Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2354039_0001.png
12. marts 2021
J.nr. 2021 - 1781
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 309 af 19. marts 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at fjerne de afgiftsmæssige begunstigelser på VE-brændsler, til skatteministeren
2354039_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenuet vil være ved at fjerne de afgiftsmæssige begunsti-
gelser på VE-brændsler, jf. svar på ERU alm. del
spørgsmål 90 (folketingsåret 2016-17)?
Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og ad-
færd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her an-
vendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på
råderummet i 2021-priser.
Svar
Der er energiafgifter på fossile brændsler (olie, gas og kul) og affald anvendt som brænd-
sel samt på elforbrug. VE-brændsler er ikke afgiftsbelagt.
Energiafgiften på fossile brændsler udgør 62,8 kr./GJ, svarende til ca. 1.100 kr./ton CO
2
(naturgas). Indføres en ny afgift på biomasse på 62,8 kr./GJ, vil det medføre et umiddel-
bart merprovenu på 4,7 mia. kr. i 2021, mens provenuet efter tilbageløb og adfærd kan
skaleres til 3,5 mia. kr. Det er under forudsætning af, at der anvendes samme antagelser
for omfattede VE-brændsler og adfærdseffekter som ved svar på ERU alm. del
spørgs-
mål 90 (folketingsåret 2016-17).
For en typisk husstand, som opvarmes med VE-brændsler, såsom fjernvarme produceret
på biomasse, vil det medføre en årlig afgiftsbelastning på ca. 5.100 kr. inkl. moms.
Det bemærkes, at der med Energiaftale 2012 blev aftalt at indføre en energiafgift på bio-
masse for VE-brændsler som led i gennemførelsen af forsyningssikkerhedsafgiften. Afgif-
ten blev søgt indført i 2013-2014,
men blev ”tilbagerullet” og i stedet finansieret ved per-
sonskatter med lov nr. 1174 af 5. november 2014 under henvisning til de forventede store
administrative omkostninger ved indførelsen heraf.
Den daværende afgiftsmodel indebar, at der blev lagt afgift på alt biomasse, samtidig med
at der blev foreslået nogle bagatelgrænser, herunder fritagelse for registrering og afregning
af afgift for mindre biomassefyrede anlæg under 0,15 MW og for momsregistrerede virk-
somheder, der havde et årligt salg af afgiftspligtig biomasse på under 10.000 kr.
På trods af de fastsatte bagatelgrænser mv. blev det vurderet, at ca. 20-25.000 virksomhe-
der skulle registreres for afgiften, hvilket ville medføre en betydelig administrativ byrde
for erhvervslivet.
Energiafgiften på VE-brændsler indebar desuden en række EU-retlige udfordringer i for-
hold til de valgte afgrænsninger af forslagets anvendelsesområde, men kom aldrig til
egentlig vurdering hos Kommissionen. En lang række forhold skal således afklares, før-
end der kan indføres en afgift på VE-brændsler.
Dertil kommer, at en dansk målsætning om 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030 i
forhold til 1990 betyder, at der alene skal være afgifter på fossile brændsler, hvis målsæt-
ningen skal indfries med de laveste samfundsøkonomiske omkostninger. VE-brændsler
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at fjerne de afgiftsmæssige begunstigelser på VE-brændsler, til skatteministeren
2354039_0003.png
anses for at være CO
2
-neutrale og er dermed en del af løsningen til opnåelse af 70 pct.-
målsætningen. Indføres en afgift på VE-brændsler, vil det øge incitamentet til at skifte
væk fra VE over mod bl.a. fossilvarme. Det vil øge CO
2
-udledningen og omkostningerne
ved at indfri 70 pct.-målsætningen.
Side 3 af 3