Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2352978_0001.png
11. marts 2021
J.nr. 2021 - 2246
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 314 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om provenuvirkningen ved at tilbagerulle udvidelsen af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter, til skatteministeren
2352978_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle udvidelsen af fradragsretten
for erhvervsmæssige lønudgifter, som vedtaget med lovforslag nr. L 104 (folketingsåret
2017-18)? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbage-
løb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der
bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes også opgøre
virkningen på råderummet i 2021-priser.
Svar
I sommeren 2017 fastslog Højesteret i to principielle domme, at der ikke var hjemmel i
skattelovgivningen til at fradrage lønudgifter, der vedrører etablering af ny virksomhed el-
ler udvidelse af eksisterende virksomhed. Det havde imidlertid været udbredt praksis
blandt virksomhederne at fratrække lønudgifter i forbindelse med etablering og udvidelse
af virksomhed. Med lovforslag nr. L 104 (folketingsåret 2017-18) blev der på den bag-
grund indført hjemmel til, at virksomheder kan fratrække erhvervsmæssige lønudgifter til
virksomhedens ansatte samt erhvervsmæssige udgifter tilknyttet ansættelsesforholdet uan-
set om den ansatte måtte udføre arbejde knyttet til at erhverve, sikre og vedligeholde den
skattepligtige indkomst eller til at etablere eller udvide forretningen.
Provenuvirkningen ved en tilbagerulning heraf fremgår af
tabel 1.
Idet der ikke umiddel-
bart foreligger statistiske oplysninger over omfanget af de omfattede omkostninger, tager
provenuvirkningen udgangspunkt i samme antagelse, som lå til grund for beregningen af
de økonomiske konsekvenser i L 104 (folketingsåret 2017-18). Det er dog indregnet, at en
indskrænkelse af virksomhedernes fradragsret reducerer virksomhedernes incitament til at
investere i udvikling af forretningen. Det vil bl.a. reducere arbejdsproduktiviteten og der-
med trække i retning af lavere lønninger og et mindre arbejdsudbud. Det vurderes, at
disse adfærdseffekter vil reducere merprovenuet med yderligere ca. 10 pct., idet det be-
mærkes, at denne virkning ikke var indregnet i det oprindelige lovforslag.
På denne baggrund kan det årlige umiddelbare merprovenu med betydelig usikkerhed
skønnes til ca. 540 mio. kr., hvilket svarer til 410 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Det
er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til virk-
ningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og ad-
færd svarer til virkningen på den finanspolitiske holdbarhed.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved indskrænkning af fradragsretten for lønudgifter
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb
og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
2021
540
470
410
2022
540
470
410
2023
540
470
410
2024
540
470
410
2025
540
470
410
Varigt
540
470
410
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om provenuvirkningen ved at tilbagerulle udvidelsen af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter, til skatteministeren
2352978_0003.png
Det bemærkes, at en tilbagerulning af fradraget for lønudgifter mv. til etablering og udvi-
delse af forretningen foruden de nævnte negative virkninger på investeringer og arbejds-
produktivitet vil trække i retning af at begrænse iværksætteri og vækst i eksisterende virk-
somheder. For nye eller etablerede virksomheder, der ønsker at udvide deres forretning,
vil en tilbagerulning desuden medføre væsentlige administrative byrder, idet det vil gøre
det nødvendigt at foretage en vanskelig sondring mellem lønudgifter, der har tilknytning
til den løbende drift, og lønudgifter, der vedrører virksomhedens indkomstgrundlag som
fx løn til medarbejdere, der beskæftiger sig med indskrænkning eller udvidelse af en igang-
værende virksomhed. En tilbagerulning vil tilsvarende indebære øgede administrative byr-
der for Skatteforvaltningen.
Omvendt vil en tilbagerulning indebære, at interne lønudgifter til etablering og udvidelse
skattemæssigt sidestilles med udgifter til eksterne, herunder lønudgifter til eksterne konsu-
lenter. En tilbagerulning kan derfor i et vist omfang give virksomhederne større incita-
ment til at anvende eksterne konsulenter til de omfattede opgaver.
Side 3 af 3