Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418097_0001.png
Indhold
1 Udgiftsudviklingen for ministerområdet som helhed ................................................................... 2
2 Delloft for driftsudgifter .................................................................................................................. 3
2.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer ....................................................... 3
2.2 Opfølgning på bevillings- og udgiftsudviklingen ........................................................................ 6
3 Delloft for indkomstoverførsler .................................................................................................... 10
3.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer ..................................................... 10
3.2 Opfølgning på midlertidige og permanente afvigelser ............................................................. 11
4 Uden for loft ................................................................................................................................... 13
4.1 Opfølgning på anlægsrammen ...........................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
4.2 Opfølgning på de ledighedsrelaterede udgifter ...................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
4.3 Bevillings- og udgiftsopfølgning for øvrige udgifter uden for loft .............................................. 13
5 Bilag 1 ............................................................................................................................................ 14
5.1 Delloft for driftsudgifter ........................................................................................................... 14
5.2 Delloft for indkomstoverførsler ................................................................................................ 15
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0002.png
1 Udgiftsudviklingen for ministerområdet som helhed
I kapitel 1 foretages en opfølgning på udgiftsudviklingen på ministerområdet som helhed. Dette gøres
med udgangspunkt i
tabel 1,
der sammenholder finansårets bevilling i alt og det endelige regnskab for
året for de to dellofter og udgifter uden for loft. Tabellen giver således et samlet overblik over alle mini-
sterområdets udgifter.
Tabel 1: Samlet bevillings- og udgiftsopfølgning
Bevilling
Regnskab for året
FL
Indbudgetteret nettofor-
brug af videreførsler
TB
Finansårets bevil-
ling i alt
Difference mel-
lem finansårets
bevilling i alt og
regnskabet
Tabel 01 (Mio. kr.)
I alt
Delloft for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
Uden for loft
- heraf øvrige udgifter
31.141,2
9.768,4
14.774,3
6.598,5
6.598,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
14.972,2
219,0
0,0
14.753,2
14.753,2
46.113,4
9.987,4
14.774,3
21.351,7
21.351,7
31.990,3
9.903,4
14.801,9
7.285,0
7.285,0
-14.123,1
-84,0
27,6
-14.066,7
-14.066,7
Anm.: Dispensationer til nettoforbrug af videreførsler skal ikke indarbejdes i tabel 1, idet regnskabet skal sammenholdes med finansårets bevilling i alt, som
er ekskl. eventuelle dispensationer. I stedet redegøres for evt. dispensationer (dvs. tilladelser til at overskride finansårets bevilling i alt) i kommentarboksen
nedenfor.
Anm.: Et positivt differencetal indikerer, at regnskabet for hele året indeholder et merforbrug i forhold til finansårets bevilling i alt, mens et negativt tal
indikerer et mindreforbrug.
I
kommentarboks 1
redegøres kort for udgiftsudviklingen på ministerområdet. I relation til de loftsbelagte
udgifter på ministerområdet angives de væsentligste årsager til afvigelsen mellem finansårets bevilling i
alt og det endelige regnskab. Derudover foretages en kort opfølgning på udgiftsudviklingen i relation til
de ikke-loftsbelagte udgifter. Det skal herunder fremgå, hvis der er sket større ændringer i udgiftsni-
veauet siden forrige udgiftsopfølgning.
Kommentarboks 1: Samlet bevillings- og udgiftsopfølgning
Delloft for driftsudgifter
Der har i 2020 været en afvigelse mellem den samlede bevilling under delloft for driftsudgifter og forbruget på -84,0 mio. kr. De samlede udgifter un-
der delloft for driftsudgifter er opgjort til 9.903,4 mio. kr. hvilket er 84,0 mio. kr. mindre end bevillingen på 9.987,4 mio. kr. Mindreforbruget kan primært
relateres til driftsbevillingen, jf. nedenfor.
For driftsbevillingerne under delloft for driftsudgifter er der et mindreforbrug på samlet 96,1 mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til et mindrefor-
brug på tværs af en lang række styrelser på 101,1 mio. kr., hvilket bl.a. kan tilskrives aflyste og udskudte aktiviteter grundet COVID-19, herunder for-
sinkelser i rekrutteringer. Desuden er der et merforbrug under § 09.31.05. Motorstyrelsen på 2,9 mio. kr., § 09.41.01. Spillemyndigheden på 2,1 og §
09.31.04. Toldstyrelsen på 0,0 mio. kr.
For øvrige bevillinger under delloft for driftsudgifter er der et merforbrug på samlet 12,1 mio. kr. Merforbruget kan primært relateres til merforbrug på §
09.51.13. Godtgørelser mv. på 47,4 mio. kr., som skyldes øgede gennemsnitsomkostninger pr. sag samt mindreindtægter på § 09.51.31. Klagegebyr
for 46,8 mio. kr. som følge af den ændrede udsendelsesperiode af de nye ejendomsvurderinger. Merudgifterne opvejes til dels af mindreforbrug på
bl.a. § 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond for 32,5 mio. kr., § 09.11.79. Reserver og budgetregulering på 24,5 mio. kr. og § 09.51.17. Civilretlige
tiltag i udbytteskattesagen 18,8 mio. kr.
Delloft for indkomstoverførsler
Der har i 2020 været et merforbrug på 27,6 mio. kr. under § 38.12.01. Børne- og Ungeydelsen, som er den eneste ordning under delloft for indkomst-
overførsler. De samlede udgifter til børne- og ungeydelsen i 2020 var 14.801,9 mio. kr., hvilket er 27,6 mio. kr. mere end bevillingen på 14.774,3 mio.
kr. Merforbruget kan bl.a. tilskrives en mindreudgifter på -15,7 mio. kr. som følge af færre børn under 18 end forudsat ved budgetteringstidspunktet
samt merudgifter knyttet en række usikkerheder i budgetskønnene for 43,3 mio. kr.
Udgifter uden for loft
Der har i 2020 været et mindreforbrug for udgifter uden for loft på -14.066,7 mio. kr. Mindreforbruget kan henføres til et mindreforbrug på § 38.15.01.
Tilbagebetalingsordning vedr. ejendomsskatter på 6.600,0 mio. kr., hvor der blev på FL20 blev budgetteret med udgifter til tilbagebetaling af ejen-
domsskatter på 6,6 mia. kr. i 2020. Der er ikke foretaget tilbagebetalinger i 2020 på grund af udskydelsen af ejendomsvurderingerne, hvorfor der ikke
har været et forbrug. Hertil har der været et mindreforbrug på § 38.71.01. Udlån ifm. rentefrie lån ifm. COVID-19 på -7.465,7 mio. kr., hvor der i 2020
blev tilført 14.750 mio. kr. via tillægsbevillinger.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0003.png
2 Delloft for driftsudgifter
Kapitel 2 omhandler udgiftsudviklingen for bevillinger, der ligger inden for det statslige delloft for
driftsudgifter samt er omfattet af reglerne for disponering og udgiftsopfølgning som beskrevet i
Budget-
vejledningen stk. 3.1.1.1.
Delloftet for driftsudgifter svarer til ministeriets bevillinger på
driftsramme 1, 2 og 3 samt budgette-
ringsramme 1, 2 og 4.
Udgiftsopfølgningen for delloftet for driftsudgifter indeholder følgende punkter:
Opfølgning på prognoseændringer og prognoseafvigelser.
Opfølgning på bevillings- og udgiftsudviklingen.
