Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2373395_0001.png
15. april 2021
J.nr. 2021 - 2106
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes berigtigelse af svar på spørgsmål nr. 324 af 19. februar 2021 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018 om pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2373395_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra aftale om skattere-
form 2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger? Det vil sige en afskaffelse af pensi-
onsfradraget, at fjerne pensionsindbetalinger fra grundlaget for beskæftigelsesfradraget og
at fjerne forhøjelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget. Provenuet bedes opgjort i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort
for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste
2021-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser. Mini-
steren bedes derudover opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som
virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst
opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percenti-
ler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficien-
ten. Dette bedes gjort for de tre forslag isoleret såvel som for de tre forslag samlet.
Svar
Dette er en berigtigelse af svaret på SAU alm. del
spm. 324 (folketingsåret 2020-21). I
besvarelsen af SAU alm. del
spm. 324 er den samlede provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd ved at fjerne pensionsfradraget, fjerne pensionsindbetalinger fra grundlaget for
beskæftigelsesfradraget og fjerne forhøjelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget opgjort
til 3,4 mia. kr. i 2021-2025 og varigt. Det er desværre ikke korrekt. Den samlede provenu-
virkning efter tilbageløb og adfærd udgør således 4,3 mia. kr. i 2021-2022 og 4,2 mia. kr. i
2023-2025 og varigt,
jf. tabel 1 nedenfor.
Der er ingen ændringer i de øvrige resultater i be-
svarelsen af SAU alm. del
spm. 324.
Berigtigelsen af svaret på SAU alm. del
spm. 324 følger nedenfor.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018 om pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2373395_0003.png
En afskaffelse af
pensionsfradraget, jf. punkt 1 i tabel 1 nedenfor,
skønnes at indebære et mer-
provenu i 2025 på godt 4,6 mia. kr. (2021-niveau med 2025-regler) i umiddelbar virkning,
godt 3,5 mia. kr. efter tilbageløb og godt 3,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Afskaffel-
sen skønnes at indebære en afledt reduktion af arbejdsudbuddet svarende til godt 900
fuldtidspersoner og en reduktion af indkomstforskellene med 0,06 pct.-point målt ved
Gini-koefficienten,
jf. punkt 1 i tabel 2.
En fjernelse af
pensionsindbetalinger fra grundlaget for beskæftigelsesfradraget, jf. punkt 2 i tabel 1
nedenfor,
skønnes at indebære et merprovenu i 2025 på knap 0,7 mia. kr. (2021-niveau med
2025-regler) i umiddelbar virkning, godt 0,6 mia. kr. efter tilbageløb og knap 0,7 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd. Fjernelsen skønnes at indebære en afledt forøgelse af arbejds-
udbuddet svarende til godt 900 fuldtidspersoner og en forøgelse af indkomstforskellene
med 0,01 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. punkt 2 i tabel 2.
En fjernelse af
forhøjelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget, jf. punkt 3 i tabel 1 nedenfor,
skøn-
nes at indebære et merprovenu i 2025 på knap 0,5 mia. kr. (2021-niveau med 2025-regler)
i umiddelbar virkning, knap 0,4 mia. kr. efter tilbageløb og godt 0,3 mia. kr. efter tilbage-
løb og adfærd. Fjernelsen skønnes at indebære en afledt reduktion af arbejdsudbuddet
svarende til knap 300 fuldtidspersoner og en reduktion af indkomstforskellene med 0,01
pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. punkt 3 i tabel 2.
Det samlede merprovenu ved at afskaffe de tre skattelettelser fra aftale om skattereform
2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger, skønnes at udgøre knap 5,7 mia. kr. i
2025 i umiddelbar virkning, knap 4,4 mia. kr. efter tilbageløb og knap 4,2 mia. kr. efter til-
bageløb og adfærd. Samlet set skønnes afskaffelsen af de tre skattelettelser at indebære en
afledt reduktion af arbejdsudbuddet svarende til godt 300 fuldtidspersoner og en reduk-
tion af indkomstforskellene med 0,05 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum svarer til virkningen efter
tilbageløb og adfærd.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018 om pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2373395_0004.png
Tabel 1. Provenuvirkning ved at afskaffe de tre skattelettelser fra aftale om skattereform 2018, der
relaterer sig til pensionsindbetalinger (2021-niveau)
Umiddelbar
virkning
1. Afskaffelse af pensionsfradraget
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
2. Fjerne pensionsindbetalinger fra grundlaget for
beskæftigelsesfradraget
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
3. Fjerne forhøjelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
Samlet provenuvirkning (1.-3.)
