Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2355418_0001.png
Teknisk gennemgang af ny
udbyttemodel
Møde i SAU
11. marts 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0002.png
Teknisk gennemgang af ny udbyttemodel
Indhold
1 Ny model for udbyttebeskatning
2 Tidsramme
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0003.png
1
Ny model for udbyttebeskatning
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0004.png
Overordnet udformning
af ny udbyttemodel
Skatteministeriet arbejder fortsat på
udformningen af en ny udbyttemodel
Arbejdet tager udgangspunkt i det
udkast til lovforslag, der har været i
høring i 2020.
Udkastet bygger på den modelskitse,
der blev præsenteret i 2018 under
den tidligere regering.
Arbejdet har fokus på at forbedre
modelskitsen og hurtigst muligt at
fremsætte et endeligt lovforslag om en
robust og fremtidssikret model.
Erfaringer fra andre lande
Det undersøges, om erfaringer fra andre
lande kan inddrages.
Høringssvar
De modtagne høringsforslag er med til at
kvalificere modelskitsen.
Dialog med relevante partier
Der er fortsat dialog med relevante
parter.
Foranalyse af it-understøttelsen
Der gennemføres en foranalyse af it-
understøttelsen i 2021 mhp. vurdering af
foreløbige estimater for tidsplan og
omkostninger.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0005.png
Ny model for udbyttebeskatning
Den nuværende refusionsmodel
Efter gældende regler opkræves 27 pct. i
udbyttekildeskat ved udlodning af udbytte fra danske
selskaber. De fleste udenlandske aktionærer er
imidlertid berettiget til en lavere skattesats end 27
pct.
typisk 15 pct. eller mindre. Udenlandske
aktionærer skal derfor anmode Skattestyrelsen om
refusion af for meget indeholdt udbytteskat for at
opnå den korrekte skattebetaling.
Refusionsmodellen er ressourcekrævende, fordi det
er besværligt at kontrollere, om ansøgeren er den
retmæssige ejer af udbyttet og er berettiget til
refusion.
Ny nettoindeholdelsesmodel
Hovedidéen i den nye model for udbyttebeskatning,
kaldet nettoindeholdelsesmodellen, er at opkræve
den korrekte skattesats ved udbetaling af udbyttet,
så udenlandske aktionærer ikke længere behøver at
søge om refusion. Dermed vil den svindel med
refusionsanmodninger, som kendes fra
udbyttesagen, ikke kunne forekomme.
Modellen kræver, at der inden udbetalingen af
udbyttet tilvejebringes oplysninger om de enkelte
udenlandske aktionærers korrekte skattesats.
Banker, der vil deltage i dette system, skal hæfte for,
at de oplyste skattesatser er korrekte.
Ramme for udbyttebeskatning
Udenlandske aktionærer har gennem
DBO’er
eller andre aftaler typisk ret til en lavere skat
end 27 pct. Denne ret sikres aktuelt gennem
mulighed for refusion, men tilstræbes med
den ny model primært at skulle ske gennem
nettoindeholdelse. Der vil i den nye model
fortsat være mulighed for refusion, men netto-
indeholdelse vil være et attraktivt alternativ,
bl.a. fordi afregningen af den korrekte skat kan
ske langt hurtigere end ved refusion.
Baggrund
En tværministeriel arbejdsgruppe
anbefalede i juni 2017, at der indføres en ny
model for udbyttebeskatning baseret på
nettoindeholdelse i stedet for den
nuværende refusionsordning. På den
baggrund er der i et samarbejde mellem
Skatteministeriet, Finans Danmark, udvalgte
banker og VP Securities udarbejdet en
konkret skitse til en ny model. Aftalekredsen
er jævnligt blevet orienteret om udviklingen i
arbejdet.
5
Betaling af 27 pct. udbytteskat
Anmodning om refusion
Udbetaling af refusion
Udenlandsk
aktionær, der
har investeret i
danske aktier
Skattestyrelsen
Betaling af endelig udbytteskat
Udenlandsk
aktionær, der
har investeret i
danske aktier
Skattestyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0006.png
Hovedtræk og formål med ny model
Registrering af udenlandske aktionærer…
Udenlandske aktionærer, der er berettiget til en udbytteskat under
27 pct., skal, for at opnå nettoindeholdelse, registreres direkte hos
Skattestyrelsen og modtager et unikt identifikationsnummer og
en tilhørende skattesats.