I
bilag 1
(tabel
B1)
vedlægges en supplerende oversigt for delloftet for driftsudgifter, der viser afvigelsen
mellem finansårets bevilling i alt og regnskabet fordelt på de tre bevillingskategorier, hvortil der er knyt-
tet forskellige disponeringsregler. I
bilag 1 (tabel B2)
vedlægges endvidere en oversigt over nettoforbruget
af videreførsler på hovedkontoniveau.
2.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer
I dette afsnit anvendes figur 1, 2 og 3 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I afsnit 2.1 følges der op på prognoseafvigelser og prognoseændringer i løbet af året for bevillinger un-
der delloftet for driftsudgifter. Dette gøres med udgangspunkt i
figur 1, 2 og 3,
som giver et samlet over-
blik over, hvordan ministeriets prognoser og regnskabet har udviklet sig i forhold til hinanden i løbet af
året.
Figur 1
viser finansårets bevilling i alt og prognoserne for årets resultat ved hver udgiftsopfølgning.
Figur
2
viser hhv. de bagudrettede og fremadrettede prognoseafvigelser ved hver udgiftsopfølgning, mens
figur 3
viser nettojusteringerne af prognosen for hele årets forbrug ved hver udgiftsopfølgning. Bemærk,
at prognoseændringen i alt (dvs. summen af de orange søjler i
figur 3)
er lig med den samlede afvigelse
mellem grundbudgettet og regnskabet for året.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0004.png
Figur 1: Bevillings- og udgiftsopfølgning for delloftet som helhed
10050
10000
9950
9900
9850
9800
9750
9700
9650
9600
Grundbudget
Prognose 1 for Prognose 2 for Prognose 3 for
årets resultat
årets resultat
årets resultat
Regnskab for
året
9744
9768
9756
9788
9833
9788
9942
9964
9987
Differencen mellem finansårets bevil-
ling i alt og regnskabet på 84,0 mio. kr.
består af:
TB justeringer på 219,0 mio. kr. ift.
finanslovsbevillingen i alt og 23,4 mio.
kr. ift. forrige udgiftsopfølgning.
Ændret prognose på 147,0 mio. kr. ift.
grundbudgettet og -38,5 mio. kr. ift.
forrige udgiftsopfølgning.
9903
Prognoser (mio. kr.)
Finansårets bevilling i alt (mio. kr.)
Figur 2: Prognoseafvigelser ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
150
124
85
50
34
0
-72
-50
-48
-38
Figur 3: Prognoseændring ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
250
200
150
159
100
75
100
50
0
-50
12
-38
109
76
-100
UO1
UO2
UO3
UO4
-100
UO1
UO2
UO3
UO4
Prognose
ændring i
alt
Bagudrettede afvigelser
Fremadrettede afvigelser
Anm.: I 4. kvartal følges der op på forskellen mellem forrige prognose og regnskabet.
I
kommentarboks 2
redegøres der kort for den forventede og faktiske udgiftsudvikling under delloftet for
driftsudgifter, herunder om regnskabet afviger væsentligt fra prognosen ved forrige udgiftsopfølgning. I
redegørelsen sammenholdes de bagudrettede og fremadrettede afvigelser ved hver udgiftsopfølgning
med de løbende nettojusteringer af prognosen for hele årets forbrug. Derudover sammenholdes de
løbende nettojusteringer af prognosen med det endelige regnskab for hele året ved udgiftsopfølgning 4.
Redegørelsen skal indeholde en kort opfølgning på årsagen til den bagudrettede afvigelse ved udgiftsop-
følgning 4.
Kommentarboks 2: Opfølgning på ministeriets prognosepræcision
Udgiftsopfølgning 1
Den bagudrettede afvigelse på -72,1 mio. kr. kunne ved udgiftsopfølgning 1 primært henføres til følgende:
Et mindreforbrug på øvrig drift på -39,4 mio. kr. under § 09.31.01. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, der bl.a. kunne relateres til periodeafvigel-
ser vedr. forskydning i aktiviteter og betalinger for udført arbejde.
Et mindreforbrug på øvrig drift på -33,6 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kunne relateres til manglende op-
krævninger for facility management ydelser fra Bygningsstyrelsen i 1. kvartal og forsinkelser i indkøb af inventar.
Den fremadrettede afvigelse på 84,6 mio. kr. kunne ved udgiftsopfølgning 1 primært henføres til følgende:
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0005.png
En periodeafvigelse på øvrig drift på 39,4 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, der bl.a. kunne relateres til periodeafvi-
gelser vedr. forskydning i aktiviteter og betalinger for udført arbejde
En periodeafvigelse på øvrig drift på 33,6 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kunne relateres til manglende
opkrævninger for facility management ydelser fra Bygningsstyrelsen i 1. kvartal, samt indkøb af inventar.
En aktivitetsændring på 29,7 mio. kr. under § 09.51.13. Godtgørelser mv., der primært kan henføres til øgede udgifter til sagkyndig bistand i skat-
tesager.
Nettojusteringen ved udgiftsopfølgning 1 for delloft for driftsudgifter udgør 12,5 mio. kr. for § 9. Skatteministeriet.
Udgiftsopfølgning 2
Den bagudrettede afvigelse på -48,1 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 2 kunne primært henføres til følgende:
Et merforbrug på øvrig drift på 60,7 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som
primært henføres til UFST’s programøko-
nomi.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 43,7 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kunne relateres til manglende op-
krævninger for facility management ydelser fra Bygningsstyrelsen i 2. kvartal.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 24,7 mio. kr. under § 09.31.01. Skattestyrelsen, der kunne relateres til manglende huslejefakturering og forsin-
kelser i indkøb af inventar.
Ved udgiftsopfølgning 2 var der en fremadrettet afvigelse på 124,3 mio. kr., hvilket primært kunne henføres til følgende:
Et fald i indtægter på 42,1 mio. kr. under § 09.51.31. Klagegebyr, der kunne relateres til den ændrede udsendelsesperiode af de nye ejendomsvur-
deringer.
Udligning af den negative budgetkorrektion for 111,3 mio. kr. under § 09.11.79. Reserver og budgetregulering, der tidligere bl.a. har tilvejebragt
råderum til merforbruget under § 09.51.13. Godtgørelser mv.
Nettojusteringen ved udgiftsopfølgning 2 for delloft for driftsudgifter udgør 76,3 mio. kr. for § 9. Skatteministeriet.
Udgiftsopfølgning 3
Den bagudrettede afvigelse på 34,3 ved udgiftsopfølgning 3 kunne primært henføres til følgende:
Et merforbrug på 167,7 mio. kr. under § 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger, som skyldes, at udbetalingen er
fremrykket fra 4. til 3. kvartal.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 61,3 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen som følge hjemsendelse af medarbejdere,
manglende fakturaer fra Bygningsstyrelsen i 3. kvartal og forsinkelser i indkøb af inventar.
Et merforbrug på øvrig drift på 46,3 mio. kr. under § 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen vedr. civilretlige tiltag i udbytteskattesagen.
Den fremadrettede afvigelse på 74,9 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 3 kunne primært henføres til følgende:
En periodeafvigelse på -167,7 mio. kr. under § 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger, som skyldes at udbeta-
lingen er fremrykket fra 4. til 3. kvartal.
Et merforbrug på øvrig drift på 130,0 mio. kr. under § 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen til sagsførelse.
Et merforbrug på 35,3 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som kan henføres til projektet One Stop Moms 2.
En periodeafvigelse på 38,8 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, som bl.a. kan henføres til manglende opkrævninger
for facility management ydelser fra Bygningsstyrelsen i 3. kvartal og forsinkelser i indkøb af inventar.
