Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418093_0001.png
Indhold
1 Udgiftsudviklingen for ministerområdet som helhed ................................................................... 2
2 Delloft for driftsudgifter .................................................................................................................. 4
2.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer ....................................................... 4
2.2 Opfølgning på bevillings- og udgiftsudviklingen ........................................................................ 7
3 Delloft for indkomstoverførsler .................................................................................................... 11
3.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer ..................................................... 11
3.2 Opfølgning på midlertidige og permanente afvigelser ............................................................. 13
4 Uden for loft ................................................................................................................................... 15
4.1 Opfølgning på anlægsrammen ............................................................................................... 15
4.2 Opfølgning på de ledighedsrelaterede udgifter ....................................................................... 16
4.3 Bevillings- og udgiftsopfølgning for øvrige udgifter uden for loft .............................................. 16
5 Bilag 1 ............................................................................................................................................ 18
5.1 Delloft for driftsudgifter ........................................................................................................... 18
5.2 Delloft for indkomstoverførsler ................................................................................................ 20
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0002.png
1 Udgiftsudviklingen for ministerområdet som helhed
I dette afsnit anvendes tabel 1 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I kapitel 1 foretages en opfølgning på udgiftsudviklingen på ministerområdet som helhed. Dette gøres
med udgangspunkt i
tabel 1,
der sammenholder finansårets bevilling i alt og det endelige regnskab for
året for de to dellofter og udgifter uden for loft. Tabellen giver således et samlet overblik over alle mini-
sterområdets udgifter.
Tabel 1: Samlet bevillings- og udgiftsopfølgning
Difference
Regnskab for
Tabel 01 (Mio. kr.)
FL
Indbudgetteret
nettoforbrug af
videreførsler
TB
Finansårets
bevilling i alt
året
mellem finans-
årets bevilling i
alt og regn-
skabet
Bevilling
I alt
Delloft for driftsudgifter
Delloft for indkomstover-
førsler
Uden for loft
- heraf øvrige udgifter
23.396,9
8.505,4
14.893,6
-2,1
-2,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
46,6
-104,0
0,0
150,6
150,6
23.443,5
8.401,4
14.893,6
148,5
148,5
23.167,3
8.454,0
14.715,3
-2,0
-2,0
-276,2
52,6
-178,3
-150,5
-150,5
Anm.: Dispensationer til nettoforbrug af videreførsler skal ikke indarbejdes i tabel 1, idet regnskabet skal sammenholdes med finansårets bevilling i alt, som
er ekskl. eventuelle dispensationer. I stedet redegøres for evt. dispensationer (dvs. tilladelser til at overskride finansårets bevilling i alt) i kommentarboksen
nedenfor.
Anm.: Et positivt differencetal indikerer, at regnskabet for hele året indeholder et merforbrug i forhold til finansårets bevilling i alt, mens et negativt tal
indikerer et mindreforbrug.
I
kommentarboks 1
redegøres kort for udgiftsudviklingen på ministerområdet. I relation til de loftsbelagte
udgifter på ministerområdet angives de væsentligste årsager til afvigelsen mellem finansårets bevilling i
alt og det endelige regnskab. Derudover foretages en kort opfølgning på udgiftsudviklingen i relation til
de ikke-loftsbelagte udgifter. Det skal herunder fremgå, hvis der er sket større ændringer i udgiftsni-
veauet siden forrige udgiftsopfølgning.
Kommentarboks 1: Samlet bevillings- og udgiftsopfølgning
Delloft for driftsudgifter
Der har i 2019 været en afvigelse mellem den samlede bevilling under delloft for driftsudgifter og forbruget på 52,6 mio. kr. De
samlede udgifter under delloft for driftsudgifter er opgjort til 8.454,0 mio. kr. hvilket er 52,6 mio. kr. mere end bevillingen på 8401,4
mio. kr. Merforbruget kan primært relateres til driftsbevillingen, jf. nedenfor.
For driftsbevillingerne under delloft for driftsudgifter er der et merforbrug på samlet 77,2 mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til
et merforbrug på 147,2 mio. kr. under § 09.31.01. Skattestyrelsen, hvilket hovedsageligt skyldes udgifter til civilretslige tiltag i ud-
bytteskattesagen på 156,7 mio. kr. Endvidere er der et merforbrug under § 09.11.01 Departementet på 6,7 mio. kr. og § 09.31.02.
Skatteankestyrelsen på 1,7 mio. kr., hvor der er flyttet bevilling for at sikre øvrige styrelser under Skatteministeriet en udsvings-
margin. For øvrige styrelser under Skatteministeriet har der været et mindreforbrug, der bl.a. kan relateres til udsvingsmarginen.
For øvrige bevillinger under delloft for driftsudgifter er der et mindreforbrug på samlet 24,5 mio. kr. Mindreforbruget kan primært
relateres til et mindreforbrug på 18,0 mio. kr. under § 09.11.51. Retssager mv., der kan henføres til et lavere aktivitetsniveau og
færre pålagte sagsomkostninger. Hertil er der et mindreforbrug på 5,2 mio. kr. under § 09.51.13. Godtgørelser mv.
Delloft for indkomstoverførsler
Der har i 2019 været et mindreforbrug på 178,3 mio. kr. under § 38.12.01. Børne- og Ungeydelsen, som er den eneste ordning un-
der delloft for indkomstoverførsler. De samlede udgifter til børne- og ungeydelsen i 2019 var 14.715,3 mio. kr., hvilket er 178,3 mio.
kr. mindre end bevillingen på 14.893,6 mio. kr. Mindreforbruget kan primært tilskrives dels færre børn under 18 end forudsat ved
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0003.png
budgetteringstidspunktet og dels indkomstaftrapning, hvor børne- og ungeydelsen nedjusteres, når modtagerens indkomst stiger.
Udgifter uden for loft
Der har i 2019 været et mindreforbrug for udgifter uden for loft på -150,5 mio. kr. Mindreforbruget kan helt primært henføres til et
mindreforbrug på 150,0 mio. kr. under § 09.51.02. Kompensation af kommuner for genoptagelse af for meget betalt ejendomsskat,
som skyldes, at der som følge af en række identificerede systemfejl ikke gennemføres sagsbehandling af ejendomme og tilbagebe-
talinger af for meget betalt grundskyld i 2019, som ellers var forudsat i akt. 142.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0004.png
2 Delloft for driftsudgifter
Kapitel 2 omhandler udgiftsudviklingen for bevillinger, der ligger inden for det statslige delloft for
driftsudgifter samt er omfattet af reglerne for disponering og udgiftsopfølgning som beskrevet i
Budget-
vejledningen stk. 3.1.1.1.
