Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2354626_0001.png
15. marts 2021
J.nr. 2021 - 1892
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 317 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017, til skatteministeren
2354626_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra Aftale om er-
hvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017, der gav bedre skattevilkår for opsparing i inve-
steringsinstitutter og lempelser for udlændinges opsparing i danske investeringsinstitutter
(Tiltrækning af kapital til danske investeringsinstitutter)? Provenuet bedes opgjort i umid-
delbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle
årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-
priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser. Endelig be-
des ministeren opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virknin-
gen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt
for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Slut-
telig bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten. Dette be-
des gjort for de to forslag isoleret såvel som for de to forslag samlet.
Svar
Der tages i svaret udgangspunkt i en tilbagerulning af ændringerne af personers afkastbe-
skatning fra aktiebaserede investeringsselskaber og udbytteskatten ved udlodninger fra
danske investeringsinstitutter til udenlandske investorer, der blev gennemført som dele af
L 114 (Folketingsåret 2018-19) som følge af
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
(V,
LA, K, DF og RV) fra november 2017. Baseret på vurderingerne i L 114 skønnes de va-
rige merprovenuer af en tilbagerulning til hhv. 35 og 30 mio. kr. opgjort i 2021-niveau,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved tilbagerulning af dele af L114
Beskatning af personers aktiebaserede investeringsselskaber som kapitalindkomst fremfor aktieindkomst
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2021 2022 2023 2024 2025 Varigt
-
-
-
50
35
35
50
35
35
50
35
35
50
35
35
50
35
35
Genindført udbytteskat ved udlodninger fra danske investeringsinstitutter til udenlandske investorer
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2021 2022 2023 2024 2025 Varigt
-
-
-
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
Anm.: Der forudsættes en vis implementeringstid, før ændringerne kan træde i kraft, hvorfor der først fremgår en virkning på
de offentlige finanser fra 2022. Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til virknin-
gen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og adfærd svarer til virkningen på den finans-
politiske holdbarhed.
Det bemærkes, at en genindførelse af kildeskatten på udbytte fra danske investeringsinsti-
tutter til udlændinge ikke vurderes at kunne foretages som et isoleret initiativ, hvis det
samtidigt ikke i et forventet omfang skal være muligt at omgå denne beskatning. Det an-
slås således at være nødvendigt samtidig at indføre værnsregler ved fx at ændre reglerne,
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017, til skatteministeren
2354626_0003.png
så et tilbagesalg af beviser til det udstedende investeringsinstitut behandles som udbytte i
stedet for en afståelse af beviser omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Det skyldes, at
der ikke begrænset skattepligt på aktieavancer. En sådan ændring vil imidlertid bevirke en
uforholdsmæssig stor stramning for danske investorer, der fremover ved et sådant tilba-
gesalg vil skulle beskattes af hele afståelsessummen, og ikke som nuværende kun af en
eventuel avance. De provenumæssige konsekvenser ovenfor medregner alene en isoleret
tilbagerulning af ændringen fra L 114, men der forventes at være yderligere provenumæs-
sige og samfundsøkonomiske konsekvenser som følge af sådanne skitserede værnsregler,
der ikke er kvantificeret nærmere i vurderingen.
Virkning på disponibel indkomst og Gini-koefficient
Fsva. udbytteskat på udenlandske investorer vil det alene påvirke udenlandske investorer
og derved ikke indkomster eller indkomstfordelingen i Danmark.
Virkningen af tilbagerulningen for aktiebaserede investeringsselskaber på disponibel ind-
komst i kroner og i procent af disponibel indkomst vedrører for størsteparten personer i
10. indkomstdecil,
jf. tabel 2.
Virkningen på Gini-koefficienten bliver forholdsvis begræn-
set og nedrundes til 0,00.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017, til skatteministeren
2354626_0004.png
Tabel 2. Fordelingsvirkninger af tilbagerulning af ændring for aktiebaserede investeringsselskaber
Gns. skatteforhøjelse,
i kr. pr. person
Indkomstdeciler
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hele befolkningen
0
0
0
0
0
0
5
5
5
90
10
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,02
0,01
Gns. skatteforhøjelse,
i pct. af disponibel indkomst
Indkomstpercentiler
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Hele 10. indkomstdecil
10
10
10
10
20
20
30
40
70
650
90
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,01
0,05
0,02
Virkning på Gini-koefficient
0,00
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen i 2017 fremskrevet til 2021 med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 4 af 4