Nettojusteringen ved udgiftsopfølgning 3 for delloft for driftsudgifter udgør 109,2 mio. kr. for § 9. Skatteministeriet.
Udgiftsopfølgning 4
Den bagudrettede afvigelse på -38,5 ved udgiftsopfølgning 4 kan primært henføres til følgende:
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.11.02. Skatteankestyrelsen en bagudrettet afvigelse på -12,0 mio. kr. Heraf vedrører 3,9 mio. kr. en mer-
udgift til reetablering af lejemål, -3,5 mio. kr. vedrører betalingen af IT-pakken i 2020 til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og -3,3 mio. kr. skyldes, at
der ikke som forventet kan hensættes til de variable vederlag til Skatteankenævnsmedlemmer i 2020.
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.01. Skattestyrelsen en bagudrettet afvigelse på -40,7 mio. kr., hvilket bl.a. kan henføres til et mindrefor-
brug på -19,6 mio. kr. lønsum som følge af generelt lavere aktivitetsniveau end forventet, herunder udskudte rekrutteringer vedr. Kontroletape 1. Hertil
kommer -17,1 mio. kr. under øvrig drift vedr. grundet færre aktiviteter og udgifter i fagområderne herunder kompetenceudvikling pga. COVID-19 samt
-13,6 mio. kr. lønsum som følge af højere refusioner, mindre udbetaling af over-/merarbejde, udmøntning af opsparet ferie og fravær mod betaling
mv. end forventet.
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.02. Gældsstyrelsen en bagudrettet afvigelse på -15,7 mio. kr., hvilket bl.a. kan henføres til en regulering
af feriepengeforpligtelsen for 10,1 mio. kr., en nedjustering af de interne statslige overførsler til ADST på -9,3 mio. kr., modtagelsen af flere refusioner
end budgetteret for -5,5 mio. kr. og færre omkostninger til sikkerhedsstillelser for -4,0 mio.kr.
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.03. Vurderingsstyrelsen en bagudrettet afvigelse på -13,9 mio. kr., hvilket bl.a. kan henføres til en ræk-
ke mindre afvigelser bl.a. vedrørende justering af feriepengehensættelser for -2,4 mio. kr. og mindreudgifter til Kammeradvokaten grundet ændret
releaseplan på ejendomsområdet for -2,4 mio. kr.
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen en bagudrettet afvigelse på 46,7 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes en
aktivitetsændring på 87,3 mio. kr. på øvrig drift, som primært vedrører meromkostninger til Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE)
samt en ekstraordinær nedskrivning af ICING-anlæggene. Dertil kommer en merudgift på 33,5 mio. kr. under løn, som følge af større feriepengehen-
sættelser end forventet.
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen en bagudrettet afvigelse på -3,4 mio. kr., hvilket primært skyl-
des opjustering af reguleringen af hensættelse til reetablering af lejemål på 36,3 mio. kr., et mindreforbrug på administrative servicekontrakter, der
kan relateres til tilkøbs- og bestillingsydelser på -12,0 mio. kr., og et mindreforbrug på køb af løsøre og inventar på -9,0 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0006.png
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.51.13. Godtgørelser mv. en bagudrettet afvigelse på 22,1 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes 11,5 mio. kr. af-
skrivninger af genopkrævninger vedr. rejste tilbagebetalingskrav for perioden 2015-2017 mod et rådgivningsfirma, der senere blev opløst efter kon-
kurs. Hertil kommer en aktivitets- og prisændring på ca. 10,7 mio. kr. for skattepligtige selskaber og fonde samt øvrige godtgørelsesberettigede sager,
hvor der er gennemført flere sager med en højere gennemsnitspris pr. sag end budgetteret.
§ 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.61.04. Kompetencefond en bagudrettet afvigelse på -29,4 mio. kr., hvilket skyldes tilbageførsel af ikke-
anvendte midler fra tidligere fonde vedr. udvikling af statens arbejdspladser samt færre tilsagn givet i Den Statslige Kompetencefond end forventet
bl.a. som følge af COVID-19.
2.2 Opfølgning på bevillings- og udgiftsudviklingen
Tabel 2
viser bevillings- og udgiftsudviklingen i løbet af året for samtlige hovedkonti under delloftet for
driftsudgifter. I
kommentarboks 3
gives de
væsentligste
forklaringer på den samlede forskel mellem bevilling
og regnskab for året på ministerområdet.
Tabel 2: Bevillings- og udgiftsopfølgning per hovedkonti
Difference
Finansårets
Tabel 02 (Mio. kr.)
bevilling i alt
Grundbudget
Prognose ved
UO1
Prognose ved
UO2
Prognose ved
UO3
Regnskab for
året
mellem finans-
årets bevilling
og regnskab for
året
Delloft for driftsudgifter, i alt
071407 Vederlag mv. til ministre
091101 Departementet
091102 Skatteankestyrelsen
091151 Retssager mv.
091179 Reserver og budgetregulering
093101 Skattestyrelsen
093102 Gældsstyrelsen
093103 Vurderingsstyrelsen
093104 Toldstyrelsen
093105 Motorstyrelsen
093106 Udviklings- og Forenklingssty-
relsen
093108 Administrations- og Servicesty-
relsen
094101 Spillemyndigheden
095113 Godtgørelser mv.
095114 Delvis komp. for købsmoms
almennyttige for.
