Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2354669_0001.png
15. marts 2021
J.nr. 2021 - 2358
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 322 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre udligningsskatten på store pensionsudbetalinger, til skatteministeren
2354669_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenuet vil være ved at genindføre udligningsskatten på
store pensionsudbetalinger ved kombinationer af henholdsvis en sats på 3 pct. og 6 pct.
og et bundfradrag på henholdsvis 300.000 kr. og 500.000 kr.? Provenuet bedes opgjort i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort
for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste
2021-priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser
og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på dispo-
nibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 ind-
komstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt bedes
ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten for samtlige modeller.
Svar
Som led i 2009-skattereformen blev der fra 2011 indført en udligningsskat på store pensi-
onsudbetalinger. Udligningsskatten skal ses i lyset af, at 2009-skattereformens afskaffelse
af mellemskatten og reduktion af bundskattesatsen medførte en nedsættelse af den høje-
ste marginalskat, herunder også for udbetalinger af eksisterende opsparing, der var fradra-
get med højere marginalskat.
Udligningsskatten var midlertidig og skulle oprindeligt opkræves fra 2011 til 2019. Fra
2011 til 2014 var satsen på 6 pct. Fra og med 2015 blev udligningsskatten udfaset med 1
pct.-point årligt. Udligningsskatten skulle dermed helt bortfalde i 2020. Udfasningsprofi-
len var fastsat under hensyntagen til, at udligningsskatten så vidt muligt skulle pålægges
opsparing foretaget før 2009-skattereformen, og så vidt muligt ikke opsparing foretaget
efter 2009-skattereformen. Som led i Aftale om finanslovsloven for 2018 blev udlignings-
skatten afskaffet allerede fra 2018.
Udligningsskatten blev betalt af samtlige pensionsudbetalinger (inkl. folkepension), der
oversteg et bundfradrag på 424.200 kr. (2021-niveau). For ægtefæller var der overførsels-
ret af en del af et eventuelt uudnyttet bundfradrag. Udnyttede den ene ægtefælle ikke sit
bundfradrag, kunne der overføres et beløb op til 141.500 kr. af bundfradraget til den an-
den ægtefælle, svarende til ca. 1/3 af bundfradraget.
Det skønnes, at en permanent udligningsskattesats på 3 pct., en udligningsskattegrænse på
300.000 kr. og et maksimalt uudnyttet bundfradrag til overførsel mellem ægtefæller på
100.000 kr. (1/3 af bundfradraget) vil medføre et årligt merprovenu på ca. 390 mio. kr. i
2025 målt i umiddelbar virkning og ca. 300 mio. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1,
der også vi-
ser provenuvirkningen for de øvrige kombinationer af sats og bundfradrag.
En permanent udligningsskat på store pensionsudbetalinger øger den effektive beskatning
af pensionsopsparing. Det vil medføre porteføljeomlægninger fra pensionsordninger til fri
formue. I beregningerne ses der bort fra sådanne porteføljeomlægninger og mulige virk-
ninger på den samlede opsparing. Der ses også bort fra den fortsatte modning af pensi-
onssystemet, hvilket indebærer, at virkningen i 2025 også svarer til den varige virkning.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre udligningsskatten på store pensionsudbetalinger, til skatteministeren
2354669_0003.png
Der er stor usikkerhed forbundet med at skønne over adfærdsvirkningerne af en perma-
nent udligningsskat. Da Skattekommissionen i 2009 foreslog en permanent udlignings-
skat, blev det lagt til grund, at arbejdsudbudseffekten
ved udligningsskatten svarer ”til ef-
fekten af en forøgelse af topskattesatsen for de berørte personer”. Da forslaget også be-
rørte den bestående pensionsformue,
anvendtes imidlertid ”en lidt lavere selvfinansie-
ringsgrad”.
Anvendes på den baggrund en selvfinansieringsgrad på fx 25 pct., udgør mer-
provenuet efter tilbageløb og adfærd ca. 230 mio. kr. i 2025 ved en permanent udlignings-
skattesats på 3 pct. og en udligningsskattegrænse på 300.000 kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en permanent udligningsskat fra 2021
Mio. kr. (2021-niveau)
3 pct. og grænse 300.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
3 pct. og grænse 500.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
6 pct. og grænse 300.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
6 pct. og grænse 500.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
420
320
240
410
320
240
400
310
230
400
310
230
390
300
230
390
300
230
110
80
60
110
80
60
100
80
60
100
80
60
100
80
60
100
80
60
840
650
490
830
640
480
810
620
470
800
610
460
780
600
450
780
600
450
210
160
120
210
160
120
210
160
120
200
160
120
200
150
110
200
150
110
Anm.: Det maksimalt uudnyttede bundfradrag til overførsel mellem ægtefæller udgør 1/3 af bundfradraget. Forudsat en
selvfinansieringsgrad på 25 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2017 fremskrevet
til 2021-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2020.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til
virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
En udligningsskattesats på 3 pct. og en udligningsskattegrænse på 300.000 kr. skønnes at
reducere den gennemsnitlige disponible indkomst for personer i 10. indkomstdecil med
ca. 500 kr., svarende til en reduktion på ca. 0,1 pct. af den disponible indkomst. Den di-
sponible indkomst for personer i den 100. percentil skønnes at blive reduceret med 1.600
kr., svarende til ca. 0,1 pct. af den disponible indkomst,
jf. tabel 2.
Gini-koefficienten skøn-
nes at blive reduceres med ca. 0,02 pct.-point.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre udligningsskatten på store pensionsudbetalinger, til skatteministeren
2354669_0004.png
Tabel 2. Ændring i disponibel indkomst ved en permanent udligningsskat ved forskellige kombinatio-
ner af skattesats og udligningsskattegrænse
3 pct.
300.000 kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
kr.
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-200
-500
-100
kr.
-200
-200
-200
-300
-300
-300
-500
-600
-700
-1.600
-500
-0,02
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
500.000 kr.
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
kr.
0
0
0
0
0
-100
-100
-200
-300
-1.000
-200
-0,01
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
300.000 kr.
kr.
0
0
0
0
0
-100
-100
-200
-400
-1.000
-200
kr.
-400
-400
-400
-500
-500
-600
-900
-1.200
-1.500
-3.100
-1.000
-0,03
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
6 pct.
500.000 kr.
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-400
0
kr.
0
0
-100
-100
-100
-100
-300
-400
-600
-2.100
-400
-0,01
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Anm.: 2021-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i pro-
cent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2017 fremskrevet
til 2021 med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2020
.
Side 4 af 4