Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2417498_0001.png
18. juni 2021
J.nr. 2021 - 2680
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 376 af 15. marts 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 376: MFU spm. om at redegøre for det statslige provenu, herunder virkningen på strukturel saldo, såfremt den årlige inddrivelse af SU-gæld for udenlandske studerende steg, til skatteministeren
2417498_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for det statslige provenu, herunder virkningen på strukturel
saldo, såfremt den årlige inddrivelse af SU-gæld for udenlandske studerende steg med
henholdsvis 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95 eller 100
pct.
Svar
Den samlede SU-gæld for udenlandske statsborgere
både herboende og udrejste mv.
skønnes ultimo 2020 at udgøre knap 980 mio. kr. og ca. 260 mio. kr. opgjort til kursværdi
fordelt på ca. 15.900 skyldnere. Heraf skønnes ca. 720 mio. kr. (ca. 250 mio. kr. opgjort til
kursværdi) at kunne henføres til ca. 11.600 herboende skyldnere.
Inddrivelsesprovenuet i 2020 af SU-gæld for udenlandske statsborgere udgør ca. 39 mio.
kr.,
jf. tabel 1.
Heraf kan ca. 30 mio. kr. henføres til herboende, mens de resterende ca. 9
mio. kr. kan henføres til udrejste mv. En hypotetisk stigning i inddrivelsesprovenuet i
2020 på 100 pct. indebærer, at inddrivelsesprovenuet stiger til ca. 77 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Pct.-vis vækst i inddrivelsesprovenuet af SU-gæld fra udenlandsk statsborgerskab i 2020
fordelt på opholdssted
Pct.-vis vækst i inddrivelsesprovenu i 2020
0
30
9
39
5
31
10
41
10
32
10
42
15
34
10
44
20
35
11
46
25
37
11
48
30
38
12
50
35
40
12
52
40
41
13
54
45
43
13
56
50
44
14
58
Mio. kr.
(2020-niveau)
Herboende
Udrejste mv.
I alt
Mio. kr.
(2020-niveau)
Herboende
Udrejste mv.
I alt
Pct.-vis vækst i inddrivelsesprovenu i 2020
0
30
9
39
55
46
14
60
60
47
15
62
65
49
15
64
70
50
15
66
75
52
16
68
80
53
16
69
85
55
17
71
90
56
17
73
95
58
18
75
100
59
18
77
Anm.: SU-gæld dækker her over misligholdt SU-lån, misligholdt tilbagebetalingskrav på uddannelsesstøtte og tidligere op-
sagte statsgaranterede studielån samt renter og gebyrer for SU-krav. Statsborgerskab er opgjort på det tidspunkt, hvor
skyldneren første gang fik sendt SU-gæld til inddrivelse.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Den offentlige og strukturelle saldo vil ikke direkte blive påvirket af en stigning i inddri-
velsesprovenuet af SU-gæld fra udenlandske statsborgere. Det skyldes et nationalregn-
skabsprincip (som følger den Europæiske nationalregnskabsmanual, ESA2010) om, at det
kun er afskrivninger af skatte- og afgiftsrestancer, som indgår i den offentlige saldo. Af-
skrivninger af øvrige offentlige restancer, herunder SU-gæld, indgår i stedet i den offent-
lige forvaltnings finansielle aktiver og passiver. Der vil dog være en indirekte virkning på
den offentlige og strukturelle saldo i form af mindre tilbageløb fra skatter og afgifter fra
herboende skyldnere. En stigning i inddrivelsesprovenuet vil imidlertid forbedre DAU-
saldoen i form af en reduktion af afskrivninger i statsregnskabet.
Side 2 af 2