095115 Spillehalspuljen
095117 Civilretlige tiltag i udbytteskatte-
sagen
095125 Forsøgsordning for socialt
udsatte grupper
095128 Kompensation af ikkestatslige
fordringshavere
095131 Klagegebyr
096101 Medarbejder- og Kompetence-
styrelsen
096102 Vederlag mv. til ministre og
eftervederlag
096103 Kompetencesekretariatet
9.987,4
0,0
277,5
364,6
75,9
24,5
2792,0
899,7
459,0
503,8
253,4
3314,0
0,0
6,0
137,9
167,7
0,3
501,1
0,0
0,8
-49,3
83,5
33,4
16,4
9.743,9
9.756,4
0,0
9.832,7
0,0
287,5
364,7
75,9
0,0
2865,2
901,2
459,2
504,0
249,5
3221,2
0,0
6,8
167,8
167,7
0,0
299,8
2,1
0,4
-2,8
81,5
27,6
19,5
9.941,9
0,0
273,1
358,8
75,9
0,0
2822,4
901,0
445,9
497,8
249,3
3256,5
0,0
7,6
163,2
167,7
0,0
476,1
2,1
0,4
-2,9
80,0
27,7
17,2
9.903,4
0,0
271,6
346,8
77,2
0,0
2781,7
886,8
432,0
503,8
256,3
3303,2
-3,4
8,1
185,3
167,2
0,0
482,3
2,1
0,2
-2,5
71,2
27,4
15,7
-84,0
0,0
-5,9
-17,8
1,3
-24,5
-10,3
-12,9
-27,0
0,0
2,9
-10,8
-3,4
2,1
47,4
-0,5
-0,3
-18,8
2,1
-0,6
46,8
-12,3
-6,0
-0,7
280,2
395,1
75,9
-111,3
2982,1
919,2
485,9
532,9
249,9
3115,5
0,0
6,2
137,9
167,7
0,0
299,8
2,9
0,0
-45,3
62,7
33,4
19,5
279,5
393,6
75,9
-111,3
2963,7
915,5
481,3
514,3
249,5
3133,3
0,0
6,8
167,6
167,7
0,0
299,8
2,2
0,0
-45,1
81,5
27,6
19,5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0007.png
096104 Den Statslige Kompetencefond
096105 Initiativer vedr. kompetenceud-
vikling
096106 Personalemæssige udgifter ved
udflytning
096109 Retsomkostninger, gebyrer mv.
122,9
0,0
1,8
0,5
131,4
0,0
1,8
0,5
131,4
0,0
1,8
0,5
131,4
0,0
1,8
0,5
119,8
0,0
1,8
0,5
90,4
0,0
0,1
0,0
-32,5
0,0
-1,7
-0,5
Kommentarboks 3: Forklaringer på væsentligste afvigelser mellem finansårets bevilling og regnskab for året
§ 09.11.01. Departementet
Finansårets bevilling for § 09.11.01. Departementet var på i alt 277,5 mio. kr., mens forbruget for året udgør 271,6 mio. kr., svarende til et mindrefor-
brug på 5,9 mio. kr. i forhold til bevillingen. Mindreforbruget kan henføres til, at der er et generelt mindreforbrug på løn som følge af blandt andet
forsinkelser i genbesættelse af ledige stillinger. Derudover er der et mindreforbrug på øvrig drift, som kan henføres til færre udgifter til fx tjenesterej-
ser, kurser og personaleseminarer mv. blandt andet som en konsekvens af COVID-19.
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.11.02. Skatteankestyrelsen var på i alt 364,6 mio. kr., mens forbruget for året var på 346,8 mio. kr. svarende til realise-
ret mindreforbrug på 17,8 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbruget kan delvis forklares ved færre udgifter til IT til styrelsens medar-
bejdere, og at COVID-19 har medført mindreforbrug indenfor blandt andet kontordrift og efteruddannelse af medarbejdere. Hertil kommer usikkerhe-
den omkring udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger, som har medført en tilbageholdenhed i rekrutteringer.
§ 09.11.51. Retssager mv.
Finansårets bevilling for § 09.11.51. Retssager mv. var på i alt 75,9 mio. kr., mens forbruget for året var på 77,2 mio. kr., svarende til et merforbrug
på 1,3 mio. kr. Merforbruget består af modsatrettede bevægelser. Der er mindreudgifter, som bl.a. skyldes færre pålagte sagsomkostninger og et
lavere honorar til Kammeradvokaten som følge af blandt andet et lavere aktivitetsniveau (timeforbrug og antal behandlede sager) end forudsat.
Modsat er der mindreindtægter, som bl.a. skyldes et fald i tilkendte sagsomkostninger. Det bemærkes, at det generelt er vanskeligt at forudse sager-
nes udfald.
§
09.31.01. Skattestyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.01. Skattestyrelsen var på i alt 2.792.0 mio. kr., mens forbruget for året var 2.781,7 mio. kr., svarende til et mindrefor-
brug på 10,3 mio. kr. Afvigelsen kan hovedsageligt henføres til mindreforbrug på løn blandt andet som følge af forsinket rekruttering i forbindelse med
Kontroletape 1 samt mindreforbrug på øvrig drift, som hovedsageligt skyldes aflyste og udskudte aktiviteter grundet COVID-19. Yderligere er der et
mindreforbrug vedr. koncernfælles poster placeret i SKTST, mens der modsatrettet er et merforbrug vedr. hensættelser vedr. feriepengeforpligtigelsen.
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen
Finansårets driftsbevilling for § 09.31.02. Gældsstyrelsen var på i alt 899,7 mio. kr., mens forbruget for året var på 886,8 mio. kr., svarende til et min-
dreforbrug på 12,9 mio. kr. Afvigelsen dækker over et mindreforbrug på løn på 17,6 mio. kr. og et merforbrug på øvrig drift på 4,7 mio. kr. og skyldes
primært, at Gældsstyrelsen ikke har haft den forudsatte nettotilgang af medarbejdere på 1.500 årsværk, som var forudsat, men i stedet realiseret 1.467
årsværk.
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.03. Vurderingsstyrelsen var på i alt 459,0 mio. kr., mens forbruget for året var på 432,0 mio. kr., svarende til et min-
dreforbrug på 27,0 mio. kr. Mindreforbruget fordeler sig med 2,6 mio.kr. på lønsum og 24,4 mio. kr. på øvrig drift. Mindreforbruget på lønsum skyldes
tilbageholdenhed i forhold til rekruttering på grund af usikkerhed om releaseplaner, løbende fratrædelser mv. Mindreforbruget på øvrig drift skyldes
primært færre aktiviteter som følge af udskydelse i releaseplanen, som medfører mindreudgifter til kommunikation, juridisk bistand og undervisning.
Hertil kommer en løbende forskydning i udgifterne som følge af hjemsendelse i forbindelse med COVID-19.
§ 09.31.04. Toldstyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.04. Toldstyrelsen var på i alt 503,8 mio. kr., mens forbruget for året var på 503,8 mio. kr. Toldstyrelsen realiserer et
beskedent merforbrug afrundet til 0,0 mio. kr.
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.05. Motorstyrelsen var på i alt 253,4 mio. kr., mens forbruget for året var på 256,3 mio. kr., svarende til et merforbrug
på 2,9 mio. kr. Merforbruget kan primært henføres til en øget omkostning til feriepengeforpligtelsen. Der er derudover realiseret et fald i indtægter fra
gebyret vedrørende eksportgodtgørelse på 38 pct. som følge af en generel nedgang i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse. Dette kan
blandt andet tilskrives situationen vedrørende COVID-19. Det har, som følge af det store fald i indtægter, ikke været muligt at korrigere udgiftssiden
svarende til det samlede fald i indtægter i løbet af 2020.
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen var på i alt 3.314,0 mio. kr., mens forbruget for året var på 3.303,2 mio. kr.,
svarende til et mindreforbrug på 10,8 mio. kr. Mindreforbrug kan henføres til en række modsatrettede bevægelser på tværs af styrelsens underkonti.
For almindelig virksomhed er der et merforbrug på 39,2 mio. kr. Merforbruget fordeler sig med et mindreforbrug vedrørende løn på 95,4 mio. kr., et
merforbrug på øvrig drift på 141,9 mio. kr. samt merindtægter på 7,3 mio. kr. Afvigelserne skyldes primært en forskydning mellem løn og øvrig drift
som følge af omprioriteringer af den i løbet af året tilførte bevilling. Nettoafvigelsen for underkontoen kan hovedsageligt henføres et merforbrug grundet
aktiviteter til opretholdelse af sikker og stabil drift af Skatteministeriets eksisterende it-systemer.
For Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger er der et merforbrug på 2,9 mio. kr. i forhold til bevillingen. Merforbruget udgøres af et mindrefor-
brug på løn på 25,5 mio. kr. samt et merforbrug på øvrig drift på 28,4 mio. kr. Differencerne er udtryk for omprioriteringer af den i løbet af året tilførte
bevilling.
For implementeringscenter for Inddrivelse udgør mindreforbruget 29,2 mio. kr. Mindreforbruget udgøres af et mindreforbrug på løn på 8,4 mio. kr., et
mindreforbrug på øvrig drift på 15,6 mio. kr. samt merindtægter på 5,2 mio. kr. Mindreforbruget kan primært henføres til færre aktiviteter i 2020 end
forudsat vedrørende konvertering, dataoprydning og tilslutning af nye udbetalingstyper. Tilsvarende er der et mindreforbrug på renter og afskrivninger
som følge af færre idriftsættelser end budgetteret i 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0008.png
For Implementeringscenter for Told udgør merforbruget 31,2 mio. kr. Merforbruget består af et mindreforbrug på 33,1 mio. kr. på løn og et merforbrug
64,3 på øvrig drift. En del af bruttoafvigelsen kan henføres til en forskydning mellem løn og øvrig drift som følge af omprioriteringer af den i løbet af
året tilførte bevilling fra den øvrige koncern. Dertil kommer et merforbrug på øvrig drift, som kan henføres til et øget træk på eksterne konsulenter som
følge af forsinket rekruttering af interne medarbejdere.