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
5,8
5,7
5,7
5,7
5,7
5,7
4,5
4,4
4,4
4,4
4,4
4,4
4,3
4,3
4,2
4,2
4,2
4,2
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
4,7
4,7
4,7
4,7
4,6
4,6
Virkning
efter
tilbageløb
Mia. kr.
3,7
3,6
3,6
3,6
3,5
3,5
3,4
3,3
3,3
3,3
3,3
3,3
Virkning efter
tilbageløb
og adfærd
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
Anm.: Den samlede provenuvirkning af de tre forslag under ét afviger fra summen af de isolerede provenuvirkninger af de
enkelte forslag på grund af samspilseffekter.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Tabel 2. Virkning på arbejdsudbud og Gini-koefficient ved at afskaffe de tre skattelettelser fra aftale
om skattereform 2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger (2021-niveau, 2025-regler).
Arbejdsudbud
Antal pers.
1. Afskaffelse af pensionsfradraget
2. Fjerne pensionsindbetalinger fra grundlaget for beskæftigelsesfradraget
3. Fjerne forhøjelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget
I alt
-900
900
-300
-300
Gini
Pct. point
-0,06
0,01
-0,01
-0,05
Anm.: Arbejdsudbudsvirkninger er afrundet til nærmeste 100 personer. De samlede arbejdsudbuds- og fordelingsvirkninger
af forslagene under ét kan afvige fra summen af de isolerede virkninger af de enkelte forslag på grund af samspilseffekter.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018 om pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2373395_0005.png
Det skønnes, at en afskaffelse af de tre skattelettelser fra aftale om skattereform 2018, der
relaterer sig til pensionsindbetalinger, ville indebære en gennemsnitlig reduktion af de dis-
ponible indkomster med godt 0,5 pct. for hele befolkningen, svarende til godt 1.200 kr.
pr. voksen,
jf. tabel 3,
der viser reduktionen i procent af de disponible indkomster og i kro-
ner på tværs af indkomstdeciler og for det 91.-100. indkomstpercentil (svarende til per-
centilerne i 10. indkomstdecil).
Tabel 3. Fordelingsvirkninger ved at afskaffe de tre skattelettelser fra aftale om skattereform 2018,
der relaterer sig til pensionsindbetalinger (2021-niveau, 2025-regler)
2. Fjerne pensions-
indbetalinger fra
grundlaget for be-
skæftigelsesfradra-
get
Kr.
Pct.
3. Fjerne forhøjel-
sen af loftet over
beskæftigelsesfra-
draget
Kr.
Pct.
1. Afskaffelse af
pensionsfradraget
Samlet fordelings-
virkning
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil i alt
-2.200
-2.400
-2.400
-2.400
-2.500
-2.700
-2.700
-2.700
-2.700
-2.300
-2.500
-100
-200
-300
-500
-700
-1.000
-1.200
-1.600
-1.900
-2.500
-1.000
Pct.
Kr.
Pct.
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,4
-0,5
-0,5
-0,6
-0,5
-0,4
0
-100
-100
-200
-200
-200
-200
-200
-100
-100
-100
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
-0,1
0
0
0
0
-100
-100
-200
-200
-200
-200
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
-100
-400
-400
-700
-1.000
-1.300
-1.500
-1.900
-2.200
-2.800
-1.200
-0,2
-0,3
-0,3
-0,4
-0,5
-0,6
-0,6
-0,6
-0,7
-0,5
-0,5
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,5
-0,4
-0,2
-0,5
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
-2.500
-2.700
-2.700
-2.600
-2.800
-3.000
-3.000
-2.900
-3.000
-2.500
-2.800
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
-0,6
-0,6
-0,5
-0,2
-0,5
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Ændringen i pct. af disponibel ind-
komst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst. De samlede virkninger af de tre forslag under ét afviger fra
summen af de isolerede virkninger af de enkelte forslag på grund af samspilseffekter.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Besvarelsen er en opdatering af besvarelsen af SAU alm. del
spm. 300 (folketingsåret
2019-20). Som følge af ændringer i beregningsforudsætningerne mv., herunder hensyn-
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018 om pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2373395_0006.png
tagen til samspilseffekter, adskiller resultaterne i den aktuelle besvarelse sig fra besvarelsen
af SAU alm. del - spm. 300.
Side 6 af 6