Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2424530_0001.png
30. juni 2021
J.nr. 2021 - 2456
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 319 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der indføres en højere skattesats på 30 pct. ved arv på henholdsvis 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. som opgjort i svar på SAU alm. del – spørgsmål 505 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2424530_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at
bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der ind-
føres en højere skattesats på 30 pct. ved arv på henholdsvis 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5
mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. som opgjort i svar på SAU alm. del
spørgsmål 505 (folketingsåret 2017-18)? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-
2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Mini-
steren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser og opgøre fordelings-
virkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kro-
ner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10.
indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endvidere bedes skatteændringens virk-
ning på Gini-koefficienten oplyst for samtlige modeller. Endeligt bedes ministeren be-
skrive, hvilke aktiver der er inkluderet i beregningsgrundlaget, herunder om unoterede ak-
tier indgår.
Svar
Efter gældende regler er satsen for boafgiften 15 pct. Ved beregning af boafgift gives et
bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 308.800 kr. (2021). Hertil kommer en tillægsboafgift på
15 pct., hvis arven efter fradrag udloddes til ikke-nærtbeslægtede arvinger.
Spørgsmålet forstås således, at det gældende bundfradrag forhøjes, samtidig med at der
indføres en ny afgift på 15 pct. af den del af afgiftsgrundlaget, der overstiger en ny
grænse.
I det følgende er der skønnet over de provenumæssige konsekvenser af forskellige kom-
binationer af forhøjet bundfradrag og indførelse af et nyt progressionstrin i afgiften på
baggrund af Danmarks Statistiks formuestatistik. Beregningsgrundlaget bygger på for-
mueoplysninger, der omfatter kendte (registrerede) aktiver og passiver, inkl. real formue
bortset fra pension. Pensionsformuen er ikke medregnet, da den i mange tilfælde kun del-
vis eller slet ikke kommer til udbetaling, idet en relativt stor del af pensionsformuen udgø-
res af livrenteordninger, der bortfalder ved dødsfald. Ejerskab af ikke-noterede aktier ind-
går typisk ikke i formueopgørelsen. Det samme er tilfældet for kontantformuer samt an-
dre værdier, der ikke er registrerede, fx lystbåde, kunstsamlinger mv. Dermed er der an-
vendt samme tilgang som tidligere beregninger af samme emne, senest i svaret på SAU
alm. del
spørgsmål 289 (folketingsåret 2019-20).
Værdien af unoterede aktier er ikke medtaget, jf. bemærkningerne herom i svaret på SAU
alm. del.
spørgsmål 318.
Det skønnes, at en forhøjelse af bundfradraget fra 308.800 kr. til 400.000 kr. samt indfø-
relse af en yderligere afgift på 15 pct. af afgiftsgrundlaget ud over 750.000 kr. medfører et
merprovenu på ca. 2,6 mia. i umiddelbar virkning og ca. 2,0 mia. kr. efter tilbageløb og
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der indføres en højere skattesats på 30 pct. ved arv på henholdsvis 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. som opgjort i svar på SAU alm. del – spørgsmål 505 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2424530_0003.png
adfærd,
jf. tabel 1.
1
Skønnet er hæftet med stor usikkerhed. Tabellen viser endvidere prove-
nuvirkningen ved en række andre kombinationer af forhøjelse af bundfradraget og grænse
for den progressive afgift.
Provenuvirkningen i tabellen afspejler virkningen på lang sigt (strukturelt niveau). Der er
ikke i skønnet indregnet effekten af, at de seneste års lavere satser ved overdragelse af er-
hvervsvirksomheder har medført en fremrykning af overdragelser, da effekten heraf er
forbundet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en omlægning af boafgiften
Bundfradrag for nyt progressionstrin (mio. kr.)
Mia. kr. (2021-niveau)
Forhøjelse af bundfradrag til 400.000 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1)
Forhøjelse af bundfradrag til 450.000 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1)
Forhøjelse af bundfradrag til 500.000 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1)
2,3
1,8
1,8
1,9
1,5
1,5
1,4
1,1
1,1
1,0
0,8
0,8
0,8
0,6
0,6
0,6
0,5
0,5
2,5
1,9
1,9
2,0
1,6
1,6
1,5
1,1
1,1
1,1
0,9
0,9
0,9
0,7
0,7
0,7
0,6
0,6
2,6
2,0
2,0
2,2
1,7
1,7
1,6
1,3
1,3
1,3
1,0
1,0
1,0
0,8
0,8
0,9
0,7
0,7
0,75
1,0
1,5
2,0
2,5
3,0
Anm.: Forudsat at det nye progressionstrin i lighed med det gældende bundfradrag er dobbelt ved uskiftet bo. Gaveafgiften
er ikke medregnet.
