Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2354624_0001.png
15. marts 2021
J.nr. 2021 - 2185
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 305 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, ministeren vil redegøre for provenuet ved at hæve NOx-afgiften til 25 kr./kg., til skatteministeren
2354624_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuet ved at hæve NOx-afgiften til 25 kr./kg? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle
årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-
priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser.
Svar
Kvælstofoxiderafgiften (NO
X
) pålægges brændsler, der ved forbrænding forårsager udled-
ning af NO
X
til luften. Afgiften betales enten med udgangspunkt i de målte udledninger
eller ud fra beregnede udledninger på grundlag af brændselsforbruget. For de virksomhe-
der, som ikke måler, opkræves en afgift af brændselsforbruget ud fra typiske eller gen-
nemsnitlige udledninger pr. energienhed.
NOx-afgiften blev med
Aftale om finansloven for 2016
(V, LA, K og DF) sat ned fra 26,6 kr.
pr. kg til 5,0 kr. pr. kg NOx fra 1. juli 2016. Afgiften indekseres og følger derved udviklin-
gen i nettoprisindekset. Afgiftssatsen er 5,3 kr. pr. kg i 2021.
En forhøjelse af NOx-afgiften fra 5,3 til 25 kr. pr. kg skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 640 mio. kr. i 2021 faldende til ca. 570 mio. kr. i 2025. Det skønnede
fald i merprovenuet over tid, skyldes primært, at grundlaget for afgiften forventes at ud-
vikle sig langsommere end væksten i BNP.
Det er lagt til grund for besvarelsen, at er der ikke foretages modgående regulering af
energiafgiften på benzin og diesel. ¼ af merprovenuet vedrører således forbrug af brænd-
stoffer. Afgiftsstigningen på benzin og diesel vil ikke medføre et nævneværdigt merpro-
venu, pga. øget grænsehandel mv.
Forhøjelse af afgiften skønnes derved at indebære et merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på ca. 340 mio. kr. i 2021 faldende til 310 mio. kr. i 2025. Varigt skønnes et merpro-
venu på ca. 180 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu ved forhøjelse af NOx-afgiften til 25 kr. pr. kg
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2021
640
630
340
2022
620
610
330
2023
600
600
320
2024
590
580
320
2025
570
570
310
Varigt
340
330
180
Anm: Provenuberegningen tager udgangspunkt i lovforslag L 70 (2015-16), hvor NOx-afgiften nedsættes fra 26,6 til 5,0
kr./kg per 1. juli 2016.
En forhøjelse af NO
X
-afgiften vil navnlig påvirke virksomheder med meget stort energi-
forbrug, herunder fx el- og kraftvarmeværker, Nordsøaktiviteter og cementindustrien.
Side 2 af 2