For Legacy udgør mindreforbruget 54,7 mio. kr., fordelt med et mindreforbrug på 25,6 mio. kr. på løn, og 29,2 mio. kr. på øvrig drift. Mindreforbruget
skyldes, at midlerne på legacy-området er anvendt under almindelig virksomhed til finansiering af aktiviteter til opretholdelse af sikker og stabil drift af
Skatteministeriets eksisterende it-systemer. Dertil er der blevet anlægsført en række udgifter til levetidsforlængelser af hhv. FORSKUD og SLUT-
systemerne, som oprindeligt var forudsat bevillingsfinansieret, hvilket medfører færre driftsudgifter.
For indtægtsdækket virksomhed er der et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen var på i alt 0,0 mio. kr., mens forbruget for året var på -3,4 mio. kr. Admini-
strations- og Servicestyrelsen realiserede dermed et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbruget kan primært henfø-
res til en realisering af flere indtægter end forventet for året. I forhold til den samlede bevilling har Administrations- og Servicestyrelsen realiseret
merindtægter vedrørende viderefakturering til de andre styrelser af afholdte interne kurser i 2020 samt realiseret merindtægter ved videresalg af biler.
§ 09.41.01 Spillemyndigheden
Finansårets bevilling for § 09.41.01 spillemyndigheden var på i alt 6,0 mio. kr., mens forbruget for året var på 8,1 mio. kr. svarende til et merforbrug på
2,1 mio. kr. Merforbruget kan primært henføres til bevilliget merforbrug på 0,8 mio. kr. vedrørende forskningsprojekt om unges forhold til ga-
ming/gambling, et merforbrug på lejeomkostninger på Havneholmen samt merforbrug på transition og drift af Spilsystemet. Modsat har der været
mindreforbrug på kursusmidler og internationalt samarbejde som pga. COVID-19 har været sat i bero i store dele året.
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
Finansårets bevilling for § 09.51.13. Godtgørelser mv. var på i alt 137,9 mio. kr., mens forbruget for året var på 185,3 mio. kr. Der er dermed et mer-
forbrug på 47,4 mio. kr. for kontoen i forhold til finansårets bevilling. Merforbruget kan henføres til et merforbrug på ca. 13,6 mio. kr. vedr. selskaber og
fonde og et merforbrug på ca. 24,0 mio. kr. vedr. øvrige godtgørelsesberettigede sager. For selskaber og fonde skyldes det, at der i 2020 blev afsluttet
668 sager med en gennemsnitspris på ca. 110.289 kr. pr. sag i forhold til de budgetterede 580 sager med en gennemsnitspris på ca. 103.604 kr. pr.
sag. Antallet af sager og udbetalinger har været stigende, eftersom ordningen vedr. skattepligtige selskaber og fonde fortsat er ved at blive indfaset.
For øvrige godtgørelsesberettigede sager skyldes det, at der i 2020 blev afsluttet 2.476 sager med en gennemsnitspris på ca. 40.293 kr. pr. sag i
forhold til de budgetterede 2.575 sager med en gennemsnitspris på ca. 29.409 kr. pr. sag. For øvrige godtgørelsesberettigede har gennemsnitsudbeta-
lingerne i 2018 og 2019 ligget under gennemsnittet i foregående år. Det skyldes bl.a., at en del af sagerne i sagskomplekser vedrørende ejendoms-
vurderingssager kun delvist var godtgørelsesberettiget.
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger mv.
Finansårets bevilling for § 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger mv. var på i alt 167,7 mio. kr., mens forbruget for
året var på 167,2 mio. kr., svarende til et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. Mindreforbruget kan henføres til, at foreninger efter at have modtaget afgørelse
om udbetaling af købsmomskompensation har erfaret, at de har fået udbetalt for meget, hvorfor der i 4 kvartal er tilbagebetalt 0,5 mio. kr.
§ 09.51.15. Spillehalspuljen
Der budgetteres ikke længere på kontoen. Ved udgangen af 2018 blev det opgjort, at der på kontoen var udestående fordringer svarende til 1,6 mio.
kr. Fordringerne vedrører udbetalte tilskud, hvor det efterfølgende har vist sig, at tilskudsmodtager ikke har været berettiget hertil. Fordringerne er
blevet omregnet til en kursværdi på 0,3 mio. kr. Der er på lov om tillægsbevilling 2020 overført 0,3 mio. kr. til kontoen for at sikre, at omkostninger til
eventuelle tab på debitorer, kursværdireguleringer mv. kan afholdes. Der har i 2020 ikke været afholdt omkostninger på kontoen.
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen
Finansårets bevilling for § 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen var på i alt 501,1 mio. kr., mens forbruget for året var på 482,3 mio. kr.
Skattestyrelsen realiserede dermed et mindreforbrug på 18,8 mio. kr. for kontoen i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbruget kan henføres til, at
den endelige fastsættelse af udmøntning på tillægsbevillingen fra akt. 297 af 17. september 2020 blev justeret, så den samlede bevilling svarede til
Kammeradvokatens udgiftsskøn inkl. risici ved udgiftsopfølgning 3. Tillægsbevillingen blev dermed forøget med 25,1 mio. kr. i forhold til det forudsatte
til kendte aktiviteter ved udgiftsopfølgning 3 for at sikre mod et utilsigtet merforbrug.
§ 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
Finansårets bevilling for 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper var på 0,0 mio. kr. Forsøgsordningen havde en videreført beholdning fra
2019, der udgjorde 3,7 mio. kr. til forventede udgifter til de resterende ansøgninger om kompensation ved eftergivelse af gæld. Sagsbehandlingen af
ansøgninger blev afsluttet i februar 2020, og kontoen viser for 2020 en samlet nettoudbetaling på 2,1 mio. kr. Den afsluttende sagsbehandling viste, at
der var færre kompensationsbeløb end oprindeligt skønnet, hvorfor der er mindreforbrug på kontoen. I forbindelse med bevillingsafregningen for 2020
skete der bortfald af det akkumulerede overskud ultimo 2020 på 1,5 mio. kr.
§ 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med behandling af genoptagelsessager
Finansårets bevilling for § 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med behandling af genoptagelsessager var på 0,8
mio. kr. Der blev ved årets udgang konstateret en afvigelse på 0,6 mio. kr. mellem den samlede bevilling og årets resultat. Afgivelsen kan henføres til,
at sagsbehandlingen af kompensationssagerne ikke er afsluttet i 2020. Administrationen af bevillingen er påbegyndt i 2020, og restbevillingen bliver
videreført til 2021 og forventes anvendt i løbet af 1. halvår 2021.
§ 09.51.31. Klagegebyr
Finansårets bevilling for § 09.51.31. Klagegebyr var på i alt -49,3 mio. kr., mens forbruget for året var på -2,6 mio. kr., svarende til en mindreindtægt på
46,8 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbruget skyldes den ændrede udsendelsesperiode af de nye ejendomsvurderinger, hvorfor der er
modtaget væsentlig færre klager end forudsat ved tildelingen af bevillingen.
