Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2374929_0001.png
16. april 2021
J.nr. 2021 - 1893
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 294 af 16. februar 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Christiane Thomasine Andersen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: MFU spm. om, hvor mange der er ansat (opgjort i årsværk samt lønkroner) i de såkaldte politiske sekretariater i ministerierne, til skatteministeren
2374929_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en oversigt over, hvor mange der er ansat (opgjort i årsværk
samt lønkroner) i de såkaldte politiske sekretariater i ministerierne? Der bedes oversendt
en samlet oversigt, og en oversigt for hvert enkelt ministerium.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at departementernes organisering til enhver tid afspejler beho-
vet for at betjene ministeren bedst muligt. En af de centrale opgaver for embedsværket er
at hjælpe skiftende regeringer og ministre med at udvikle og gennemføre deres politik. Det
er således en opgave, som embedsværket skal kunne løfte, uanset hvordan den nærmere
organisering af arbejdet i det enkelte ministerium er tilrettelagt, herunder om der er oprettet
enheder, der har som hovedopgave at arbejde med politikudvikling og koordinationsopga-
ver. Måden at organisere sig på i det enkelte ministerium varierer alt afhængigt af, hvad der
lokalt på det pågældende tidspunkt i det pågældende ministerium vurderes bedst. Nu, som
under tidligere regeringer, er der i en række departementer vurderet at være et behov for
koordinerende enheder, der bl.a. arbejder med politikudvikling og politiske forløb. Beteg-
nelsen for sådanne enheder samt deres nærmere opgaveportefølje varierer tillige over tid.
Da der ikke eksisterer et fælles datagrundlag for besvarelse af spørgsmålet, er der indhentet
svar fra de enkelte ministerier. Ministeriernes bidrag er samlet i nedenstående
bilag.
Da der ikke findes en fast definition af et politisk sekretariat, har det været op til de enkelte
ministerier at vurdere, om der er en enhed i departementet, der kan kategoriseres som et
politisk sekretariat. Hertil bemærkes, at betjening af ministeren for eksempel ift. politiske
forløb og politikudvikling til enhver tid forudsættes løst i et departement. Dette gør sig også
gældende, når opgaven ikke er forankret i et såkaldt politisk sekretariat, men er fordelt på
tværs af enheder i det enkelte departement.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: MFU spm. om, hvor mange der er ansat (opgjort i årsværk samt lønkroner) i de såkaldte politiske sekretariater i ministerierne, til skatteministeren
2374929_0003.png
BILAG
Nedenstående oversigter er udarbejdet af de enkelte ministerier. Ministerierne har vurderet,
hvorvidt der er et politisk sekretariat eller tilsvarende enhed i ministeriet og i så fald, hvor
mange ansatte der er i den pågældende enhed. Der er lagt til grund for besvarelsen, at der
spørges til nuværende antal ansatte i politiske sekretariater. Svarene er således angivet for
februar måned 2021.
Opgørelsesmetode
Som hovedregel er lagt til grund, at ansatte, der anvender mere end halvdelen af deres
arbejdstid på opgaver i et politisk sekretariat eller tilsvarende enhed, medregnes. Ligeledes
er lagt til grund, at deltidsansatte medarbejdere, som fx studenter, der bruger mere end
halvdelen af deres arbejdstid på opgaver i et politisk sekretariat eller tilsvarende enhed,
medregnes.
Opgørelserne af antal årsværk er eksklusiv særlige rådgivere. Ansatte, der arbejder med hhv.
intern og ekstern kommunikation samt koordination af sager til regeringsudvalg (KU, ØU,
GU etc.), er som udgangspunkt ikke medregnet i opgørelserne.
Fuldtidsansatte regnes som ét årsværk, og studenter regnes som 0,4 årsværk. Lønudgifterne
er opgjort som realløn, det vil sige inkl. pensionsbidrag og ekskl. udgifter til barselsfonden,
fleksjobordningen mv.
Ministeriernes bidrag
Indenrigs- og Boligministeriet, Sundhedsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministe-
riet, Kirkeministeriet samt Transportministeriet har oplyst, at de ikke har et politisk sekre-
tariat. I Skatteministeriet er der ligeledes ikke et politisk sekretariat.