Delloftet for driftsudgifter svarer til ministeriets bevillinger på
driftsramme 1, 2 og 3 samt budgette-
ringsramme 1, 2 og 4.
Udgiftsopfølgningen for delloftet for driftsudgifter indeholder følgende punkter:
Opfølgning på prognoseændringer og prognoseafvigelser.
Opfølgning på bevillings- og udgiftsudviklingen.
I
bilag 1
(tabel
B1)
vedlægges en supplerende oversigt for delloftet for driftsudgifter, der viser afvigelsen
mellem finansårets bevilling i alt og regnskabet fordelt på de tre bevillingskategorier, hvortil der er knyt-
tet forskellige disponeringsregler. I
bilag 1 (tabel B2)
vedlægges endvidere en oversigt over nettoforbruget
af videreførsler på hovedkontoniveau.
2.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer
I dette afsnit anvendes figur 1, 2 og 3 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I afsnit 2.1 følges der op på prognoseafvigelser og prognoseændringer i løbet af året for bevillinger un-
der delloftet for driftsudgifter. Dette gøres med udgangspunkt i
figur 1, 2 og 3,
som giver et samlet over-
blik over, hvordan ministeriets prognoser og regnskabet har udviklet sig i forhold til hinanden i løbet af
året.
Figur 1
viser finansårets bevilling i alt og prognoserne for årets resultat ved hver udgiftsopfølgning.
Figur
2
viser hhv. de bagudrettede og fremadrettede prognoseafvigelser ved hver udgiftsopfølgning, mens
figur 3
viser nettojusteringerne af prognosen for hele årets forbrug ved hver udgiftsopfølgning. Bemærk,
at prognoseændringen i alt (dvs. summen af de orange søjler i
figur 3)
er lig med den samlede afvigelse
mellem grundbudgettet og regnskabet for året.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0005.png
Figur 1: Bevillings- og udgiftsopfølgning for delloftet som helhed
8800
8700
8600
8500
8400
8501
8300
8200
Grundbudget
Prognose 1 for Prognose 2 for Prognose 3 for
årets resultat
årets resultat
årets resultat
Regnskab for
året
8477
8454
8505
8536
8758
8743
8401
8533
8538
Differencen mellem finansårets bevil-
ling i alt og regnskabet på 52,7 mio. kr.
består af:
TB justeringer på -104,0 mio. kr. ift.
finanslovsbevillingen i alt og -137,3
mio. kr. ift. forrige udgiftsopfølg-
ning.
Ændret prognose på -47,4 mio. kr.
og ift. grundbudgettet og -23,4 mio.
kr. ift. forrige udgiftsopfølgning.
Prognoser (mio. kr.)
Finansårets bevilling i alt (mio. kr.)
Figur 2: Prognoseafvigelser ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
500
400
300
200
100
79
0
-100
-200
-300
-400
UO1
UO2
UO3
UO4
-174
-274
-344
-23
259
430
Figur 3: Prognoseændring ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
300
200
100
0
-100
-266
-200
-300
-400
UO1
UO2
UO3
UO4
Prognose
ændring i
alt
257
-47
-15
-23
Bagudrettede afvigelser
Fremadrettede afvigelser
Anm.: I 4. kvartal følges der op på forskellen mellem forrige prognose og regnskabet.
I
kommentarboks 2
redegøres der kort for den forventede og faktiske udgiftsudvikling under delloftet for
driftsudgifter, herunder om regnskabet afviger væsentligt fra prognosen ved forrige udgiftsopfølgning. I
redegørelsen sammenholdes de bagudrettede og fremadrettede afvigelser ved hver udgiftsopfølgning
med de løbende nettojusteringer af prognosen for hele årets forbrug. Derudover sammenholdes de
løbende nettojusteringer af prognosen med det endelige regnskab for hele året ved udgiftsopfølgning 4.
Redegørelsen skal indeholde en kort opfølgning på årsagen til den bagudrettede afvigelse ved udgiftsop-
følgning 4.
Kommentarboks 2: Opfølgning på ministeriets prognosepræcision
Udgiftsopfølgning 1
Den bagudrettede afvigelse på -173,5 mio. kr. kunne ved udgiftsopfølgning 1 primært henføres til følgende:
Et mindreforbrug på øvrig drift på 58,0 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, der primært kunne henføres
til periodiseringsafvigelser under implementeringsprogrammerne i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0006.png
Et mindreforbrug på øvrig drift på 57,1 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kunne relateres til
periodeafvigelser vedr. manglende huslejeopkrævninger fra Bygningsstyrelsen i 1. kvartal.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 13,8 mio. kr. under § 09.31.01. Skattestyrelsen vedr. civilretlige tiltag i udbytteskattesagen.
Den fremadrettede afvigelse på 430,4 mio. kr. kunne ved udgiftsopfølgning 1 primært henføres til følgende:
Et merforbrug på 403,0 mio. kr. til civilretlige tiltag på udbytteskatteområde, hvoraf 355,4 mio. kr. er en merudgift.
En periodeafvigelse på øvrig drift på 51,9 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kunne relateres
til manglende huslejeopkrævninger fra Bygningsstyrelsen i 1. kvartal.
En fremadrettet afvigelse på 29,6 mio. kr. under § 09.31.03. Toldstyrelsen, der kunne henføres til øgede udgifter ifm. Brexit.
Nettojusteringen ved udgiftsopfølgning 1 for delloft for driftsudgifter udgør 256,9 mio. kr. for § 9. Skatteministeriet.
Udgiftsopfølgning 2
Den bagudrettede afvigelse på -274,3 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 2 kunne primært henføres til følgende:
En ekstraordinær indtægt på 160,0 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen fra KMD vedr. EFI-forliget ind-
tægt.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 58,8 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kunne relateres til
periodeafvigelser vedr. manglende huslejeopkrævninger fra Bygningsstyrelsen i 2. kvartal.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 40,7 mio. kr. under § 09.31.01. Skattestyrelsen vedr. civilretlige tiltag i udbytteskattesagen.
Ved udgiftsopfølgning 2 var der en fremadrettet afvigelse på 259,3 mio. kr., hvilket primært kunne henføres til følgende:
En positiv indtægt (merforbrug) på 160,0 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, der skulle udligne den
ekstraordinære indtægt fra KMD vedr. EFI-forliget indtægt.
En periodeafvigelse på øvrig drift på 58,8 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kan relateres til
manglende huslejeopkrævninger fra Bygningsstyrelsen i 2. kvartal.
En periodeafvigelse på øvrig drift på 30,6 mio. kr. under § 09.31.01. Skattestyrelsen vedr. vedr. civilretlige tiltag i udbytteskattesa-
gen.