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen var på i alt 83,5 mio. kr., mens forbruget for året var på 71,2 mio. kr.,
svarende til et mindreforbrug på 12,3 mio. kr. Mindreforbruget på 10,1 mio. kr. kan primært henføres til et mindreforbrug som følge af forsinkede
aktiviteter på Ledelse- og Kompetenceaftalen og forsinkelse i opstarten af fællesstatslige løsninger grundet COVID-19. Herudover har der været
merindtægter knyttet til kursussalg på 2,2 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0009.png
§ 09.61.02 Vederlag mv. til ministre og eftervederlag
Finansårets bevilling for § 09.61.02 Vederlag mv. til ministre og eftervederlag var på 33,4 mio. kr. Der blev ved årets udgang konstateret en afvigelse
på 6,0 mio. kr. mellem den samlede bevilling og årets resultat. Afvigelsen skyldes, at der generelt har været budgetteret med en buffer til dækning af
udgifter til større regeringsrokader eller udskrivning af valg. Der budgetteres ikke længere ud fra dette budgetteringsprincip på FL21, hvor bevillingen
er reduceret. Forbruget af ministervederlag og eftervederlag budgetteres ud fra den aktuelle sammensætning af nuværende og tidligere ministre med
ret til vederlag mv. og eftervederlag. Regeringsrokader mv. kan både påvirke udgifter til ministervederlag og eftervederlag, og derfor er kontoen van-
skelig at budgettere
.
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet
Finansårets bevilling for § 09.61.03. Kompetencesekretariatet var på i alt 16,4 mio. kr., mens forbruget for året var på 15,7 mio. kr. Kompetencesekre-
tariatet realiserer dermed et mindreforbrug på -0,7 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbrug kan primært henføres til færre igangsatte
aktiviteter grundet COVID-19 samt vakancer.
§ 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond
Finansårets bevilling for § 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond var på i alt 122,9 mio. kr., mens forbruget for året var på 90,4 mio. kr. Kompeten-
cesekretariatet realiserer dermed et mindreforbrug på -32,5 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbrug kan primært henføres færre tilsagn i
2020 på grund af COVID-19.
§ 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling
Finansårets bevilling for § 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling var på i alt 0,0 mio. kr., mens forbruget for året var på 0,0 mio. kr. Kompeten-
cesekretariatet realiserer dermed et resultat i balance.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0010.png
3 Delloft for indkomstoverførsler
Kapitel 3 omhandler udgiftsudviklingen for bevillinger, der ligger inden for det statslige delloft for ind-
komstoverførsler. Delloftet for indkomstoverførsler svarer til ministeriets bevillinger på
budgette-
ringsramme 3.
Den efterfølgende udgiftskontrol er ligesom den forudgående udgiftskontrol rettet mod at afklare, om
eventuelle udgiftsændringer på bevillinger under delloftet er af midlertidig eller permanent karakter.
Derudover er der ved udgiftsopfølgning 4 et særligt fokus på eventuelle ændringer i skønnet for de
permanente udgiftsændringer siden indgåelsen af det nye års (f-årets) finanslov. Udgiftsopfølgningen
for delloftet for indkomstoverførsler indeholder følgende punkter:
Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer.
Opfølgning på midlertidige og permanente udgiftsændringer.
3.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer
I afsnit 3.1 følges der op på prognoseafvigelser og prognoseændringer i løbet af året. Dette gøres med
udgangspunkt i
figur 4,
der svarer til
figur 3
under delloftet for driftsudgifter. Figuren illustrerer således
de nettojusteringer af prognosen, som ministeriet har foretaget ved hver udgiftsopfølgning. Bemærk, at
prognoseændringen i alt svarer til den samlede afvigelse mellem grundbudgettet og regnskabet for året.
Figur 4: Prognoseændring ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
60
50
50
40
40
30
20
31
10
0
-10
-20
-30
-30
UO1
UO2
UO3
UO4
Prognose
ændring i alt
UO1
UO2
UO3
UO4
Prognose
ændring i alt
20
0
-5
-19
-10
-20
-5
-19
10
28
30
20
31
20
28
Figur 5: Prognoseændring ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
60
)
Anm. Figuren skal vise nettojusteringer af prognosen for de statslige udgifter.
I
kommentarboks 4
redegøres der for den forventede og faktiske udgiftsudvikling under delloftet for ind-
komstoverførsler, herunder om regnskabet afviger væsentligt fra prognosen ved forrige udgiftsopfølg-
ning. I redegørelsen sammenholdes de løbende justeringer af prognosen for hele årets forbrug med det
endelige regnskab for året.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0011.png
Kommentarboks 4: Opfølgning på ministeriets prognosepræcision
§ 38.12.01. Børne- og ungeydelsen
De samlede udgifter til børne- og ungeydelsen i 2020 var 14.801,9 mio. kr., hvilket er 27,6 mio. kr. mere end bevillingen på 14.774,3 mio. kr.
Løbende justeringer af prognosen
Skønnene for de samlede udgifter i 2020 er løbende blevet justeret i både opadgående og nedadgående retning. Således blev skønnet på 14.774,3
mio. kr. fra finansloven for 2020 nedjusteret med 5,3 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 1, opjusteret med 31,2 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 2 og nedju-
steret med 18,6 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 3.
Afvigelse mellem regnskab og prognose ved udgiftsopfølgning 3
De samlede udgifter til børne- og ungeydelsen i 2019 er 20,3 mio. kr. højere end skønnet ved udgiftsopfølgning 3.
Afvigelse mellem bevilling og det endelige regnskab for 2020
De samlede udgifter var i 2020 i alt 27,6 mio. kr. større end skønnet i finansloven for 2020.
Skønnet over udgifterne til børne- og ungeydelsen er hovedsageligt baseret på Danmarks Statistiks befolkningsprognose for 0-17- årige, da børne-
og ungeydelsen som udgangspunkt udbetales uden forudgående ansøgning til alle under 18 år. Der vil derfor som udgangspunkt være en meget stor
sammenhæng mellem antallet af 0-17-årige og udbetalingerne af ydelsen. Primo hvert kvartal opgør Danmarks Statistik det eksakte folketal, og
skønnene for børne- og ungeydelsen justeres løbende i takt hermed. Ændringer i befolkningstallet kan imidlertid ikke forklare afvigelsen, da de isole-
ret set medfører mindreudgifter på skønnet 15,7 mio. kr.
Der er herefter en ikke-forklaret afvigelse på 43,3 mio. kr., som kan skyldes en række faktorer:
Børne- og ungeydelsen indkomstaftrappes, hvilket indebærer, at ydelsen nedjusteres, når modtagerens indkomst stiger. Der er stor usikkerhed på
både omfanget og periodiseringen af indkomstaftrapningen af børne- og ungeydelsen af følgende årsager:
Indkomstaftrapningen sker løbende, baseret på forskudsopgørelsen, men for den enkelte modtager sker der en endelig opgørelse af størrelsen af
indkomstaftrapningen efter udløbet af indkomståret. For regnskabsåret 2020 betyder det, at der i 2020 sker en korrektion af ydelse udbetalt i 2019,
og at der i 2021 sker en korrektion af ydelse udbetalt i 2020. Indkomstaftrapningen medfører således nogen usikkerhed om periodiseringen af de
samlede udbetalinger, både mellem budgetårene og i de enkelte kvartaler inden for et budgetår.
Skønnet over indkomstaftrapningen er baseret på historiske data. Således var skønnet på budgetteringstidspunktet baseret på indkomstdata for
2016 fremskrevet til 2020 med udviklingen i indkomsterne ifølge forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019. Der kan være stor
usikkerhed på disse fremskrivninger og dermed på skønnet.