Udbyttet udbetales netto for skat…
Med udgangspunkt i registreringen udbetaler de danske
selskaber udbytte netto for udbytteskat til aktionærerne og
sender den indeholdte udbytteskat til skattemyndighederne.
Stikprøvekontrol…
Efter udbetaling af udbytte foretager Skattestyrelsen en
stikprøvekontrol, bl.a. under hensyn til væsentlighed og
risiko.
Tidsbegrænset tilbagesøgning (refusion) …
Modellen indeholder en mulighed for tilbagesøgning af for
meget betalt udbytteskat. Det er primært tiltænkt aktionærer,
der ikke er blevet registreret inden udbytteudbetaling, og
kræver som udgangspunkt en efterfølgende registrering hos
Skattestyrelsen.
Bankernes objektive hæftelse…
Hvis stikprøvekontrollen viser, at der er indeholdt for lidt
udbytteskat, hæfter bankerne for, at den korrekte udbytteskat
indbetales til Skattestyrelsen.
… giver Skattestyrelsen information om aktionæren
Registreringen dokumenterer, at aktionæren, som skal have
nettoindeholdelse eller tilbageførsel (refusion) af for meget betalt
skat, har ret til en nedsat skattesats.
… forhindrer svindel, som det kendes fra udbyttesagen
Når udbyttet udbetales netto for skat, vil den svindel med
refusionsanmodninger, der kendes fra udbyttesagen, ikke kunne
forekomme.
… kan ske hurtigere og på et bedre grundlag
Den forudgående registrering af udenlandske aktionærer giver bedre
grundlag for kontrol. Stikprøvekontrollen kan foregå hurtigere end i andre
lande med nettoindeholdelse (Finland, USA, Irland).
… findes også i den ny model
Men risiko for svindel reduceres, fordi refusionsanmodninger i den ny
model som udgangspunkt kun kan indsendes af banker. Endvidere
skærpes tidsbegrænsning for refusion (undtagen for lande, der gennem
DBO har ret til længere frist for refusion).
… sikrer, at for lidt betalt skat indbetales
I den nuværende model må Skattestyrelsen selv inddrive for lidt betalt skat/for
stor refusion fra udenlandske aktionærer. I den ny model hæfter bankerne for
underbetalt skat i forbindelse med nettoindeholdelse.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0007.png
Særligt om situationer med refusion
For aktionærer, der ikke benytter muligheden for nettoindeholdelse, rummer den nye model fortsat en mulighed for refusion af for meget
indeholdt skat
Adgang til refusion kræver som udgangspunkt samme registrering som
ved nettoindeholdelse, og at refusionsanmodningen går gennem
banken.
Skattestyrelsens kontrol vil fortsat skulle sikre, at der ikke sker uberettiget
refusion. Der foretages allerede i dag en intensiveret og grundig kontrol af
refusionsanmodninger, som markant har nedbragt risikoen for svindel.
Der er dog to undtagelser fra hovedreglen
om, at man skal være
registreret på forhånd for at kunne anmode om refusion:
Hvis registrering ikke er mulig, fx når der er lånte aktier på depotet. Her vil der
stadig kunne anmodes om refusion, idet refusionsanmodningen dog skal gå
gennem banken.
For aktionærer i lande, hvor dobbeltbeskatningsoverenskomsten med
Danmark giver ret til refusion. Her kan ikke kræves forudgående registrering for
at kunne anmode om refusion, eller at anmodningen skal gå gennem banken.
Modellen sikrer følgende:
Der vil komme færre refusionsanmodninger.
1
2
Der kan være større kontrolmæssigt fokus på de refusionssager, der stadig
måtte komme.
Som udgangspunkt skal refusionsanmodningerne gå gennem banken,
som skal vurdere, at aktionæren er berettiget til en reduceret skattesats, og
at aktionæren er retmæssig ejer af udbyttet.