1) Ændringerne skønnes ikke at have adfærdsmæssige virkninger af provenumæssig betydning.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Der er yderligere spurgt til de fordelingsmæssige konsekvenser ved de forskellige omlæg-
ninger af boafgiften. Det bemærkes, at arv ikke defineres som indkomst og dermed ikke
indgår i den disponible indkomst. Det betyder, at ændringer i boafgiften principielt ikke
påvirker den disponible indkomst og Gini-koefficienten. For at belyse fordelingseffekter
for arvingerne er der i stedet taget udgangspunkt i omlægningens virkning på den dispo-
nible indkomst korrigeret for arv i husstanden.
2
Da der ikke foreligger oplysninger om,
hvem arven udloddes til, er det beregningsteknisk antaget, at arven udloddes til afdødes
børn.
1
Der findes ikke registerdata om grundlaget for boafgiften, dvs. boers arvebeholdninger og formuer. Det er på den bag-
grund ikke muligt præcist at opgøre størrelsen af arvebeholdningerne eller konsekvenserne for disse ved ændringer af reg-
lerne. Beregningerne er i stedet baseret på lovmodeldata om formuer ultimo 2018 for afdøde i 2019.
Fordelingseffekterne for arvinger er beregnet ved at den ændrede beskatning af arv sættes i forhold til den disponible ind-
komst inkl. arv beskattet efter gældende regler.
2
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der indføres en højere skattesats på 30 pct. ved arv på henholdsvis 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. som opgjort i svar på SAU alm. del – spørgsmål 505 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2424530_0004.png
Det skønnes med stor usikkerhed, at en forhøjelse af bundfradraget fra 308.800 kr. til
400.000 kr. øger den justerede Gini-koefficient med ca. 0,01 pct.-point,
jf. tabel 2,
mens
indførelse af en yderligere afgift på 15 pct. af afgiftsgrundlaget ud over 750.000 kr. redu-
cerer den justerede Gini-koefficient med ca. 0,12 pct.-point,
jf. tabel 3a.
I tabel 2, 3a og 3b
findes de fordelingsmæssige konsekvenser af hhv. forhøjelse af bundfradraget og indfø-
relsen af en yderligere afgift på 15 pct.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser ved en forhøjelse af bundfradraget for boafgift, arvinger
Forhøjelse af bundfradraget til
400.000 kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
kr.
30
30
30
40
50
60
70
90
120
160
70
kr.
150
150
150
150
160
160
180
200
180
180
160
0,01 pct.-point
pct.
0,03
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
pct.
0,04
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,01
0,03
450.000 kr.
kr.
40
50
50
60
80
90
110
140
180
250
100
kr.
220
220
220
230
240
240
270
300
270
270
250
0,02 pct.-point
pct.
0,04
0,03
0,02
0,03
0,03
0,03
0,04
0,04
0,05
0,04
0,04
pct.
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,04
0,02
0,04
500.000 kr.
kr.
60
60
60
80
100
120
150
190
240
330
140
kr.
290
290
290
300
320
310
360
400
360
360
330
0,02 pct.-point
pct.
0,06
0,04
0,03
0,04
0,04
0,05
0,05
0,06
0,06
0,06
0,05
pct.
0,07
0,07
0,07
0,07
0,07
0,06
0,07
0,07
0,05
0,03
0,06
Anm.: 2021-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i pro-
cent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Arv indgår ikke i opgørelsen af den disponible indkomst, og ændringer af boafgiften påvirker derfor principielt ikke ind-
komstfordelingen. For at beregne virkningen på indkomstfordelingen er der anvendt et justeret indkomstbegreb, hvor den
disponible indkomst er justeret for arv efter skat. Inddeling på deciler og percentiler følger dog den disponible indkomst
uden justering.