Der gælder et optjeningsprincip for ydelsen, så ret til den fulde ydelse er betinget af bopæl eller beskæftigelse her i riget i mindst 6 af de seneste 10
år. Retten til den fulde ydelse optjenes gradvist. De skøn for optjeningsprincippet, der indgik i skønnet på finansloven for 2020, var baseret på de
skøn for mindreudgifterne, som var udarbejdet i forbindelse med indførelsen af optjeningsprincippet samt ved senere ændringer af denne. Disse skøn
afspejler ikke, at der aktuelt er færre flygtninge end tidligere, hvorved virkningen af optjeningsprincippet reduceres og udgifterne til børne- og unge-
ydelse stiger. Der arbejdes på at opdatere skønnene.
Derudover er der en række forhold, der medfører usikkerhed på budgetskønnene. Disse omfatter, udover at der er usikkerhed på omfanget af ind-
komstaftrapningen og optjeningsprincippet, jf. ovenfor, at sammenhængen mellem antallet af 0-17-årige og udbetaling af ydelsen ikke fuldstændig.
Der er således børn og unge i Danmark, hvor betingelserne for at få ydelsen ikke er opfyldt. Det er fx tilfældet, hvis barnet er anbragt uden for hjem-
met. Endvidere udbetales der børne- og ungeydelse til børn bosiddende i udlandet, hvis en af forældrene er borgere i et EU/EØS-land mv. og har bo-
pæl eller beskæftigelse i Danmark.
Endelig kan covid-19 situationen have påvirket udgifterne på flere måder:
Der er muligvis færre vandrende arbejdstagere, der er berettiget til ydelsen (dvs. personer med bopæl eller beskæftigelse i Danmark, men med
børn bosat i EU uden for Danmark). Der er dog erfaringsmæssigt en vis forsinkelse mellem, at vandrende arbejdstagere er berettiget til ydelsen,
og til at de får den udbetalt, og derfor afspejler regnskabstallene pt. ikke nødvendigvis den fulde virkning af et eventuelt faldende antal vandrende
arbejdstagere.
Ydelsesmodtagernes indkomst vil i mange tilfælde være mindre end forudsat i forskudsopgørelserne pga. hjemsendelse. Dermed vil indkomstaf-
trapningen også være mindre, og den udbetalte ydelse større. Dette vil afspejle sig i regnskabstallene i 2020 i det omfang, folk får ændret for-
skudsopgørelserne. Sker der ikke ændring af forskudsopgørelsen, sker der i 2021 i forbindelse med udarbejdelsen af årsopgørelsen en korrektion
af det for meget eller for lidt udbetalte beløb.
Der er som led i indsatsen mod parallelsamfund (styrket forældreansvar) budgetteret med mindreudgifter på 32,7 mio. kr. i 2020 i de tilfælde, hvor
der sker bortfald af ydelsen for elever, der ikke deltager i undervisningen i folkeskolen. Da en del af undervisningen i første og anden kvartal er
sket i form af fjernundervisning, er det muligt at det registrerede fravær bliver opgjort med større usikkerhed, og at udbetalingerne ikke bortfalder i
samme omfang som forudsat.
3.2 Opfølgning på midlertidige og permanente afvigelser
I afsnit 3.2 følges der op på karakteren af de underliggende afvigelser under delloftet for indkomstover-
førsler. Dette gøres med udgangspunkt i
tabel 3,
der angiver, hvor stor en andel af den samlede afvigelse
mellem bevilling og regnskab, der skyldes henholdsvis permanente og midlertidige udgiftsændringer, og
tabel 4,
der sammenholder det aktuelle skøn for de permanente udgiftsændringer med skønnet ved ud-
giftsopfølgning 3.
Opfølgningen i
tabel 4
skal give et indledende billede af, om der også kan forventes permanente afvigel-
ser forbundet med det nye års (f-årets) budgettering. Udviklingen i skønnet for de permanente udgifts-
ændringer siden forrige udgiftsopfølgning i forlængelse af ændringsforslagene er således en umiddelbar
indikator på, om forudsætningerne for det nye års finanslovsbudgettering er retvisende.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0012.png
Tabel 3: Opfølgning på midlertidige og permanente afvigelser
(Mio. kr.
Finanslovsbevilling (FL)
Regnskab for året
Afvigelse ved den aktuelle udgiftsopfølgning
- heraf permanente merudgifter
- heraf midlertidige merudgifter
Statslige udgifter
14774,3
14801,9
27,6
-15,7
43,3
Samlede offentlige udgifter
14774,3
14801,9
27,6
-15,7
43,3
Tabel 4: Opfølgning på udviklingen i permanente afvigelser
Mio. kr.
Permanente udgiftsændringer ved UO3
Permanente udgiftsændringer ved UO4
Udvikling siden forrige udgiftsopfølgning
Statslige udgifter
-15,8
-15,7
0,1
Samlede offentlige udgifter
-15,8
-15,7
0,1
I
bilag 1 (tabel B3)
vedlægges en supplerende redegørelse for den samlede afvigelse mellem grundbudget-
tet og regnskabet for året. Der følges op på de underliggende afvigelsers størrelse, hvorvidt de er af
midlertidig eller permanent karakter samt årsagerne til afvigelserne. Der skal følges op på de samlede
offentlige udgifter.
I
kommentarboks 5
redegøres der kort for udviklingen i skønnet for de permanente udgiftsændringer
siden forrige udgiftsopfølgning, herunder hvilke hovedkonti (eller underkonti), udviklingen primært
knytter sig til. Derudover foretages en umiddelbar vurdering af konsekvenserne fsva. det nye års (f-
årets) finanslovsbudgettering.
Kommentarboks 5: Opfølgning på permanente udgiftsændringer
Siden sidste udgiftsopfølgning er de permanente udgiftsændringer øget med 0,1 mio.kr. Denne ændring kan henføres til ændringer i befolkningstallet
som opgjort af Danmarks Statistik.
Ændringen får virkning efterfølgende år, idet et faldende antal 0-17-årige i 2020 medfører et faldende antal 1-17-årige i 2021, et faldende antal 2-17-
årige i 2022 etc. Skønnene for de kommende år justeres løbende i takt med nye befolkningsopgørelser og prognoser fra Danmarks Statistik.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0013.png
4 Uden for loft
Kapitel 4 omhandler udviklingen i ikke-loftsbelagte udgifter. I kapitlet foretages en opfølgning på føl-
gende udgifter:
Øvrige udgifter uden for loft.
4.3 Bevillings- og udgiftsopfølgning for øvrige udgifter uden for loft
I afsnit 4.3 følges der op på den forventede udgiftsudvikling for øvrige udgifter uden for loft.
Afsnit 4.3
er således kun relevant for ministerområder med øvrige udgifter uden for loft.
Øvrige udgifter uden for loft svarer til
overførselsramme 1 og 2.
I afsnittet sammenholdes regnskabet med finansårets bevilling i alt. Dette gøres med udgangspunkt i
tabel 7,
der viser differencen mellem finansårets bevilling i alt og regnskab for året for samtlige hoved-
konti for øvrige udgifter uden for loft.
Tabel 7: Udgiftsudvikling per hovedkonto for øvrige udgifter uden for loft
Samlet forskel ml.