Tilsvarende har hhv. Miljøministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
oplyst, at der ikke er oprettet politiske sekretariater i de to ministerier, men at der er vide-
reført et sekretariat for større opgaver på landbrugsområdet, som blev etableret i marts
2020 i det daværende Miljø- og Fødevareministerium. Sekretariatet har til opgave at forbe-
rede og koordinere kommende landbrugsforhandlinger om en grøn og balanceret omstil-
ling af landbruget. Det midlertidige sekretariat består af syv årsværk fra Ministeriet for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeri samt to årsværk fra Miljøministeriet. I Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeris departement er endvidere oprettet en ny stilling som grøn ko-
ordinator, der har til opgave at koordinere og formidle ambitionerne om en grøn omstilling
på tværs af ministeriets ressortområde.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst, at der er en værdipolitisk enhed i depar-
tementets ministersekretariat under etablering. Enheden er bl.a. ansvarlig for koordination
på tværs af ressortministerier i en række sager, der vedrører regeringens samlede udlændin-
gepolitik. Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at den pågældende en-
hed ikke udgør et politisk sekretariat henset til, at enheden primært udfører sædvanlige
opgaver af koordinerende karakter, relateret til embedsværkets rådgivning og bistand af
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: MFU spm. om, hvor mange der er ansat (opgjort i årsværk samt lønkroner) i de såkaldte politiske sekretariater i ministerierne, til skatteministeren
2374929_0004.png
ministeren i dennes funktion som regeringsmedlem og forvaltningschef, herunder bl.a. i
forbindelse med behandling af beslutningsforslag og besvarelse af samråds- og udvalgs-
spørgsmål.
Statsministeriet har oplyst, at ministeriet ikke har politiske sekretariater, som vurderes at
være omfattet af spørgsmålet. Der er i den forbindelse først og fremmest lagt vægt på, at
ministeriets politiske sekretariat udelukkende består af tre særlige rådgivere, herunder en
stabschef. Særlige rådgivere er,
jf.
opgørelsesmetoden, specifikt undtaget i forståelsen af
spørgsmålet.
Ministeriernes oversigter fremgår efter paragraf på finansloven. Da de enkelte ministeriers
definition af et politisk sekretariat er lagt til grund for bidragene, vurderes det at være van-
skeligt at sammenholde opgørelserne på tværs af ministerområder. Der er på baggrund
heraf ikke medtaget en samlet oversigt over ministeriernes bidrag.
Tabel 1. Antal årsværk og lønkroner for Udenrigsministeriet
§ 6. Udenrigsministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
5,0
0,29
Anmærkning: Opgørelsen af årsværk afspejler antallet af ansatte i en enhed med ansvar for tværgående planlægnings-
og koordinationsopgaver under Minister- og ledelsessekretariatet i Udenrigsministeriet. Enheden består af embeds-
mænd, som indgår i den almindelige tjeneste. Pt. betjener Udenrigsministeriet to ministre, udenrigsministeren og ud-
viklingsministeren. Det bemærkes, at det ene årsværk har været lånt ud til anden prioriteret opgave (corona-relateret).
Tabel 2. Antal årsværk og lønkroner for Finansministeriet
§ 7. Finansministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
2,0
0,11
Anmærkning: Medarbejderne er organisatorisk forankret i Finansministeriets departement.
Tabel 3. Antal årsværk og lønkroner for Erhvervsministeriet
§ 8. Erhvervsministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
3,4
0,14
Anmærkning: Ministeriet har en strategi- og koordinationsenhed i Ledelsessekretariatet, der bistår minister og departe-
mentschefen med koordinerende og strategisk arbejde i Erhvervsministeriets departement.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: MFU spm. om, hvor mange der er ansat (opgjort i årsværk samt lønkroner) i de såkaldte politiske sekretariater i ministerierne, til skatteministeren
2374929_0005.png
Tabel 4. Antal årsværk og lønkroner for Justitsministeriet
§ 11. Justitsministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
4,0
0,21
Anmærkning:
Justitsministeriet skal indledningsvis henvise til Justitsministeriets besvarelse af 10. november 2020 af
spørgsmål nr. 48 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvori både opgaver og bemanding i Justitsministeriets Minister-
og Ledelsessekretariatet, der hører under departementets Policy og Ledelsessekretariat, er nærmere beskrevet.
På baggrund af afgrænsningen af spørgsmålet er det Justitsministeriets vurdering, at de medarbejdere, der indgår i ledel-
sessekretariatsdelen under Minister- og Ledelsessekretariatet bør indgå i besvarelsen af nærværende spørgsmål. Der er
derfor indsat oplysninger om årsværk og lønudgifter (A-indkomst samt pensionsbidrag) for de medarbejdere, der indgik i
Ledelsessekretariatsdelen af Justitsministeriets Minister- og Ledelsessekretariat i februar 2021. Det bør dog tilføjes, at
disse medarbejdere ligeledes udfører opgaver, der normalvis ikke vil kunne karakteriseres som værende i kerneområdet
for et politisk sekretariat, herunder direktionsbetjening, koordinering af høringer på tværs af ministerier, sekretariatsbetje-
ning af faglige arbejdsgrupper mv. Det bemærkes endvidere, at der i marts 2021 er udlånt en medarbejder til et fagkontor
i ministeriet, og den aktuelle bemandingssituation er således pr. marts 2021 tre årsværk.
