Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2366065_0001.png
6. april 2021
J.nr. 2021 - 1645
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 263 af 4. februar 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. at oplyse konsekvenserne for den strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum af at indføre et skatte- og afgiftsstop efter nominalprincippet, hvor boligskatteregler og tobaksafgifter er undtaget, til skatteministeren
2366065_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse konsekvenserne for den strukturelle saldo og det finanspolitiske
råderum af at indføre et skatte- og afgiftsstop efter nominalprincippet, hvor boligskatte-
regler og tobaksafgifter er undtaget. Konsekvenserne for den strukturelle saldo og det fi-
nanspolitiske råderum bedes oplyst i tabelform for hvert af årene frem til og med 2025.
Svar
Det er i
besvarelsen lagt til grund, at der med henvisningen til ”nominalprincippet” me-
nes, at satser for punktafgifter (fx benzin-, spiritus- og tobaksafgifter), der er i lovgivnin-
gen er angivet ved et beløb i kroner og øre, ikke reguleres, men fastholdes på et givent
nominelt niveau. Det er endvidere lagt til grund, at der spørges til virkningen af at fast-
holde punktafgifterne bortset fra tobaksafgifter på det niveau i kroner og øre, som de har
(ultimo) 2021
1
,
jf. også besvarelsen af SAU alm. del
spm. 261 og 262.
At fastholde punktafgifter bortset fra tobaksafgifter på niveauet for ultimo 2021 vil være
ensbetydende med at ophøre med indeksering for de punktafgifter, der prisindekseres,
samt at annullere allerede besluttede og vedtagne forhøjelser af ejerafgiften (men ikke af
tobaksafgiften),
jf. også besvarelsen af SAU alm. del
spm. 262.
Dette skønnes at indebære et
samlet mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 1,5 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Det sva-
rer tilnærmelsesvis til effekten på den strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum.
Tabel 1. Provenu efter tilbageløb og adfærd ved fastholdelse af alle punktafgifter bortset fra tobaks-
afgifter på deres 2021-niveau, mia. kr. (2021-niveau)
Mia. kr. (2021-niveau)
Ophør med indeksering af:
Tinglysningsafgift
Energi- og miljøafgifter
Ophør med indekseringer i alt
Tilbagerulning af forhøjelse af:
Ejerafgift
Fastholdelse af alle punktafgifter bortset fra to-
baksafgifter på deres 2021-niveau
-0,15
-0,20
-0,45
-0,70
-0,70
-1,10
-1,00
-1,50
0,00
-0,05
-0,05
-0,10
-0,15
-0,25
-0,05
-0,35
-0,40
-0,05
-0,45
-0,50
2022
2023
2024
2025
Anm.: Afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Som følge af afrunderinger kan summen af tal i tabellerne afvige fra totalerne. Fast-
holdelsen af afgiftens kronebeløb er sket med udgangspunkt i det nominelle kronebeløb ultimo 2021. Ved afskaffelsen af
indekseringer er brugt faktiske tal for prisudviklingen eller skøn herfor i Økonomisk Redegørelse, december 2020 i det om-
fang, der ikke er tale om indeksering ved fastlagte diskretionære forhøjelser.
Kilde:
Tabel 4
i besvarelsen af
SAU alm. del
spm. 262.
Det bemærkes, at der i provenuskønnet er set bort fra
Aftale om
grøn
skattereform, jf. besvarel-
sen af SAU alm. del - spm. 262.
1
Det bemærkes, at der i
FIU alm. del
spm. 68
af 25. november 2020 er stillet et indholdsmæssigt omtrent tilsvarende
spørgsmål, som dog indebærer, at der spørges til provenuvirkningerne ved at fastholde punktafgifter på disses nominelle
niveau i 2020. Dermed vil beregningerne i den aktuelle besvarelse afvige fra resultaterne i Finansministeriets besvarelse af
FIU alm. del - spm. 68.
Side 2 af 2