansåret.
26,7 pct.*
29,4 pct.*
40,5 pct.*
0,4 pct.*
Målet er ikke opfyldt for året.
I 4. kvartal var der en
afvigelse på 0,4 pct. hvorfor
resultat er opfyldt i 4. kvartal.
Samlet er resultat ikke opfyldt,
idet der i de første tre
kvartaler i 2020 har været en
afvigelser på mere end 5 pct.,
hvilket primært kan tilskrives
afvigelser ift. husleje og
Facility Management.
Resultatet for året er en
samlet afvigelse på 0,2 pct.
Der er fortsat
projektgruppe
med BYGST
og ISS omkring
fakturaer og
dokumentation.
* efter aftale med BFL er afvigelsen beregnet alene ud fra udgifterne.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0011.png
5. Risikostyring
A. Aktuelt risikobillede
1.
2.
3.
Kapacitetsstyring på lokationer
Manglende overholdelse af frist ved aktindsigter
Forsinkelse af ombygningsprojekter
4
1
2
3
4.
Flere enheder leverer samme data/rapporter på HR-
området
Sandsynlighed
7
5.
6.
7.
Væsentlige regeloverskridelser på regnskabsområdet
Fysisk sikkerhed
Fejl i HR data
5
6
Konsekvens
Status på implementering
Ud fra erfaringer med processen i 2020, kører ADST risikoworkshops i løbet af Q1 2021 og forventer et konsolideret risikobillede i Q2 2021.
Dette vil danne grundlag for det opdaterede risikobillede, der fremsendes til Departementet i Q3 2021.
Arbejdet med håndtering af risici, udmønter sig efter 7-3 modellen til Bow-tie workshops, hvor mitigeringstiltag kortlægges. Risikostyringen
udvikles og optimeres løbende.
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0012.png
5. Risikostyring
A. Risikobeskrivelser
Risici
Beskrivelse
Fase i
forretnings
model
Skatt
eart
Status
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Konsekvens
Handling
1.Kapacitetsstyring
på lokationer
Der er risiko for, at pladskapaciteten på
adresserne ikke svarer til behovet. Dette kan
betyde, at der ikke er pladser nok på de enkelte
lokationer, samt at der bruges ressourcer på for
mange pladser nogle steder, og at de politiske
ønsker til, hvor skatteforvaltningen skal være
placeret ikke efterkommes i det ønskede
tempo.
Årsagen til risikoen er bl.a. at der går for lang
tid fra behovsafdækning til indflytning (ændring
af behov), ændrede politiske krav, eller hvis der
ikke i tide gives korrekte oplysninger i
behovsafdækningen. Denne risiko forværres af
situationen med COVID-19, som kan give
yderligere forsinkelser.
-
-
Konsekvensen kan være
lokalemæssig
underskudskapacitet flere
steder, og at styrelsernes
forventninger om
fleksibilitet i lokalisering
ikke kan imødekommes
Det kan have stor negativ
effekt på ADST's
omdømme og eventuelle
ekstra udgifter til
midlertidige lejemål,
pavillon-løsninger samt
forsinkede fraflytninger.
Der er dialog med departementet om at sikre, at ADST bliver
involveret tidligere i processen i forhold til behov for op- og
nedskalering på de enkelte adresser.
Der gennemføres løbende flytterapportering med fokus på
rekrutteringsforventninger
som kommunikeres til styrelser
og departement.
De eksisterende opgørelser over kapaciteten på alle
lokationer og sammenhængen mellem kapacitet og
kapacitetsbehov skal opdateres løbende. Målet er at gøre det
hurtigere end det sker pt, men er et spørgsmål om ressourcer.
Løbende dialog med udlejer, departementet, BYGST,
leverandør og øvrige styrelser.
Lokale aftaler om hjemmearbejde, anvendelse af
arbejdspladserne, mv.
2. Manglende
overholdelse af
frist ved
aktindsigter
Der er risiko for ikke at overholde lovgivningen
ved aktindsigter.
-
-
Konsekvensen kan være,
afgørelsen ikke bliver
lavet til tiden. Større
risiko for fejl pga.
tidspres, omfangsrige
mængder af dokumenter
samt flere aktører i
kæden.
