Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2348041_0001.png
8. marts 2021
J.nr. 2021 - 2059
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 269 af 11. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Merete Scheelsbeck (KF).
Morten Bødskov
/ Trine Søberg
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvor mange indberetninger (antal indberetninger og datapunkter), som Skatteforvaltningen modtager fra virksomhederne henholdsvis tredjeparter månedligt henholdsvis årligt mv., til skatteministeren
2348041_0002.png
Spørgsmål
Skatteforvaltningens anvendelse af indberetninger fra virksomhederne og tredjeparter er
afgørende for en effektiv skatteforvaltning. Vil ministeren oplyse, hvor mange indberet-
ninger (antal indberetninger og datapunkter), som Skatteforvaltningen modtager fra virk-
somhederne henholdsvis tredjeparter månedligt henholdsvis årligt, hvordan disse data an-
vendes, og om der foreligger en plan for yderligere anvendelse i takt med ibrugtagning af
nye it-løsninger?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen.
”Nedenstående
besvarelse tager udgangspunkt i danske indberetningspligtige, og det er lagt
til grund for besvarelsen, at der med datapunkter henvises til de typer af oplysninger, der
modtages.
Skattestyrelsen modtager en lang række forskellige tredjepartsindberetninger. Tredjeparts-
data omfatter på den ene side lønoplysninger, overførselsindkomst og beskæftigelsesgrad,
som almindeligvis modtages på månedlig basis og på den anden side en række øvrige op-
lysninger som renter, gæld og indestående, investeringer i værdipapir, pensionsopsparing
og øvrige fradrag og indtægter mv., der som hovedregel modtages på årsbasis.
Nogle indberetninger anvendes direkte på årsopgørelsen, herunder i låste og ikke-låste fel-
ter. Oplysninger, som anvendes i låste felter, dækker bl.a. over a-kassebidrag og fagfore-
ningskontingent, udbytte af danske aktier optaget på et reguleret marked mv. Låste felter
betyder, at borgeren ikke umiddelbart kan rette i det indberettede beløb. Oplysninger, som
anvendes i ikke-låste felter, dækker bl.a. over indtægter fra fritidsboligudlejning. Ikke-låste
felter dækker over felter, hvor beløbet fortrykkes på årsopgørelsen, men hvor borgeren kan
rette i det indberettede løb.
Derudover anvendes indberetninger om handel med noterede aktier og investeringsbeviser
til opgørelse og fortryk af gevinst og tab på aktier og investeringsbeviser. Endelig er der en
række oplysninger, som udstilles i skatteoplysningerne og bruges til kontrolformål. Det kan
fx være køb og salg af obligationer.
En række data stilles desuden til rådighed for udbetalende myndigheder til brug for bereg-
ning af sociale ydelser og for fx banker, der anvender data til kreditvurdering.
Tredjepartsindberetninger til indkomstregistret (eIndkomst), der spænder over lønindkom-
ster, sociale ydelser, diverse B-indkomster, indeholdt skat og am-bidrag mv., er et grund-
element i det danske personskattesystem. Indberetningerne anvendes bl.a. til dannelsen af
årsopgørelser, forslag til ændrede forskudsopgørelser og opkrævning af A-skat. Data fra
eIndkomst er derfor central i beregningen af personskatter i Danmark. Data fra eIndkomst
anvendes herudover bredt i den offentlige og private sektor til at beregne sociale ydelser,
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvor mange indberetninger (antal indberetninger og datapunkter), som Skatteforvaltningen modtager fra virksomhederne henholdsvis tredjeparter månedligt henholdsvis årligt mv., til skatteministeren
2348041_0003.png
kreditvurderinger mv. eIndkomst modtager daglige indberetninger, som private og offent-
lige aktører (ca. 150) straks anvender til automatiserede processer, der primært udmunder i
forskellige typer af udbetalinger.
eIndkomst indeholder 68 datafelter. Skattestyrelsen bruger ikke alle felter til forskuds- og
årsopgørelsen. Nogle felter bliver kun udstillet til andre myndigheder, som bruger dem i
deres sagsbehandling. De månedlige antal indberetninger til eIndkomst i 2020 fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Antal indberetninger til eIndkomst 2020
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Samlet i 2020
1) Indberetning på et eller flere datafelter i eIndkomst.
Antal indberetninger til eIndkomst
1)
11.597.146
11.660.637
11.024.328
10.940.071
10.486.258
10.880.115
11.274.921
12.844.727
12.474.441
14.362.504
11.283.359
14.654.702
143.483.209
For indkomståret 2020 er der desuden modtaget ca. 147 millioner indberetninger fra tred-
jeparter, som ikke vedrører løn, overførselsindkomst mv.,
jf. tabel 2.
