Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2424184_0001.png
30. juni 2021
J.nr. 2021 - 1947
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 318 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2424184_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat? Ministeren
bedes foretage beregningen på baggrund af følgende beløbsgrænser a) grænse svarende til
den seneste formueskattegrænse i 1996 opregnet til 2020-niveau b) grænse på 3 mio. kr. c)
grænse på 4 mio. kr. og d) grænse på 5 mio. kr. Disse bedes beregnet med henholdsvis en
skatteprocent på 0,7 pct. og 1 pct. Skattegrundlaget for formueskatten bedes opgjort på
samme måde som i svar på SAU alm. del
spørgsmål 533 (folketingsåret 2015-16), dvs.
som finansiel formue (f.eks. aktier, obligationer og indestående i bank) fratrukket ”andre
lån” (herunder f.eks. banklån, SU-lån
m.v.). Værdien af unoterede aktier medregnes i det
omfang det er muligt jf. beregninger i Ulighedsredegørelsen 2020. Provenuet bedes op-
gjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes op-
gjort for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og
faste 2021- priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2021-
priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på
disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10
indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt be-
des ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten for samtlige mo-
deller.
Svar
I det følgende er der skønnet over de provenumæssige konsekvenser af en formueskat
baseret på et grundlag bestående af indestående i banker, kursværdi af aktier og investe-
ringsforeningspapirer ifølge bankernes indberetning, obligationer samt pantebreve i depot
fratrukket bankgæld.
Værdien af unoterede aktier er ikke medtaget. Finansministeriet oplyser, at oplysningerne
herom
som bl.a. indgik i Ulighedsredegørelsen 2020
er beregnet under en række for-
udsætninger, der ikke er præcise på individniveau, hvorved oplysningerne ikke er egnede
til at danne grundlag for en eventuel formueskat.
Beregningerne nedenfor omfatter formueskattegrænser på hhv. 3, 4 og 5 mio. kr. Den øn-
skede beregning, hvor formueskattegrænsen i 1996 opregnes til aktuelt niveau, er repræ-
senteret ved beregningen af en formueskattegrænse på 4 mio. kr., da formueskattegræn-
sen på 2,4 mio. kr. i 1996 svarer til 4,008 mio. kr. i 2021-niveau.
En formueskat på fx 0,7 pct. skønnes ved en formueskattegrænse på 3 mio. kr. at med-
føre et merprovenu på ca. 2,3 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 1,3 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Provenuvirkningen i tabellen er lig virkningen for årene 2021-
2025 og den varige virkning. Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum
for de enkelte år svarer til virkningen efter tilbageløb og adfærd.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2424184_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en formueskat
Formueskattegrænse
Mia. kr. (2021-niveau)
Formueskattesats på 0,7 pct.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Formueskattesats på 1,0 pct.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2018 og 2019.
3 mio. kr.
4 mio. kr.
5 mio. kr.
2,3
1,8
1,3
2,0
1,5
1,1
1,8
1,4
1,0
3,3
2,5
1,9
2,8
2,2
1,6
2,6
2,0
1,5
En formueskat på 0,7 pct. og en formueskattegrænse på 3 mio. kr. skønnes at medføre en
reduktion af den disponible indkomst på ca. 500 kr., svarende til 0,2 pct. af den dispo-
nible indkomst,
jf. tabel 2.
Omlægningen skønnes at reducere indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med
0,09 pct.-point.
1
Gini-koefficienten skal dog ved beregning af en formueskat tages med et
forbehold, idet virkningen af en formueskat medregnes i den disponible indkomst, mens
virkningen af selve formuen kun er medregnet, hvis der er en form for afkast heraf. Det
kan betyde, at personer med en stor formue uden en tilsvarende høj indkomst kan få be-
regnet en relativ stor beskatning i forhold til indkomsten, hvilket isoleret set vil bidrage til
en forøgelse af Gini-koefficienten.
Tabel 3
viser tilsvarende de fordelingsmæssige konsekvenser ved en formueskattesats på
1,0 pct.
1
Det seneste officielle skøn for indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten udgør 28,1 pct. i 2018.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2424184_0004.png
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser af en formueskat ved en sats på 0,7 pct.
Formueskattegrænse
3 mio. kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
kr.
-100
0
0
0
-100
-100
-100
-100
-300
-4.000
-500
kr.
-400
-400
-500
-600
-700
-800
-1.200
-1.700
-2.800
-30.800
-4.000
-0,09
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,7
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-2,2
-0,7
4 mio. kr.
kr.
-100
0
0
0
0
0
-100
-100
-200
-3.600
-400
kr.
-300
-300
-300
-400
-500
-600
-900
-1.300
-2.200
-29.300
-3.600
-0,08
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-2,0
-0,6
5 mio. kr.
kr.
-100
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-3.400
-400
kr.
-200
-200
-200
-300
-400
-400
-700
-1.000
-1.800
-28.100
-3.400
-0,08
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-2,0
-0,6
Anm.: 2021-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i pro-
cent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2018 og 2019.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2424184_0005.png
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser af en formueskat ved en sats på 1,0 pct.
Formueskattegrænse
3 mio. kr.
1
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
kr.
-100
-100
0
-100
-100
-100
-100
-200
-400
-5.700
-700
kr.
-500
-600
-700
-800
-1.100
-1.200
-1.700
-2.400
-4.100
-44.100
-5.700
-0,12
pct.
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,9
-0,3
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,6
-3,1
-0,9
4 mio. kr.
kr.
-100
0
0
0
-100
-100
-100
-100
-200
-5.200
-600
kr.
-400
-400
-500
-600
-800
-800
-1.300
-1.900
-3.200
-41.900
-5.200
-0,11
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,9
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-2,9
-0,9
5 mio. kr.
kr.
-100
0
0
0
0
0
0
-100
-200
-4.800
-600
kr.
-300
-300
-300
-400
-600
-600
-1.000
-1.500
-2.600
-40.200
-4.800
-0,10
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,8
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,4
-2,8
-0,8
Anm.: 2021-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i pro-
cent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
1: Resultaterne afviger en anelse fra den tilsvarende beregning i SAU alm. del
spørgsmål 223 (2020-21). Det skyldes, at
det har været nødvendigt at justere metoden for fremskrivning af de historiske data om formuer og gæld til 2021-niveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2018 og 2019.
Side 5 af 5