Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2355407_0001.png
16. marts 2021
J.nr. 2021 - 2162
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 320 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen, hvis man ophæver fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget for topskatten, til skatteministeren
2355407_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen, hvis man ophæver fradragsretten for AM-bi-
drag i grundlaget for topskatten? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter til-
bageløb og efter tilbageløb og adfærd. Det bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i va-
rig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes
endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser, og hvor mange flere personer,
der vil skulle betale topskat, hvis man fjerner denne fradragsret for årene 2021-2025. En-
deligt bedes ministeren opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som
virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst
opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percenti-
ler. Ministeren bedes også oplyse, hvad fjernelsen af denne fradragsret vil betyde for den
gennemsnitlige beskatning og marginalskatten i procenter. Dette bedes opgjort for ind-
komstdeciler, herunder også opdelt for percentiler i den 10. decil, og for befolkningen
som helhed. Slutteligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koeffi-
cienten.
Svar
Beskatningsgrundlaget for topskatten udgøres af den personlige indkomst
hvor arbejds-
markedsbidraget fradrages
med tillæg af positiv nettokapitalindkomst ud over 46.800 kr.
for ugifte og 93.600 for ægtepar i 2021. Det skønnes, at en ophævelse af fradragsretten
for arbejdsmarkedsbidrag i grundlaget for topskatten vil medføre et umiddelbart merpro-
venu på ca. 5,0 mia. kr. (2021-niveau med 2025-regler) i umiddelbar virkning, ca. 3,8 mia.
kr. efter tilbageløb og ca. 2,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning af en ophævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag i grundlaget
for topskat
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2021
5,0
3,8
2,1
2022
5,0
3,8
2,1
2023
5,0
3,8
2,1
2024
5,0
3,8
2,1
2025
5,0
3,8
2,1
Varigt
5,0
3,8
2,1
Anm.: Børnecheck samt grøn check aftrappes på baggrund af topskattegrundlaget, hvilket er indregnet i skønnet.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2017 frem-
skrevet til 2021-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2020.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til
virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
En ophævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag i grundlaget for topskatten
skønnes at øge antallet af topskatteydere med knap 140.000 fuldtidspersoner i 2025.
Det skønnes, at en ophævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag i grundlaget for
topskatten vil reducere de disponible indkomster med ca. 0,5 pct. for alle indkomstdeciler
i gennemsnit, svarende til en reduktion på ca. 1.100 kr.,
jf. tabel 2.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen, hvis man ophæver fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget for topskatten, til skatteministeren
2355407_0003.png
Tabel 2. Ændringen i disponibel indkomst samt i gennemsnits- og marginalskatter ved en ophæ-
velse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag i grundlaget for topskat
Ændring i disponibel indkomst
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil
Ændring af Gini-koef-
ficient (pct.-point)
kr.
0
0
0
-100
-200
-300
-700
-1.200
-2.300
-5.800
-1.100
kr.
-3.300
-3.700
-3.800
-4.100
-4.500
-5.100
-5.600
-6.500
-7.900
-13.100
-5.800
pct.
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,5
-0,7
-1,1
-0,5
pct.
-0,9
-1,0
-1,0
-1,1
-1,1
-1,2
-1,3
-1,3
-1,3
-1,0
-1,1
-0,21
Ændring i
gennemsnitsskat
pct.-point
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,2
0,3
0,5
0,7
0,2
pct.-point
0,6
0,6
0,7
0,6
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,7
Ændring i
marginalskat
pct.-point
0,0
0,1
0,2
0,3
0,7
0,8
1,3
1,8
1,9
1,9
0,9
pct.-point
2,2
2,1
2,3
1,8
1,9
1,9
2,1
1,8
1,5
1,3
1,9
Anm.: 2021-niveau med 2025-regler. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponi-
bel indkomst i procent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau. Marginal- og
gennemsnitsskatter er opgjort for personer mellem 15 og 64 år, som har en positiv betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Grøn
check samt børne- og ungeydelse indgår i beregningen af marginal- og gennemsnitsskatter, da ændringer i topskattegrund-
laget påvirker disse. Endvidere er kirkeskat medregnet.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2017 fremskrevet
til 2021 med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020
.
Den relative ændring i de disponible indkomster er størst for de øvre indkomstdeciler,
mens den nederste halvdel af indkomstfordelingen kun er berørt i et mindre omfang. Så-
ledes skønnes ophævelsen at indebære en reduktion af indkomstforskellene på ca. 0,21
pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det skønnes, at en ophævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag i grundlaget for
topskatten vil øge gennemsnits- og marginalskatten med hhv. ca. 0,2 og ca. 0,9 pct.-point
for alle indkomstdeciler.
Side 3 af 3