Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2350436_0001.png
10. marts 2021
J.nr. 2021 - 1830
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 304 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at fjerne lempelsen af ølafgiften med 15 pct. fra 2013 og fjerne lempelserne af øl- og vinafgiften som aftalt med finansloven for 2019, til skatteministeren
2350436_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenuet vil være ved at fjerne lempelsen af ølafgiften
med 15 pct. fra 2013 og fjerne lempelserne af øl- og vinafgiften som aftalt med
finansloven for 2019? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter
tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-
2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser.
Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser og
opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på
disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for
10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler.
Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten.
Samtlige beregninger bedes opgjort samlet og opdelt i henholdsvis lempelsen på
ølafgiften fra 2013 og lempelserne af øl- og vinafgiften fra finanslov 2019. Her
bedes ministeren også redegøre for prisstigningerne ved både en samlet model og
opdelt for de to forslag.
Svar
Ølafgiften blev i juli 2013 nedsat med 15 pct. fra 65,91 kr. til 56,02 kr. pr. liter 100 pct.
ren alkohol. Det svarer til en nedsættelse på 9,89 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol.
Øl- og vinafgiften blev i forbindelse med finansloven for 2019 nedsat med henholdsvis
13 pct. og 3 pct. pr. 1. april 2019. Ølafgiften blev nedsat med 7,28 kr. fra 56,02 kr. til
48,74 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol, mens vinafgiften (med 6-15 pct. alkohol) blev ned-
sat med 0,35 kr. fra 11,61 kr. pr. liter til 11,26 kr. pr. liter.
Ved beregningen af fjernelsen af nedsættelserne af øl- og vinafgiften fra FL19 forudsættes
det, at ølafgiften forhøjes fra 48,74 kr. til 56,02 pr. liter 100 pct. ren alkohol, og at vinaf-
giften forhøjes fra 11,26 til 11,61 kr. pr. liter. Ved beregningen af fjernelsen af nedsættel-
sen af ølafgiften i 2013 forudsættes det, at ølafgiften forhøjes fra 56,02 kr. til 65,91 kr. pr.
liter 100 pct. ren alkohol.
De skønnede provenuvirkninger ved at fjerne nedsættelserne af hhv. øl- og vinafgiften fra
finansloven 2019 og ølafgiften fra 2013 samt fjernelsen af de samlede nedsættelser frem-
går af
tabel 1.
Det umiddelbare provenu ved at fjerne nedsættelserne af øl- og vinafgiften i forbindelse
med finansloven 2019 skønnes at udgøre ca. 170 mio. kr. i 2021 og ca. 160 mio. kr. varigt
(2021-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes provenuet at udgøre ca. 120 mio. kr. i
2021 og ca. 110 mio. kr. varigt.
Det umiddelbare provenu ved at fjerne nedsættelserne af ølafgiften fra juli 2013 skønnes
at udgøre ca. 160 mio. kr. i 2021 og ca. 150 mio. kr. varigt (2021-niveau). Efter tilbageløb
og adfærd skønnes provenuet at udgøre ca. 100 mio. kr. i 2021 og ca. 90 mio. kr. varigt.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at fjerne lempelsen af ølafgiften med 15 pct. fra 2013 og fjerne lempelserne af øl- og vinafgiften som aftalt med finansloven for 2019, til skatteministeren
2350436_0003.png
Det umiddelbare provenu ved at fjerne nedsættelserne af ølafgiften fra juli 2013 og øl- og
vinafgiften fra finansloven 2019 skønnes samlet set at udgøre ca. udgøre ca. 330 mio. kr. i
2021 og ca. 310 mio. kr. varigt (2021-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes prove-
nuet at udgøre ca. 210 mio. kr. i 2021 og ca. 200 mio. kr. varigt.
Tabel 1. Provenuvirkning ved at fjerne nedsættelserne af hhv. øl- og vinafgiften fra finansloven 2019
og ølafgiften fra 2013 samt de samlede nedsættelser
Mio. kr. (2021-niveau)
2021
1)
2022
2023
2024
2025
Varigt
Fjerne nedsættelserne af øl- og vinafgift fra FL19
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
170
170
120
170
160
110
160
160
110
160
160
110
160
160
110
160
160
110
Fjerne nedsættelserne af ølafgiften med 15 pct. fra 2013
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Samlet
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
330
320
210
320
320
210
320
310
210
310
310
200
310
300
200
310
300
200
160
160
100
160
150
100
150
150
90
150
150
90
150
150
90
150
150
90
Anm.: Ved beregningen af fjernelsen af nedsættelserne af øl- og vinafgiften fra FL19 forudsættes det, at ølafgiften forhøjes
fra 48,74 kr. til 56,02 pr. liter 100 pct. ren alkohol, og vinafgiften forhøjes fra 11,26 til 11,61 kr. pr. liter. Ved beregningen af
fjernelsen af nedsættelsen af ølafgiften i 2013 forudsættes det, at ølafgiften forhøjes fra 56,02 kr. til 65,91 kr. pr. liter 100
pct. ren alkohol. For vinafgiften forudsættes en selvfinansieringsgrad for ændringer i arbejdsudbuddet på 7 pct. og for ølaf-
giften 1 pct.,
jf. Skatteøkonomisk Redegørelse 2018 (appendiks 5C).
Afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
1) For 2021 er der beregnet en helårseffekt. Det faktiske provenu afhænger af tidspunktet for ikrafttrædelsen, idet det be-
mærkes, at forslaget kræver lovgivning og ikke kan gives tilbagevirkende kraft.
Det forventes, at prisen i gennemsnit vil stige ca. 0,33 kr. for en flaske vin (på 75 cl) og
4,14 kr. for en kasse pilsnerøl (med 30 flasker af 33 cl og 4,6 pct. alkohol) ved at fjerne
nedsættelserne af øl- og vinafgiften i forbindelse med finansloven 2019.
Det forventes, at prisen i gennemsnit vil stige ca. 5,63 kr. for en kasse pilsnerøl ved at
fjerne nedsættelsen af ølafgiften fra juli 2013.
Samlet set forventes det, at prisen i gennemsnit vil stige ca. 0,33 kr. for en flaske vin og
9,77 kr. for en kasse pilsnerøl.
Forhøjelser af øl- og vinafgiften skønnes at medføre et fald i forbruget af øl og vin. Faldet
i forbruget er sammensat af et fald i det indenlandske salg af øl og vin samt en stigning i
grænsehandlen, hvilket medfører et mindreprovenu fra vinafgift, ølafgift, emballageafgift
og moms. Hertil kommer, at de højere afgiftssatser vil have en negativ effekt på arbejds-
udbuddet.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at fjerne lempelsen af ølafgiften med 15 pct. fra 2013 og fjerne lempelserne af øl- og vinafgiften som aftalt med finansloven for 2019, til skatteministeren
2350436_0004.png
Afgifter påvirker ikke de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for forde-
lingsberegninger. Det skyldes, at de disponible indkomster opgøres som den indkomst,
der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har dog be-
tydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet
afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst. Omregnes afgiftsændrin-
gerne til en ækvivalent ændring af de disponible indkomster, skønnes en hypotetisk fjer-
nelse af nedsættelserne af øl- og vinafgiften at svare til en gennemsnitlig reduktion af de
disponible indkomster med ca. 70 kr. pr. voksen i befolkningen, hvilket svarer til en æn-
dring på 0,0 pct. i gennemsnit og for alle indkomstdeciler,
jf. tabel 2.
De hypotetiske for-
højelser af øl- og vinafgiften er således fordelingsmæssigt neutrale målt ved Gini-koeffici-
enten opgjort med to decimaler,
jf. den sidste række i tabel 2.
Tabel 2. Fordelingsvirkninger ved at fjerne nedsættelserne af hhv. øl- og vinafgiften fra finansloven
2019 og ølafgiften fra 2013, samt de samlede nedsættelser, 2021-niveau
Fjerne nedsættelserne
af øl- og vinafgift fra
FL19
Fjerne nedsættelserne af
ølafgiften med 15 pct. fra
2013
Samlet
Gns. ændring i disponibel indkomst
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Kr.
30
30
30
30
30
30
30
40
40
50
30
Pct.
1)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Kr.
30
30
30
30
30
30
30
30
40
40
30
Pct.
1)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Kr.
60
60
60
60
60
60
70
70
80
90
70
Pct.
1)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Ækvivalent fordelingsvirkning
målt ved Gini-koefficient
2)
, pct.-
point
0,00
0,00
0,00
Anm.: Afrundet til nærmeste tiende krone. Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i
2017. De procentvise ændringer i den gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede
beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne.
1)
Forbrugsskatter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, da disse opgøres som den indkomst, der rådes over efter
indkomstskat mv.
2)
Forbrugsskatter påvirker ikke Gini-koefficienten, da denne beregnes på baggrund af de disponible indkomster.
Kilde: Beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse for perioden 2015-2018, samt en 33,3 pct.
stikprøve af befolkningen i år 2017 fremregnet til 2021-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august
2020.
Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeske-
mabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen, samt stor
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at fjerne lempelsen af ølafgiften med 15 pct. fra 2013 og fjerne lempelserne af øl- og vinafgiften som aftalt med finansloven for 2019, til skatteministeren
2350436_0005.png
spredning på indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den be-
regningsmæssige usikkerhed særdeles stor for 1. og 10. indkomstdecil. Det er derfor ikke
muligt at opgøre fordelingsvirkningerne for 10. indkomstdecil på percentilniveau.
Side 5 af 5