Nettojusteringen ved udgiftsopfølgning 2 for delloft for driftsudgifter udgør -15,0 mio. kr. for § 9. Skatteministeriet.
Udgiftsopfølgning 3
Den bagudrettede afvigelse på -344,5 ved udgiftsopfølgning 3 kunne primært henføres til følgende:
Et mindreforbrug på 160,0 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedr. ikke anvendte indtægter fra KMD
vedr. EFI-forliget indtægt og efterfølgende bortfald på TB.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 76,3 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen som følge af periodiserings-
afvigelser på tværs af styrelsen.
Et mindreforbrug på øvrig drift på 22,4 mio. kr. under § 09.31.01. Skattestyrelsen vedr. civilretlige tiltag i udbytteskattesagen.
Den fremadrettede afvigelse på 78,7 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 3 kunne primært henføres til følgende:
Et mindreforbrug på øvrig drift på 61,4 mio. kr. under § 09.31.01. Skattestyrelsen vedr. civilretlige tiltag i udbytteskattesagen.
En periodeafvigelse på øvrig drift på 85,3 mio. kr. under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedr. periodeafvigelser i
en række projekter og programmer.
En periodeafvigelse på øvrig drift på 27,4 mio. kr. under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen, der bl.a. kunne relateres
til manglende huslejeopkrævninger fra Bygningsstyrelsen i 3. kvartal.
Nettojusteringen ved udgiftsopfølgning 3 for delloft for driftsudgifter udgør -265,8 mio. kr. for § 9. Skatteministeriet.
Udgiftsopfølgning 4
Den bagudrettede afvigelse på -23,4 ved udgiftsopfølgning 4 kan primært henføres til følgende:
§ 09.11.01. Departementet
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under 09.11.01. Departementet en bagudrettet afvigelse på -11,7 mio. kr., som primært kan henføres
til 4,9 mio. kr. vedr. tilbagebetaling af advokatsalær ifm. advokatundersøgelsen om udbetaling af udbytteskat samt lavere lønudgifter
på 3,2 mio. kr., der kan relateres til større refusioner og mere egen betalt ferie.
§ 09.11.51. Retssager mv.
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under 09.11.51. Retssager mv. en bagudrettet afvigelse på -18,0 mio. kr. Afvigelsen kan ved udgifts-
opfølgning 4 primært henføres til et fald i honorarer til advokater på 12,3 mio. kr. samt mindre pålagte sagsomkostninger end budget-
teret på 11,1 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0007.png
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.01. Skattestyrelsen en bagudrettet afvigelse på -100,9 mio. kr., hvilket bl.a. kan henfø-
res til et mindreforbrug på 37,8 mio. kr., vedr. flyt af bevilling fra Skattestyrelsen til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på TB. Endvi-
dere er der været et mindreforbrug på 24,7 mio. kr. vedr. civilretlige tiltag i udbytteskattesagen samt et mindreforbrug på 10,5 mio. kr.
grundet regulering af hensættelse vedr. feriepenge.
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.02. Gældsstyrelsen en bagudrettet afvigelse på 10,0 mio. kr., hvilket bl.a. kan henføres
til et merforbrug på 10,2 mio. kr. grundet regulering af hensættelse vedr. feriepenge.
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen en bagudrettet afvigelse på 114,9 mio. kr., hvilket
skyldes en aktivitetsændring på 115,4 mio. kr. på øvrig drift, som primært vedrører meromkostninger vedr. Implementeringscenter for
Inddrivelse (ICI), der ikke indgik i prognose 3, idet der udestod en stillingtagen til finansieringen, som blev godkendt i forlængelse af
udgiftsopfølgning 3.
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen en bagudrettet afvigelse på -11,5 mio. kr.,
hvilket primært skyldes et mindreforbrug på 9,0 mio. kr. på husleje.
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
Ved udgiftsopfølgning 4 er der under § 09.51.13. Godtgørelser mv. en bagudrettet afvigelse på 8,3 mio. kr., hvilket primært skyldes
en prisændring på ca. 7,3 mio. kr. Dette kan henføres til, at gennemsnitsprisen pr. sag var 35.000 kr. mod budgetteret ca. 23.500 kr.
pr. sag. Hertil var der en aktivitetsændring på ca. 2,5 mio. kr., idet der blev gennemført 639 sager sammenlignet med de budgettere-
de 532 sager.
2.2 Opfølgning på bevillings- og udgiftsudviklingen
I dette afsnit anvendes tabel 2 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
Tabel 2
viser bevillings- og udgiftsudviklingen i løbet af året for samtlige hovedkonti under delloftet for
driftsudgifter. I
kommentarboks 3
gives de
væsentligste
forklaringer på den samlede forskel mellem bevilling
og regnskab for året på ministerområdet.
Tabel 2: Bevillings- og udgiftsopfølgning per hovedkonti
Difference
Finansårets
Tabel 02 (Mio. kr.)
bevilling i alt
Grundbudget
Prognose ved Prognose ved Prognose ved Regnskab for
UO1
UO2
UO3
året
mellem finans-
årets bevilling
og regnskab
for året
Delloft for driftsudgifter, i alt
091101 Departementet
091102 Skatteankestyrelsen
091151 Retssager mv.
091179 Reserver og budgetregule-
ring
092101 SKAT
093101 Skattestyrelsen
093102 Gældsstyrelsen
093103 Vurderingsstyrelsen
8.401,4
253,2
366,0
76,9
0,0
0,0
2263,3
763,9
363,1
8.501,4
265,8
495,0
76,9
-86,1
0,0
2310,7
756,0
427,4
8.758,3
271,3
385,0
76,9
-86,1
0,0
2643,0
753,0
383,0
8.743,2
271,2
376,6
76,9
0,0
0,0
2611,3
738,0
369,5
8.477,4
271,2
374,2
76,9
0,0
0,0
2511,5
737,7
360,9
8.454,0
259,9
367,3
58,9
0,0
0,0
2410,5
747,7
359,7
52,6
6,7
1,3
-18,0
0,0
0,0
147,2
-16,2
-3,4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0008.png
093104 Toldstyrelsen
093105 Motorstyrelsen
093106 Udviklings- og Forenklings-
styrelsen
093108 Administrations- og Ser-
vicestyrelsen
094101 Spillemyndigheden
095113 Godtgørelser mv.
095114 Delvis komp. for købsmoms
almennyttige for.
