Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2355423_0001.png
11. marts 2021
J.nr. 2021-2140
Samrådsspørgsmål O
- Tale til besvarelse af spørgsmål O den 11. marts 2021.
Spørgsmål
Hvorfor har ministeren endnu ikke fundet en løsning for SIFA TV
Bingo, der kan være nødsaget til at lukke som konsekvens af regeringens
og støttepartiernes forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlineka-
sino fra 20 til 28 pct., som vedtaget med lovforslag nr. L 106, når mini-
steren tidligere har givet udtryk for, at ministeren ville finde en løsning?
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at takke for invitationen til dette samråd an-
gående SIFA og SIFAs udbud af TV-bingo.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. marts 2021 om konsekvenserne for SIFA TV af forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino, til skatteministeren
2355423_0002.png
Hvorfor der endnu ikke er fundet en løsning
Først vil jeg glæde mig over, at det faktisk går godt for SIFA TV-bingo.
I en artikel fra TV2 Nord udtaler SIFAs formand Ole Nielsen: ”Det går
godt lige nu. Vi har aldrig haft så mange, der spiller, som lige nu.”
Der spørges så til, hvorfor jeg - som minister - endnu ikke fundet en
løsning for SIFA TV-bingo, idet SIFA TV-bingo kan blive tvunget til at
lukke på grund af forhøjelsen af afgiften fra 20 til 28 procent.
Det er korrekt, at jeg har tilkendegivet, at jeg gerne vil arbejde på at finde
en løsning, og der er også blevet arbejdet på at finde en løsning, men
det er desværre ikke muligt at imødekomme SIFAs ønsker om en lavere
afgiftssats eller et fradrag for produktionsomkostninger. Skal der findes
en helt særlig løsning for SIFA, skal løsningen altså være en anden.
Finansloven for 2020
Afgiftsforhøjelsen er en generel afgiftsforhøjelse og er en del af
Aftalen
om finansloven for 2020
indgået mellem regeringen, Det Radikale Venstre,
SF, Enhedslisten og Alternativet og er med til at sikre finansiering til de
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. marts 2021 om konsekvenserne for SIFA TV af forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino, til skatteministeren
2355423_0003.png
finanspolitiske prioriteringer, som aftalepartierne har. Dem skal jeg
vende tilbage til.
Afgiftsforhøjelsen handler om, at regeringen ønsker, at færre skal blive
afhængige af spil. Alt for mange havner i gæld, store personlige proble-
mer og decideret afhængighed af spil. Det skal vi undgå.
Afgiftsforhøjelsen bidrager derudover med et årligt provenu på 150
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd fra 1. januar 2021.
Med finansloven for 2020 har aftalepartierne prioriteret centrale kerne-
velfærdsområder, uddannelse og den grønne omstilling og at sikre fi-
nansieringen hertil. Det betyder eksempelvis, at der kan ansættes 1.000
flere sygeplejersker, at der kan indføres minimumsnormeringer for
børn, at indsatsen for personer, som lever med psykiske lidelser, kan
styrkes, og at der kan investeres i uddannelse.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. marts 2021 om konsekvenserne for SIFA TV af forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino, til skatteministeren
2355423_0004.png
Derudover blev der vedtaget en meget grøn finanslov for at sikre en
bæredygtig fremtid for de kommende generationer. Eksempelvis en af-
tale om flere grønne biler på vejene og en ambitiøs grøn skattereform.
Den sidste aftale var Venstre jo også med i.
Et ambitiøst løft af velfærd og en meget ambitiøs grøn dagsorden koster
penge. De er blandt andet fundet ved at hæve afgiften på spil.
Dialog og statsstøtte
Som jeg også tidligere har tilkendegivet og besvaret spørgsmål om, så
har der løbende været dialog med SIFA for at finde en særlig løsning for
dem. De forslag, som er blevet fremført, kan imidlertid ikke lade sig
gøre.
Afgiftsforhøjelsen er generel og indrømmelse af særlige fordele til SIFA
vil derfor medføre yderligere statsstøtte til SIFA. Det siger næsten sig
selv, uanset hvordan man så pakker det ind.
Det er ikke muligt at undtage en enkelt spiludbyder fra afgiftsforhøjel-
sen fra 20 til 28 pct. eller give et særligt produktionsfradrag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. marts 2021 om konsekvenserne for SIFA TV af forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino, til skatteministeren
2355423_0005.png
Faktisk gives der allerede statsstøtte i dag til onlinespil - og det omfatter
jo så også SIFA - i og med at der
”kun” betales 28 pct. i afgift.
