Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2352518_0001.png
11. marts 2021
J.nr. 2021 - 1770
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 299 af 16. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om en spillers udelukkelse via ROFUS ikke blot er en 1-årig tænkepause, til skatteministeren
2352518_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om en spillers udelukkelse via ROFUS ikke blot er en 1-årig tænke-
pause? I den forbindelse bedes ministeren forholde sig til, om en spiller skal tilbydes en
afklaringssamtale, når en spiller ansøger om at få ophævet sin endelige udelukkelse efter
tidligst 1 år, og vurdere udgifterne forbundet med en sådan.
Svar
En udelukkelse via ROFUS kan være midlertidig eller endelig. En midlertidig udelukkelse
kan være 24 timer, 1, 3 eller 6 måneder. Ved de midlertidige udelukkelser ophæves regi-
streringen automatisk, når perioden er udløbet.
En endelig udelukkelse er som udgangspunkt endelig og ophæves derfor ikke automatisk.
En endelig udelukkelse kan derfor kun ophæves ved, at den udelukkede anmoder om at
få registreringen slettet. Dette kan tidligst ske et år efter registrering. En anmodning om at
få slettet sin registrering indsendes ved at logge ind på www.rofus.nu med NemID. An-
modningen skal derefter bekræftes ved at logge ind igen efter minimum 7 dage og maksi-
mum 30 dage. Det er således ikke muligt at ophæve registreringen ved en pludselig ind-
skydelse, da spilleren som minimum får 7 dages betænkningstid.
I forhold til at tilbyde en spiller, der ansøger om at få ophævet sin endelige registrering i
ROFUS en afklaringssamtale, er det muligt at oplyse spilleren om muligheden for at kon-
takte Spillemyndighedens hjælpelinje StopSpillet for at få en afklaringssamtale. Skattemi-
nisteriet eller Spillemyndigheden er dog ikke bekendt med data, om hvorvidt en sådan op-
fordring må forventes at være til gavn eller gene for de borgere, som ønsker at ophæve
deres registrering, eller om borgerne vil benytte sig af muligheden. Spillemyndigheden vil
overveje, hvorvidt en tekst om en afklaringssamtale skal indføres ifm. en ophævelse af en
endelig registrering i ROFUS.
Registrering i ROFUS er personlig og fortrolig. Enkelte medarbejdere i Spillemyndighe-
den har mulighed for at fremsøge registrerede borgere i systemet på borgerens opfor-
dring. Spillemyndigheden får ikke en orientering, når en borger anmoder om sletning af
en registrering eller bekræfter en anmodning om sletning. Det er derfor ikke praktisk mu-
ligt at identificere og kontakte de borgere, som har anmodet om sletning, direkte for at
tilbyde dem en telefonisk afklaringssamtale.
Spillemyndigheden henviser ved svar på skriftlige henvendelser, herunder spørgsmål ved-
rørende sletning, som udgangspunkt altid til StopSpillet. Hjælpelinjen er både for spillere
og pårørende. Her har man mulighed for at få professionel, upartisk og fortrolig rådgiv-
ning om ansvarligt spil samt vejledning om behandlingsmuligheder.
De borgere, som ringer til Spillemyndighedens ROFUS-telefon, møder den samme
gruppe medarbejdere, som varetager opkald på StopSpillet. Hvis en borger fx spørger ind
til muligheden for at ophæve sin endelige udelukkelse, vil borgeren blive tilbudt en afkla-
ringssamtale.
Side 2 af 2