095115 Spillehalspuljen
095121 Gebyrer, retsafgifter mv.
095125 Forsøgsordning for socialt
udsatte grupper
410,5
241,4
2563,5
791,7
5,1
136,9
165,9
0,0
0,0
0,0
385,4
244,3
2493,8
825,3
4,0
136,9
165,9
0,0
0,0
0,0
415,0
243,3
2566,2
811,9
5,5
124,5
165,9
0,0
0,0
0,0
412,9
238,4
2563,0
805,3
5,9
108,2
165,9
0,0
0,0
0,0
407,9
239,9
2410,0
791,5
6,4
123,6
165,9
0,0
0,0
0,0
406,8
236,0
2524,9
780,0
6,0
131,7
164,5
0,0
0,0
0,0
-3,7
-5,4
-38,6
-11,7
0,9
-5,2
-1,4
0,0
0,0
0,0
Kommentarboks 3: Forklaringer på væsentligste afvigelser mellem finansårets bevilling og regnskab for året
§ 09.11.01. Departementet
Finansårets bevilling for § 09.11.01. Departementet var på i alt 253,2 mio. kr., mens forbruget for året var på 259,9 mio. kr. De-
partementet realiserer dermed et merforbrug på 6,7 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Merforbruget kan primært henføres
til bevillingsflyt fra departementets nettoudgiftsbevilling på 12,6 mio. kr. med henblik på at sikre disponeringsmuligheder for sty-
relserne i Skatteforvaltningen samt en indtægt på 4,9 mio. kr. vedr. tilbagebetaling af advokatsalær ifm. advokatundersøgelsen
om udbetaling af udbytteskat.
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.11.02. Skatteankestyrelsen var på i alt 366,0 mio. kr., mens forbruget for året udgør 367,3 mio. kr.
Skatteankestyrelsen realiserer dermed et merforbrug på 1,3 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Merforbruget kan bl.a. hen-
føres til bevillingsflyt mellem styrelserne i Skatteministeriets koncern på 8,3 mio. kr. med henblik på at sikre disponeringsmulig-
heder for styrelserne i Skatteforvaltningen. Modsatrettet har Skatteankestyrelsen blandt andet haft mindre udgifter til IT og lønud-
betaling som følge af et større antal vakancer og flere medarbejdere på orlov uden løntræk end forudsat.
§ 09.11.51. Retssager mv.
Finansårets bevilling for § 09.11.51. Retssager mv. var på i alt 76,9 mio. kr., mens forbruget for året var på 58,9 mio. kr. Der er
dermed et mindreforbrug på 18,0 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbruget kan bl.a. henføres til færre pålagte
sagsomkostninger og et lavere honorar til Kammeradvokaten. Det bemærkes, at det generelt er vanskeligt at forudse sagernes
udfald. Det lavere honorar skyldes bl.a. et lavere aktivitetsniveau (fx timeforbrug og antal behandlede sager) end forudsat.
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.01. Skattestyrelsen var på 2.263,3 mio. kr. mens forbruget for året var på 2.410,5 mio. kr. Skat-
testyrelsen realiserer dermed et merforbrug på 147,2 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Merforbruget kan primært henføres
til et merforbrug på 156,7 mio. kr. mio. kr. vedr. civilretlige tiltag i forbindelse med udbytteskattesagen samt et mindreforbrug på
9,5 mio. kr. vedr. Skattestyrelsens øvrige områder, herunder midler afsat til tværgående prioriteringer på ministerområdet.
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen
Finansårets bevilling for § 09.31.02. Gældsstyrelsen var på 763,9 mio. kr. mens forbruget for året var på 747,7 mio. kr. Gældssty-
relsen realiserer dermed et mindreforbrug på 16,2 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbruget skyldes primært, at
Gældsstyrelsen ikke har haft den forudsatte nettotilgang af medarbejdere, som var forudsat i bevillingen, svarende til 1.500 års-
værk mod et realiseret gennemsnit på 1.411 årsværk eksklusive kontorelever. En del af mindreforbrug på løn er i 2019 konverte-
ret til øvrig drift for primært at finansiere en merudgift til sikkerhedsstillelser.
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
Finansåret bevilling for § 09.31.03. Vurderingsstyrelsen var på 363,1 mio. kr. mens forbruget for året var på 359,7 mio. kr. Vurde-
ringsstyrelsen realiserer dermed et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbrug kan primært
henføres til bevillingsflyt til på 2,3 mio. kr. med henblik på at sikre disponeringsmuligheder i Vurderingsstyrelsen.
§ 09.31.04. Toldstyrelsen
Finansåret bevilling for § 09.31.04. Toldstyrelsen var på 410,5 mio. kr. mens forbruget for året var på 406,8 mio. kr. Toldstyrelsen
realiserer dermed et mindreforbrug på 3,7 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbrug kan primært henføres til bevil-
lingsflyt til på 2,6 mio. kr. med henblik på at sikre disponeringsmuligheder i Toldstyrelsen. Hertil var der et mindreforbrug på 1,1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0009.png
mio. kr. kommer af merindtægter fra oprydning i gamle afregninger (Customs-programmet og TAXUD fra 2016 og tidligere) samt
diverse mindre afvigelser i budgettet bl.a. flere lønrefusioner.
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
Finansåret bevilling for § 09.31.05. Motorstyrelsen var på 241,4 mio. kr., mens forbruget for året var på 236,0 mio. kr. Motorsty-
relsen realiserer dermed et mindreforbrug på 5,4 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Mindreforbrug kan primært henføres til
bevillingsflyt til på 2,3 mio. kr. med henblik på at sikre disponeringsmuligheder i Motorstyrelsen, aktivitetsændringer vedr. juridisk
bistand samt vedligeholdelse og tilretning af køretøjsregistret.
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Finansåret bevilling for § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen var på 2.563,5 mio. kr., mens forbruget for året var på
2.524,9 mio. kr. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen realiserer dermed et mindreforbrug på 38,6 mio. kr. i forhold til finansårets
bevilling. Mindreforbrug kan bl.a. henføres til bevillingsflyt til på 15,2 mio. kr. med henblik på at sikre disponeringsmuligheder i
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Hertil kan mindreforbruget henføres til lavere lønudgifter end budgetteret, da antallet af
rekrutteringer i styrelsen har været lavere end forventet. For Udviklings- og Forenklingsstyrelse underkonti kan følgende bemær-
kes:
For almindelig virksomhed udgør mindreforbruget 24,2 mio. kr., der er fordelt mellem et mindreforbrug vedr. lønudgifter på 34,8
mio. kr. samt et merforbrug på øvrige driftsudgifter på samlet 185,3 mio. kr. Hertil kommer der merindtægter for 174,7 mio. kr.
hvoraf 160,0 mio. kr. vedr. KMD.
Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE)
har haft et merforbrug på 14,7 mio. kr. fordelt med et merforbrug vedr.
lønudgifter på 21,3 mio. kr. og et mindreforbrug vedr. øvrige driftsudgifter på 6,6 mio. kr. Merforbruget skyldes prioritering af
midler på tværs af ministerområdet.
Implementeringscenter for Inddrivelse (ICI)
har haft et mindreforbrug på 4,6 mio. kr. fordelt på et mindreforbrug vedr. lønudgifter
på 7,4 mio. kr. og et merforbrug vedr. øvrige driftsudgifter på 2,8 mio. kr. Mindreforbruget vedr. lønudgifter på 7,4 mio. kr. skyldes
primært, at programmet ikke har konverteret eksterne konsulenter til interne ansatte i samme tempo som forudsat i budgettet.
Merforbruget vedr. øvrige driftsudgifter på 2,9 mio. kr. skyldes primært en højere aktivitet på dataoprydning end oprindelig forud-
sat.
Implementeringscenteret for Toldsystemet (EUTK)
har haft et mindreforbrug på 5,2 mio. kr. fordelt på et mindreforbrug vedr.
lønudgifter på 19,2 mio. kr. og et merforbrug vedr. øvrige driftsudgifter på 14,0 mio. kr. Mindreforbruget for lønudgifter kan henfø-
res til udfordringer med ansættelse af nye medarbejdere til programmet, som på kort sigt er håndteret ved at anvende eksterne
konsulenter.
Legacy-programmet
har haft et mindreforbrug på 18,5 mio. kr., hvilket er fordelt på et mindreforbrug vedr. løn på 20,6 mio. kr. og
et merforbrug vedr. øvrige driftsudgifter på 2,1 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært, at der i starten af 2019 var et generelt
mindreforbrug som følge af en lavere opmandingstakt end forventet. Det resulterede i en omdisponering i forbindelse med kvar-
talsrapporteringen for 2. kvartal, hvilket blev udmøntet til blandt andet levetidsforlængelser, projekteksekvering af DUDe og SKAT
Ligning og eksternt juridisk bistand til Legacy Kontraktforhandlinger.
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Finansåret bevilling for § 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen var på 791,7 mio. kr., mens forbruget for året var på
780,0 mio. kr. Administrations- og Servicestyrelsen realiserer dermed et mindreforbrug på 11,7 mio. kr. i forhold til finansårets
bevilling. Mindreforbrug kan primært henføres til bevillingsflyt til på 5,0 mio. kr. med henblik på at sikre disponeringsmuligheder i
Administrations- og Servicestyrelsen. Hertil er der desuden opgjort et mindreforbrug på 3,9 mio. kr., der kan relateres til færre
afskrivninger i 2019.
§ 09.41.01. Spillemyndigheden
Finansåret bevilling for § 09.41.01. Spillemyndigheden var på 5,1 mio. kr. mens forbruget for året var på 6,0 mio. kr. Spillemyn-
digheden realiserer dermed et merforbrug på 0,9 mio. kr. i forhold til finansårets bevilling. Afvigelse består i, at der fortsat har
været vækst i spillemarkedet med stigende indtægter og stigende personaleomkostninger til følge. En mindre del af afvigelsen
kan henføres til mindreforbrug på øvrig drift, hvor blandt andet forskningsprojekt om unges forhold til gaming ikke er gennemført
som planlagt, men er udskudt til 2020.
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
Finanslovsbevillingen for § 09.51.13. Godtgørelser mv var på 136,9 mio. kr. mens forbruget for året var på 131,7 mio. kr. Der er
således et samlet mindreforbrug på 5,2 mio. kr. Mindreforbruget er sammensat af et mindreforbrug på ca. 23,5 mio. kr. vedr.
øvrige godtgørelsesberettigede og et merforbrug på ca. 18,4 mio. kr. vedr. skattepligtige selskaber og fonde.
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0010.png
Finansårets bevilling for § 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger var på 165,9 mio. kr. mens
forbruget for året var på 164,5 mio. kr., hvilket er en afvigelse på -1,4 mio. kr. ift. den samlede bevilling. Afvigelsen er alene for-
skellen mellem det budgetterede og det realiserede forbrug i forbindelse med administrationen af ordningen (administrationsbi-
draget).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0011.png
3 Delloft for indkomstoverførsler
Bemærk: Dette kapitel er kun relevant for de ministerområder, der har bevillinger under delloftet for indkomstoverførsler.
Kapitel 3 omhandler udgiftsudviklingen for bevillinger, der ligger inden for det statslige delloft for ind-
komstoverførsler. Delloftet for indkomstoverførsler svarer til ministeriets bevillinger på
budgette-
ringsramme 3.
Den efterfølgende udgiftskontrol er ligesom den forudgående udgiftskontrol rettet mod at afklare, om
eventuelle udgiftsændringer på bevillinger under delloftet er af midlertidig eller permanent karakter.
Derudover er der ved udgiftsopfølgning 4 et særligt fokus på eventuelle ændringer i skønnet for de
permanente udgiftsændringer siden indgåelsen af det nye års (f-årets) finanslov. Udgiftsopfølgningen
for delloftet for indkomstoverførsler indeholder følgende punkter:
Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer.
Opfølgning på midlertidige og permanente udgiftsændringer.
3.1 Opfølgning på prognoseafvigelser og prognoseændringer
I dette afsnit anvendes figur 4 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I afsnit 3.1 følges der op på prognoseafvigelser og prognoseændringer i løbet af året. Dette gøres med
udgangspunkt i
figur 4,
der svarer til
figur 3
under delloftet for driftsudgifter. Figuren illustrerer således
de nettojusteringer af prognosen, som ministeriet har foretaget ved hver udgiftsopfølgning. Bemærk, at
prognoseændringen i alt svarer til den samlede afvigelse mellem grundbudgettet og regnskabet for året.
Figur 4: Prognoseændring ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
50
Figur 5: Prognoseændring ved hver udgiftsopfølgning (mio. kr.)
50
0
7
6
-178
0
7
6
-178
-50
-98
-93
-50
-98
-93
-100
-100
-150
-150
-200
-200
-250
UO1
UO2
UO3
UO4
Prognose
ændring i alt
-250
UO1
UO2
UO3
UO4
Prognose
ændring i alt
)
Anm. Figuren skal vise nettojusteringer af prognosen for de statslige udgifter.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0012.png
I
kommentarboks 4
redegøres der for den forventede og faktiske udgiftsudvikling under delloftet for ind-
komstoverførsler, herunder om regnskabet afviger væsentligt fra prognosen ved forrige udgiftsopfølg-
ning. I redegørelsen sammenholdes de løbende justeringer af prognosen for hele årets forbrug med det
endelige regnskab for året.
