Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2366356_0001.png
6. april 2021
J.nr. 2021 - 2430
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 363 af 11. marts 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om, hvordan ministeren vil ændre lovgivningen, således at folk uden fast bopæl kan have et indregistreret køretøj, til skatteministeren
2366356_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren med baggrund i artiklen ”Fik tårer i øjnene: Nu ændres loven for Tove og
Jørgen” bragt på TV 2/Fyns hjemmeside den 3. marts 2021 redegøre for, hvordan mini-
steren vil ændre lovgivningen, således at folk uden fast bopæl kan have et indregistreret
køretøj, og hvad tidshorisonten er herfor?
Svar
Jeg er meget tilfreds med, at der er fundet en løsning, så det ikke er registreringsbekendt-
gørelsens regler, der stiller sig i vejen for, at de, der har en drøm om at sælge huset og
køre de danske og europæiske landeveje tynde, kan gøre det. Regelændringen lægger op
til, at der ikke skal opgives en adresse, hvis der er særlige grunde til det. Om det er tilfæl-
det vil bero på en konkret vurdering fra Motorstyrelsen.
Det fremgår af registreringsbekendtgørelsen, at et køretøj skal registreres i Køretøjsregi-
steret og forsynes med nummerplader, før det tages i brug på færdselslovens område.
Endvidere fremgår det, at et køretøj kun kan registreres i Køretøjsregisteret, hvis køretø-
jets ejer har bopæl her i landet. En person, der har bopæl her i landet, vil være registreret i
Det Centrale Personregister (CPR).
Hvis en person ikke har en bopæl, kan der i stedet angives det sted, hvor den pågældende
har fast opholdssted.
Kravet om, at ejere af køretøjer skal være registreret med bopæl eller fast opholdssted i
CPR-registeret, sikrer bl.a., at ejeren kan kontaktes ifm. opkrævning og inddrivelse af de
løbende afgifter. Derudover har oplysninger om køretøjets ejers bopæls- eller opholds-
adresse betydning ved politiets gennemførsel af pladeinddragelser, politiets udstedelse af
bøder for færdselsforseelser begået i køretøjet, Færdselsstyrelsens indkaldelse af køretøjet
til syn og ejerens muligheder for at tegne lovpligtig ansvarsforsikring af køretøjet.
Endelig øger det politiets vanskeligheder ved efterforskningen af den reelle ejers krimina-
litet, hvis den registrerede ejer af køretøjet ikke er registreret med bopæl eller fast op-
holdssted i CPR-registeret og derfor ikke umiddelbart kan opsøges eller kontaktes.
For at skabe mulighed for, at borgere, som ikke har nogen fast bopæl, kan registrere et
køretøj på anden vis, end ved at vedkommende er opført med bopæl eller fast opholds-
sted i CPR-registeret, uden at gå på kompromis med de hensyn, der ligger bag de gæl-
dende regler, lægger jeg op til at ændre registreringsbekendtgørelsen, så der kan dispense-
res fra bopælskravet, hvis særlige grunde taler for det. Om det er tilfældet, vil bero på en
konkret vurdering fra Motorstyrelsen. Hvis Motorstyrelsen dispenserer fra bopælskravet,
skal der dog oplyses en adresse, hvor borgeren kan kontaktes - fx hos en ven, et familie-
medlem eller kommunen.
Forslaget til ændringsbekendtgørelse bliver sendt i høring inden længe og forventes at
træde i kraft den 1. juli 2021.
Side 2 af 2