Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2369923_0001.png
9. april 2021
J.nr. 2021 - 2606
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 384 af 18. marts 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om, hvilke muligheder vikarer har for at få kørselsfradrag, til skatteministeren
2369923_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder vikarer har for at få kørselsfradrag.
Svar
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet nedenstående bidrag fra Skattestyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”Ifølge ligningslovens § 9 C, stk. 1 og 2, kan der ved
opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst foretages fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Fradrag
kan foretages for den del af befordringen pr. arbejdsdag, der overstiger 24 km.
Fradraget foretages med et beløb, som beregnes på grundlag af den normale transportvej
i bil efter en kilometersats, der fastsættes af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 1.
I 2021 udgør satsen for daglig transport mellem 25 og 120 km 1,90 kr. pr. km. For den
del af befordringen, der ligger over 120 km dagligt, er satsen 0,95 kr. pr. km, medmindre
den skattepligtige er bosiddende i visse udkantskommuner eller på visse danske småøer,
jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3. I disse tilfælde beregnes fradraget efter Skatterådets sats for
de første 120 km uanset hvor mange kilometer, der er mellem den sædvanlige bopæl og
arbejdspladsen. Der sker således ikke nedsættelse af satsen ved kørsel udover 120 kilome-
ter dagligt. For personer med lav indkomst tillægges fradraget en procentdel efter reglerne
i ligningslovens § 9 C, stk. 4.
Som arbejdsplads betragtes et sted, hvor den skattepligtige erhverver en indtægt, og som
ikke er den skattepligtiges bopæl, jf. også bemærkningerne til lovforslag L 285 af 19. maj
1993. Af lovforarbejderne fremgår en række eksempler på, hvad der kan udgøre en ar-
bejdsplads, herunder kundens sted, en konference, et sted, hvor der hentes post eller ma-
terialer, samt et sted, hvor der modtages efteruddannelse som led i et arbejde.
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at det sted, hvor en vikar arbejder som vikar,
kan anses for vikarens arbejdsplads, forudsat at vikaren erhverver en indtægt det pågæl-
dende sted, samt at vikaren ikke arbejder på sin bopæl.
Det gælder efter Skattestyrelsens vurdering også, når en vikar er ansat af et vikarbureau til
at arbejde som vikar for en anden virksomhed, idet en kundes sted ifølge forarbejderne til
ligningslovens § 9 C også anses for en arbejdsplads.
En vikar kan således foretage fradrag for den daglige befordring, der overstiger 24 km,
mellem vikarens sædvanlige bopæl og det sted, hvor vikaren arbejder som vikar, jf. lig-
ningslovens § 9 C, stk. 1 og 2.”
Side 2 af 2