Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2366063_0001.png
6. april 2021
J.nr. 2021 - 1645
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 262 af 4. februar 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om en liste over de skatter og afgifter, som opkræves i kronebeløb pr. enhed, til skatteministeren
2366063_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en udtømmende liste over de skatter og afgifter, som opkræ-
ves i kronebeløb pr. enhed. Ministeren bedes oplyse konsekvenserne for den strukturelle
saldo og størrelsen af det finanspolitiske råderum, hvis disse afgifter frem over fastholdes
på det kroner og ører beløb, de har i 2021. Konsekvenserne for den strukturelle saldo og
det finanspolitiske råderum bedes oplyst i tabelform for hvert af årene frem til og med
2025.
Svar
Der er i lighed med besvarelsen af
SAU alm. del
spm. 261
taget udgangspunkt i afgifter,
der fremgår af § 38 i Finansloven.
I
tabel 1
fremgår de afgifter, der opkræves som et kronebeløb pr. enhed. Det gælder bl.a.
afgifter på nydelsesmidler, miljøafgifter og energiafgifter.
Tabel 1. Oversigt over afgifter, der opkræves i kronebeløb pr. enhed
Spiritusafgift
Ølafgift
Vinafgift
Chokoladeafgift
Afgift på konsumis
Afgift på glødelamper
Afgift på kaffe
Afgift på cigaretpapir
Afgift på kardusskrå mv.
Afgift på anden røgfri tobak
Afgift på cigaretter
1)
Afgift på røgtobak
Afgift på cigarer, cerutter og ci-
garillos
1)
Anm: En mindre del af registreringsafgiften opkræves som et kronebeløb pr. enhed, men denne er ikke medtaget i
tabel 1.
Note: 1) Kun en del af afgiften opkræves som kronebeløb pr. enhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Tingslysningsafgift
1)
Ejerafgift
Udligningsafgift
Miljøafgifter
- NOx-afgift
- Svovlafgift
- CO2-afgift
- Emballageafgift
- Spildevandsafgift
- Vandafgift
- Råstofafgift
- CFC-afgift
- Affaldsafgift
- Afgift af kvælstof
- Afgift på PVC og ftalater
- Afgift af Ni/Cd batterier
- Afgift af bekæmpelsesmidler
- Afgift af klorerede opløsningsmidler mv.
Energiafgifter
- Kulafgift
- Elafgift
- Naturgasafgift
- Afgift på olieprodukter
- Benzinafgift
- Energiafgifter på erhvervenes proces
- Elvarmeafgifter
En fastholdelse af alle afgifter, der opkræves med et fast kronebeløb pr. enhed, på ni-
veauet for 2021, svarer i praksis til at ophøre med at indeksere de punktafgifter, der aktu-
elt indekseres,
jf. besvarelsen af SAU alm. del
spm. 261,
samt at annullere allerede besluttede
og vedtagne afgiftsforhøjelser, der træder i kraft efter 2021
hvilket omfatter tobaksafgif-
ten og ejerafgiften
1
.
1
Det bemærkes, at der i
FIU alm. del
spm. 68
af 25. november 2020 er stillet et indholdsmæssigt omtrent tilsvarende
spørgsmål, som dog indebærer, at der spørges til provenuvirkningerne ved at fastholde punktafgifter på disses nominelle
niveau i 2020. Dermed vil beregningerne i den aktuelle besvarelse afvige fra resultaterne i Finansministeriets besvarelse af
FIU alm. del - spm. 68.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om en liste over de skatter og afgifter, som opkræves i kronebeløb pr. enhed, til skatteministeren
2366063_0003.png
Hvis man ophører med at indeksere afgifter,
jf. besvarelse af SAU alm. del
spm. 261,
og an-
nullerer allerede vedtagne, diskretionære afgiftsforhøjelser samt fastholder afgifterne på
deres 2021-kroneniveau, skønnes det at indebære et umiddelbart mindreprovenu på 1,5
mia. kr. i 2022 stigende til 4,2 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Umiddelbart provenu (ekskl. moms), mia. kr. (2021-niveau)
Mia. kr. (2021-niveau)
Ophør med indeksering af:
Tingslysningsafgift
Energi- og miljøafgifter
Ophør med indekseringer i alt
Tilbagerulning af forhøjelse af:
Tobaksafgift
Ejerafgift
Tilbagerulning af forhøjelser i alt
Samlet provenuvirkning i alt
-1,15
-0,20
-1,35
-1,50
-1,15
-0,55
-1,70
-2,45
-1,10
-0,90
-2,00
-3,45
-1,05
-1,25
-2,30
-4,20
0,00
-0,15
-0,15
-0,10
-0,65
-0,75
-0,10
-1,35
-1,45
-0,10
-1,80
-1,90
2022
2023
2024
2025
Anm.: Afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Som følge af afrunderinger kan summen af tal i tabellerne afvige fra totalerne. Fast-
holdelsen af afgiftens kronebeløb er sket med udgangspunkt i det nominelle kronebeløb ultimo 2021. Ved afskaffelsen af
indekseringer er brugt faktiske tal for prisudviklingen eller skøn herfor i seneste Økonomisk Redegørelse i det omfang, der
ikke er tale om indeksering ved fastlagte diskretionære forhøjelser.
Note: 1) Provenuvirkningen af ophør med indeksering af afgifter svarer til provenuvirkningerne i svar på
SAU alm. del
spm. 261.
Kilde: Skatteministeriets egne beregninger med forudsætninger i Økonomisk redegørelse, december 2020.
Mindreprovenuet efter tilbageløb skønnes at udgøre 1,45 mia. kr. i 2022 stigende til 3,85
mia. kr. i 2025,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Provenu efter tilbageløb, mia. kr. (2021-niveau)
Mia. kr. (2021-niveau)
Ophør med indeksering af:
Tinglysningsafgift
Energi- og miljøafgifter
Ophør med indekseringer i alt
Tilbagerulning af forhøjelse af:
Tobaksafgift
Ejerafgift
Tilbagerulning af forhøjelser i alt
Samlet provenuvirkning i alt
Anm.: Se anmærkning, note og kilde til tabel 2.
2022
2023
2024
2025
0,00
-0,15
-0,15
-0,10
-0,60
-0,70
-0,10
-1,25
-1,35
-0,10
-1,70
-1,80
-1,15
-0,15
-1,30
-1,45
-1,10
-0,45
-1,55
-2,25
-1,10
-0,70
-1,80
-3,15
-1,05
-1,00
-2,05
-3,85
Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre 0,1 mia. kr. i 2022 sti-
gende til 1,4 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 4.
Det svarer tilnærmelsesvis til effekten på den struk-
turelle saldo og det finanspolitiske råderum.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om en liste over de skatter og afgifter, som opkræves i kronebeløb pr. enhed, til skatteministeren
2366063_0004.png
Tabel 4. Provenu efter tilbageløb og adfærd, mia. kr. (2021-niveau)
Mia. kr. (2021-niveau)
Ophør med indeksering af:
Tinglysningsafgift
Energi- og miljøafgifter
Ophør med indekseringer i alt
Tilbagerulning af forhøjelse af:
Tobaksafgift
Ejerafgift
Tilbagerulning af forhøjelser i alt
Samlet provenuvirkning i alt
Anm.: Se anmærkning, note og kilde til tabel 2.
2022
2023
2024
2025
0,00
-0,05
-0,05
-0,10
-0,15
-0,25
-0,05
-0,35
-0,40
-0,05
-0,45
-0,50
0,10
-0,15
-0,05
-0,10
0,10
-0,45
-0,35
-0,60
0,10
-0,70
-0,60
-1,00
0,10
-1,00
-0,90
-1,40
En nominel fastholdelse af en afgift
dvs. samme kronebeløb over tid
medfører en
gradvis real udhuling af afgiften og kan have negative samfundsøkonomiske konsekven-
ser,
jf. besvarelsen af SAU alm. del
spm. 261.
Det bemærkes, at der på klima- og energiområdet udelukkende er regnet på indeksering af
afgifter. Afgiftsforhøjelser i forbindelse med
Aftale om
Grøn
skattereform
er ikke medtaget i
besvarelsen.
Side 4 af 4