Finansårets bevilling
Tabel 07 (Mio. kr.)
i alt
Grundbudget
Prognose ved UO3
Regnskab for året
finansårets bevilling
i alt og regnskab for
året
I alt
095123 Overtagne studielånsfordringer
095129 Kompensations af kommuner og regioner
381501 Tilbagebetalingsordning vedr. ejendoms-
skatter
387101 Udlån ifm. rentefrie lån ifm. COVID-19
21351,7
-1,5
3,2
6600,0
14750,0
6597,2
-2,8
0,0
6600,0
6796,3
-1,2
1,6
0,0
6795,9
7285,0
-1,1
1,8
0,0
7284,3
-14066,7
0,4
-1,4
-6600,0
-7465,7
I
kommentarboks 8
redegøres der kort for den forventede og den faktiske udvikling for øvrige udgifter
uden for loft, herunder de væsentligste forklaringer på differencen mellem de faktiske udgifter og fi-
nansårets bevilling i alt.
Kommentarboks 8: Forklaring på væsentlige afvigelser for øvrige udgifter uden for loft
§ 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer (Lovbunden)
Der er i 2020 en bevilling på kontoen på 1,5 mio. kr. Der blev ved årets udgang konstateret en afvigelse på 0,4 mio. kr. mellem den samlede bevil-
ling og årets resultat for § 09. 51.23. Overtagne studielånsfordringer. Afgivelsen kan henføres til, at der er afdraget 0,4 mio. kr. mindre på overtagne
studielån end forudsat ved bevillingen.
§ 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
Der er i 2020 en bevilling på kontoen på 3,2 mio. kr. Der blev ved årets udgang konstateret en afvigelse på 1,4 mio. kr. mellem den samlede bevil-
ling og årets resultat for § 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med behandling af genoptagelsessager. Afgivelsen kan
henføres til, at sagsbehandlingen af kompensationssagerne ikke nåede at blive afsluttet i 2020. Administrationen af bevillingen er påbegyndt i 2020,
og restbevillingen bliver videreført til 2021 og forventes anvendt i løbet af 1. halvår 2021.
§ 38.15.01. Tilbagebetalingsordning vedr. ejendomsskatter
Der blev på FL20 blev budgetteret med udgifter til tilbagebetaling af ejendomsskatter på 6.600 mio. kr. i 2020. Der er ikke foretaget tilbagebetalinger
i 2020 på grund den ændrede udsendelsesperiode af de nye ejendomsvurderinger, hvorfor der ikke har været et forbrug.
§ 38.71.01. Udlån ifm. rentefrie lån ifm. COVID-19
Der er under udgifter uden for loft indbudgetteret en tillægsbevilling på 14.750,0 mio. kr. på den nyoprettede konto § 38.71.01. Udlån i forbindelse
med lov om rentefrie lån mv. vedr. udlån som følge af Lov nr. 572 af 05. maj 2020 om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19. Der har alene været udgifter for 7.284,3 mio. kr. i 2020 på kontoen, hvilket
medfører et mindreforbrug på i alt -7.465,7 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0014.png
5 Bilag 1
5.1 Delloft for driftsudgifter
Af bilagstabel B1 fremgår afvigelsen mellem finansårets bevilling i alt og regnskabet for året fordelt på
de tre bevillingskategorier, hvortil der er knyttet forskellige disponeringsregler i henhold til budgetvej-
ledningen.
Tabel B1: Bevillings- og udgiftsopfølgning per bevillingskategori
Bevilling
Difference mellem
Tabel B01 (Mio. kr.)
Finanslovsbevilling i alt
Regnskab for året
finansårets bevilling i
alt og regnskabet
Dispenseret nettofor-
brug af videreførsler
Delloft for driftudgifter, i alt
Bevillinger med videreførselsadgang
Variable bevillinger
Øvrige
9.987,4
9.263,4
171,3
552,7
9.903,4
9.133,8
212,7
556,9
-84,0
-129,6
41,4
4,2
0,0
0,0
0,0
0,0
Af bilagstabel B2 fremgår nettoforbruget af videreførsler fordelt på hovedkonti samt det indbudgette-
rede og dispenserede nettoforbrug af videreførsler. Dispensationer til nettoforbrug af videreførsler ind-
tastes manuelt. Tabellen skal indeholde samtlige hovedkonti med videreførselsadgang under delloftet
for driftsudgifter.
Tabel B2: Opfølgning på nettoforbrug af videreførsler (kun konti med videreførselsadgang)
Indbudgetteret
førsler
Dispenseret
videreførsler
Forventet
videreførsler
ultimo året
Tabel B02 (Mio. kr.)
FL + TB
Regnskab for
året
Nettoforbrug af
videreførsler
forbrug af videre- nettoforbrug af
Videreførsler
primo året
Dellofter for driftudgifter, i alt
09.11.01 Departementet
09.11.02 Skatteankestyrelsen
09.31.01 Skattestyrelsen
09.31.02 Gældsstyrelsen
09.31.03 Vurderingsstyrelsen
09.31.04 Toldstyrelsen
09.31.05 Motorstyrelsen
09.31.06 Udviklings- og Forenklings-
styrelsen
09.31.08 Administrations- og Service-
styrelsen
09.41.01 Spillemyndigheden
9.263,4
277,5
364,6
2.792,0
899,7
459,0
503,8
253,4
3.314,0
0,0
6,0
9.133,8
271,6
346,8
2.781,7
886,8
432,0
503,8
256,3
3.303,2
-3,4
8,1
-129,6
-5,9
-17,8
-10,3
-12,9
-27,0
0,0
2,9
-10,8
-3,4
2,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
321,7
18,5
32,0
64,2
16,2
3,4
3,7
5,4
38,6
11,7
27,1
451,3
24,4
49,7
74,5
29,1
30,4
3,6
2,5
49,5
15,1
25,1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418097_0015.png
09.51.14 Delvis komp. for købsmoms
almennyttige for.
09.51.15 Spillehalspuljen
09.51.25 Forsøgsordning for socialt
udsatte grupper
09.51.28 Kompensation af ikkestatslige
fordringshavere
09.61.01 Medarbejder- og Kompeten-
cestyrelsen
09.61.03 Kompetencesekretariatet
09.61.04 Den Statslige Kompetence-
fond
09.61.05 Initiativer vedr. kompetence-
udvikling
09.61.06 Personalemæssige udgifter
ved udflytning
1,8
0,1
-1,7
0,0
0,0
32,8
34,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
122,9
90,4
-32,5
0,0
0,0
28,8
61,3
83,5
16,4
71,2
15,7
-12,3
-0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
19,5
7,3
31,8
8,0
0,8
0,2
-0,6
0,0
0,0
0,0
0,6
0,0
2,1
2,1
0,0
0,0
3,7
1,5
167,7
0,3
167,2
0,0
-0,5
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
8,7
0,0
9,2
0,3
Tabellen angiver FL+TB samt det forventede nettoforbrug af videreførsler. Det forventede nettoforbrug af videreførsler skal ses i forhold til det indbud-
getterede og dispenserede nettoforbrug af videreførsler. Et positivt tal indikerer et forventet forbrug af opsparing, mens et negativt tal indikerer en for-
ventet tilgang til opsparingen. Derudover fremgår videreførselsbeholdningen primo året og den forventede beholdning ultimo året.
5.2 Delloft for indkomstoverførsler
I bilagstabel B3 foretages en vurdering af midlertidige og permanente afvigelser under delloftet for ind-
komstoverførsler. I tabellen skal alene medtages konti, der falder inden for initiativpligtens beløbsgræn-
ser, dvs. afvigelser, der overstiger 50 mio. kr. eller 5 pct. af den samlede bevilling. Fravigelser fra dette
princip skal aftales med Finansministeriet. Tabellen kan specificeres på underkontoniveau.
Tabel B3: Vurdering af midlertidige og permanente afvigelser (kan specificeres på underkontoniveau)