Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2352871_0001.png
11. marts 2021
J.nr. 2021 - 2203
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 308 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at fjerne de særlige skatteregler for såkaldt skattefrie porteføljeaktier, til skatteministeren
2352871_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne de særlige skatteregler for såkaldt
skattefrie porteføljeaktier? Ministeren bedes redegøre for provenuet ved to modeller; 1)
både udbytter og avancer fra skattefrie porteføljeaktier beskattes som almindelige aktiers
udbytter og avancer og 2) en harmonisering, hvor udbytter fortsat beskattes lempeligt,
men hvor avancerne ikke længere er skattefrie og i stedet i lighed med udbytterne beskat-
tes med 70 pct. af indtægterne. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilba-
geløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i va-
rig virkning. Der bedes her anvendt 2021- niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes
også opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser.
Svar
Ved porteføljeaktier menes aktier, hvor aktionæren ejer mindre end 10 pct. Danske sel-
skaber er efter gældende regler fuldt skattepligtige af udbytter og avancer fra disse aktier,
når de er optaget til handel på et reguleret marked.
Hvis der derimod er tale om unoterede aktier er selskabsaktionærer skattefri af avancer,
mens udbytter kun skal medregnes med 70 pct. i den skattepligtige indkomst. Beskatnin-
gen af selskabers unoterede porteføljeaktier er således mere lempelig end de almindelige
beskatningsregler for selskaber og der er derfor tale om såkaldte skatteudgifter. I neden-
stående provenuvurdering er taget udgangspunkt i besvarelsen af alm. del spørgsmål 368
til Skatteudvalget af 22. april 2020. Der foreligger ikke et nyt beregningsgrundlag og i ne-
denstående er derfor alene opregnet til 2021-niveau med BNP. Det bemærkes, at vurde-
ringen er forbundet med betydelig usikkerhed.
En stramning af beskatningen af selskabers unoterede porteføljeaktier, således at både
avancer og udbytter beskattes fuldt ud, skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 1,2 mia. kr. årligt, hvilket svarer til ca. 1,0 mia. kr. efter tilbageløb
jf. tabel 1.
Hvis
reglerne ændres, så avancer ligesom udbytter beskattes med 70 pct. af indtægterne, skøn-
nes det at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 0,7 mia. kr. årligt, hvilket svarer til
ca. 0,6 mia. kr. efter tilbageløb.
Tabel 1. Merprovenu ved strammere beskatning af selskabers porteføljeaktier
mia. kr. 2021-niveau
2021
2022
2023
2024
A) Fuld beskatning af selskabers porteføljeaktier
Umiddelbart merprovenu
1,2
1,2
1,2
1,2
Merprovenu efter tilbageløb
1,0
1,0
1,0
1,0
A) Beskatning af selskabers porteføljeaktier med 70 pct. af indkomsten
Umiddelbart merprovenu
0,7
0,7
0,7
0,7
Merprovenu efter tilbageløb
0,6
0,6
0,6
0,6
2025 Varigt
1,2
1,0
0,7
0,6
1,2
1,0
0,7
0,6
Anm.: Det skønnes, at 75 pct. af de unoterede poteføljeaktier i sidste ende er ejet af personer skattepligtige i Danmark,
mens 25 pct. er ejet af skattepligtige i udlandet. For de dansk ejede antages tilbageløbet at udgøre 23 pct., mens tilbagelø-
bet for udenlandske ejere antages at være 0 pct.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at fjerne de særlige skatteregler for såkaldt skattefrie porteføljeaktier, til skatteministeren
2352871_0003.png
Der foreligger ikke umiddelbart et grundlag, der muliggør en kvantitativ vurdering af ad-
færdseffekterne. En stramning af beskatningen af danske selskabsinvestorer må dog
umiddelbart forventes at føre til øget udenlandsk ejerskab af de større unoterede virk-
somheder, der har adgang til de internationale kapitalmarkeder. Dette vil trække i retning
af at reducere ovenstående merprovenu. I det omfang de nuværende regler har bidraget til
lettere adgang til egenkapital for bl.a. iværksættervirksomheder må en stramning af be-
skatningen endvidere forventes at være forbundet med et reduceret investeringsomfang i
denne type virksomheder.
Side 3 af 3