Danmarks internationale forpligtelser respekteres.
Også i disse tilfælde vil aktionæren skulle oplyse sin identitet og
andre relevante oplysninger, dog først i forbindelse med
refusionsanmodningen. Refusion kræver således i alle tilfælde, at
identiteten af aktionæren og retten til refusion dokumenteres.
Dvs. der vil ikke kunne udbetales refusion uden relevant
dokumentation.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0008.png
Endelig udformning af ny model
Principaftalen med Finans Danmark
Registrering af aktionærer
Udenlandske aktionærer skal, af deres lokale bank,
registreres hos Skattestyrelsen for at kunne få netto-
indeholdelse. Som udgangspunkt vil tilbageførsel af for
meget betalt skat ligeledes kræve registrering.
Registrering skal sikre, at Skattestyrelsen på forhånd
kender aktionæren og dennes rette skattesats.
Nettoindeholdelse
Der indeholdes som udgangspunkt den korrekte
skattesats ved udbetaling af udbytte.
Det indebærer færre tilbagesøgninger af for meget
betalt skat, hvilket gør modellen lettere at administrere
og mere robust over for svig via ansøgningerne.
Objektiv hæftelse
Hvis den efterfølgende stikprøvekontrol viser, at der er
betalt for lidt udbytteskat, hæfter banken nærmest VP
Securities solidarisk med den registrerende bank.
Udenlandske banker skal tilslutte sig hæftelsesmodellen
for at kunne tilbyde deres kunder nettoindeholdelse.
Inddragelse af udenlandske banker
Den færdige modelbeskrivelse oversættes til
engelsk og sendes til de internationale banker,
når den videre lovgivningsproces er afklaret.
Der afholdes med det udgangspunkt en høring
med alle relevante internationale aktører med
henblik på at afklare spørgsmål og modtage
input til modellen.
Det er et væsentligt opmærksomhedspunkt, at
der kan være udenlandske banker, som ikke
ønsker at tilbyde nettoindeholdelse i den ny
model.
Aktionærer i disse udenlandske banker vil
derfor ikke kunne opnå nettoindeholdelse af
udbytteskat, men vil fortsat kunne bruge
tilbagesøgningsmuligheden.
Detaljer afklares inden for principper
Enkelte detaljer i modellen afklares inden
for hovedprincipperne af aftalen, blandt
andet færdiggørelse af den såkaldte
”Beneficial
Ownership
Erklæring”, og
hvordan den rigtige ejer af et udbytte i
praksis registreres på ”record date”.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0009.png
Ekstern høring
De modtagne høringssvar
Lovforslaget om den nye model for nettoindeholdelse
af udbytteskat er blevet modtaget overvejende positivt.
Hæftelse
Der er stillet en række uddybende spørgsmål til
den foreslåede hæftelsesmodel, som viser en vis
bekymring for, hvordan hæftelsesmodellen vil
fungere i praksis.
Fælles EU-model for indeholdelse af
udbytteskat
Der er spurgt ind til EU-Kommissionens
arbejde med en fælles, standardiseret
model for nettoindeholdelse af
udbytteskat.
Skatteministeriet følger naturligvis
udviklingen på området tæt, men initiativet
fra EU-Kommissionen kendes endnu ikke.
EU-Kommissionens initiativ forventes dog
at tage udgangspunkt i OECDs model
”TRACE” (Treaty
Relief and Compliance
Enhancement), som er en
nettoindeholdelsesmodel udarbejdet i
OECD regi.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0010.png
Nettoindeholdelse og tidsbegrænset tilbagesøgning (refusion) i ny model
Registrering
Aktionæren
registreres hos
Skattestyrelsen af
sin bank
Udbyttedag
Aktieudbytte
udbetales netto for
den korrekte
skattesats
Aktionær får
udbetalt korrekt
udbytte
Nettoindeholdelse
Dokumentation
Bankerne sender
rapport om
depoter med
nettoindeholdelse.
På samme tid
indbetales skat til
Skattestyrelsen.
Stikprøvekontrol
Skattestyrelsen udtager
på baggrund af
rapporter fra bankerne
og dokumentation i
registreringssystemet
en stikprøve, som
kontrolleres nærmere.