Der skal være fokus på de interne arbejdsgange, tidsfrister og tid
til rådighed - inkl. godkendelser hos øvrige aktører de andre
styrelser og fælles forståelse af prioritering samt til godkendelse
hos egen personaleler og underdirektør.
Det skal sikres, at der er tilstrækkelig viden til at afgørelserne
bliver korrekte samt kvalitetssikring heraf kan foregå effektivt.
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0013.png
5. Risikostyring
A. Risikobeskrivelser
Risici
Beskrivelse
Fase i
forretnin
gsmodel
Skatte
art
Status
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Konsekvens
Handling
Der er dialog med departementet om at sikre, at ADST bliver
involveret tidligere i processen i forhold til behov for op- og
nedskalering på de enkelte adresser.
Der gennemføres løbende flytterapportering med fokus på
rekrutteringsforventninger
som kommunikeres til styrelser og
departement.
De eksisterende opgørelser over kapaciteten på alle lokationer
og sammenhængen mellem kapacitet og kapacitetsbehov skal
opdateres løbende. Målet er at gøre det hurtigere end det sker
pt, men er et spørgsmål om ressourcer.
Løbende dialog med udlejer, departementet, BYGST,
leverandør og øvrige styrelser.
Lokale aftaler om hjemmearbejde, anvendelse af
arbejdspladserne, mv.
3. Forsinkelse af
ombygningsproj
ekter
Der er risiko for, at ombygningsprojekter
forsinkes pga. eksterne faktorer, som fx
forsinkelse af materialeleverancer eller corona-
relaterede forsinkelser pga. karantæne og
sygdom. Dette kan betyde budgetoverskridelse
fx i forbindelse med genhusning, forsinkede
flytteplaner samt problemer med at leve op til
politiske ønsker om placering i bestemte byer på
bestemte tidspunkter.
-
-
Konsekvenserne kan være
øgede udgifter, politisk
utilfredshed, utilfredse kunder
samt risiko for dårlig omtale i
medierne grundet dårlige
arbejdsforhold.
4. Flere enheder
leverer samme
data/rapporter
på HR-området
De HR-data som findes i vores systemer, har
alle styrelser adgang til at trække og anvende til
egen rapportering. Det skaber mangel på
overblik over hvem, der leverer hvilke data til
hvem i de forskellige styrelser. Dette medfører
en del parallelt arbejde og dermed
ressourcespild, og medfører desuden risiko for
uensartet rapportering, idet det ikke er muligt at
sikre ensartede definitioner og opgørelsesmåder.
Hvis ADST er udførende, så kan det sikres, at
der tænkes på tværs, hvilket ikke er muligt, hvis
de enkelte styrelser selv udarbejder rapporter.
-
-
Styringsgrundlaget kan blive
misvisende eller afvigende
mellem de forskellige kilder. Det
kan i yderste konsekvens føre
til forskelle i konklusioner og
handlinger baseret på
rapporterne.
Mangel på viden om hvad data
bliver brugt til, kan medføre, at
ADST skal kunne forklare data
og rapporter, som styrelsen ikke
har kendskab til.
Der er udarbejdet planer, som fremhæver årsager og
konsekvenser. Herved kan vi implementere forbyggende tiltag.
Eksempel på igangværende tiltag er en styrket
implementering af
koncept for Data-governance,
hvorved vi sikrer én specifik
definition per nøgletal.
Eksempel på planlagte tiltag er, at
ADST skal sikre et overblik
over, hvem der har adgang til HR-data i Skatteministeriets
koncern, således at vi kan indlede en dialog med disse om at
afstemme rapporter.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0014.png
5. Risikostyring
A. Risikobeskrivelser
Fase i
forretning
smodel
Skatte
art
Risici
Beskrivelse
Der er risiko for regeloverskridelser på regnskabsområdet
grundet uklarheder omkring retningslinjer for
personalerelaterede udgifter. Dette kan medføre at
leder/budgetansvarlig godkender udlæg/afregning, som ikke
kan godtgøres. Endvidere kan medarbejdere får udbetalt
skattefri diæter og kørsel, samt foretager køb på
firmakreditkort, hvor dette skulle være skattepligtig. Dette kan
medføre, at skatteforvaltningens medarbejdere får for meget
udbetalt uden der sker beskatning efter gældende
skattelovgivning. Derudover betales leverandørfakturaer ikke
rettidigt grundet for sen varemodtagelse, godkendelse eller
bogføring. Dette kan medføre dårlig omtale i offentligheden.