Kommentarboks 4: Opfølgning på ministeriets prognosepræcision
§ 38.12.01. Børne- og ungeydelsen
De samlede udgifter til børne- og ungeydelsen i 2019 var 14.715,3 mio. kr., hvilket er 178,3 mio. kr. mindre end bevillingen på
14.893,6 mio. kr. kr.
Løbende justeringer af prognosen
Skønnene for de samlede udgifter i 2019 er løbende blevet nedjusteret. Således blev skønnet på 14.893,6 i finansloven for 2019
nedjusteret med hhv. 98,1 mio. kr. og 93,5 mio. kr. ved udgiftsopfølgning 1 og 2 og opjusteret med 7,3 mio. kr. ved udgiftsopfølg-
ning 3.
Afvigelse mellem regnskab og prognose ved udgiftsopfølgning 3
De samlede udgifter til børne- og ungeydelsen i 2019 er 6,0 mio. kr. højere end skønnet ved udgiftsopfølgning 3. Heraf kan 3,0
mio. kr. af merudgifter henføres til et større antal 0-17-årige i 4. kvartal end forudsat ved udgiftsopfølgning 3.
Afvigelse mellem bevilling og det endelige regnskab for 2019
De samlede udgifter var i 2019 i alt 178,3 mio. kr. mindre end skønnet i finansloven for 2019.
Skønnet over udgifterne til børne- og ungeydelsen er hovedsageligt baseret på Danmarks Statistiks befolkningsprognose for 0-17-
årige, da børne- og ungeydelsen som udgangspunkt udbetales uden forudgående ansøgning til alle under 18 år. Der vil derfor som
udgangspunkt være en meget stor sammenhæng mellem antallet af 0-17-årige og udbetalingerne af ydelsen. Primo hvert kvartal
opgør Danmarks Statistik det eksakte folketal, og skønnene for børne- og ungeydelsen justeres løbende i takt hermed. Ændringer i
befolkningstallet kan forklare ca. 67,2 mio. kr. af afvigelsen. Der har i gennemsnit over året været ca. 4.500 færre børn under 18 år
end forudsat på budgetteringstidspunktet.
Indkomstaftrapningen er skønnet at bidrage med ca. 70,2 mio. kr. i mindreudgifter i forhold til det budgetterede. Konkret indebærer
indkomstaftrapningen, at børne- og ungeydelsen nedjusteres, når modtagerens indkomst stiger. Der er stor usikkerhed på både
omfanget og periodiseringen af indkomstaftrapningen af børne- og ungeydelsen af følgende årsager:
Indkomstaftrapningen sker løbende, baseret på forskudsopgørelsen, men for den enkelte modtager sker der en endelig opgørel-
se af størrelsen af indkomstaftrapningen efter udløbet af indkomståret. For regnskabsåret 2019 betyder det, at der i 2019 sker
en korrektion af ydelse udbetalt i 2018, og at der i 2020 sker en korrektion af ydelse udbetalt i 2019. Indkomstaftrapningen med-
fører således nogen usikkerhed om periodiseringen af de samlede udbetalinger, både mellem budgetårene og i de enkelte kvar-
taler inden for et budgetår.
Skønnet over indkomstaftrapningen er baseret på historiske data. Således var skønnet på budgetteringstidspunktet baseret på
indkomstdata for 2016 fremskrevet til 2019 med udviklingen i indkomsterne ifølge forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
december 2018. Der kan være stor usikkerhed på disse fremskrivninger og dermed på skønnet
På budgetteringstidspunktet blev skønnet en indkomstaftrapning på 222,8 mio. kr. På baggrund af beregninger baseret på nye da-
ta fra Udbetaling Danmarks udbetalingsregister vedr. 2018 skønnes indkomstaftrapningen i 2019 at have været i størrelsesorde-
nen 293,0 mio. kr. Der er stadig tale om et skøn, ikke en egentlig regnskabsmæssig opgørelse, men beregningerne vurderes at
være mindre usikre end dem, der lå til grund for det oprindelige skøn.
En mindreudgift på 12,5 mio. kr. kan henføres til en konsolidering af skønnet over konsekvenserne af optjeningsprincippet. Det
konsoliderede skøn er udtryk for, at der vurderes at være flere personer, der ikke opfylder betingelserne for at modtage den fulde
ydelse, dvs. de ikke har haft tilstrækkelige perioder med beskæftigelse eller ophold her i landet, end forudsat i det tidligere skøn.
En mindreudgift på 13,3 mio. kr. kan henføres til en ændret aktivitetsvurdering af initiativet vedr. styrket forældreansvar, der giver
mulighed for bortfald af børnecheck for elever, som ikke deltager i undervisningen i folkeskolen.
Den resterende afvigelse på 15,1 mio. kr. kan henføres til en række forhold, der medfører usikkerhed på budgetskønnene. Disse
omfatter, udover at der er usikkerhed på omfanget af indkomstaftrapningen og optjeningsprincippet, jf. ovenfor, at sammenhængen
mellem antallet af 0-17-årige og udbetaling af ydelsen ikke fuldstændig. Der er således børn og unge i Danmark, hvor betingelser-
ne for at få ydelsen ikke er opfyldt. Det er fx tilfældet, hvis barnet er anbragt uden for hjemmet. Endvidere udbetales der børne- og
ungeydelse til børn bosiddende i udlandet, hvis en af forældrene er borgere i et EU/EØS-land mv. og har bopæl eller beskæftigelse
i Danmark.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0013.png
Det skal endvidere bemærkes, at der udover mindreudgiften i 2019 har været en indtægt vedr. tilbagebetalinger på 5,9 mio. kr. på
kontoen.
3.2 Opfølgning på midlertidige og permanente afvigelser
I dette afsnit anvendes tabel 3 og 4 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I afsnit 3.2 følges der op på karakteren af de underliggende afvigelser under delloftet for indkomstover-
førsler. Dette gøres med udgangspunkt i
tabel 3,
der angiver, hvor stor en andel af den samlede afvigelse
mellem bevilling og regnskab, der skyldes henholdsvis permanente og midlertidige udgiftsændringer, og
tabel 4,
der sammenholder det aktuelle skøn for de permanente udgiftsændringer med skønnet ved ud-
giftsopfølgning 3.
Opfølgningen i
tabel 4
skal give et indledende billede af, om der også kan forventes permanente afvigel-
ser forbundet med det nye års (f-årets) budgettering. Udviklingen i skønnet for de permanente udgifts-
ændringer siden forrige udgiftsopfølgning i forlængelse af ændringsforslagene er således en umiddelbar
indikator på, om forudsætningerne for det nye års finanslovsbudgettering er retvisende.