Det er kun muligt at lave fordelingsberegninger i de tilfælde, hvor afdødes børn kan findes i registrene. Dette er tilfældet for
ca. 65 pct. af formuen. Herefter er der opregnet proportionalt med den samlede provenuvirkning.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2018 og 2019.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der indføres en højere skattesats på 30 pct. ved arv på henholdsvis 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. som opgjort i svar på SAU alm. del – spørgsmål 505 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2424530_0005.png
Tabel 3a. Fordelingsmæssige konsekvenser ved et nyt progressionstrin for boafgift, arvinger
Bundfradrag for nyt progressionstrin på
0,75 mio. kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
Anmærkning og kilde: Se tabel 2.
1,0 mio. kr.
pct.
-0,37
-0,17
-0,14
-0,16
-0,19
-0,21
-0,22
-0,25
-0,30
-0,44
-0,28
pct.
-0,35
-0,44
-0,31
-0,39
-0,34
-0,41
-0,44
-0,59
-0,43
-0,51
-0,44
kr.
-290
-220
-200
-290
-380
-460
-520
-680
-910
-2.290
-630
kr.
-1.200
-1.520
-1.150
-1.530
-1.370
-1.780
-1.980
-3.110
-2.580
-6.570
-2.290
pct.
-0,32
-0,14
-0,11
-0,14
-0,16
-0,18
-0,18
-0,21
-0,26
-0,40
-0,24
pct.
-0,30
-0,38
-0,26
-0,34
-0,29
-0,36
-0,39
-0,53
-0,38
-0,49
-0,40
1,5 mio. kr.
kr.
-230
-170
-150
-210
-280
-340
-380
-490
-670
-1.900
-490
kr.
-890
-1.160
-850
-1.230
-1.000
-1.420
-1.550
-2.600
-2.100
-6.080
-1.900
pct.
-0,26
-0,10
-0,08
-0,10
-0,12
-0,13
-0,13
-0,15
-0,19
-0,33
-0,18
pct.
-0,22
-0,30
-0,19
-0,28
-0,21
-0,29
-0,31
-0,44
-0,31
-0,46
-0,33
kr.
-340
-270
-240
-340
-460
-550
-630
-810
-1.090
-2.550
-740
kr.
-1.420
-1.760
-1.370
-1.750
-1.630
-2.030
-2.260
-3.450
-2.900
-6.880
-2.550
-0,12 pct.-point
-0,10 pct.-point
-0,08 pct.-point
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der indføres en højere skattesats på 30 pct. ved arv på henholdsvis 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. som opgjort i svar på SAU alm. del – spørgsmål 505 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2424530_0006.png
Tabel 3b. Fordelingsmæssige konsekvenser ved et nyt progressionstrin for boafgift, arvinger
Bundfradrag for nyt progressionstrin på
2,0 mio. kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
Anmærkning og kilde: Se tabel 2.
2,5 mio. kr.
pct.
-0,22
-0,08
-0,06
-0,08
-0,09
-0,10
-0,10
-0,12
-0,15
-0,28
-0,15
pct.
-0,17
-0,24
-0,15
-0,23
-0,16
-0,24
-0,25
-0,38
-0,26
-0,43
-0,28
kr.
-170
-100
-90
-140
-160
-220
-240
-300
-420
-1.430
-330
kr.
-570
-770
-500
-860
-590
-1.030
-1.040
-1.980
-1.530
-5.390
-1.430
pct.
-0,20
-0,06
-0,05
-0,07
-0,07
-0,08
-0,08
-0,09
-0,12
-0,25
-0,13
pct.
-0,14
-0,20
-0,12
-0,19
-0,12
-0,20
-0,20
-0,34
-0,22
-0,41
-0,25
3,0 mio. kr.
kr.
-150
-90
-80
-120
-130
-180
-200
-250
-350
-1.280
-290
kr.
-470
-660
-400
-740
-460
-900
-880
-1.790
-1.330
-5.140
-1.280
pct.
-0,18
-0,05
-0,04
-0,06
-0,06
-0,07
-0,07
-0,08
-0,10
-0,22
-0,11
pct.
-0,12
-0,17
-0,09
-0,17
-0,09
-0,18
-0,17
-0,30
-0,19
-0,39
-0,22
kr.
-190
-130
-110
-170
-210
-270
-290
-380
-520
-1.630
-400
kr.
-690
-920
-650
-1.010
-760
-1.200
-1.250
-2.240
-1.770
-5.680
-1.630
-0,07 pct.-point
-0,06 pct.-point
-0,05 pct.-point
Side 6 af 6