Status
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Konsekvens
Handling
5. Væsentlige
regeloverskridelser
regnskabsområdet
-
-
Konsekvensen kan
være fejl og manglende
regeloverholdelse, samt
Igangværende tiltag
kritik fra Rigsrevision og
presse.
Undersøgelse af systemunderstøttelse
Mulige konsekvenser
på sikkerhedsområdet:
1.
Nye kompenserende kontroller
Der er udarbejdet mitigeringsplaner for hvert
risikoområde, som fremhæver årsager og
konsekvenser. Herved kan og har vi
implementeret forbyggende- og håndterende
tiltag.
Ledelsesinformation på regnskabsområdet
Der er risiko for uautoriseret adgang til Skatteministeriets
faciliteter, udstyr og ressourcer.
6. Fysisk sikkerhed
Der er risiko for personskade, materiel skade, tab af værdi
og informationer relateret til tilsigtede hændelser såsom
tyveri, vold, spionage og terror eller ved utilsigtede
hændelser såsom brand, vandskade, og vejrlig (skybrud
mv.).
-
-
2.
Konsekvensen
kan være
personskade,
skader på
materiel og/eller
lokale
forstyrrelser af
driften
Der er udarbejdet mitigeringsplaner, som
fremhæver årsager og konsekvenser. Herved
kan vi implementere forbyggende tiltag og
håndterende tiltag. De primære tiltag er:
Der gennemføres et sikkerhedsprojekt med
henblik på at kortlægge og optimere den
fysiske sikkerhed i Skatteministeriets
bygninger.
Tab af statens
aktiver og
værdier og/eller
omdømme
Der arbejdes med gennemførelse af
brandsikringstiltag og brandøvelser.
14
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at oversende den afrapportering af udviklingen i resultatkrav og målopfølgning samt risikovurdering, som henholdsvis Skatteministeriets departementschef og Finansministeriet modtog 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418123_0015.png
5. Risikostyring
A. Risikobeskrivelser
Risici
Beskrivelse
Fase i
forretnings
model
Skatteart
Risikoen er usandsynlig og
konsekvens ubetydelig
Risikoen er sandsynlig og
konsekvens betydelig
Risikoen er meget sandsynlig og
konsekvens meget alvorlig
Ændret siden sidst
Status
Konsekvens
Handling
7. Fejl i HR data
Der findes en række forskellige metoder til
opgørelser af HR-nøgletal og rapporter på tværs
af styrelserne. Der er i den forbindelse risiko for, at
der opstår fejl, når mange personer isoleret fra
hinanden er involveret i de forskellige processer.
Risikoen består især i det faktum, at den
omfattende manuelle efterbehandling af udtrukne
data kan medføre menneskelige eller maskinelle
fejl.
Ydermere er ikke alle data nødvendigvis samlet ét
sted, og jo længere tilbage i tid, der skal udsøges
data, jo flere systemer skal anvendes til at trække
data. Et eksempel er opgørelse af årsværk. Hvis
data skal være korrekt tilbage i tid, skal data
indsamles fra flere kilder, såfremt der ikke er
bevidsthed herom, er der risiko for forkert
afrapportering.
Der er udarbejdet planer, som
fremhæver årsager og
konsekvenser. Eksempler på
igangværende tiltag:
-
Styringsgrundlaget kan være
forkert/misvisende.
Det er en af ADSTs
hovedopgaver at levere
troværdig information til
koncernen. Hvis der opstår tvivl
om, hvorvidt data er korrekt,
kan det påvirke ADST's
omdømme og troværdighed.
-
dialog med
UFST om at tildele
flere IT- ressourcer til at løse den
ophobede mængde af opgaver,
som over de seneste år er
udarbejdet og prioriteret af ADST.
Hermed kan datagrundlaget
modnes og dermed sikre
ensartede definitioner og
rapporter og dermed en langt
mindre manuel efterbehandling af
data.
styrket
implementering af et
koncept for Data-governance,
hvorved det sikres, at den
nødvendige information
fastholdes over tid.
kommunikation til HR-Leder
netværk og departementet.
-
-
-
15