Tabel 3: Opfølgning på midlertidige og permanente afvigelser
Tabel 03 (Mio. kr.)
Finanslovsbevilling (FL)
Regnskab for året
Afvigelse ved den aktuelle udgifts-
opfølgning
- heraf permanente merudgifter
- heraf midlertidige merudgifter
-178,3
-171,8,
-6,5
-178,3
-171,8
-6,5
Statslige udgifter Samlede offentlige udgifter
14.893,6
14.715,3
14.893,6
14.715,3
Tabel 4: Opfølgning på udviklingen i permanente afvigelser
Mio. kr.
Permanente udgiftsændringer ved UO3
Permanente udgiftsændringer ved UO4
Udvikling siden forrige udgiftsopfølgning
Statslige udgifter
-174,8
-171,8
3,0
Samlede offentlige udgifter
-174,8
-171,8
3,0
I
bilag 1 (tabel B3)
vedlægges en supplerende redegørelse for den samlede afvigelse mellem grundbudget-
tet og regnskabet for året. Der følges op på de underliggende afvigelsers størrelse, hvorvidt de er af
midlertidig eller permanent karakter samt årsagerne til afvigelserne. Der skal følges op på de samlede
offentlige udgifter.
I
kommentarboks 5
redegøres der kort for udviklingen i skønnet for de permanente udgiftsændringer
siden forrige udgiftsopfølgning, herunder hvilke hovedkonti (eller underkonti), udviklingen primært
knytter sig til. Derudover foretages en umiddelbar vurdering af konsekvenserne fsva. det nye års (f-
årets) finanslovsbudgettering.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0014.png
Kommentarboks 5: Opfølgning på permanente udgiftsændringer
Siden sidste udgiftsopfølgning er de permanente udgiftsændringer øget med 3,0 mio.kr. Hele denne ændring kan henføres til æn-
dringer i befolkningstallet som opgjort af Danmarks Statistik.
Ændringen får virkning efterfølgende år, idet et faldende antal 0-17-årige i 2019 medfører et faldende antal 1-17-årige i 2020, et
faldende antal 2-17-årige i 2021 etc. Skønnene for de kommende år justeres løbende i takt med nye befolkningsopgørelser og
prognoser fra Danmarks Statistik.
Det bemærkes, at opjustering af skønnet over indkomstaftrapningen ikke særskilt medføre en ændring af de permanente udgifts-
ændringer. Det skyldes, at budgetteringsmodellen indeholder et justeringsled baseret på historiske regnskabstal. Dette justering-
sled er nedjusteret svarende til forøgelsen af indkomstaftrapningen. Da begge elementer indgår i skønnet over de permanente
merudgifter, er der ingen nettovirkning. Det historisk baserede justeringsled udgør herefter -8,6 mio. kr. årligt. Dermed svarer den
ikke forklarede afvigelse på -15,1 mio. kr., jf. kommentarboks 4, til summen af justeringsleddet på -8,6 mio. kr. og de midlertidige
merudgifter på -6,5 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0015.png
4 Uden for loft
Kapitel 4 omhandler udviklingen i ikke-loftsbelagte udgifter. I kapitlet foretages en opfølgning på føl-
gende udgifter:
Anlægsrammen.
Ledighedsrelaterede udgifter.
Øvrige udgifter uden for loft.
4.1 Opfølgning på anlægsrammen
I dette afsnit anvendes tabel 5 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I afsnit 4.1 foretages en opfølgning på udgifter under anlægsrammen.
Afsnit 4.1 er således kun relevant for
ministerområder med en anlægsramme.
I dette afsnit sammenholdes regnskabet med finansårets bevilling i alt. Dette gøres med udgangspunkt i
tabel 5,
der viser differencen mellem finansårets bevilling i alt og regnskab for året for samtlige hoved-
konti på anlægsrammen.
Tabel 5: Udgiftsudvikling per hovedkonto for anlægsbudgettet
(Trækkes i SKS
automatisk udfyldelse)
I
kommentarboks 6
redegøres der kort for den forventede og den faktiske udvikling for udgifter på an-
lægsrammen, herunder de væsentligste forklaringer på differencen mellem de faktiske udgifter og fi-
nansårets bevilling i alt.
Kommentarboks 6: Forklaring på væsentlige afvigelser for anlægsbudgettet
(Skabelon - udfyldes manuelt)
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0016.png
4.2 Opfølgning på de ledighedsrelaterede udgifter
I dette afsnit anvendes tabel 6 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I afsnit 4.2 følges der op på den forventede udgiftsudvikling for de ledighedsrelaterede udgifter.
Afsnit
4.2 er således kun relevant for ministerområder med ledighedsrelaterede udgifter.
De ledighedsrelaterede udgifter
svarer til
overførselsramme 3.
I
tabel 6
opgøres ændringer ved udgiftsudviklingen for de statslige udgifter på hovedkontoniveau. I ta-
bellen indgår desuden regnskabet for året.
Tabel 6: Udgiftsudvikling per hovedkonto for ledighedsrelaterede udgifter
(de
statslige udgifter) (kan specificeres på underkontoniveau)
(Trækkes fra SKS
automatisk udfyldelse)
I
kommentarboks 7
redegøres der kort for den forventede og den faktiske udvikling for ledighedsrelatere-
de udgifter, herunder de væsentligste forklaringer på differencen mellem de faktiske udgifter og finans-
årets bevilling i alt.
Kommentarboks 7: Forklaring på væsentlige afvigelser for de ledighedsrelaterede udgifter
(Skabelon - udfyldes manuelt)
4.3 Bevillings- og udgiftsopfølgning for øvrige udgifter uden for loft
I dette afsnit anvendes tabel 7 i SKS samt skabelonen i afsnittet.
I afsnit 4.3 følges der op på den forventede udgiftsudvikling for øvrige udgifter uden for loft.
Afsnit 4.3
er således kun relevant for ministerområder med øvrige udgifter uden for loft.
Øvrige udgifter uden for loft svarer til
overførselsramme 1 og 2.
I afsnittet sammenholdes regnskabet med finansårets bevilling i alt. Dette gøres med udgangspunkt i
tabel 7,
der viser differencen mellem finansårets bevilling i alt og regnskab for året for samtlige hoved-
konti for øvrige udgifter uden for loft.
Tabel 7: Udgiftsudvikling per hovedkonto for øvrige udgifter uden for loft
Samlet forskel ml.