Kontrol afsluttes
Hovedparten af sagerne
fra stikprøvekontrollen
er afsluttet.
Korrektion
Frist for at
korrigere fejl.
Dag 0
Dag 45
Dag 55
8 måneder
3 år
Før udbyttedag
Dag 0
4 måneder
Registrering
Fristen for
registrering hos
Skattestyrelsen, når
registrering er en
betingelse for at
tilbagesøge for
meget betalt skat.
6 måneder
Frist for refusionsanmodning
Banker indsender refusions-
anmodninger (efter afstemning
af depoter) og sagsbehandling
påbegyndes.
Aktionær får
tilbageført skat
3 år
Korrektion
Frist for at
korrigere fejl.
Tidsbegrænset
tilbagesøgning
(refusion)
Udbyttedag
Aktieudbytte
udbetales netto for
kildeskat på 27 pct.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0011.png
2
Tidsramme
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0012.png
Udsættelse af lovforslag og igangsættelse af foranalyse af ny model
Lovforslag er udsat
Forudsætning for fremsættelse af lovforslag i
efteråret 2020 var tidligere, at modellen kunne
bygges på Skatteforvaltningens eksisterende it-
systemer.
Pba. en foreløbig afdækning af de eksisterende
systemer vurderes det, at en ny udbyttemodel
vil forudsætte udskiftning af (dele af) de
underliggende legacy-it-systemer.
Foranalyse af ny model er igangsat i 2021
Skatteforvaltningen har igangsat en foranalyse i
2021, der bl.a. skal afdække omfanget af
videreudvikling i de eksisterende it-systemer og
nyudvikling.
Foranalysen skal endvidere afdække løsnings-
scenarier, herunder foreløbige estimater for
omkostninger og muligt implementeringstidspunkt.
Det forventes, at foranalysen er afsluttet i løbet af
2021.
Videre proces for lovforslag afventer
færdiggørelse af foranalyse
Efter færdiggørelse af foranalysen tages
der stilling til den videre proces.
Høringssvar fra den hidtidige eksterne
høring i sommeren 2020 behandles og
indgår i arbejdet med det endelige
forslag.
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om at oversende præsentation og talepapir fra den tekniske gennemgang den 11. marts 2021 om indeholdelse af udbytteskat for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral, til skatteministeren
2355418_0013.png
Proces for lovforslag og foreløbig tidsplan for udvikling af system
Høring
Udkast til model for
lovforslag har været
sendt i præhøring hos
VP Securities, Finans
Danmark, relevante
banker mv.
Ekstern høring
Efter præhøringen har
lovforslaget været i
ekstern høring.
Ressourcer
Der skal allokeres den
nødvendige finansiering
og interne ressourcer.
Der er for nuværende
meget stort pres på
kapacitet til it-udvikling.
Foranalyse
Inden arbejdet på it-
systemet begynder skal
der foretages en
foranalyse. Foranalysen
skal blandt andet give
estimater på
omkostninger og
tidsplan for arbejdet.
Analyse
It-projektet kan igangsættes
forudsat, at der er
tilgængelig udviklings-
kapacitet. Bl.a. analyseres
fremtidige
løsningsmuligheder i
henhold til den vedtagne
lov og projektet
risikovurderes.
Gennemførselsfase
Udviklingen af løsningen
kan påbegyndes,
forudsat at der er
tilgængelig
udviklingskapacitet.
Medio maj 2020
Modellen præsenteret
for forligskredsen
Maj 2020
Udkast til model for lovforslag sendt
i præhøring blandt udvalgte
eksterne parter.
Juli 2020
Lovforslag sendt i
ekstern høring
Stillingtagen til lovforslagets videre proces
afventer resultatet af foranalysen
2. halvår 2020
Mobilisering af ressourcer til
foranalyse
2021
Foranalysen påbe-
gyndes og afsluttes
2021-2022
Analysefase, forudsat
at der er tilgængelig
udviklingskapacitet
?
Tidspunkt for gennemførelse af it-
projektet vurderes på baggrund af
foranalyse og udviklingskapaciteten.
13