Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2348054_0001.png
8. marts 2021
J.nr. 2021 - 1653
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 288 af 15. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvor stort et mindreprovenu pr. år vurderer ministeren, at der er tale om i de to modeller, som er foreslået af Danmarks Frie Autocampere, jf. L 129 – bilag 17, til skatteministeren
2348054_0002.png
Spørgsmål
I svaret på L 129
spørgsmål 3, som er en kommentar til henvendelsen fra Danmarks
Frie AutoCampere,
skriver ministeren: ”Med aftalen øges desuden de løbende afgifter. En
lempelse af disse for autocampere vil dels indebære et mindreprovenu, som vil kræve fi-
nansiering, dels øget CO
2
-udledning.”
Hvor stort et mindreprovenu pr. år vurderer mini-
steren, at der er tale om i de to modeller, som er foreslået af Danmarks Frie Autocam-
pere, jf. L 129
bilag 17? Tallene bedes opgivet i kr. og i procent af det samlede provenu.
Svar
Danmarks Frie Autocampere (DFAC) skitserede ved foretræde for Skatteudvalget i ja-
nuar 2021 to forslag for løbende afgifter (ejer- og udligningsafgift) vedr. autocampere.
DFAC forslår, at de løbende afgifter på autocampere halveres ift. det daværende niveau,
men at stigningen, der følger af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten,
bibeholdes.
Som et alternativ foreslår DFAC, at autocampere ikke omfattes af afgiftsstigningen på
ejer- eller udligningsafgiften
Der skønnes med væsentlig usikkerhed, at det første forslag fra DFAC indebærer et årligt
mindreprovenu på ca. 30 mio. kr. (2021-niveau) efter tilbageløb og adfærd, mens det an-
det forslag indebærer et årligt mindreprovenu på ca. 10 mio. kr. (2021-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1.
Mindreprovenu ved DFAC’s forslag
Mindreprovenu, mio. kr.
(2021-niveau)
Forslag 1
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
Forslag 2
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
2021
40
30
5
5
2022
40
30
10
10
2023
40
30
10
10
2024
35
30
10
10
2025
35
30
10
10
Det bemærkes, at særskilte lempelser for autocampere vil kunne skabe et pres på lignende
lempelser for andre køretøjstyper, hvormed mindreprovenuet kan blive betydelig større.
Side 2 af 2