Finansårets bevilling
Tabel 07 (Mio. kr.)
i alt
Grundbudget
Prognose ved UO3
Regnskab for året
finansårets bevilling
i alt og regnskab for
året
I alt
095102 Komp. for tilbagebetaling af ejendoms-
skat
095123 Overtagne studielånsfordringer
381501 Tilbagebetalingsordning vedr. ejendoms-
skatter
148,5
150,0
-1,5
0,0
-2,1
0,0
-2,1
-1,4
0,0
-1,4
0,0
-2,0
0,0
-2,0
0,0
-150,5
-150,0
-0,5
0,0
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0017.png
I
kommentarboks 8
redegøres der kort for den forventede og den faktiske udvikling for øvrige udgifter
uden for loft, herunder de væsentligste forklaringer på differencen mellem de faktiske udgifter og fi-
nansårets bevilling i alt.
Kommentarboks 8: Forklaring på væsentlige afvigelser for øvrige udgifter uden for loft
§ 09.51.02. Kompensation af kommuner for genoptagelse af for meget betalt ejendomsskat (Lovbunden)
Der er i 2019 en bevilling på kontoen på 150,0 mio. kr., jf. akt. 142 af 2. maj 2019. Der er ikke realiseret udgifter på kontoen. Min-
dreforbruget skyldes, at der som følge af en række identificerede systemfejl ikke gennemføres sagsbehandling af ejendomme og
tilbagebetalinger af for meget betalt grundskyld i 2019, som ellers var forudsat i akt. 142.
§ 09.51.23.Overtagne studielånsfordringer (Lovbunden bevilling)
Der er i 2019 en bevilling på kontoen på -1,5 mio. kr. Der blev ved årets udgang konstateret en afvigelse på -0,5 mio. kr. mellem
den samlede bevilling og årets resultat for § 09.22.23. Overtagne studielånsfordringer. Afgivelsen kan henføres til, at der er af-
draget 0,5 mio. kr. mere end forudsat ved bevillingen.
§ 38.15.01 Tilbagebetalingsordning vedr. ejendomsskatter
Der har i 2019 ikke været aktivitet på kontoen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0018.png
5 Bilag 1
5.1 Delloft for driftsudgifter
Af bilagstabel B1 fremgår afvigelsen mellem finansårets bevilling i alt og regnskabet for året fordelt på
de tre bevillingskategorier, hvortil der er knyttet forskellige disponeringsregler i henhold til budgetvej-
ledningen.
Tabel B1: Bevillings- og udgiftsopfølgning per bevillingskategori
Bevilling
Difference
Tabel B01 (Mio. kr.)
Finanslovsbevilling Regnskab for
i alt
året
mellem fi-
nansårets
bevilling i alt
og regnskabet
Dispenseret
nettoforbrug af
videreførsler
Delloft for driftudgifter, i alt
Bevillinger med videreførselsad-
gang
Variable bevillinger
Øvrige
8.401,4
8.187,6
136,9
76,9
8.454,0
8.263,4
131,7
58,9
52,6
75,8
-5,2
-18,0
245,0
245,0
0,0
0,0
Af bilagstabel B2 fremgår nettoforbruget af videreførsler fordelt på hovedkonti samt det indbudgette-
rede og dispenserede nettoforbrug af videreførsler. Dispensationer til nettoforbrug af videreførsler ind-
tastes manuelt. Tabellen skal indeholde samtlige hovedkonti med videreførselsadgang under delloftet
for driftsudgifter.
Tabel B2: Opfølgning på nettoforbrug af videreførsler (kun konti med videreførselsadgang)
Regnskab for
året
Nettoforbrug af
videreførsler
Indbudgetteret
forbrug af
videreførsler
Dispenseret
nettoforbrug af
videreførsler
Videreførsler
primo året
Forventet
videreførsler
ultimo året
Tabel B02 (Mio. kr.)
FL + TB
Dellofter for driftudgifter, i alt
09.11.01 Departementet
09.11.02 Skatteankestyrelsen
09.21.01 SKAT
09.31.01 Skattestyrelsen
09.31.02 Gældsstyrelsen
09.31.03 Vurderingsstyrelsen
09.31.04 Toldstyrelsen
09.31.05 Motorstyrelsen
09.31.06 Udviklings- og Forenklings-
styrelsen
09.31.08 Administrations- og Service-
styrelsen
8.187,6
253,2
366,0
0,0
2.263,3
763,9
363,1
410,5
241,4
2.563,5
791,7
8.263,4
259,9
367,3
0,0
2.410,5
747,7
359,7
406,8
236,0
2.524,9
780,0
75,8
6,7
1,3
0,0
147,2
-16,2
-3,4
-3,7
-5,4
-38,6
-11,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
245,0
0,0
0,0
0,0
245,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
309,4
25,3
33,3
0,0
211,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
233,6
18,5
32,0
0,0
64,2
16,2
3,4
3,7
5,4
38,6
11,7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0019.png
09.41.01 Spillemyndigheden
09.51.14 Delvis komp. for købsmoms
almennyttige for.
09.51.15 Spillehalspuljen
09.51.25 Forsøgsordning for socialt
udsatte grupper
5,1
165,9
0,0
0,0
6,0
164,5
0,0
0,0
0,9
-1,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
28,0
7,3
0,3
3,7
27,1
8,7
0,3
3,7
Tabellen angiver FL+TB samt det forventede nettoforbrug af videreførsler. Det forventede nettoforbrug af videreførsler skal ses i forhold til det indbud-
getterede og dispenserede nettoforbrug af videreførsler. Et positivt tal indikerer et forventet forbrug af opsparing, mens et negativt tal indikerer en for-
ventet tilgang til opsparingen. Derudover fremgår videreførselsbeholdningen primo året og den forventede beholdning ultimo året.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at oversende det materiale, der i medfør af § 11 i Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning blev forelagt Skatteministeriets departementschef i 1., 2. og 3. kvartal 2020, til skatteministeren
2418093_0020.png
5.2 Delloft for indkomstoverførsler
I bilagstabel B3 foretages en vurdering af midlertidige og permanente afvigelser under delloftet for ind-
komstoverførsler. I tabellen skal alene medtages konti, der falder inden for initiativpligtens beløbsgræn-
ser, dvs. afvigelser, der overstiger 50 mio. kr. eller 5 pct. af den samlede bevilling. Fravigelser fra dette
princip skal aftales med Finansministeriet. Tabellen kan specificeres på underkontoniveau.
Tabel B3: Vurdering af midlertidige og permanente afvigelser (kan specificeres på underkontoniveau)
(Skabelon
- dannes vha. excelværk-
tøjet på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside)