Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2346875_0001.png
5. marts 2021
J.nr. 2021 - 1638
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 285 af 15. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor mange km/år de nuværende ejer- og udligningsafgifter er baseret på mht. miljøbelastningen, til skatteministeren
2346875_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange km/år de nuværende ejer- og udligningsafgifter er ba-
seret på mht. miljøbelastningen?
Svar
Med aftalen om
Grøn omstilling af vejtransporten
af den 4. december forhøjes udligningsafgif-
ten med 20,7 pct. med virkning fra 15. februar 2021, hvilket svarer til den forventede pris-
udvikling i perioden 2021-2030. Det skal ses i lyset af, at energiafgifterne på benzin og
diesel reguleres årligt med udviklingen i nettoprisindekset. Således udlignes afgiftsforskel-
lene mellem benzin- og dieselbiler også frem mod 2030.
Udligningsafgiften, som kun pålægges dieseldrevne biler, skal udligne, at afgiften på diesel
er lavere end afgiften på benzin. Ved en årskørsel for dieselbiler på ca. 22.000 km, svarer
udligningsafgiften omtrent til forskellen inkl. moms på afgiftssatserne for benzin og die-
sel, opgjort i kr./GJ. Der er dog stor variation heri.
Grøn ejerafgift er ikke baseret på bilers årskørsel, men bliver med aftalen betinget på bi-
lens CO
2
-udledning i gram pr. km.
Side 2 af 2