Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2281750_0001.png
16. november 2020
J.nr. 2020 - 9283
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 21. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: MFU spm. om, hvor mange personer der er berettiget til tilskud efter de regler, der er skildret i bemærkningerne til beslutningsforslag nr. B 80 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2281750_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvor mange personer der er berettiget til tilskud efter de reg-
ler, der er skildret i bemærkningerne til beslutningsforslag nr. B 80 (folketingsåret 2019-
20)? Dette bedes opdelt efter, hvorvidt de er par eller enlige og moderens statsborger-
skab, oprindelsesland og herkomst?
Svar
Der lægges til grund for besvarelsen, at der henvises til tilskud til pasning af eget barn ef-
ter dagtilbudslovens § 86.
Den enkelte kommune kan beslutte at give forældre med børn i alderen 24 uger og indtil
barnets skolestart et økonomisk tilskud til pasning af egne børn i stedet for en plads i et
dagtilbud. Det kan herudover besluttes, at der kun gives et tilskud til forældre med børn i
en bestemt del af aldersgruppen. Den enkelte kommune fastsætter tilskuddet, idet tilskud-
det dog højest kan udgøre 85 pct. af den billigste nettodriftsudgift i et dagtilbud til samme
aldersgruppe, jf. § 89, stk. 1 og 2.
Der er ifølge kommunernes indberetninger af takstoplysninger for 2020 61 kommuner,
som udbetaler tilskud til pasning af egne børn
1
. Alle 61 kommuner yder tilskud til pasning
af egne børn i alderen 0-2 år, mens 45 af kommunerne også yder tilskud til pasning af
egne børn i alderen 3-5 år.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 87, at det er en betingelse for at få tilskud til pasning af
egne børn, at ansøgeren har tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne udvikle barnets
dansksproglige kompetencer. Da dette beror på en individuel vurdering, har det ikke væ-
ret muligt at tage højde herfor i det ønskede skøn.
Det fremgår endvidere, at tilskuddet er betinget af, at ansøgeren, ikke er omfattet af § 13,
stk. 10, og § 13 f, stk. 1-4, jf. § 26, stk. 4-10, i lov om aktiv socialpolitik, samt har opholdt
sig her i riget i 7 ud af de seneste 8 år. Disse betingelser har det heller ikke været muligt at
tage højde for i skønnet.
Det er herudover en betingelse, at ansøger ikke samtidig modtager offentlig overførelses-
indkomst eller har en arbejdsindtægt. I nedenstående skøn er inkluderet familier, hvor
modtagelse af tilskud vil kræve, at mindst én forælder ikke længere modtager arbejdsind-
tægt eller overførselsindkomst, og/eller at barnet ikke længere er indskrevet i et dagtilbud.
Det skønnes med ovenstående forbehold, og med udgangspunkt i kommunernes nuvæ-
rende tilskudsmuligheder, at ca. 170.000 familier potentielt er berettigede til tilskud efter
de gældende regler om tilskud til pasning af egne børn, og at
Ca. 10 pct. er enlige.
Ca. 15 pct. af mødrene har andet statsborgerskab end dansk.
Ca. 17 pct. af mødrene er indvandrere og ca. 2 pct. er efterkommere af indvandrere.
Ca. 10 pct. af mødrene er indvandrere eller efterkommere fra et ikke-vestligt land og
ca. 5 pct. er indvandrere eller efterkommere fra et vestligt land
2
.
1
Jf. BUU 337-338 FT 2019-2020.
2
Inddelingen følger Danmarks Statistiks definitioner af herkomst, oprindelse og familietyper.
Side 2 af 2