Afgifts-
satsen på 28 pct. er nemlig lavere end den afgiftssats, som de landbase-
rede kasinoer betaler på 45 pct.
I EU-Kommissionens optik bør alt spil betale samme afgift (både onli-
nespil og fysisk spil), men Danmark fik lov til at indføre en lavere sats
for onlinespil ved liberaliseringen af spilmarkedet for ca. 10 år siden
det vil altså sige, at den lavere afgiftssats er lovlig godkendt statsstøtte.
Statsstøtten blev bl.a. begrundet i hensynet til at etablere et lovligt onli-
nemarked i Danmark.
Siden sidste samråd har Skatteministeriet været i uformel kontakt med
EU-Kommissionen om muligheden for at indrømme SIFA særlige for-
dele i form af en lavere afgiftssats eller fradrag for tv-produktionsom-
kostninger. Det har jeg også allerede orienteret Skatteudvalget om ved
min besvarelse af spørgsmål nr. 245.
EU-Kommissionen gjorde opmærksom på, at såfremt Danmark vælger
at gå videre med en undtagelse af bingo via TV fra afgiftsforhøjelsen til
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. marts 2021 om konsekvenserne for SIFA TV af forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino, til skatteministeren
2355423_0006.png
28 pct. for onlinekasino, vil EU-Kommissionen formentlig ikke blot
isoleret skulle vurdere, om TV-bingo kan få mere i statsstøtte end de
øvrige onlinekasinospil, men tillige skulle vurdere om statsstøtten til on-
linekasino generelt fortsat vil kunne godkendes, og herunder om be-
grundelsen for den eksisterende statsstøtteordning fortsat er gældende.
Med afgiftsforhøjelsen bevæger
Danmark sig den ”rigtige vej” med de
højere afgifter, da statsstøtten mindskes, selvom vi ikke hæver afgiften
helt til 45 pct.
Der vil med andre ord være tale om ny og yderligere statsstøtte, hvis
SIFA friholdes for den generelle afgiftsforhøjelse til 28 pct. eller ind-
rømmes et særligt fradrag.
Notifikation af en ny statsstøtteordning kan derfor resultere i, at afgifts-
satsen for SIFA kan ende med at blive den ”normale” sats på 45 pct.
Det er således fortsat Skatteministeriets vurdering
også efter dialogen
med EU-Kommissionen
at det ikke vil være i overensstemmelse med
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. marts 2021 om konsekvenserne for SIFA TV af forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino, til skatteministeren
2355423_0007.png
statsstøttereglerne, såfremt bingo via TV bliver undtaget fra afgiftsfor-
højelsen eller opnår andre særlige fordele, og at en ny statsstøttenotifi-
kation i stedet kan risikere at resultere i en afgift på 45 pct. Skattemini-
steriet har efter drøftelserne med EU-Kommissionen orienteret SIFA
herom.
Lempe eller ophæve begrænsninger for TV-bingo
Hvis der skal sikres en helt særlig løsning for SIFA, hvad kunne det så
være?
En vej kunne være at lempe eller helt ophæve de begrænsninger, der i
dag er for bingo via TV, så disse begrænsninger ikke står i vejen for, at
SIFA kan tilpasse SIFA TV-bingo i forhold til afgiftsforhøjelsen.
Som jeg allerede har nævnt, har der løbende været en dialog med SIFA
for at drøfte mulighederne for at tilpasse SIFA TV-bingo til afgiftsfor-
højelsen. Og det drøfter vi fortsat med SIFA.
Afslutning
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. marts 2021 om konsekvenserne for SIFA TV af forhøjelse af afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino, til skatteministeren
2355423_0008.png
Jeg vil afslutningsvis gerne udtrykke min glæde over, at jeg på SIFAs
udmeldinger kan forstå, at det trods alt går rigtig godt for SIFA TV-
bingo i øjeblikket, som her under covid-19 restriktionerne har haft øget
omsætning
eller sagt med nordjysk beskedenhed; så går det vist
”ok”.
Og der er også nogle, der siger, at man skal smede mens jernet er varmt,
så det er vist også et godt udgangspunkt for SIFA til at udvikle og til-
passe sit spilprodukt.
Tak for ordet.