Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2359729_0001.png
23. marts 2021
J.nr. 2020-1129
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 332 af 23. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/Henrik
Møller Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om kommentar til anonym borgerhenvendelse om overdragelse i gavemiljø, til skatteministeren
2359729_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den problematik, der rejses i borgerhenvendelsen om opføl-
gende spørgsmål om overdragelse i gavemiljø, jf. SAU alm. del
bilag 137, og besvare det
i henvendelsen stillede spørgsmål? Der henvises endvidere til SAU alm. del
bilag 108 og
svar på SAU alm. del
spørgsmål 247.
Svar
I borgerhenvendelsen i SAU alm. del
bilag 137, der er en opfølgning på svaret på SAU
alm. del
spørgsmål 247, ønsker spørger at få fastlagt, hvad der er gældende regler på
området for overdragelse af fast ejendom i gavemiljø, med henblik på at en række skatte-
sager i relation til overdragelse af ”forældrekøbslejligheder” kan undgås.
Kommentarer
Der er indhentet bidrag fra Skattestyrelsen om gældende regler, som jeg kan henholde
mig til:
”Ved
overdragelse af fast ejendom ved gave eller arv skal ejendommens værdi ansættes til
handelsværdien på det tidspunkt, der er afgørende for værdiansættelsen. Dette følger af
boafgiftslovens § 12 og § 27. En gaves værdi skal således efter boafgiftsloven fastsættes til
handelsværdien.
Retningslinjer for værdiansættelsen findes i værdiansættelsescirkulæret (cirkulære nr. 185
af 17. november 1982 om værdiansættelse af aktiver og passiver i dødsboer m.m. og ved
gaveafgiftsberetning). Ifølge værdiansættelsescirkulærets pkt. 6 skal en værdiansættelse af
fast ejendom lægges til grund ved beregning af bo- og gaveafgiften, hvis boets eller parter-
nes ansættelse omregnet til kontantværdi højst er 15 pct. højere eller lavere end den kon-
tante ejendomsværdi, Dette gælder dog ikke i tilfælde af ombygning mv. som nævnt i pkt.
8 og 9.
Højesteret tog i sagen SKM2016.279.HR stilling til, om skattemyndighederne skulle ac-
ceptere en værdiansættelse foretaget efter 15 pct.-reglen i værdiansættelsescirkulæret.
I sagen udtalte Højesteret bl.a., at pkt. 6 i værdiansættelsescirkulæret skal ses i sammen-
hæng med cirkulærets pkt. 48, hvoraf det fremgår, at anvisningerne i cirkulæret alene er
vejledende ved efterprøvelsen af værdiansættelser i den enkelte boopgørelse eller gavean-
meldelse.
Med henvisning til en række kilder, bl.a. værdiansættelsescirkulærets pkt. 6 og 48, og for-
arbejderne til boafgiftslovens § 12, fortolkede Højesteret boafgiftslovens § 12 således, at
skattemyndighederne skal acceptere en værdiansættelse foretaget efter 15 pct--reglen,
medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Højesteret fandt, at der i sagen kon-
kret forelå særlige omstændigheder.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Højesterets fortolkning af værdiansættelsescirkulæ-
rets pkt. 6 og 48 i SKM2016.279.HR også gælder for gaveoverdragelser. Det skyldes bl.a.,
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om kommentar til anonym borgerhenvendelse om overdragelse i gavemiljø, til skatteministeren
2359729_0003.png
at reglerne om beregning af gaveafgift i boafgiftslovens § 27 er de samme som ved bereg-
ning af bo- og tillægsboafgift efter boafgiftslovens § 12, ligesom værdiansættelsescirkulæ-
rets pkt. 6 og 48 uden forskel gælder for både dødsbo- og gaveområdet. Det er derfor
vurderingen, at Højesterets dom SKM2016.279.HR også gælder for gaveoverdragelser.
Som det fremgår af bilag 137 til nærværende udvalgsspørgsmål, har Landsskatteretten i
sagerne SKM2018.551.LSR og SKM2019.281.LSR taget stilling til begrebet særlige om-
stændigheder. I sagerne anvendte Landsskatteretten samme fortolkning som Højesteret i
SKM2016.279.H. Det følger således af disse afgørelser, at Skattemyndighederne skal ac-
ceptere en værdiansættelse inden for værdiansættelsescirkulærets retningslinjer, medmin-
dre der foreligger særlige omstændigheder. Konkret fandt Landsskatteretten dog ikke, at
der forelå særlige omstændigheder i disse sager. Det er Skatteministeriets opfattelse, at der
i de to sager forelå særlige omstændigheder, og ministeriet har derfor indbragt sagerne for
domstolene.
Hvis Skatteforvaltningen ikke får medhold i forbindelse med Landsskatterettens efterprø-
velse af en afgørelse fra Skattestyrelsen, og kendelsen indbringes for domstolene, vil ind-
bringelse af kendelsen være udtryk for, at Skattestyrelsens hidtidige administrative praksis
fastholdes. Skattestyrelsen vil i disse tilfælde ikke ændre praksis, før sagen er endeligt af-
sluttet ved domstolene og Skatteministeriet ikke har fået medhold. Denne retstilstand er
også beskrevet i den daværende skatteministers svar på SAU alm. del
spørgsmål nr. 157
af 24. november 2011, FT 2011-2012. Der henvises også til Den juridiske vejledning, af-
snit A.A.12.2.
Skattestyrelsen fastholder således sin administrative praksis, mens de indbragte sager ver-
serer ved domstolene. Dette er også i tråd med lighedsgrundsætningen, hvorfor overdra-
gelse til en kontantværdi inden for 15 pct. af den seneste offentlige ejendomsvurdering
accepteres, medmindre der konkret vurderes at foreligge særlige omstændigheder.”
Side 3 af 3