Tabel 5. Antal årsværk og lønkroner for Forsvarsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
1,0
0,04
Anmærkning: Den anførte lønudgift svarer til den gns. lønudgift for den pågældende medarbejdergruppe/anciennitet. En-
heden er organisatorisk placeret i Minister- og Ledelsessekretariatet i Forsvarsministeriets departement.
Tabel 6. Antal årsværk og lønkroner for Social- og Ældreministeriet
§ 15. Social- og Ældreministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
2,33
1
0,13
2
Anmærkning:
1
Medarbejderne er organisatorisk forankret i kontoret Kommunikation, Presse og Politisk Sekretariat i So-
cial- og Ældreministeriets departement. Opgørelsen dækker over to fuldtidsansatte og en chef, som varetager en delt
funktion, dvs. personaleledelse for ansatte i hhv. Presseenheden og Kommunikationsenheden, samt ledelsen af ansatte i
Politisk Sekretariat. Således er chefstillingen talt med som 1/3-årsværk. Hertil bemærkes, at samme chefstilling indgik
som et helt årsværk i ministeriets opgørelse af årsværk/lønudgifter i besvarelsen af SAU alm. del spm. 201 (2020-21)
vedr. ansatte i funktioner, der arbejder med kommunikation og presse. Endvidere bemærkes, at det fremgik af Social- og
Indenrigsministeriets svar på SOU alm. del spm. 11 (2020-21), at der var fire årsværk inkl. et chef-årsværk tilknyttet Poli-
tisk Sekretariat. Forskellen i antal årsværk opgjort i november 2020 og i februar 2021 skyldes ovennævnte præcisering
ift. chefens delte funktion, samt at én medarbejder sidenhen er blevet ressortoverflyttet til andet ministerområde jf. konge-
lig resolution af 21. januar 2021.
2
Fsva. lønudgiften for chef-årsværket er denne beregnet forholdsmæssigt, således at
den er opgjort med 1/3 af den samlede månedsløn for februar 2021.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: MFU spm. om, hvor mange der er ansat (opgjort i årsværk samt lønkroner) i de såkaldte politiske sekretariater i ministerierne, til skatteministeren
2374929_0006.png
Tabel 7. Antal årsværk og lønkroner for Beskæftigelsesministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
2,0
0,07
Anmærkning: I Beskæftigelsesministeriets departement varetages politiske opgaver og betjening af ministeren bredt set
af alle centrene i departementet. Minister- og Ledelsessekretariatet har dog det overordnede ansvar for strategi for og
koordination af politiske sager. Minister- og Ledelsessekretariatet består af tre mindre enheder; DC- og Ministersekretari-
atet, Presseenheden samt Policy og kommunikation. Minister- og Ledelsessekretariatet er i alt normeret til 15 årsværk
inkl. særlig rådgiver. I enheden Policy og kommunikation er to årsværk beskæftiget primært med koordination af politiske
sager. Derudover betjener enheden også ministeren i forhold til deltagelse i regeringens økonomiudvalg. Opgørelsen
tager udgangspunkt i de to nævnte årsværk.
Tabel 8. Antal årsværk og lønkroner for Børne- og Undervisningsministeriet
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
3,0
0,18
Anmærkning: Medarbejderne er
ansat i Politisk Sekretariat i Minister- og Ledelsessekretariatet i Børne- og Under-
visningsministeriets departement, men er
udlånt til andre enheder i ministeriet som følge af ministeriets opgaver med
håndteringen af COVID-19.
Tabel 9. Antal årsværk og lønkroner for Kulturministeriet
§ 21. Kulturministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
0,5
0,03
Anmærkning: Årsværket er placeret i Politik og Kommunikation i Kulturministeriets departement, som ud over kommuni-
kation og presse, varetager opgaver inden for politikudvikling og politisk koordinering på Kulturministeriets område.
Tabel 10. Antal årsværk og lønkroner for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Antal medarbejdere pr. 28. februar (årsværk)
Lønudgift i februar (mio. kr., løbende priser)
2021
4,0
0,21
Anmærkning: Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet har medtaget medarbejdere inkl. midlertidig kst. souschef i ”Team
Strategi”, der er en enhed i departementet, da de bl.a. varetager opgaver i
forhold til politikudvikling.
Side 6 af 6