Nedenfor er der udar-
bejdet en opgørelse over indberetninger for indkomståret 2020 fordelt på forskellige typer
af data, der som hovedregel modtages på årsbasis.
Tabel 2. Indberetninger fra tredjeparter, som ikke vedrører løn, overførselsindkomst mv.
Typer af data (datapunkter)
Renteudgifter og restgæld pr. 31.12 på lån
Renteindtægter og indestående pr. 31.12
Renter og kursværdi af pantebreve i depot
Renter og restgæld pr. 31.12 på realkreditlån
Køb, salg, udtrækning, renter og kursværdi pr. 31.12 af
obligationer
Antal indberetninger for
indkomståret 2020
1)
40.934.206
24.307.701
124.858
10.356.169
1.704.762
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvor mange indberetninger (antal indberetninger og datapunkter), som Skatteforvaltningen modtager fra virksomhederne henholdsvis tredjeparter månedligt henholdsvis årligt mv., til skatteministeren
2348041_0004.png
Beholdning og kursværdi af aktier i depot
Køb og salg af aktier
Udbytte fra aktier
Indgåelse og overdragelse af finansielle kontrakter
Køb, salg, udbytte og kursværdi pr. 31.12 af aktier og
beviser i investeringsinstitutter
Gaver til alment velgørende foreninger
Gaver til forskningsinstitutioner
Gaver til kulturinstitutioner
A-kassebidrag og fagforeningskontingenter
Pensionsbidrag
Indkomst fra virksomheder med mere end 10 ejere
(anparter)
2)
Indtægter fra fritidsboligudlejning
Udlodning af kapitalfondsmidler fra andelsforeninger
Vedligeholdelse og -forbedring af ældre private udlej-
ningsejendomme (Grundejernes Investeringsfond)
Børne- og ægtefællebidrag, ejendomsoplysninger og
biloplysninger mv.
Udgifter til fredede bygninger
Udlodninger fra konkursboer
Indskud og hævninger på etablerings-, iværksætter-
konti, konjunkturudligningskonti- og indkomstudlig-
ningskonti
3)
Samlet i 2020
1) Data er modtaget den 15. februar 2021.
4.812.481
15.455.080
3.437.452
481.366
12.895.413
1.543.504
34.852
1.361
5.491.115
13.490.871
5.953
45.991
37.224
10.637
12.170.816
867
3.036
2.216
147.347.931
2) Data fra anparter er fra indkomståret 2019, da indberetningerne for indkomståret 2020 endnu ikke er modtaget, da der er
indberetningsfrist den 15. april 2021.
3) Data er fra 2018, da det ikke har været muligt at indhente 2019-data (indberetningsfrist er den 1. juni og 15. oktober).
Den nye indberetningspligt for danske deleøkonomiske platforme (ved udlejning af bil, båd
og bolig) trådte i kraft pr. 1. januar 2021, og derfor indgår data herom ikke i ovenstående
tabel.
Fsva. en plan for yderligere anvendelse af data i takt med ibrugtagning af nye it-løsninger,
så kan Skattestyrelsen oplyse, at der løbende arbejdes på at øge kvaliteten og udnyttelsen af
de indberettede indkomstdata og øvrige tredjepartsdata. Skattestyrelsen arbejder også lø-
bende på en øget automatisering. Der er fx påbegyndt et indledende arbejde om en øget
automatisering af anvendelse af de indberettede data på værdipapirområdet. Skattestyrelsen
står desuden over for at skulle anvende de kvartalsvise indberetninger for renteudgifter til
automatisk ændring af forskudsopgørelsen.”
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvor mange indberetninger (antal indberetninger og datapunkter), som Skatteforvaltningen modtager fra virksomhederne henholdsvis tredjeparter månedligt henholdsvis årligt mv., til skatteministeren
2348041_0005.png
Afslutningsvis kan det bemærkes, at der i Skatteforvaltningen løbende arbejdes med udvik-
ling af databaserede redskaber til at sikre dels en bedre kundeservice og dels en effektiv
kontrol og forebyggelse af svig i forhold til beskatningen. Således er der i Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen etableret enheder med ekspertise i forhold til dataanalyse og machine
learning-metoder, som i tæt samarbejde med de andre styrelser udarbejder analytisk base-
rede modeller på basis af de data, der er til rådighed via tredjepartsindberetninger sammen-
holdt med angivelser fra borgere og virksomheder.
Eksempler herpå er databaserede machine learning-modeller, som anvendes i forbindelse
med årsopgørelserne for personer og momsangivelser fra virksomheder. Modellerne bidra-
ger til at opfange fejl og forsøg på svig gennem automatiserede risikoscoringer og dermed
til at effektivisere Skatteforvaltningens processer. Der arbejdes løbende med at videreud-
vikle disse databaserede metoder på en række områder.
Side 5 af 5